Ensihoitajan tutkinto-ohjelma: 24eh
Tunnus: 24EH
Kuvaus
ENSIHOITAJAKOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Ensihoitaja on asiakas ja potilaslähtöisesti työskentelevä, laaja-alaiset tekniset ja toiminnalliset perustiedot ja taidot omaava akuuttihoitotyön ja ensihoidon asiantuntija moniammatillisen hoitoketjun erivaiheissa. Ensihoitajan ammatillinen osaaminen perustuu hoitotieteeseen ja lääketieteeseen sekä näiden tieteenalojen hoitokäytäntöjen soveltamiseen sekä muihin tieteenaloihin kuten yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin. Ensihoitaja omaa hyvät yhteistyötaidot (ihmissuhde-, johtamis- ja viestintätaidot).
Ensihoidon oppiminen on sekä aikaisemmin omaksutun tiedon ja toiminnan reflektiivistä, kriittistä ja eettistä arviointia että uuden oivaltamista ja omien asenteiden tarkastelua. Oppimisen lähtökohta on todellisuuden monitasoisuus ja erilaiset tietämisen tavat. Oppimista virittävät lähtökohdat nousevat oman ammattialan keskeisistä osaamistarpeista. Ensihoitaja tutkinto-ohjelman arvoperustana on ihmisarvon ja yksilön kunnioittaminen, luottamuksellisuus, vastuullisuus ja korkeatasoinen ammatillinen toiminta.
OPINTOJEN ETENEMINEN JA SISÄLTÖ
Ensihoitaja (AMK) -tutkinto sisältää sairaanhoitaja (AMK) -tutkinnon. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto laillistaa sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneet lain terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/94) mukaisesti. Ensihoitaja laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana. Ensihoitajakoulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnustamisesta. Ensihoitajan tutkinto on ammatillisesti suuntautunut bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Ensihoitajan tutkintoon sisältyvän sairaanhoitaja tutkinnon opetussuunnitelma perustuu valtakunnallisesti ja Euroopan tasolla määriteltyihin sairaanhoitajan yhtenäisiin osaamisvaatimuksiin. Ne muodostuvat osaamisesta, johon sisältyy ammatillisuus ja eettisyys, asiakaslähtöisyys, kommunikointi ja moniammatillisuus, terveyden edistäminen, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, informaatioteknologia ja kirjaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, kliininen hoitotyö, näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, yrittäjyys ja kehittäminen, laadun varmistus, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä sekä potilas- ja asiakasturvallisuus.
Ensihoitajan tutkinto sisältää myös ensihoidon valtakunnalliset osaamisvaatimukset. Ammatillista ydinosaamista ensihoidossa ovat: akuuttihoitotyöpainotteinen sairaanhoito, kiireellistä hoitoa tarvitsevien potilaiden hoito, kiireettömien potilaiden hoidontarpeen arviointi, viranomaisyhteistyö ja operatiivinen johtaminen, näyttöön perustuva toiminta ja päätöksenteko, eettisyys ja ammatillisuus sekä kotiin vietävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut.
Ensihoitajan koulutuksessa opetussuunnitelmassa on huomioitu myös tulevaisuuden osaaminen, joka sisältää työelämälähtöisiä geneerisiä osaamisalueita, yksilöllistettyä hoidon osaamista, digitaalisten ratkaisujen sekä hyvinvointiteknologiaosaamisen hyödyntämistä niin ensihoidon kuin hoitotyön kliinisessä osaamisessa kuin kommunikoinnissa, genomiosaamista ja palveluammatin periaatteet. Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää ammatissaan kestävän kehityksen periaatteita. Opetussuunnitelmassa on huomioitu sekä sairaanhoitajan että ensihoitajan laaja-alainen toimintakenttä. Ensihoitaja osaakin auttaa äkillisesti sairastuneita ja kiireellistä hoitoa tarvitsevia potilaita sairaaloissa ja sairaaloiden ulkopuolella. Ensihoitaja osaa tukea ihmisen terveyttä, tutkia, hoitaa ja neuvoa sairastunutta ja hänen omaisiaan kokonaisvaltaisesti ja kuljettaa ja ohjata asiakkaan jatkohoitoon.
Ensihoitajaopiskelijan osaaminen rakentuu syventyen ja opinnot on jäsennetty kolmeen vaiheeseen. Opintoja suoritetaan noin 60 opintopistettä vuodessa. Ensihoitajakoulutus toteutuu suomenkielisenä kokopäiväopiskeluna, jossa osa opinnoista toteutetaan moniammatillisesti. Ensihoitajakoulutus sisältää 15 opintopistettä sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja. Osa opinnoista voidaan toteuttaa myös englanninkielisenä ja erilaisissa hankkeissa ja projekteissa.
