Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Suuhygienisti (AMK) EQF 6
Yhteystiedot
Ida Nikkola
Osaamispäällikkö
ida.nikkola@tuni.fi
p. 0406473553
Irmeli Nieminen
Opintojenohjaaja
irmeli.nieminen@tuni.fi
p. 0503119677
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset:
Linkki TAMKin www-sivujen hakuohjeisiin
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin suoritetuista korkeakouluopinnoista sekä opintojen ulkopuolella hankitusta osaamisestaan. Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset:
Linkki TAMKin www-sivujen hakuohjeisiin
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
Tutkinnon profiili
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaista viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
1.vuoden teema: Matkalla suun terveydenhoitotyön ammattilaiseksi.
Ensimmäisen opintovuotensa jälkeen opiskelijalla on ammattikorkeakouluopinnoissa vaadittavat opiskelutaidot ja hän osaa käyttää digitaalisia työkaluja ja oppimisympäristöjä apuna opinnoissaan. Opiskelija on perehtynyt koulutusohjelmaan ja suuhygienistin ammatilliseen osaamisen suun terveydenhuollon palvelujärjestelmässä. Opiskelija osaa käyttää perusopinnoissa hankkimaansa matemaattisluonnon-tieteellistä tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa toimia suun terveydenhuollon muuttuvissa toimintaympäristöissä ja on omaksunut turvallisuutta edistävän työasenteen osaksi kehittyvää ammatillista rooliaan. Opiskelija osaa toimia ensiaputilanteissa ja osallistua turvallisesti lääkehoitoon ohjatuissa harjoitteluissa. Opiskelijalla on perustiedot ja taidot yleisimpien suusairauksien kehittymisestä, oireista ja hoidosta. Opiskelija pystyy osallistumaan suusairauksien hoitamiseen osana suun terveydenhuollon tiimiä. Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää näyttöön perustuvia osallistavia opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilöiden suun terveyden edistämisessä sekä antaa yksilöllisiä suunhoito-ohjeita. Opiskelija osaa ohjata asiakasta vastaanotolla ja suun terveydenhuollon palveluihin hakeutumisessa. Opiskelija osaa toimiia opinnoissaan ja harjoitteluissa opiskeluryhmäläisiä, ammattilaisia ja asiakkaita kohtaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
2.vuoden teema: Suuhygienistinä asiakastyössä ja osana työyhteisöjä.
Toisen opiskeluvuoden aikana opiskelija syventää osaamistaan yleisimpien suusairauksien hoitamisessa. Opiskelija perehtyy perheiden, lasten ja nuorten suun terveydenhoitotyöhön. Lisäksi hän perehtyy aikuisten suun terveydenhoitotyöhön. Opiskelija saa valmiuksia ravitsemusneuvonnan antamiseen sekä valmiuksia käyttää näyttöön perustuvia tukikeinoja nikotiinituotteiden lopetuksen tukemisessa. Opiskelija laajentaa turvallisuusosaamistaan säteilysuojelussa. Opiskelija saa valmiuksia itsenäiseen työskentelyyn eri-ikäisten yksilöiden suun terveydenhoitotyössä ohjatuilla harjoittelujaksoilla ja oppii käyttämään kivunlievitysmenetelmiä apuna suun terveydenhoitotyössä. Lisäksi opiskelija perehtyy oman alansa ajankohtaiseen kehittämiseen. Toisen opiskeluvuoden loputtua opiskelija osaa käyttää ruotisia ja englantia suun terveydenhuollon ohjustilanteissa. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta, laatia ja toteuttaa hoitosuunnitelmaa sekä toimia osana moniammatillisia tiimejä.
3. ja 4.vuoden teema: Suun terveydenhoitotyön kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elinikäisenä oppijana.
Kolmantena opiskeluvuotena opiskelija perehtyy ikääntyneen ja erityistarpeisten yksilöiden suun terveydenhoitotyöhön. Suun terveyden edistämisessä opiskelija syventää osaamistaan väestön suun terveyden edistämisessä ja oppii ymmärtämään suun terveyden edistämisen osana kestävää kehitystä yhteiskunnassa. Lisäksi opiskelija perehtyy hammaslääketieteen erikoisaloihin, lähijohtamiseen ja yrittäjyyteen sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Ohjatuissa harjoitteluissa opiskelija harjaantuu toimimaan itsenäisesti eri-ikäisten suun terveydenhoitotyössä ja terveyden edistämisessä. Kolmannen vuoden aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyön ohjatusti. Kolmannen vuoden jälkeen opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia itsenäisesti suuhygienistin tehtävissä.
