Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Kätilö (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Yhteystiedot
Opinto-ohjaaja Irmeli Nieminen 050 311 9677
irmeli.nieminen(at)tuni.fi
Akuuttihoitotyö, yliopettaja Marjo Räsänen
Mielenterveys- ja päihdetyö, yliopettaja Nina Kilkku
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Hakukelpoisuuden antaa ensihoitajan, kätilön, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava aikaisempi opistoasteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hyväksilukea korkeakouluissa suoritettuja opintoja opiskelemaansa tutkintoon, mikäli ne vastaavat ao. koulutuksen osaamistavoitteita. Vapaasti valittaviin opintoihin voi sisällyttää korkeakouluissa suoritettuja EQF7 tasoisia opintoja. Hakeminen tapahtuu TAMK:n erillisen ohjeen mukaisesti.
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
Koulutus noudattaa European Qualification Framework (EQF:n) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. EQF mahdollistaa tutkintojen vertailtavuuden Euroopan korkeakoulualueella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.
Tutkinnon profiili
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto. Kliinisen asiantuntijan koulutuksessa saavutat terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.
Opintojen alkaessa valitaan 30 opintopisteen laajuiset syventävät ammattiopinnot, joihin on eri vuosina tarjolla erilaisia sisältöalueita. Kevään 2021 yhteishaussa on tarjolla seuraavat opintosuunnat:
- Akuuttihoitotyö
- Mielenterveys- ja päihdetyö
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
Koulutuksen tausta-ajatteluna on näyttöön perustuva toiminta, joka edellyttää tutkimukseen perustuvaa tietoa. Saat valmiuksia tarkastella tutkittua tietoa kriittisesti ja soveltaa sitä omalle alallesi kliinisenä asiantuntijana.
Syventävien ammattiopintojen aikana opit soveltamaan teoriatietoa käytäntöön, kehität analyyttisiä taitojasi, opit projektin johtamisen sekä tutkimus- ja kehitystyöhön osallistumisen taitoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tutkimus- ja kehittämisvalmiuksiasi. Opinnäytetyö osoittaa kykysi soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja tutkimus- ja kehittämismenetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Se osoittaa myös valmiutesi itsenäiseen asiantuntijatyöhön.
Sijoittuminen työelämään
Koulutus antaa valmiudet eritasoisiin esimiestehtäviin, muutosjohtamiseen, kehittämiseen sekä asiantuntijatehtäviin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Kliiniset asiantuntijat työskentelevät itsenäisesti erilaisissa työpaikoissa sekä edistävän että ennaltaehkäisevän toiminnan palveluissa.
Jatko-opintomahdollisuudet
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Arvioinnissa noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opintojen toteuttaminen
Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä. Koulutus koostuu sekä lähiopetuspäivistä (2 - 4 pv/kk) että itsenäisestä työskentelystä. Itsenäisen opiskelun määrä koulutuksessa on suuri. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Verkostoitumistasi tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä, eri koulutusten ja eri korkeakoulujen opiskelijoiden välisellä yhteistyöllä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn ja osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä, opintokäyntejä ja verkko-opiskelua. Laadit yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelmasi, jota seurataan koulutuksen aikana.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä myös muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja TAMKin muiden yamk-koulutusten kanssa.
Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankkeiden kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana.
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma (23YKA)
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma (22YKA)
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma (20YKA)
Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma, ylempi AMK
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Irja Nieminen
Vastuuhenkilö
Irja Nieminen
Ryhmät
-
24YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
• osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
• arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
• tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta
Sisältö (OJ)
• Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
• Avoimen dialogin toimintamalli
• Terapeuttinen yhteistyösuhde
• Kehollisuus
• Henkisyys
• Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen
Lisätiedot (OJ)
Opintojakson toteutuksesta vastaa Satakunnan ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakouluista.