Alkuvaiheen opintojen eli ensimmäisen lukukauden jälkeen ensihoitajaopiskelija osaa sairaanhoitajan ja ensihoitajan ammatin perusteet. Opiskelija osaa noudattaa omassa toiminnassaan terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ja hoitotyön ja ensihoidon eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ja osaa käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja hallitsee lääkelaskut sekä osaa toteuttaa ikääntyneiden hoitotyötä. Opiskelija osaa ottaa huomioon moninaisuuden opiskelu- ja työyhteisössä. Opiskelija tietää genomitiedon perusteet.
Keskivaiheen opintojen eli lukukausien 2-5 aikana opiskelija kehittää kliinistä osaamistaan hoitotyön eri alueilla sekä osaa määrittää eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden hoitotyön tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida näiden hoitotyötä yhteistyössä potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa ja ennakoida yksilön ja yhteisön terveysongelmia. Opiskelija käyttää eri tieteenalojen tietoa oman toimintansa perustana. Opiskelija osaa ohjata ja tukea potilaita/asiakkaita itsehoidossa sekä hyödyntää asiakaslähtöisiä digitaalisia sote-palveluja. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön edustajana potilaan/asiakkaan edun mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa työtään.
Opiskelija osaa ensihoidon perusosaamisen. Opiskelija tietää ensihoitopalvelun tehtävät osana potilaan hoitoketjua ja osaa tutkia systemaattisesti ensihoitopotilaan ja tehdä ensihoitopotilaan hoidontarpeen arvioinnin ja työdiagnoosin sekä osaa keskeisimmät ensihoitopotilaan hoitomenetelmät. Opiskelija hallitsee myös ensihoitopotilaan tutkimus-, hoito- ja siirtovälineiden turvallisen käytön. Opiskelija osaa keskeisimmät ensihoidossa käytettävät kommunikaatio-, viestintä- ja raportointimenetelmät. Opiskelija tietää turvallisen hälytysajon perusteet.
Kuudennen, seitsemännen ja kahdeksannen lukukauden opinnoissa opiskelijan osaaminen vahvistuu ja syvenee. Opiskelija osaa ensihoitajana tehdä eettisesti päteviä, näyttöön perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti. Opiskelija osaa hoitaa akuutisti sairastunutta potilasta päivystyspoliklinikoilla ja teho-osastoilla. Opiskelija osaa arvioida itsenäisesti äkillisesti sairastuneen tai vammautuneen potilaan tilaa ja toteuttaa potilaan ensihoitoa. Opiskelija osaa toimia onnettomuustilanteissa ja johtaa ensihoitotilanteita. Opiskelija omaa valmiudet kehittää omaa ammattitaitoaan ja ensihoitotyötä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa työtään. Opiskelija syventää ensihoitotyön osaamistaan opinnäytetyön avulla.
Ensihoitajakoulutus sisältää ammattitaitoa edistävää ohjattua harjoittelua 75 opintopistettä aidossa asiakas / potilaskontakteissa erilaisissa ympäristöissä. Ensihoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen tulee sijoittua monipuolisesti hoitotyön ja ensihoidon eri osa-alueille.
Ensihoitajakoulutus sisältää englannin ja ruotsin kielen opintoja sekä viisi opintopistettä vapaasti valittavia opintoja. Opiskelijalla on vapaasti valittavissa opinnoissa TUNI ristiinopiskelumahdollisuus.
ENSIHOITAJAKOULUTUKSEN PEDAGOGINEN PERUSTA
Ensihoitajakoulutuksen pedagoginen perusta pohjaa TAMKin pedagogisiin periaatteisiin, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistuvuus, kestävä tulevaisuus ja työelämän kehittämisasiantuntijuus sekä digitaalisuus ja kansainvälisyys.
Ensihoitajakoulutus perustuu vahvasti oppimilähtöisyyteen, jossa yhdistyvät monipuolinen opetus ja joustavat kehittymisen mahdollisuudet. Ensihoitajakoulutuksen aikana hyödynnetään laajasti työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaamisperustaisesti. Opiskelijan on mahdollista opiskella monipuolisilla menetelmillä, jolloin opiskeluprosessissa tuetaan opiskeijan omaa osallistuutta ja toimijuutta. Ensihoitajakoulutuksessa opiskelijalla on mahdollista hyödyntää aiemmin tai opintojen aikana hankittua osaamista osaksi ensihoitajaopintojaan.