Neljäntenä vuotena, viimeisellä lukukaudella, opiskelija syventää suun terveydenhoitotyön osaamistaan. Ohjatussa harjoittelussa opiskelija syventää omaa ammatillista osaamistaan itse valitsemassaan harjoittelussa. Valmistuttuaan opiskelija toimii suun terveydenhoidon asiantuntijana. Hän pystyy työskentelemään itsenäisesti oman vastuualueensa tehtävissä tunnistaen samalla tarpeen oikea-aikaiselle konsultoinnille. Opiskelija osaa huolehtia toimintaympäristönsä turvallisuudesta ja tuntee alan lainsäädäntöä. Hänen toimintansa pohjautuu eettiseen päätöksen tekoon ja näyttöön perustuvaan tietoon. Hän huomioi asiakaslähtöisyyden ja kestävän kehityksen osana jokapäiväistä työtään. Valmistuneella opiskelijalla on on valmiudet jatkuvaan itsensä kehittämiseen alalla, jossa digitalisaatio ja terveysteknologia luovat tarpeen jatkuvalle oppimiselle.
Sijoittuminen työelämään
Suuhygienistit työllistyvät erityisen hyvin. Suuhygienisti voi
työskennellä kliinisessä työssä hyvinvointialueilla terveyskeskuksessa
tai sairaalassa sekä yksityisvastaanotoilla alan yrityksissä. Hän voi
toimia myös itsenäisenä ammatinharjoittajana tai yksityisyrittäjänä.
Suuhygienisti voi tehdä hallinnollisia tehtäviä tai toimia esihenkilönä.
Suuhygienistinä on mahdollista työllistyä myös alan myynti– ja
markkinointi- tai tutkimus– ja kehitystehtäviin.
Jatko-opintomahdollisuudet
Sinulla on mahdollisuus suuhygienistin tutkinnon suoritettuasi jatkaa opintojasi erilaisin täydennys- ja jatkokoulutuksin.
Suuhygienisti voi syventää ja laajentaa osaamistaan suorittamalla erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon täydennyskoulutuksia tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. TAMK tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet jatkuvaan oppimiseen. Suuhygienistin on mahdollista hakeutua myös yliopistoon suorittamaan kandidaatti- ja maisteriopinnot esimerkiksi hoitotieteessä tai terveystieteissä.
Katso TAMKin YAMK-tutkintojen hakuohjeet:
YAMK-tutkinnot
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Opintosuoritukset arvioidaan numeerisesti (arviointiasteikolla K5-0/hylätty) tai hyväksytty- hylätty asteikolla. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista.
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä.
TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Valmistuminen
Suuhygienistiksi valmistuminen edellyttää opintojen suorittamista ja osaamistavoitteiden saavuttamista opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä ja laajuudessa.
Opintojen toteuttaminen
Tutkintoon johtava suuhygienistin tutkinto-ohjelma on laajuudeltaan 210 op, kesto noin 3,5 vuotta, toteutetaan päiväopintoina.
Opetuksessa käytetään monenlaisia opetusmenetelmiä, kuten teoriaopetus, pienryhmäopetus, verkko-opiskelu, simulaatiot ja harjoitustunnit, työelämässä toteutettava harjoittelu ja itsenäinen opiskelu.
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma sisältää ammattitaitoa edistävää harjoittelua 75 opintopistettä. Osa harjoittelusta voi toteutua myös ilta-aikaan tai viikonloppuisin eri puolilla Pirkanmaata vaihtuvissa toimintaympäristöissä.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelman kehittämistä toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat sekä TAMKin strategia. Lisäksi on otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain ja asetuksen säädösten toteutuminen sekä valtakunnalliset sekä kansainväliset suuhygienistin ammatillisen osaamisen vaatimukset.