Intensiivipäivät järjestetään Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Vastuuopettaja Mikko Nieminen/SAMK.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
•osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomi- ja geenitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä asiantuntija- ja toimintaverkostoa asiantuntijuuden kehittämisessa
- osaa soveltaa genomi- ja geenitietoa terveydenhuollon kehittämisessä
Sisältö (OJ)
- genomit- ja geenitieto sekä niiden tutkimus
- geenitieto terveyden edistämisessä ja tutkimuksessa
- asiakaslähtöinen ohjaus
- geeniterapia ja tulevaisuuden teknologiat
- kansalliset ja kansainväliset asiantuntijaverkostot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opintojaksolle Yksilöllistetty terveyden edistäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden
kehittämisessä
- osaa soveltaa geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa
asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Aika ja paikka
Orientaatioluento 17.2 Pakollinen läsnäolo.
Linkit etäluennoille lukujärjestyksessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ESITEHTÄVÄNÄ 8.1.- 17.2.2025:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN
Muut tehtävät moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkemmat tiedot arvioinnista.
Numeraalisesti arvioita tehtävä: Kurssilla kirjoitetaan "kirja" genomitiedosta, johon pienryhmissä tuotetaan yksi kirjan kappale/pienryhmä. Arvosanamatriisi moodlessa.
Pienempiä tehtäviä hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tuotos pienryhmissä. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Esitehtävänä duodecimin verkkokurssit: Terveysportin Oppiportin verkkokurssit (2kpl): Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa. Ota kuva suorituksista moodleen. Esitehtävä suoritettuna viim 17.2.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Oppimateriaalit
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: 7L00FT31-3003 Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa
Kurssimateriaali tarkentuu tammikuussa. Materiaalia moodlealustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 17.2, 100% läsnäolovelvollisuus.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Jakson sisältö, tehtävät ja menetelmät tarkentuvat tammikuussa 2025.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Irja Nieminen
Vastuuhenkilö
Irja Nieminen
Ryhmät
-
24YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti
• osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta
• tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita
• kehittää ja toteuttaa ihmislähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja
Sisältö (OJ)
Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
Mielenterveyden ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat
Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio
Lisätiedot (OJ)
Opintojakson toteutuksesta vastaa Oulun ammattikorkeakoulu. Opintojaksolle voivat viiden ammattikorkeakoulun sopimuksen mukaisesti osallistua ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat Tampereen, Turun, Jyväskylän, Oulun ja Satakunnan ammattikorkeakouluista.
Intensiivipäivät järjestetään Oulussa. Vastuuopettajana Liisa Kiviniemi/OAMK.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YKABIOKliinisen asiantuntijan YAMK, bioanalytiikan kehittämisosaaminen 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö (OJ)
• Kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat kansalliset ja kansainväliset laatusuositukset ja standardit sekä näyttöön perustuva tieto
• Toimintajärjestelmän vaatimukset ja laadunhallinnan malleja
• Lääketieteellisten laboratorioiden laatua ja pätevyyttä koskevat vaatimukset
• Kliinisen laboratoriotoiminnan laadun arvioinnin menetelmät.