Ensihoidon opetusta toteutetaan monipuolisilla tavoilla erilaisissa oppimisympäristöissä. Pedagogisia menetelmiä ovat muun muassa lähiopetus, pienryhmäopetus, monimuoto-opetus, hybridi-opetus, aikataulutettu tai ajankohtaan sitomaton verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, simulaatiot, taitopajat ja ohjatut harjoittelut. Opetusta toteutetaan myös moniammatillisissä tiimeissä.
Opiskelijalla on mahdollisuus tutkintoonsa sisältyen syventää osaamistaan osallistumalla englanninkieliseen opetukseen kotimaassa tai kansainvälisessä vaihdossa sekä muissa kansainvälisesti toteutetuissa opinnoissa. Tämän lisäksi opiskelija voi tehdä ohjattuja harjoitteluja kansainvälisessä vaihdossa.
Ensihoitajakoulutuksen pedagogiikka keskittyy vahvasti yhdessä oppimiseen, jossa painottuvat yhteisöllisyys ja osallistavuus. Keskiössä on opiskelijaryhmän yhteisöllisen ja tiedollisen työskentelyn tukeminen. Opetuksessa keskitytään yhdessä pohdittuihin, eettisesti kestäviin ratkaisuihin. Toiminta sekä oppimisympäristöt tukevat moninaisuutta ja saavutettavuutta yhdenvertaisesti.
Kestävällä kehityksellä osana tulevaisuuden korkeakoulutusta tarkoitamme oppimista, joka muuttaa olemassaolon perusteita, ymmärrystämme ja käsityksiämme ihmisen ja luonnon keskinäisestä riippuvuudesta, ihmisyydestä, hyvinvoinnin tekijöistä sekä talouden roolista globaalissa yhteiskunnassa ja yhteisössä.
Ensihoitajakoulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämän kanssa käytävä vuoropuhelu mahdollistaa koulutuksen vastaamisen työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti.
OPINTOJEN SUORITTAMISESSA NOUDATETAAN SEURAAVIA PERIAATTEITA
Ensimmäisen ja toisen lukukauden opinnoista on suoritettava 30 op ennen kolmannelle lukukaudelle siirtymistä, näiden 30 op tulee sisältää hyväksytty suoritus opintojaksosta lääkehoito ja lääkelaskut.
Ennen toista harjoittelua opiskelijan tulee osallistua Infektioiden ehkäisy, lääkehoito ja lääkelaskut sekä hoitotyön perusosaaminen opintojaksoon. Tämän lisäksi ennen ohjattuja harjoitteluita opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon.
Ensihoitajakoulutuksen ohjattujen harjoitteluiden harjoittelupaikkoja valitessa huomioidaan harjoitteluiden sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön ja ensihoidon eri alueille.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoon tiedonlukutaito sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-4.
Ennen ensihoidon syventäviin opintoihin siirtymistä opiskelijalla tulee olla suoritettuna ensihoidon perusosaaminen ja ohjattu harjoittelu 5, ensihoidon perusosaaminen.
Osaamistavoitteet
Ensihoidon opiskelijalla on laaja-alaiset ja näyttöön perustuvat tiedot ihmisestä, terveydestä, ympäristöstä,hoitamisesta, akuuttihoidosta ja ensihoidosta.
Ensihoitaja toimii työssään potilaan parhaaksi. Ensihoidon ammattilaisena hän arvioi potilaan hoidontarvetta sairaalan ulkopuolella itsenäisesti osana moniammatillista tiimiä. Ensihoitaja hoitaa eri-ikäisiä potilaita vaihtelevissa toimintaympäristöissä.
Opiskelijalla on vahva ensihoitajan ammatti-identiteetti, eettinen osaaminen ja kyky itsereflektion kautta kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.
