Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma (22YKA): 22YKA
Tunnus: 22YKA
Kätilö (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kuvaus
Tutkintonimike: sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK), kätilö (ylempi AMK), ensihoitaja (ylempi AMK), bioanalyytikko (ylempi AMK), röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5 - 2 vuotta
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen myötä opiskelija saavuttaa teoreettisesti syvälliset tiedot asianomaiselta alalta ja valmiudet hankkia tutkittua tietoa toiminnan perustaksi.
Opintojen aikana opiskelija oppii arvioimaan kriittisesti oman alansa toimintaa ja kehitystä. Valmistuttuaan opiskelija osaa kehittää toimintaa näyttöön perustuen ja kansainväliset kehitystrendit huomioon ottaen.
Koulutuksessa opiskelija saavuttaa sosiaali- ja terveysalan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen, joka on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF 7).Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä esimies-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että kliiniset asiantuntijat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
ARVOPERUSTA
Kliinisen asiantuntijan koulutuksessa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua ja syventää osaamistaan hoitotyön tarpeen arvioinnissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Tutkinto-ohjelma sisältää 15 op vaihtoehtoisia syventäviä opintoja ja 15 op vapaasti valittavia opintoja. Voit valita nämä opinnot kiinnostuksen kohteidesi ja aikataulun mukaan esimerkiksi TAMKin yhteisistä YAMK opinnoista. Vaihtoehtoisilla syventävillä opinnoilla ja vapaasti valittavilla opinnoilla täydennät taitojasi ammatillisten erityistarpeidesi mukaan.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelijalle tulee osaamista seuraavista teemoista:
- asiantuntijaidentiteetin kehittyminen
- toiminnan ja työn kehittäminen näyttöön perustuen
- laadukas ja eettinen toiminnan johtaminen muutoksessa
- alaan liityvät eettiset kysymykset
- asiakkaan ja perheen ohjausosaaminen
- asiakaslähtöinen, moniammatillinen hoidon tarpeen arviointi ja dokumentoinnin kehittäminen
- alan digitalisoituminen
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien kanssa. Lisäksi yhteistä kehittämistyötä ja yhteisiä toteutuksia on muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja valtakunnallisissa verkostoissa.
Opintojen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös monenlaisissa valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa. Osa opetuksesta voi toteutua englanninkielellä.
Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 10.2.2021.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 28.5.2021 korkeakouluneuvostossa.
Lisätty kätilötyön kehittämisen opintosuunta. Tämä opetussuunnitelma on hyväksytty 21.2.2022 korkeakouluneuvostossa.
Lisätiedot
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT 2022
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista
- Omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö
- Mielenterveys- ja päihdetyö
- Bioanalytiikan kehittämisosaaminen
- Radiografian kehittämisosaaminen
- Kätilötyön kehittämisosaaminen
Omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyön vastuuopettaja: yliopettaja Tuula-Maria Rintala
Mielenterveys- ja päihdetyön vastuuopettaja: yliopettaja Nina Kilkku
Bioanalytiikan kehittämisosaamisen vastuuopettaja: yliopettaja Eeva Liikanen
Radiografian kehittämisosaamisen vastuuopettaja: lehtori Marja Jaronen
Kätilötyön kehittämisosaamisen vastuuopettaja Sari Räisänen
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
22YKA-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
22YKA-1002 |
Omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FF58 | Kansansairauksien kliinisenä asiantuntijana kehittyminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF59 | Kansansairaudet, niiden ehkäisy ja hoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FW99 | Kliininen päätöksenteko kansansairauksien hoidossa ja omahoidossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FX00 | Asiakkaan omahoidon tukeminen ja ohjaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF62 | Teknologia ja digitaaliset palvelut vaikuttavan hoidon tukena | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF63 | Työyhteisön ohjaaminen ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
22YKA-1003 |
Mielenterveys- ja päihdetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00EK99 | Asiantuntijana kehittyminen mielenterveys- ja päihdetyössä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00EL00 | Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00EL01 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen I | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00EL02 | Mielenterveys- ja päihdetyön asiakaslähtöisen hoitoprosessin kehittäminen II | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00EL03 | Kansainvälinen mielenterveys- ja päihdetyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00EL04 | Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
22YKA-1004 |
Bioanalytiikan kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FG22 | Jatkuva laadun parantaminen laboratoriossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FG23 | Laboratoriomenetelmät kehittyvässä kliinisessä laboratoriossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FG24 | Preanalytiikan ja kliinisten laboratoriopalveluiden ohjaus ja konsultointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FG25 | Bioanalytiikan asiantuntijuuden syventäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD77 | Yksilöllistetty terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF84 | Genomitieto terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
22YKA-1005 |
Radiografian kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FG19 | Potilaan hoidon ja turvallisuuden kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FG20 | Kuvantamistutkimusten, hoitojen ja menettelytapojen kehittäminen kliinisessä radiografiassa | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00FG21 | Laatujohtamisen ja turvallisuuskulttuurin kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF49 | eHealth ja digitaaliset palvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00FF53 | Palveluketjujen arviointi ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
22YKA-1009 |
Kätilötyön kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
7L00FT47 | Naisen terveyttä ja hyvinvointia edistävän kätilötyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FT63 | Geneettinen tieto kätilötyössä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FU31 | Seksuaaliterveyttä edistävän kätilötyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FU32 | Synnyttävän naisen kätilötyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FU33 | Raskaana olevan ja lapsivuoteisen naisen kätilötyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FU34 | Kätilötyön johtamisen ja laadun kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
22YKA-1006 |
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
22YKA-1007 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
7H00EC75 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FK31 | Hanketyöskentely | 5 | |||||||||||
22YKA-1008 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 130 | 55 | 60 | 70 | 55 | 30 | 30 | 35 | 35 | 27.5 | 27.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.