• Auditointi ja akkreditointi
• Toiminnan ja prosessien laadun kehittäminen
Lisätiedot (OJ)
YAMKTARJOTIN 2024: VAIN BIOANALYYTIKKO YAMK-OPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa käyttää standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa ja ymmärtää niiden merkityksen toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija soveltaa kliinistä laboratoriotoimintaa koskevia kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa toiminnan arvioinnissa ja kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija arvioi ja kehittää kliinistä laboratoriotoimintaa hyödyntämällä kansallisia ja kansainvälisiä laatusuosituksia, standardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuula-Maria Rintala
- Kirsi Toljamo
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YKAOMAKliinisen asiantuntijan YAMK, omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• ehkäistä kansansairauksia ja edistää terveyttä eri menetelmin yksilö-, yhteisö- ja väestötasolla
• arvioida ehkäisyn menetelmiä ja osallistua niiden strategiseen kehittämiseen
• selittää kansansairauksien epidemiologian, etiologian ja patofysiologian perusteet sekä lääketieteellisen hoidon linjaukset
• hoitaa kansansairauksia sairastavaa potilasta kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti hoitopolun eri vaiheissa
• arvioida asiakkaan/potilaan yksilöllisen lääkehoidon vaatimuksia sekä analysoida lääkehoidon toteuttamiseen vaikuttavia tekijöitä farmakologian perustietoja soveltaen
• kuvata kansansairauksien hoidon tulevaisuutta ja sen haasteita
Sisältö (OJ)
- Suomalaisen kansanterveyden erityispiirteet
• Kansansairauksien ehkäisyn menetelmät ja moniammatillisen yhteistyön merkitys
• Suuret kansansairausryhmät (painottuen sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, diabetekseen ja hengityselimistön sairauksiin) sekä niiden epidemiologia ja patofysiologia
• Kansansairauksien kokonaisvaltainen hoito
• Kansansairauksien lääkehoito kliinisen farmakologian näkökulmasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
Etäluentojen ajankohdat:
Farmakologia:
19.9.2024 klo 14.15-15.45
3.10.2024 klo 14.15-15.45
9.10.2024 klo 14.15-15.45
Tentti viikolla 43-44
Hoitotyö:
11.9.2024 klo 8.30-11.45
10.10.2024 klo 8.30-11.45
24.10.2024 klo 8.30-11.45
28.11-29.11.2024 seminaari klo 9-16
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
FARMAKOLOGIA
Tentti on verkkotentti Moodlessa viikolla 43-44, numeerisella arvioinnilla. Uusinnat viikolla
HOITOTYÖ
Käypähoito-tentti (hyväksytty/hylätty). Kirjallinen seminaaritehtävä (numeerinen arviointi), verkkokeskustelut ja muut itsenäiset tehtävät.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
FARMAKOLOGIA
Tentti koostuu monivalintatehtävistä ja lyhyistä avoimista tehtävistä. Hyväksytyn suorituksen pistemäärä on 50% kirjallisen tentin maksimipistemäärästä, arvosanat lasketaan prosentteina maksimipistemäärästä seuraavasti: arvosana 1 = 50-59% arvosana 2 = 60-69%, arvosana 3 = 70-79%, arvosana 4 = 80-89% ja arvosana 5 = 90-100% maksimipistemäärästä.
HOITOTYÖ
Arviointi koostuu kirjallisesta tehtävästä, osallistumisesta hyväksytysti keskusteluihin ja verkkotentistä. Kirjallisen tehtävän arvioinnissa käytetään tehtäväinstruktiossa olevaa arviointikriteeristöä. Tehtävään liittyy itsearviointi ja vertaisarviointi (sanallinen ja numeerinen). Lisäksi verkkotentin hyväksymisraja on 75 % pisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
FARMAKOLOGIA
Verkkoluennot, jokaiselle luennolla ennakkotehtävät, itsenäinen opiskelu, tentti viikolla 38-39 Exam
HOITOTYÖ
Verkkoluennot, tehtävät, verkkokeskustelut, verkkotentit, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
FARMAKOLOGIA
Luentomateriaali
Käypä hoito -suositukset
Lääketieteellinen farmakologia ja toksikologia, Ruskoaho & Hakkola
(luennoilla ilmoitetut sivut)
HOITOTYÖ
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
FARMAKOLOGIA
Farmakologian osuus on 1 op eli 27 tuntia opiskelijan työtä. Luentoja 6h, tentti 1h ja loput itsenäistä opiskelua annettujen tehtävien mukaisesti.
HOITOTYÖ
Hoitotyön osuus on 4 op eli 108 tuntia opiskelijan työtä. Luentoja 24-28 tuntia. Loput itsenäistä työskentelyä.
Sisällön jaksotus
Kts.aikataulut
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
FARMAKOLOGIA
Käsitellään eniten käytettyjä lääkeaineita ja lääkeaineryhmiä farmakologian näkökulmasta. Tutustutaan myös lääkkeiden korvausjärjestelmään. Sydän- ja verisuonisairauksien lääkkeet, keuhkot, astma ja allergia, muistisairaudet, parkinson taudin lääkkeet.
