Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Ammatillinen opinto-ohjaajakoulutus (60 op)
Yhteystiedot
sähköposti: taok.tamk@tuni.fi
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Voit hakea ammatilliseen opinto-ohjaajankoulutukseen, mikäli sinulla on ammatillisen koulutuksen ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuus (Lisätietoja asetuksesta 986/1998, § 13, § 13 a, § 13 b, § 14, § 29):
hakukelpoisuuteen vaadittava tutkinto
hakukelpoisuuteen vaadittava työkokemus
opettajan pedagogiset opinnot (60 opintopistettä/35 opintoviikkoa).
Opettajan pedagogiset opinnot voivat olla suoritettu joko ammatillisena opettajankoulutuksena tai yliopisto-opintoina. Hakukelpoisuuden tulee täyttyä hakuajan päättymiseen mennessä.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
Osaamisperustainen opinto-ohjaajan koulutus perustuu opinto-ohjaajaopiskelijan aikaisemman osaamisen tunnistamiseen, tarvittavan osaamisen kehittämiseen ja koulutusprosessin aikaiseen jatkuvaan arviointiin
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
Ammatillinen opinto-ohjaajan koulutus antaa kelpoisuuden toimia opinto-ohjaajana ammatillisessa koulutuksessa, ammattikorkeakoulussa, perusasteella ja lukiossa. Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (865/2005)
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
Koulutuksessa keskitytään ohjauksen perustaan, ohjauksen
konteksteihin sekä kehittämiseen ja kehittymiseen.
Sijoittuminen työelämään
Ammatilliset opinto-ohjaajat sijoittuvat työelämässä
monipuolisiin koulutusalan tehtäviin opinto-ohjaajina, opettajina
ja ohjauksen asiantuntijoina.
Jatko-opintomahdollisuudet
Ammatillinen opinto-ohjaaja voi hakeutua opiskelemaan esimerkiksi ammatilliseksi erityisopettajaksi. Lisäksi on tarjolla erilaisia opinto-ohjaajille suunnattuja eri mittaisia ohjausalan täydennyskoulutuksia.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Hyväksytty/hylätty
Opintojen toteuttaminen
Opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa painotetaan
opiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja
arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä. Itsenäisen työskentelyn lisäksi opiskelijat työskentelevät pienemmissä tiimeissä. Koko opiskelijaryhmän tapaamisista osa toteutetaan verkossa.
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- reflektoi kehittymistään, toimintaansa ja työtään
- kehittää omaa osaamistaan ja taitojaan suunnitelmallisesti
- esittelee ja perustelee oman ohjaustoimintansa käyttöteorian
- soveltaa ohjaustietämystään käytännön tilanteissa
- johtaa itseään ja omaa työtään sekä huolehtii hyvinvoinnistaan työssään toimimisen edistämiseksi.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten omaa osaamista kehitetään?
- Miten omaa toimintaa reflektoidaan?
- Mikä on hyvinvoinnin merkitys ohjaajan työssä?
- Miten toimitaan ohjaajana käytännön tilanteissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kohtaamisen merkityksen ohjaustilanteessa ja rakentaa ohjauksessa dialogista vuorovaikutusta
- huomioi opiskelijan tilanteen ja toimii ohjaustilanteessa sitä kunnioittaen
- huomioi vaihtelevat ja yllättävät tilanteet ja sopeuttaa ohjaustoimintansa niiden mukaan
- toteuttaa ohjausta ohjattavan kehitysvaiheen huomioiden
- tunnistaa ohjattavien moninaisuuden ja kunnioittaa sitä ohjaustilanteessa
- huomioi kulttuurisia erityispiirteitä ohjauksessa.
Sisältö (OJ)
Mitä on dialoginen ohjaus?
- Miten ohjattavan tausta vaikuttaa ohjaukseen?
- Miten yksilöllisyys huomioidaan ohjauksessa?
- Miten ohjattavien moninaisuus vaikuttaa ohjauksen toteuttamiseen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.03.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää työelämäyhteistyön merkityksen ja toimii ohjaustyössä sitä vahvistaen
- pystyy toimimaan ohjaajana erilaisissa ympäristöissä niin oppilaitoksessa kuin sen ulkopuolella
- tietää digitalisaation mahdollisuuksia, vaatimuksia ja riskejä ohjauksessa ja koulutuksessa sekä käyttää perusteltuja tieto- ja viestintätekniikan ratkaisuja osana ohjaajan työtään
- seuraa kansainvälisiä ohjauksen virtauksia ja kehittymistä sekä osaa asemoida suomalaisen opinto-ohjauksen kansainvälisessä ohjauksen kentässä
- osaa toimia kansainvälisesti ohjauksen kentällä ja huomioi keskusteluissa osallistujien erilaiset lähtökohdat ja käsitykset
- edistää kotikansainvälisyyttä omassa työssään ja yhteisössään
- osaa ohjata opiskelijoita kansainväliseen liikkuvuuteen liittyvissä asioissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opiskelijaa ohjataan erilaisissa ympäristöissä?