Opiskelija osaa toimia myös yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan potilaan ja hänen perheensä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa myös hyödyntää monipuolisesti ohjausmenetelmiä ensihoidossa.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on hyväksytty xx.x.xxxx korkeakouluneuvostossa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Lisäksi opetussuunnitelmassa otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten toteutuminen, sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kansallinen määrittely, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF). Opetussuunnitelman kehittämisessä on huomioitu myös sosiaali- ja terveysalan kehittämisen erilaiset raportit, mm. OKM:n osaamisella soteen hankkeen raportit. Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24EH-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1002 |
Sairaanhoitajan ammatin perusteet
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH60 | Genomitieto hoitotyössä | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH61 | Hoitotyön perusosaaminen | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH62 | Lääkehoito ja lääkelaskut | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH63 | Infektioiden ehkäisy | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH64 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1003 |
Kokonaisvaltainen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH65 | Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH66 | Hoitotyön dokumentointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH67 | Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH68 | Farmakologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH69 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH70 | Anatomia ja fysiologia 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1004 |
Operatiivinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH71 | Kirurginen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH72 | Perioperatiivinen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH73 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH74 | Anatomia ja fysiologia 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH75 | Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH76 | Tiedonlukutaito | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1005 |
Perhehoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH77 | Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH78 | Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH79 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH80 | Ikääntyneiden hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH81 | Hoitotyön osaamisen kehittyminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1006 |
Hoitotyö muuttuvissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki ) |
24 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH82 | Tartuntataudit ja rokottaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH83 | Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH84 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH85 | Yrkessvenska i vården, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH86 | Yrkessvenska i vården, skriftlig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH87 | Professional English for Nursing and Health Care | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI85 | Ensihoidon perusosaaminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1007 |
Akuuttihoitotyön osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI86 | Akuuttihoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1008 |
Ensihoitotyön syventävä osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI98 | Ensihoidon syventävä osaaminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI99 | Ensihoitopalvelun johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ00 | Ensihoitolääketiede | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GJ03 | Obstetrinen ja gynekologinen ensihoitotyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1009 |
Ensihoidon osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
4 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ01 | Ensihoidon osaaminen | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||
7K00GJ02 | Moniammatillinen yhteistyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1011 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH88 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1010 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
75 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GI87 | Ohjattu harjoittelu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI88 | Ohjattu harjoittelu 2 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI89 | Ohjattu harjoittelu 3 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI90 | Ohjattu harjoittelu 4 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI91 | Ohjattu harjoittelu 5, ensihoidon perusosaaminen | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI92 | Ohjattu harjoittelu 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI93 | Ohjattu harjoittelu 7 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI94 | Ohjattu harjoittelu 8 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI95 | Ohjattu harjoittelu 9, akuuttihoitotyön osaaminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI96 | Ohjattu harjoittelu 10, ensihoidon syventävä osaaminen | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GI97 | Ohjattu harjoittelu 11, ensihoidon syventävä osaaminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
24EH-1012 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 65 | 61 | 54 | 31 | 29 | 33 | 32 | 31 | 30 | 32 | 22 | 15.5 | 15.5 | 14.5 | 14.5 | 16.5 | 16.5 | 16 | 16 | 15.5 | 15.5 | 15 | 15 | 16 | 16 | 11 | 11 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Euroopan neuvoston direktiivi
Yleissairaanhoitajan osaaminen 2020
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset
Ammatillisuus ja eettisyys
- Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Asiakaslähtöisyys
- Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
- Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
- Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kliininen hoitotyö
- Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kommunikointi ja moniammatillisuus
- Osaa viestiä ammatillisesti. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Laadun varmistus
- Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
- Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Terveyden edistäminen
- Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Yrittäjyys ja kehittäminen
- Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi |
Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut |
Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen |
Opintojen ohjaus |
Genomitieto hoitotyössä |
Hoitotyön perusosaaminen |
Lääkehoito ja lääkelaskut |
Infektioiden ehkäisy |
Anatomia ja fysiologia 1 |
Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset |
Hoitotyön dokumentointi |
Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö |
Farmakologia |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 |
Anatomia ja fysiologia 2 |
Kirurginen hoitotyö |
Perioperatiivinen hoitotyö |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 |
Anatomia ja fysiologia 3 |
Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen |
Tiedonlukutaito |
Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö |
Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö |
Ikääntyneiden hoitotyö |
Hoitotyön osaamisen kehittyminen |
Tartuntataudit ja rokottaminen |
Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa |
Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen |
Yrkessvenska i vården, muntlig |
Yrkessvenska i vården, skriftlig |
Professional English for Nursing and Health Care |
Ensihoidon perusosaaminen |
Akuuttihoitotyö |
Ensihoidon syventävä osaaminen |
Ensihoitopalvelun johtaminen |
Ensihoitolääketiede |
Obstetrinen ja gynekologinen ensihoitotyö |
Ensihoidon osaaminen |
Moniammatillinen yhteistyö |
Vapaasti valittavat opinnot |
Ohjattu harjoittelu 1 |
Ohjattu harjoittelu 2 |
Ohjattu harjoittelu 3 |
Ohjattu harjoittelu 4 |
Ohjattu harjoittelu 5, ensihoidon perusosaaminen |
Ohjattu harjoittelu 6 |
Ohjattu harjoittelu 7 |
Ohjattu harjoittelu 8 |
Ohjattu harjoittelu 9, akuuttihoitotyön osaaminen |
Ohjattu harjoittelu 10, ensihoidon syventävä osaaminen |
Ohjattu harjoittelu 11, ensihoidon syventävä osaaminen |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.