HOITOTYÖ
Käsitellään keskeisimpien somaattisten kansansairauksien ehkäisyä ja hoitoa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
FARMAKOLOGIA
Opiskelijan tiedoissa farmakologian perusteista, lääkeaineiden käyttöindikaatioista sekä lääkeryhmien tyypillisistä haittavaikutuksista on merkittäviä puutteita.
HOITOTYÖ
Opiskelija ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen. Opiskelija ei osoita aihealueen arviointia. Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
FARMAKOLOGIA
Opiskelija hallitsee farmakologian perusteet. Opiskelija osaa lääkeaineiden käyttöindikaatiot sekä tietää jonkin verran lääkeaineryhmien vaikutusmekanismeja.
HOITOTYÖ
Opiskelija kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa. Opiskelija ei osoita aihealueen kriittistä arviointia. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
FARMAKOLOGIA
Opiskelija osaa tyydyttävän arvosanan vaatimusten lisäksi lääkeryhmien tyypilliset vaikutusmekanismit, jonkin verran lääkeryhmien haitta- sekä yhteisvaikutuksia.
HOITOTYÖ
Opiskelija kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Opiskelija osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta ja kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
FARMAKOLOGIA
Opiskelija osaa hyvän arvosanan vaatimusten lisäksi lääkeryhmien vaikutusmekanismit ja yhteisvaikutukset sekä soveltaa hallitsemaansa tietoa.
HOITOTYÖ
Opiskelija kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Opiskelija osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta ja kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.Opiskelijan osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuula-Maria Rintala
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YKAOMAKliinisen asiantuntijan YAMK, omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
• soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
• tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
• hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa
Sisältö (OJ)
• Asiantuntijana kehittyminen
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
• Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
• PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
• Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan aihealueeseen liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etäluennot, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät, verkkokeskustelut.
Opintojakso toteutetaan verkoston opintoina. Tarkemmat toteutustiedot verkoston Moodlessa.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 13.05.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Marja Jaronen
Ryhmät
-
24YKARADKliinisen asiantuntijan YAMK, radiografian kehittämisosaaminen 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa kehittää potilasannosten optimointiprosessia ja kuvanlaatua kliinisessä radiografiassa.
Sisältö (OJ)
• Kuvantamistutkimusten/sädehoidon oikeutuksen ja optimoinnin sekä kuvanlaadun indikaatioperustainen arviointi
• Kansainväliset, kansalliset ja organisaatiotasoiset hyvät käytännöt
• Kuvanlaatuun ja potilasannokseen vaikuttavien tekijöiden arviointi ja kehittäminen
• Annosoptimoinnin asiantuntijuuden kehittäminen
• Säteilyfysiikka ja säteilybiologia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää perusteet annosoptimoinnista ja kuvanlaatuun vaikuttavista tekijöistä kliinisessä radiografiassa
• tietää kliinisen radiografian turvallisuuskulttuurin peruskäsitteet ja periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• soveltaa annosoptimointiin ja kuvanlaatuun vaikuttavia tekijöitä kliinisessä radiografiassa
• soveltaa annosoptimoinnin ja kuvanlaadun käsitteitä kliinisessä radiografiassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• analysoi annosoptimointiin ja kuvanlaatuun vaikuttavia tekijöitä kliinisessä radiografiassa
• syntetisoi kliinisen radiografian turvallisuuskulttuuriin liittyviä käsitteitä ja perusteita
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei ole
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kirjalliseen työhön ja opintojakon aikana tehtäviin tehtäviin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270h
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimisympäristö Metropolian Moodlessa
