Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen erityisopettajankoulutus: 20OPKOE

Tunnus: 19OPKOE

Kesto:
1.5 vuotta (60 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2020

Kuvaus

Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen toteutuksessa lähtökohtana on osallistava pedagogiikka, joka perustuu reflektoivalle, tutkivalle sekä kehittävälle työotteelle.
Koulutuksessa painotetaan ammatillisen erityisopettajaopiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden ja osaamisen kehittymistä.

Koulutuksessa keskitytään erityispedagogisen osaamiseen, ammatillisen erityisopettajan pedagogiseen osaamiseen, työyhteisöosaamiseen, monitoimijaiseen yhteistyöosaamiseen sekä kehittämis- ja vaikuttamisosaamiseen.

Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa rakennetaan uutta osaamisidentiteettiä. Ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti muotoutuu prosessissa, johon sisältyy ajallisesti menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Olemassa olevan opettajan identiteetin rinnalle rakentuvan ammatillisen erityisopettajan identiteetin muotoutuminen edellyttää ilmiöiden pohtimista uudesta näkökulmista.

Opintojen toteutuksen näkökulmia ovat henkilökohtaisuus, ohjauksellisuus, autenttisuus, yhteistoiminnallisuus ja muovautuvauus.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tausta-aineistona on käytetty ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoiden sekä kentällä toimivien erityisopettajien ja koulutuksen järjestäjien haastatteluita, verkostoyhteistyön kautta tullutta tietoa, kuten PAEK:n asiantuntija- ja ohjausryhmissä toimiminen, ammatillisten erityisopettajankouluttajien verkostossa toimiminen sekä perehtymällä ammatillisen koulutuksen uuteen lainsäädäntöön L531/2017 sekä ammattikorkeakoululakiin 932/2014. Lisäksi tausta-aineistona on käytetty Parasta osaamista -hankkeessa vuonna 2018 tehtyä ammatillisille opettajille suunnattua kyselyä ammatillisen koulutuksen opettajien osaamistarpeista.

Lisätiedot

Koulutus antaa pätevyyden toimia erityisopettajan tehtävissä ammatillisessa koulutuksessa. Koulutus ja osaaminen soveltuu hyvin myös kolmannen sektorin toimijoille sekä opettajille, jotka haluavat saada uutta näkemystä ja työkaluja omaan opetustyöhönsä erityisen tuen näkökulmasta..

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2020-2021 2021-2022 Syksy 2020 Kevät 2021 Syksy 2021 1. / 2020 2. / 2020 3. / 2021 4. / 2021 1. / 2021 2. / 2021
19OPKOE-1001
Erityispedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

10 9 1 8 1 1 4 4 0.5 0.5 0.5 0.5
1L00EU75 Erityispedagogiikan perusteet 5 5 5 2.5 2.5
1L00EU76 Erityisen tuen järjestäminen 5 4 3 1 1.5 1.5 0.5 0.5
19OPKOE-1002
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

20 18 2 10 8 2 5 5 4 4 1 1
1L00EU77 Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen 10 9 1 5 4 1 2.5 2.5 2 2 0.5 0.5
1L00EU78 Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen 10 9 1 5 4 1 2.5 2.5 2 2 0.5 0.5
19OPKOE-1003
Työyhteisöosaaminen

(Valitaan kaikki )

10 8 1 1 7 1 0.5 0.5 3.5 3.5 0.5 0.5
1L00EU79 Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5 3 1 3 1 1.5 1.5 0.5 0.5
1L00EU80 Konsultoiva ja yhteisöllinen työote 5 5 1 4 0.5 0.5 2 2
19OPKOE-1004
Monitoimijainen yhteistyöosaaminen

(Valitaan kaikki )

5 5 1 4 0.5 0.5 2 2
1L00EU81 Monitoimijainen yhteistyö 5 5 1 4 0.5 0.5 2 2
19OPKOE-1005
Kehittämis- ja vaikuttamisosaaminen

(Valitaan kaikki )

15 14 1 2 12 1 1 1 6 6 0.5 0.5
1L00EU82 Oman työn ja toiminnan kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
1L00EU83 Organisaation ja toiminnan kehittäminen 10 9 1 2 7 1 1 1 3.5 3.5 0.5 0.5
Yhteensä 60 54 4 22 32 4 11 11 16 16 2 2

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

TAMKin yhteiset osaamiset

Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?