TAMKin suuhygienistin tutkinnon työelämäfoorumi ja työelämäyhteistyökumppanit ovat olleet mukana opetussuunnitelmatyössä antamalla kommentteja opetussuunnitelman sisällöstä ja rakenteesta.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaista viitekehystä
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 22.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
Vastuuhenkilö
Riika Riihelä
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Tämän opintojakson suorittaminen antaa suuhygienistin työn kannalta tärkeää tietoperustaa anatomiasta ja fysiologiasta. Opintojaksolta saatua tietoperustaa sovelletaan myöhemmissä opinnoissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• nimetä ja paikantaa elimet
• selittää suuhygienistin työn kannalta keskeisten elinten ja elinjärjestelmien rakennetta ja toimintaa
• tietää elimistön toimintojen säätelymekanismit
• selittää immuunijärjestelmän keskeiset elimet ja rakenteet sekä solujen pääasialliset tehtävät
• määritellä ja käyttää anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä käsitteitä
• hyödyntää anatomian ja fysiologian opinnoista saatua tietoperustaa myöhemmissä opinnoissa
Sisältö (OJ)
• Verenkierto- ja immuunijärjestelmä, hengitys-, ruoansulatus- ja virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, lisääntyminen.
• Elimistön säätelyjärjestelmät
• Pääpiirteittäin tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta sekä aistitoiminnot
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä ja paikantaa elimet ja määritellä ammatin kannalta keskeisten elinten ja elinjärjestelmien toiminnan perusteet. Opiskelija osaa määritellä elimistön toimintojen säätelyjärjestelmän toimintaa yleisellä tasolla. Hän tietää keskeisimmät anatomiset termit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa nimetä ja paikantaa elimet. Opiskelija osaa selittää suuhygienistin työn kannalta keskeisten elinten ja elinjärjestelmien rakennetta ja toimintaa monipuolisesti sekä selittää elimistön toimintojen säätelymekanismit tarkasti. Opiskelija osaa määritellä ja käyttää anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä käsitteitä sujuvasti. Hän osaa immuunijärjestelmän keskeiset elimet ja rakenteet sekä solujen pääasialliset tehtävät. Opiskelija osaa määritellä ja käyttää anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä käsitteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvän tason lisäksi opiskelija ymmärtää elinten ja elinjärjestelmien rakennetta ja toimintaa osana ihmisen fyysistä kokonaisuutta sekä ymmärtää eri elinten sekä elinjärjestelmien keskinäistä vaikutusta. Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää anatomian ja fysiologian termistöä laajasti.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään kahdessa osassa. Pisteet lasketaan yhteen ja yhteispisteistä muodostuu kokonaisarvosana.
OSA 1 (veri, immunologia, sydän, verenkierto, hengitys) viikolla 40 Examissa
OSA 2 (ruuansulatus, virtsaneritys, hermosto, hormonit, tuki- ja liikuntaelimistö, lisääntyminen) viikolla 48 Examissa
Uusinta 1: syksyllä vko 50 (ma-pe, Exam). Uusintakokeessa tentitään koko kurssi, eli osat 1 ja 2.
Uusinta 2: keväällä vko 2 (ma-pe, Exam). Uusintakokeessa tentitään koko kurssi, eli osat 1 ja 2.
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa. Ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. SanomaPro Oy.
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. SanomaPro Oy.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 135 h työtä. Tästä kokonaistuntimäärästä kontaktiopetuksen osuus on 30h.
Sisällön jaksotus
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Veri: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija tuntee veren hyytymistapahtuman.
-Immuunijärjestelmä: Opiskelija osaa selittää immuunijärjestelmän kannalta keskeiset elimet ja rakenteet sekä solujen pääasialliset tehtävät.
-Sydän ja verenkiertojärjestelmä: Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan. Aihealue opiskellaan itsenäisesti.
Ilmoittautumisaika
21.09.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 22.12.2024
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannu Tuhkanen
Vastuuhenkilö
Hannu Tuhkanen
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla saat valmiudet toimia tavallisimmissa ensiapua vaativissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa.