- Miten toimiva ohjaus toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa?
- Mikä on suomalaisen opinto-ohjauksen asema kansainvälisessä ohjauksen kentässä?
- Miten kansainvälisyys vaikuttaa ohjaustyöhön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä. Osa opiskelusta verkkoalustalla.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
Osa toteutuksesta yhteisellä verkkoalustalla (Viro, Latvia)
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Katariina Hakala
- Kosti Nivalainen
- Outi Rantanen
Ryhmät
-
24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa sosiaalisen kestävän kehityksen merkityksen organisaation arjessa, opinto-ohjaajan ja erityisopettajan työssä ja yhteistyössä sekä arvioi sitä kriittisesti
- edistää sosiaalisen kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja ohjaustyössään, työyhteisössään ja monialaisissa verkostoissaan
- tunnistaa valtasuhteet toimiessaan asiantuntijana ja toimii tilanteissa eettisesti kestävällä tavalla.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten sosiaalisen kestävän kehityksen kokonaisuus huomioidaan opetus- ja ohjaustyössä organisaatio- ja yksilötasolla?
- Miten opiskelijan toimijuutta ja osallisuutta monialaisessa yhteistyössä vahvistetaan?
- Mitä asiantuntijuudella ja asiantuntijavallalla tarkoitetaan?
- Miten sosiaalista kestävää kehitystä voidaan edistää monialaisen yhteistyön avulla?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisen erityisopettajan ja opinto-ohjaajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojakso toteutetaan käytännön työskentelynä yhteistyöorganisaatiossa, verkkotyöskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä. Osaaminen osoitetaan lähipäivillä tiimin yhteistyönä.
Oppimateriaalit
YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija laatii opintojaksosta HOPSin
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 28.02.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- Hanne Mäki-Hakola
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- toteuttaa ohjauksen prosessinomaisesti ja ohjaa keskustelua kohti tavoitetta
- huolehtii, että päätökset ohjaustilanteessa ovat ohjattavan päätöksiä
- varmistaa, että ohjauskeskustelussa syntyy selkeä ja konkreettinen toimintasuunnitelma tai käsitys, miten jatketaan
- tukee ohjattavan toimijuutta, valintoja ja etenemistä urallaan
- ohjaa asiantuntevasti opiskelijan hakeutumista seuraavaan koulutukseen tai työelämään
- tietää tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen eron ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti työssään
- osaa soveltaa yksilö-, ryhmän- ja vertaisohjauksen toimintatapoja perustellusti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on toimiva ohjaus?
- Miten ohjaus jäsennetään eri tilanteissa?
- Miten ohjaustilanteessa toimitaan tavoitteellisesti?
- Mitä on vertaisohjaus?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee koulutusta ja ohjausta ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden sisällön ja merkityksen opinto-ohjaajan työn vaatimalla tavalla
- tuntee koulutuksen rakenteen, sisällöt ja tavoitteet siten, että pystyy ohjaamaan opiskelijan henkilökohtaisen opiskelupolun suunnittelua
- hankkii ja käyttää ohjaustilanteessa ja ohjauksen suunnittelussa tarvittavaa ajantasaista ja luotettavaa tietoa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten ohjaustoimintaa ohjaavat säädökset tulee huomioida?
- Mitä on ohjaustoiminnan perustana oleva ajantasainen tieto?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen
Ilmoittautumisaika
01.05.2024 - 30.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Tarja Juurakko-Koskinen
- Outi Rantanen
- PEDA Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Outi Rantanen
Ryhmät
-
24OPOAmmatillinen opinto-ohjaajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee keskeisimmät ohjaus- ja urateoriat ja perustelee valitsemansa ohjauksen toimintatavat ohjausteorioihin ja -käytäntöihin tukeutuen
- tietää ja ymmärtää käyttöteorian merkityksen työnsä perustana.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mihin teorioihin ohjaus ja uraohjaus perustuvat?
- Miten käyttöteoriat vaikuttavat ohjaajan työhön?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opinto-ohjaajan koulutuksen pedagogiset lähtökohdat -dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty. Hyväksytty suoritus kirjataan opintorekisteriin S-merkinnällä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ammatillisessa opinto-ohjaajan koulutuksessa käytännön toteutuksessa opintojen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, yksilöllisenä työskentelynä ja tiimin yhteisenä työskentelynä.
Opiskelu- ja osaamisen osoittamisen tavoista sovitaan HOPS:ssa.
Oppimateriaalit
Sovitaan opintojakson alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Sisällön jaksotus
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan HOPSssa vahvistettu tapa
Kansainvälisyys
ei ennalta sovittua tähän toteutukseen