Eettinen osaaminen

Opiskelija

- ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista

- toimii kaikessa yleisten ja oman alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

- ottaa huomioon erilaiset näkökulmat työskentelyssään

- soveltaa yhdenvertaisuuden periaatteita

- soveltaa globaalin vastuun periaatteita

- kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen.

Erityispedagogiikan perusteet
Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Innovaatio-osaaminen

Opiskelija

- osaa havainnoida ja analysoida toimintaympäristöä

- osaa kyseenalaistaa ja uudistaa vallitsevia toimintatapoja

- osaa soveltaa erilaisia ideoinnin ja ongelmanratkaisun keinoja yksin ja ryhmissä

- osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen tietoa ja menetelmiä monialaisissa työryhmissä

- osaa antaa oman asiantuntemuksensa muiden käyttöön ja hyödyntää muiden asiantuntemusta

- osaa suunnata oma työtään siten, että se edistää taloudellisesti kannattavia ja/tai hyvinvointia lisääviä ratkaisuja.

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Kansainvälisyysosaaminen

Opiskelija

- osaa viestiä eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa, hallitsee oman alansa työtehtävissä tarvittavan kielitaidon

- suhtautuu työskentelyyn monikulttuurisessa ympäristössä ennakkoluulottomasti ja avoimesti

- seuraa aktiivisesti alansa kansainvälistä kehitystä ja ymmärtää sen vaikutukset ja mahdollisuudet

Erityispedagogiikan perusteet
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Oppimisen taidot

Opiskelija

- osaa arvioida ja kehittää oppimistapojaan

- osaa henkilökohtaisen tiedonmuodostusprosessinsa avulla kehittää omaa osaamistaan

- osaa hankkia, arvioida käsitellä ja soveltaa tietoa reflektiota ja kriittistä reflektiota hyödyntäen

- kykenee oppimaan ryhmässä ja edistämään ryhmässä tapahtuvaa oppimista.

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Työyhteisöosaaminen

Opiskelija

- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia

- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa

- osaa hyödyntää tieto- ja viestintä-tekniikkaa oman alansa tehtävissä

- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa

- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa

- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä

- omaa valmiuksia yrittäjyyteen.

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Luokittelemattomat

Todistusjäsentely - AOKK

Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.

Ammattipedagogiset opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Kasvatustieteelliset perusopinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Muut opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Opetusharjoittelu

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Erityispedagogiikan perusteet
Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen

Tampere3 yhteiset osaamiset

Etiikka

Opiskelija:
- ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- tietää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti
- toimii alansa tutkimus- ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- soveltaa yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita
- kykenee vaikuttamaan yhteisössä ja yhteiskunnallisesti eettisiin arvoihin perustuen ja osaamistaan hyödyntäen

Erityispedagogiikan perusteet
Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Kansainvälisyys ja globaali vastuu

Opiskelija:
- seuraa aktiivisesti alansa kansainvälistä kehitystä ja ymmärtää sen vaikutukset ja mahdollisuudet
- toimii kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja kykenee kansainväliseen ja kulttuurienväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä
- ennakoi ja hyödyntää kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia työtehtävissään
- tunnistaa kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja kysymyksiä sekä niiden välisiä kytköksiä kestävän kehityksen ekologisella, sosiaalis-kulttuurisella ja taloudellisella ulottuvuudella
- suuntautuu tulevaisuuteen tunnistamalla päätösten ja valintojen seurauksia ja vaikutuksia kestävään kehitykseen
- tuntee omaan tieteenalaansa ja toimialaansa liittyviä kestävän kehityksen kysymyksiä ja tiedonmuodostuksen tapoja
- pystyy erittelemään ja tarkastelemaan kriittisesti kestävän kehityksen näkökohtia omalla alallaan ja poikkitieteellisesti sekä sitoutuneesti soveltamaan oppimaansa
- osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Erityispedagogiikan perusteet
Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Oppimisen taidot ja kriittinen ajattelu

Opiskelija:
- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- jatkuvasti uudistaa osaamistaan
- kykenee ratkaisemaan eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissakin tilanteissa
- hankkii, käsittelee, arvioi, analysoi ja käyttää tietoa monipuolisesti, kriittisesti ja eettisesti
- arvioi ja kehittää omaa tiedonhakuprosessiaan
- toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa ja ymmärtää tiedon jakamisen merkityksen oman osaamisen edistämisessä
- ymmärtää tieteellistä ajattelua, päättelyä ja selittämistä