Ilmoittautumisaika
30.04.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Marika Mettälä
- Päivi Mayor
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
23YKAKLOKliinisen asiantuntijan YAMK, kätilötyön kehittämisosaaminen 2023
-
23YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyön johtamista näyttöön perustuvasti
Osaa soveltaa työskentelyssään omaa ja työyhteisön työhyvinvointia edistäviä työskentelytapoja ja itsensä johtamisen menetelmiä
Osaa kehittää opiskelijaohjauksen laatua
Osaa rakentaa kätilötyön verkostoja eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa kansallisesti ja kansainvälisesti
Osaa kehittää kätilötyötä ympäristöarvot huomioiden
Sisältö (OJ)
Kätilötyön johtamisen kehittäminen
Kätilötyön laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Tiedolla johtaminen kätilötyössä
Eettisen ja tunteisiin liittyvän kuormituksen hallinta kätilötyössä
Itsensä johtamisen menetelmien hyödyntäminen omassa työskentelyssä
Opiskelijaohjauksen kehittäminen
Kansalliset ja kansainväliset kätilötyön verkostot
Ajankohtainen tutkimustieto
Lisätiedot (OJ)
Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on TAMKilla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
Tunnistaa yleisiä kätilötyön johtamisen kehittämistarpeita
Tunnistaa omassa työskentelyssään työhyvinvointia edistäviä kehittämisen kohteita
Tunnistaa opiskelijoiden ohjaamisen kehittämisen tarpeita omassa työskentelyssään
Tunnistaa kansallisia ja kansainvälisiä kätilötyön verkostoja
Osaa työskennellä ympäristöarvot huomioiden
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
Osaa arvioida johtamisen kehittämisen tarpeita omassa työyksikössään / organisaatiossa
Osaa soveltaa työskentelyssään työhyvinvointia edistäviä työskentelytapoja ja itsensä johtamisen menetelmiä
Osaa kehittää opiskelijoiden ohjausta omassa työyksikössään
Osaa rakentaa kansallisia kätilötyön verkostoja eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa
Osaa arvioida oman työyhteisön toimintaa ympäristöarvojen näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyön johtamista näyttöön perustuvasti
Osaa soveltaa työskentelyssään omaa ja työyhteisön työhyvinvointia edistäviä työskentelytapoja ja itsensä johtamisen menetelmiä
Osaa kehittää opiskelijaohjauksen laatua
Osaa rakentaa kätilötyön verkostoja eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa kansallisesti ja kansainvälisesti
Osaa kehittää kätilötyötä ympäristöarvot huomioiden
Aika ja paikka
Muutokset mahdollisia
VKO 36 MA 3.9.2024
14:00─15:30 Orientaatio Mirva Kolonen, etäopetus
https://tuni.zoom.us/j/69706105300?pwd=VVd4VWdHd3Foemx3NEh1eHBHVUUzQT09
VKO 38 TI 17.09.9.2024
9:00-16:00 Mirva Kolonen / Päivi Mayor lähiopetus TAMK/hybridi
-teemoina motivaatio ja itsensä johtaminen sekä aivoterveys
-iltapäivällä harjoitustehtäviä
Tila TAMK
https://tuni.zoom.us/j/63860527583?pwd=VkJCVlFWeERtZ3d6UXNEeWt5VEZRdz09
VKO 40 KE 01.10.2024
9:00-12:00 Mirva Kolonen
Etäyhteys :https://tuni.zoom.us/j/69409586143?pwd=YVJ0OGVHamlsdzF0RW50dVZmRmp4QT09
-teemoina soten kehittäminen, megatrendit ja hiljaiset signaalit, henkilöstöjohtaminen ja mallit ja niiden soveltaminen
VKO 41 Ma 08.10.2024 9-14.30
09.00–10.30 Maarit Sinisaari-Eskelinen, kätilötyön johtamisen kehittäminen
10.45–12.00 Maarit Sinisaari-Eskelinen Kätilötyön johtamisen kehittäminen
12.00–13.00 LOUNAS
13.00–14.30 Jaana Seitovirta, palkitseminen
VKO 45 MA 05.11.2024 etäopetus klo 9-14.30
09:00─10:30 Maarit Sinisaari-Eskelinen, Opiskelijaohjauksen kehittäminen johtamisen näkökulmasta
10:45─12:00 Marika Mettälä
-vaikuttavuus ja laatu kätilötyössä
13:00–14.30 Marika Mettälä
VKO 46 12.11.2024 09-16.00 lähiopetus TAMK/hybridiopetus
9:00─16:00 Mirva Kolonen / Päivi Mayor lähiopetus TAMK / hybridimahdollisuus
Etäyhteys: https://tuni.zoom.us/j/68460190609?pwd=alNtWFhVYXM2djVnc3lRNk0vamVoUT09
-seminaari
-seminaaritehtävän esittäminen pienryhmissä
Tila TAMK (ilmoitetaan myöhemmin)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
• Arvioitavana tehtävänä kurssilla on henkilökohtaisesti toteutettavat opintoihin liittyvät oppimispäiväkirjat, jotka arvioidaan Moodlessa ilmoitetuilla erikseen laadituilla arviointikriteereillä.
