Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen erityisopettajankoulutus

Laajuus:
60 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Ammatillinen erityisopettajankoulutus (60 op)

Yhteystiedot

sähköposti: taok.tamk@tuni.fi

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Voit hakea ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen, mikäli sinulla on ammatillisen koulutuksen ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuus (Lisätietoja asetuksesta 986/1998, § 13, § 13 a, § 13 b, § 14, § 29):

hakukelpoisuuteen vaadittava tutkinto
hakukelpoisuuteen vaadittava työkokemus
opettajan pedagogiset opinnot (60 opintopistettä/35 opintoviikkoa)
ja lisäksi vähintään 5 kuukauden päätoiminen opetus- ja/tai ohjauskokemus ammatillisesta oppilaitoksesta ja/tai ammattikorkeakoulusta.

Opettajan pedagogiset opinnot voivat olla suoritettu joko ammatillisena opettajankoulutuksena tai yliopisto-opintoina. Hakukelpoisuuden tulee täyttyä hakuajan päättymiseen mennessä.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Osaamisperustainen erityisopettajankoulutus perustuu erityisopettajaopiskelijan aikaisemman osaamisen tunnistamiseen, tarvittavan osaamisen kehittämiseen ja koulutusprosessin aikaiseen jatkuvaan arviointiin.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Ammatillinen erityisopettajankoulutus antaa kelpoisuuden toimia ammatillisena erityisopettajana ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakoulussa.
Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (865/2005).
Opintojen suorittaminen antaa henkilölle oikeuden käyttää
lyhennettä AmE (ammatillinen erityisopettaja).

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Ammatillisen erityisopettajan työ on erityisosaamista vaativa asiantuntijatyö, joka edellyttää laaja-alaista erityispedagogista ja pedagogista osaamista: osaamista
ratkaista vaativia ongelmia sekä asioiden johtamista.
Menestyminen ammatillisen erityisopettajan työssä edellyttää valmiutta jatkuvaan oppimiseen. Ammatillisen erityisopettajan työssä yksilökeskeisen toimijan roolin rinnalla toteutuu yhä vahvemmin ryhmiä ja yhteisöä tukeva sekä konsultoiva
rooli – myös innostajan rooli. Ammatillisen erityisopettajan työnkuva on laajentunut yksilön ja ryhmän ohjaamisesta työyhteisön ja sen sidosryhmien väliseksi monialaiseksi ja monimuotoiseksi verkostoasiantuntijatyöksi.
Ammatillinen erityisopettaja on verkostoissa toimimisen asiantuntija. Koulutuksen keskeiset teemat ovat erityispedagoginen osaaminen, ammatillisen
erityisopettajan pedagoginen osaaminen, työyhteisöosaaminen ja kehittämisosaaminen.

Sijoittuminen työelämään

Ammatillinen erityisopettaja työskentelee alansa asiantuntijana ja kehittäjänä oppilaitosten monipuolisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa
alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Erityispedagoginen osaaminen: asteikko 1-5
Muut opintokokonaisuudet: Hyväksytty / Hylätty

Opintojen toteuttaminen

Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa painotetaan opiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä. Itsenäisen työskentelyn lisäksi opiskelijat työskentelevät pienemmissä tiimeissä.Koko opiskelijaryhmän tapaamisista osa toteutetaan verkossa.

Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(25OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)

Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(24OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(19OPKOE)

Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(21OPKOE)
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tunnus
(19OPKOE)
Ilmoittautumisaika

20.01.2025 - 23.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- tunnistaa ajankohtaisia erityispedagogiikkaan liittyviä yhteiskunnallisia ilmiöitä ja keskusteluja sekä osaa tarkastella niitä kriittisesti
- tiedostaa taustan, arvojen ja asenteiden sekä sosiaalisten erojen merkityksen erilaisuuden ja erityisyyden määrittelyssä
- ymmärtää, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset arvot ja ideologiat heijastuvat palvelujärjestelmien rakenteisiin, toimintaympäristöihin ja erilaisuuden kohtaamiseen
- ymmärtää, miten yhteiskunnassa tuotetaan inkluusiota tai ekskluusiota ja määritellään osallisuutta ja kuuluvuutta
- tarkastelee syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta

Sisältö (OJ)

Opintojaksolla tarkastellaan, miten kansainväliset, kansalliset ja paikalliset ideologiat liittyen erilaisuuteen, erityisyyteen ja vammaisuuteen ovat kehittyneet vuosikymmenien aikana ja millaisia seurauksia erilaisilla ideologioilla ja arvoilla on ollut palvelujärjestelmän muotoutumiseen eri aikakausina. Lisäksi tarkastellaan osallisuuteen ja kuuluvuuteen mutta toisaalta myös syrjäytymiseen johtavia kehityspolkuja yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja pohditaan palvelujärjestelmän merkitystä syrjäytymistä ehkäisevänä tai sitä osaltaan jopa aiheuttavana tekijänä etenkin erilaisissa siirtymävaiheissa. Opintojakson aikana pohditaan myös henkilökohtaisesta näkökulmasta asiantuntijoiden omien arvojen ja asenteiden merkitystä erityisyyden määrittelyssä, erilaisuuden kohtaamisessa ja tukitoimien suunnittelussa.

Aika ja paikka

Toteutuu 2. ja 4. periodeissa
Suositus suorittaa opj 4. periodissa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-ff6efd12-6baa-4655-9b2f-57ae7efc92a0?year=2024

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-ff6efd12-6baa-4655-9b2f-57ae7efc92a0?year=2024

Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 21.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 13.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Kosti Nivalainen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 24AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten matemaattinen ajattelu sekä luku- ja kirjoitustaito kehittyvät?
- Miten lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisvaikeudet ilmenevät?
- Millä menetelmillä lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan tuen tarvetta voidaan arvioida?
- Miten eri-ikäisiä oppijoita tuetaan lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteissa?

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.

Aika ja paikka

Verkko-opintoina Moodlessa 1. periodissa 26.08.2024 – 13.10.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Materiaalien pohjalta laaditaan kirjallisia ryhmätehtäviä: kaksi välitehtävää ja yksi lopputehtävä, joka on arvioitava suoritus (arviointi 0-5).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. (Saatavilla verkossa)
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2014. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.  
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) 2018. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti, s. 157–258.  
Lerkkanen, M-K. 2013. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.  
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.  
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.  
Takala, M. & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen. 

Mahdollinen muu opettajan ilmoittama oheiskirjallisuus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla Moodlessa olevat luennot ja muu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:n opintojakso vastaa noin 135 h:n opiskelua.

Sisällön jaksotus

Opinnot suoritetaan lukuvuoden 2024 - 2025 1. periodissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024
Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta
KAS.ERI.020 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen

Opintojakso toteutuu myös 3. periodissa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa

- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.

Ilmoittautumisaika

09.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 08.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 24AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä sosioemotionaalisen kehityksen osa-alueet
- tietää sosioemotionaalista kehitystä suojaavat tekijät ja ymmärtää niiden merkityksen vaarantavien tekijöiden ennaltaehkäisyssä
- tunnistaa yksilöiden sosioemotionaalisen tuen tarpeen
- käyttää sosioemotionaalista kehitystä edistäviä pedagogisia tukitoimia erilaisissa toimintaympäristöissä.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä ovat sosioemotionaalisen kehityksen osa-alueet?
- Miten kehitystä suojaavat ja vaarantavat tekijät tunnistetaan?
- Miten vaarantavia tekijöitä ennaltaehkäistään?
- Miten sosioemotionaalisista tuen tarvetta tunnistetaan ja miten sosioemotionaalista kehitystä tuetaan?