Erityispedagogiikan perusteet
Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Talous- ja johtamistaidot sekä yhteiskunnallinen ymmärrys

Opiskelija:
- omaa alansa kannalta riittävän talous- ja johtamisosaamisen ja valmiuden laajentaa tätä osaamista
- osaa johtaa omaa toimintaansa työelämässä tavoitteellisesti
- kykenee työn suunnitteluun, itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä ja tarvittaessa toimimaan lähijohtajana
- opiskelija ymmärtää talouden ja johtamisen merkityksen omalla alallaan ja sen, miten talouden ja johtamisen kautta rakennetaan kilpailukykyä omalla alalla
- opiskelija ymmärtää oman työnsä merkityksen yhteiskunnallisessa kontekstissa ja pystyy osallistumaan oman alansa yhteiskunnalliseen keskusteluun

Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Tietotekniikka- ja digitaidot

Opiskelija:
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa
- ymmärtää digitalisaation merkityksen omalla alallaan ja hyödyntää alansa digitaalisia toimintaympäristöjä
- edistää alansa digitaalisten toimintaympäristöjen kehitystä
- tuntee digitaalisiin ympäristöihin liittyviä riskejä ja ottaa ne huomioon omassa toiminnassaan

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Työyhteisötaidot

Opiskelija:
- kykenee toimimaan työyhteisön jäsenenä ja edistämään yhteisön ja itsensä työhyvinvointia
- ottaa työskentelyssään huomioon monenlaiset toimijat
- toimii tarkoituksenmukaisesti monimutkaisissa tilanteissa
- ymmärtää verkostojen merkityksen työelämässä ja omaa kyvyn kehittää omia verkostojaan

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Uuden kehittäminen ja innovointi

Opiskelija:
- toteuttaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä sekä tuottaa alalle uutta tietoa ja menetelmiä
- etsii sekä luo uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
- ajattelee luovasti ja näkee vaihtoehtoisia ratkaisukeskeisiä tapoja toimia erilaisissa työelämän sekä poikkitieteellisissä tilanteissa
- ymmärtää globaalien koko ihmiskuntaa koskevien ongelmien merkityksen sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tärkeyden niiden ratkaisemisessa
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Vuorovaikutus- ja viestintätaidot

Opiskelija:
- toimii työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tehtävän edellyttämällä tavalla osana yhteisöä, kuten tiimiä tai projektiryhmää
- pystyy käymään rakentavaa ja asiantuntevaa yhteiskunnallista keskustelua
- pystyy keskustelemaan tutkitusta tiedosta sekä ymmärtää erilaisten esitysten ja mediatekstien statuksen
- kykenee viestimään ja toimimaan eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa ja hallitsee oman alansa työtehtävissä tarvittavan kielitaidon
- hallitsee vähintään yhden vieraan kielen tasolla, joka mahdollistaa oman alan kehityksen seuraamisen ja kansainvälisessä ympäristössä toimimisen

Erityisen tuen järjestäminen
Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Konsultoiva ja yhteisöllinen työote
Monitoimijainen yhteistyö
Oman työn ja toiminnan kehittäminen
Organisaation ja toiminnan kehittäminen
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
19OPKOE-1001
Erityispedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

10
1L00EU75 Erityispedagogiikan perusteet 5
1L00EU76 Erityisen tuen järjestäminen 5
19OPKOE-1002
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

20
1L00EU77 Yksilölliset opintopolut, erityisen tuen suunnittelu ja järjestäminen 10
1L00EU78 Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen 10
19OPKOE-1003
Työyhteisöosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
1L00EU79 Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5
1L00EU80 Konsultoiva ja yhteisöllinen työote 5
19OPKOE-1004
Monitoimijainen yhteistyöosaaminen

(Valitaan kaikki)

5
1L00EU81 Monitoimijainen yhteistyö 5
19OPKOE-1005
Kehittämis- ja vaikuttamisosaaminen

(Valitaan kaikki)

15
1L00EU82 Oman työn ja toiminnan kehittäminen 5
1L00EU83 Organisaation ja toiminnan kehittäminen 10