Siirry suoraan sisältöön

Naisen terveyttä ja hyvinvointia edistävän kätilötyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7L00FT47

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö

Naislähtöinen kätilötyö
Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
Ajankohtainen tutkimustieto

Esitietovaatimukset

YAMK-TARJOTIN 2022: TOTEUTUS VAIN YAMK-KÄTILÖOPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Lisätiedot

Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.

YAMK-TARJOTIN 2022: TOTEUTUS VAIN YAMK-KÄTILÖOPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Räisänen
  • Minna Törnävä
  • Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö

Sari Räisänen

Ryhmät
  • 23YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö (OJ)

Naislähtöinen kätilötyö
Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
Ajankohtainen tutkimustieto

Esitietovaatimukset (OJ)

YAMK-TARJOTIN 2022: TOTEUTUS VAIN YAMK-KÄTILÖOPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ

Lisätiedot (OJ)

Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.

YAMK-TARJOTIN 2022: TOTEUTUS VAIN YAMK-KÄTILÖOPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Aika ja paikka

14.9.2022 klo 9:00-16:15 lähiopetus (hybridimahdollisuus), Myllypuron kampus, Helsinki
19.9.2022 klo 8:30-16:15 kontaktiopetus, Zoom
9.10.2022 klo 9:00-16:00 kontaktiopetus, Zoom
10.10.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus (hybridimahdollisuus), Myllypuron kampus, Helsinki.
8.12.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus (hybridimahdollisuus), Myllypuron kampus, Helsinki

Muutokset ovat mahdollisia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 29 tuntia
Seminaarityöskentely 7 tuntia
Itsenäinen työskentely 99 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

07.09.2022 - 20.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kliininen asiantuntija YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sari Räisänen
  • Minna Törnävä
  • Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö

Sari Räisänen

Ryhmät
  • 22YKA
    Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Sisältö (OJ)

Naislähtöinen kätilötyö
Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
Ajankohtainen tutkimustieto

Esitietovaatimukset (OJ)

YAMK-TARJOTIN 2022: TOTEUTUS VAIN YAMK-KÄTILÖOPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ

Lisätiedot (OJ)

Toteutetaan Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Opintojakson vastuu on Metropolia Ammattikorkeakoululla.

YAMK-TARJOTIN 2022: TOTEUTUS VAIN YAMK-KÄTILÖOPISKELIJOILLE, RAJOITETTU OPISKELIJAMÄÄRÄ

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä

Aika ja paikka

13.9.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki
15.9.2022 klo 9:00-16:00 kontaktiopetus, Zoom
16.9.2022 klo 9:00-16:00 kontaktiopetus, Zoom
04.10.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki.
12.10.2022 klo 9:00-12:00 kontaktiopetus, Zoom
09.12.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely

Oppimateriaalit

Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 36 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 91 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.