• Arviointikriteerit esitellään opintojen alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja 0-5 opintojakson tavoiteiden mukaisesti
Ansioluettelon laatiminen hyväksytty - täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot etä- ja kontaktiopetuksena
Pienryhmätyöskentely
Seminaarityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Moodlessa tarkemmat tiedot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 34 tuntia
Itsenäinen opiskelu 101 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Minna Törnävä
- Irja Nieminen
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
23YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2023
-
23YKAKLOKliinisen asiantuntijan YAMK, kätilötyön kehittämisosaaminen 2023
-
23YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Peltonen
- Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Minna Törnävä
Ryhmät
-
24YKABIOKliinisen asiantuntijan YAMK, bioanalytiikan kehittämisosaaminen 2024
Tavoitteet (OJ)
1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuula-Maria Rintala
- Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Minna Törnävä
Ryhmät
-
24YKAOMAKliinisen asiantuntijan YAMK, omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö 2024
Tavoitteet (OJ)
1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
21.08.2024 - 23.10.2024
Ajoitus
24.10.2024 - 19.10.2025
Laajuus
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Irja Nieminen
- Kirsi Saarinen
- Marja Jaronen
Vastuuhenkilö
Minna Törnävä
Ryhmät
-
24YKARADKliinisen asiantuntijan YAMK, radiografian kehittämisosaaminen 2024
Tavoitteet (OJ)
2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2025
Laajuus
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuula-Maria Rintala
- Irja Nieminen
- Kirsi Saarinen
Vastuuhenkilö
Minna Törnävä
Ryhmät
-
24YKAOMAKliinisen asiantuntijan YAMK, omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö 2024
Tavoitteet (OJ)
2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 4
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja Jaronen
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YKARADKliinisen asiantuntijan YAMK, radiografian kehittämisosaaminen 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida ja kehittää tutkimusnäyttöön perustuvaa potilaslähtöistä ja -turvallista kliinistä radiografiaa.
Sisältö (OJ)
• Potilaslähtöisyys ja -turvallisuus eettisten ohjeistojen, lainsäädännön, ohjeistusten sekä parhaiden käytäntöjen perusteella.
