Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut (5op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH57
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- englanti
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdyt monialaisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmään sekä kehittyvään, tulevaisuudentoimintaympäristöön, digitaalisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä asiakastiedon tuottamiseen ja tietoturvan perusteisiin. Pääset myös tutustumaan palvelumuotoiluun ja sen merkitykseen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä.  
Opintojakson suoritettuaan opiskelija  
• tuntee sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän ja kehittyvän toimintaympäristön  
• tunnistaa asiakaslähtöisyyden merkityksen digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä ja osaa arvioida digitaalisia palveluita asiakkaan näkökulmasta 
• tunnistaa palvelumuotoilun sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämismenetelmänä 
• ymmärtää asiakastiedon tuottamisen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa, sekä tietää tietoturvan ja tietosuojan merkityksen.
                    
Sisältö
• Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ja kehittyvä toimintaympäristö 
• Asiakaslähtöiset digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut  
• Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä 
• Asiakastiedon tuottaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa, tietoturva ja tietosuoja
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
• Osaa kuvata sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteita. 
• Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä.
• Osaa kuvata kehittämisen menetelmiä ja oman roolinsa kehittämisprosesseissa. 
• Suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti ja osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn. 
• Osaa soveltaa tietosuojan ja tietoturvan periaatteita ja tietää tiedon tuottamisen periaatteita. 
Hylätty:
Opiskelija
• Ei osaa kuvata sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenteita. 
• Ei ymmärrä moniammatillisen yhteistyön merkitystä asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä.  
• Ei osaa kuvata kehittämisen menetelmiä ja oman roolinsa kehittämisprosesseissa.  
• Ei suorita opintojakson tehtäviä hyväksytysti eikä osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.  
• Ei osaa soveltaa tietosuojan ja tietoturvan periaatteita eikä tiedä tiedon tuottamisen periaatteita.