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- osaa nimetä sosioemotionaalisen kehityksen osa-alueet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- osaa nimetä sosioemotionaalisen kehityksen osa-alueet
- tietää sosioemotionaalista kehitystä suojaavat tekijät ja ymmärtää niiden merkityksen vaarantavien tekijöiden ennaltaehkäisyssä
- tunnistaa yksilöiden sosioemotionaalisen tuen tarpeen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- osaa nimetä sosioemotionaalisen kehityksen osa-alueet
- tietää sosioemotionaalista kehitystä suojaavat tekijät ja ymmärtää niiden merkityksen vaarantavien tekijöiden ennaltaehkäisyssä
- tunnistaa yksilöiden sosioemotionaalisen tuen tarpeen
- käyttää sosioemotionaalista kehitystä edistäviä pedagogisia tukitoimia erilaisissa toimintaympäristöissä.

Aika ja paikka

Toteutus 2. ja 4. periodeissa
Suositelemme suorittamaan opj:n 2. periodissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkototeutus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-7b329f33-8d13-4f2e-819c-a0752d2df91e?year=2024

Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 21.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Kosti Nivalainen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 24AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kohtaa erityisopettajan työssä monenlaiset oppijat heidän yksilöllisyyttään kunnioittaen
- vahvistaa toiminnallaan yksilöiden toimijuutta, itsemääräämisoikeutta ja itsenäistä ajattelua
- edistää osallistavaa ja osallisuutta tukevaa vuorovaikutusta erityisopettajan työssä
- tunnistaa dialogisuuden periaatteita ja osaa soveltaa niitä
- tiedostaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa vuorovaikutustilanteissa sekä reflektoi ja kehittää niitä
- toimii vuorovaikutustilanteissa myönteisesti, kannustavasti ja myötätuntoisesti
- viestii selkeästi, avoimesti ja vuorovaikutteisesti
- arvostaa kollegiaalista tukea erityisopettajan työssä, reflektoi omaa toimintatapaansa ja kehittää sitä
- konsultoi erityisopettajan roolissa työyhteisön muita jäseniä huomioiden yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
- tietää oman toimintansa rajat sekä huolehtii omasta ja kollegoidensa hyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta.

Sisältö (OJ)

Tällä opintojaksolla etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaista on opiskelijan osallisuutta vahvistava kohtaaminen ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Millaista on hyvä ammatillinen viestintä ja vuorovaikutus ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten dialogisuutta rakennetaan ja vahvistetaan osana vuorovaikutusta?
- Millaista on kollegiaalinen ja yhteistoiminnallinen tuki ja työkulttuuri sekä miten ne rakentuvat?
- Miten konsultatiivista työotetta toteutetaan ja kehitetään?
- Miten sekä toisten että omaa työssäjaksamista on mahdollista tukea?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, verkkotyöskentelynä sekä yksilö- että tiimityöskentelynä. Opintojaksolla on myös lukuhaaste. Osaaminen osoitetaan tekemällä välitehtävä sekä osallistumalla lähipäivänä tapahtuvaan keskusteluun sekä reflektioon.

Oppimateriaalit

Alasuutari, M., Heiskanen, N., Rantala, A., & Vehkakoski, T. 2023. Hyvä pedagoginen kirjaaminen : oppimista tukeva dokumentointi käytännössä. PS-kustannus.

Hartikainen, K. 2023. Laaja-alaisen erityisopettajan konsultoiva työnkuva: Konsultointi luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyönä. https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264684

Juujärvi, S., Myyry, L., & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Tammi.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.

Mikola, M. & Oja, S. 2015. Konsultatiivinen työote oppilaan ja opettajan tukena. Valteri ja Onerva.

Roos, S. & Mönkkönen, K. 2015. Ihmisiksi työssä: työyhteisötaidoilla yhteistä vaikuttavuutta.

Sunqvist, C., Aarnos, R. & Ström, K. 2020. Asiantuntija, analyyttinen ystävä vai tiimipelaaja? Erityisopettajan konsultoiva rooli. Teoksessa M. Takala, A. Äikäs & S. Lakkala (toim.). Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus.

Veivo, L. & Mäntykivi. K. 2021. Pedagoginen konsultaatio osana erityisopettajan työtä. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021120959921

Helena Aarnion luentosarja dialogisuudesta, osat 1-9: https://www.youtube.com/watch?v=D3L-bKplSx0