• Kirjallisuuskatsaus menetelmänä kehittää tutkimusnäyttöön perustuvaa potilaslähtöistä ja -turvallista kliinistä radiografiaa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää potilaslähtöisyyden perusteet kliinisessä radiografiassa
• tietää potilasturvallisuuden eri näkökkulmat kliinisessä radiografiassa
• tietää näyttöön perustuvan toiminnan periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• soveltaa potilaslähtöisyyden perusteita kliinisessä radiografiassa
• soveltaa potilasturvallisuutta kliinisessä radiografiassa
• soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita kliinisessä radiografiassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• analysoi potilaslähtöisyyden perusteita kliinisessä radiografiassa
• analysoi potilasturvallisuutta kliinisessä radiografiassa
• analysoi näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita kliinisessä radiografiassa
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan iltaisin Zoom. Tarkempi jaksotus Metropolian Moodle
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkkoluennot, keskustelut, itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, 135 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
tarkemmat tiedot Metropolian Moodlessa
Ilmoittautumisaika
21.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
23YKAKLOKliinisen asiantuntijan YAMK, kätilötyön kehittämisosaaminen 2023
-
23YKAKliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Sisältö (OJ)
Naisen ja perheen osallisuuden edistäminen
Imetysohjauksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Synnytys- ja perhevalmennuksen laadun ja vaikuttavuuden kehittäminen
Vauvaperheiden moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioiminen
Lasta odottavien- ja vauvaperheiden tukemisen monitieteelliset menetelmät
Monitieteelliset lähestymistavat, kuten perinataalimielenterveyden edistäminen
Raskauden ja lapsivuodeajan digitaaliset palvelut ja hoitopolut
Työelämälähtöisten toimintamallien kehittäminen raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen hoitoon (teorian implementointi organisaation käytäntöön)
Lisätiedot (OJ)
Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
Tunnistaa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden näyttöön perustuvan kehittämisen tarpeita
Osaa tarkastella imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
Osaa tarkastella raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Tunnistaa uusien toimintamallien kehittämisen tarpeita raskauden ja lapsivuodeajan palveluissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa raskauden ja lapsivuodeajan palveluiden kehittämiseen
Osaa arvioida imetysohjauksen laatua, vaikuttavuutta ja alueellisten palveluiden kehittämisen tarvetta
Osaa arvioida raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodeajan palveluita näyttöön perustavasti
Osaa kehittää imetysohjauksen laatua ja vaikuttavuutta sekä palveluita alueellisesti
Osaa kehittää raskauden ja lapsivuodenajan palveluita moninaisuuden ja monikulttuurisuuden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia alueellisia toimintamalleja raskaus- ja lapsivuodeajan kätilötyöhön
Aika ja paikka
VKO 38 to 19.9.2024 Hybridi
10.00–12.00 Opintojakson orientaatio ja tehtävät /Maija-Riitta
12:00 – 13:00 LOUNAS
13:00 – 14:30 Raskauteen liittyvät riskitekijät
14:45 – 16:00 Raskauteen liittyvät riskitekijät
VKO 40 MA 30.9.2024 Zoom
9:00 – 10:30 Digitaaliset hoitopolut erikoissairaanhoidossa – (asiantuntija /HUS)
10:45 – 12:15 Imetys – uusin tutkimus (asiantuntija, Imetyksen tuki)
12:15 – 13:15 LOUNAS
13:15 – 14:45 Perhe- ja synnytysvalmennus
15.00–16.00 Perhe- ja synnytysvalmennus
VKO 44 PE 31.10.2024 ZOOM
klo 9–10.30 Äitien minäpystyvyys ja vanhemmuuden tyytyväisyys (Elina Botha, TtT, TAMK)
klo 11–13 Vauvan itkuisuus, seuraukset perheissä ja interventiot (Elina Botha, TtT, TAMK)
klo 13.15–14.15 Niitty-hanke (Anna Aikasalo, TAMK)
VKO 49 TO 5.12.2023 SEMINAARI (LUOKKA: Oppimistila -) PAKOLLINEN LÄSNÄOLO PAIKAN PÄÄLLÄ
9:00 – 10:30 Seminaari esitykset (keynote puhuja aamulla, noin 30 min)
10:45–13.00 Seminaari esitykset
13.00–14.00 LOUNAS
14:00–16.00 Seminaarin purku
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 tuntia Seminaarityöskentely 8 tuntia Itsenäinen työskentely 107 tuntia.
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Pienet muutokset mahdollisia.
Ilmoittautumisaika
20.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Vilppola
- Irja Nieminen
Vastuuhenkilö
Irja Nieminen
Ryhmät
-
24YKAMIEKliinisen asiantuntijan YAMK, mielenterveys- ja päihdetyö 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa kriittisesti reflektoida ja tavoitteellisesti kehittää omaa ammatillista osaamistaan kliinisenä asiantuntijana
• osaa hyödyntää ja jakaa omaa osaamistaan laaja-alaisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa
• tiedostaa asiantuntijuuteen liittyvän ammatillisen ja eettisen vastuullisuuden mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisessä
• kehittää tavoitteellisesti ammatillista identiteettiään kliinisenä asiantuntijana
Sisältö (OJ)
Ammatillisen identiteetin ja oman osaamisprofiilin vahvistaminen
Reflektiivisyys, reflektiotaidot ja itsereflektio sekä itsensä johtaminen
Työnohjaus, mentorointi, konsultaatio
Opetus- ja ohjausosaaminen sekä esimerkkinä toimiminen
Jatkuva ja yhteinen oppiminen sekä osaamisen jakaminen
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa kliinisen asiantuntijan mielenterveys- ja päihdetyön opintojen kokonaisuutta ja sille voivat osallistua näissä opinnoissa opiskelevat tutkinto- ja polkuopiskelijat. Opintojakso kytkeytyy läheisesti kliinisen mielenterveys- ja päihdetyön opintojaksoihin, kulkien näiden opintojaksojen rinnalla koko koulutuksen ajan. Opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista myös kllinisen asiantuntijan mielenterveys- ja päihdetyön opintojen muille opintojaksoille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
• ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
• osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
• osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
• osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
• osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
• osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.
Aika ja paikka
22.10.2024 klo 12.30-14.00 lähiopetus luokassa B6-23
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Yksilö- ja ryhmätehtävät
Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
Kirjallinen tehtävä
Oppimateriaalit
Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G. K. 2022. Perspectives and Framework underpinning the Practice of Advanced Mental Health Nursing. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 43-68.
Hannigan. B. & Powell. H. 2022. Maintaining Professional Competence. In Higgins, A., Kilkku, N. & Kristofersson, G.K (Eds.) Advanced Practice in Mental Health Nursing: A European Perspective. Springer publications, pp. 467-482.
Andersen, T. 2022. Matkantekoa ja käännekohtia. Kirja dialogisesta vuorovaikutuksesta ja kosketetuksi tulemisesta sekä psykiatrian toimintatapojen muutoksesta. Toimittaneet Hald, M., Karlsson, B. & Sundet. R. Kuva ja Mieli.
Ajankohtaiset artikkelit ja muu materiaali
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kliininen asiantuntija YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Päivi Hautaviita
Ryhmät
-
24YKABIOKliinisen asiantuntijan YAMK, bioanalytiikan kehittämisosaaminen 2024
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija ennakoi uusien laboratoriomenetelmien kehitystä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija ennakoi uusien teknologioiden ja tulevaisuuden suuntausten kehitystä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan kliinisten menetelmien kehitystä ottaen huomioon teknologian jatkuvan kehittymisen.
Sisältö (OJ)
Uudet kliiniset laboratoriomenetelmät ja niiden käytettävyys kliinisessä laboratoriossa. Edistyneet teknologiat ja niiden käytettävyys kliinisessä laboratoriossa. Tulevaisuuden suuntaukset kliinisessä laboratoriossa, niiden vaikuttavuus ja käytettävyys uusien menetelmien näkökulmasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija pystyy tunnistamaan uusien laboratoriomenetelmien ja teknologioiden kehityksen valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella.
Opiskelija osaa kuvata uusien kliinisten laboratoriomenetelmien ja teknologioiden käyttöönottoa ja kehittämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hankkii jatkuvasti uutta, ajantasaista tieota uusien laboratoriomenetelmien ja teknologioiden kehityksessä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelij pystyy suunnittelelmaan, toteuttaamaan ja kehittämään uusia kliinisiä laboratoriomenetelmiä ja teknologioita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ennakoi uusien laboratorimenetelmien ja teknologioiden kehitystä valitsemallaan kliinisen laboratoriotyön osa-alueella ja osaa soveltaa hankittua tietoa moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelija pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan kliinisten laboratoriomenetelmien ja teknologioiden käyttöönottoa ja kehittämistä tulevaisuutta ennakoiden.
Arviointiasteikko
0-5