• osaa toimia näyttöön perustuen oma-aloitteisesti ja antaa ensiapua tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa huomioiden turvallisuuden ja henkisen ensiavun tarpeen
Sisältö (OJ)
• hätätilanteen tunnistaminen ja lisäavun hälyttäminen, potilaan tutkiminen ABCD-menetelmällä
• tajuttoman ja sairauskohtauksen saaneen henkilön ensiapu
• lapsen ja aikuisen peruselvytys, PPE-D (defibrillaatio)
• tapaturmapotilaan ensiapu
• henkinen ensiapu
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelija on osallistunut opetukseen opintojaksolla Anatomia ja fysiologia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty: Opiskelija
• osaa antaa oma-aloitteisesti ensiapua näyttöön perustuen tavallisimmissa sairaus- ja onnettomuustilanteissa
• huomioi ensiapua antaessaan oman ja muiden turvallisuuden
• huomioi henkisen ensiavun tarpeen
Hylätty: Opiskelija
• ei osaa perustella antamaansa ensiapua näyttöön perustuen
• ei kykene oma-aloitteisesti antamaan ensiapua
• ei huomioi turvallisuus näkökulmia antaessaan ensiapua
• ei huomioi henkisen ensiavun tarvetta
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
12.08.2024 - 19.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 22.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Luennoitsija shg lääketiede Tiimihenkilö
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Sara Sternberg
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisesti terveen suun ja purentaelimistön toimintaa sekä sairauden mekanismeja. Opiskelija pystyy hyödyntämään opintojaksolla oppimaansa myöhemmissä opinnoissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• Selittää terveen suun tunnusmerkit ja merkityksen yksilön hyvinvoinnille.
• Selittää syljen merkitys suun terveydelle, suun kuivumisen syitä sekä antaa kuivan suun hoito-ohjeita.
• Tunnistaa ja nimetä hampaat ja käyttää hampaiden numerointijärjestelmää.
• Tunnistaa ja nimetä suuhygienistin työssä tärkeät suuontelon, pään ja kaulan alueen anatomiset rakenteet.
• Selittää suun alueen fysiologisia toimintoja.
• Selittää suun alueen kudosten vaurioitumista ja paranemista.
• Selittää suun puolustusjärjestelmät
• Tietää yleisimmät suun infektiosairaudet
• Ymmärtää biofilmin roolin suun infektiosairauksien kehittymisessä.
Sisältö (OJ)
Terve suu
Kuiva suu
Morfologia
Pään ja kaulan alueen anatomia, fysiologia ja patofysiologia
Keskeisimmät asiat suun alueen kasvainsairauksien kehittymisestä ja luokittelusta sekä hammaslääketieteellisestä histologiasta
Suun infektiosairaudet yleisellä tasolla
Biofilmi yleisimpien suun infektiosairauksien aiheuttajana
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa luetella tärkeimmät terveen suun tunnusmerkit ja kertoa yleisellä tasolla suun terveyden merkityksestä.
Opiskelija osaa luetella tärkeimmät syljen tehtävät, suun kuivumisen syyt ja osaa antaa yksinkertaisia kuivan suun hoito-ohjeita.
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä hampaat ja käyttää hampaiden numerointijärjestelmää.
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä suuhygienistin työssä merkittävimmät suuontelon, pään ja kaulan alueen anatomiset rakenteet.
Opiskelija osaa määritellä yksinkertaisesti merkittävimmät suun alueen fysiologiset toiminnot.
Opiskelija osaa luetella merkittävimpiä tekijöitä, jotka vaurioittavat suun alueen kudoksia sekä kertoa yksinkertaisesti miten suun eri kudokset voivat parantua.
Opiskelija osaa nimetä suun puolustusjärjestelmän tärkeimmät tekijät yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa nimeltä yleisimmät suun infektiosairaudet.
Opiskelija osaa kuvailla perusasiat suun biofilmistä ja sen yhteydestä suun infektiosairauksiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää monipuolisesti terveen suun tunnusmerkit ja merkityksen yksilön hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa selittää monipuolisesti syljen merkityksen suun terveydelle, suun kuivumisen syitä sekä antaa kuivan suun hoito-ohjeita useita vaihtoehtoja tarjoten.
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä hampaat ja käyttää hampaiden numerointijärjestelmää.
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä suuhygienistin työssä tärkeät suuontelon, pään ja kaulan alueen anatomiset rakenteet.
Opiskelija osaa selittää monipuolisesti suun alueen fysiologisia toimintoja.
Opiskelija osaa selittää suun alueen kudosten vaurioitumista ja paranemista.
Opiskelija osaa selittää suun puolustusjärjestelmät.
Opiskelija tietää yleisimmät suun infektiosairaudet.
Opiskelija ymmärtää biofilmin roolin suun infektiosairauksien kehittymisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvän tason lisäksi opiskelija osoittaa syvällistä ymmärrystä kaikissa osaamistavoitteissa.
Opiskelija ymmärtää purentaelimistön rakennetta ja toimintaa sekä siihen vaikuttavia tekijöitä laaja-alaisena kokonaisuutena, hän osaa selittää perustellen eri asioiden vaikutusta toisiinsa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu periodeilla 1. ja 2.
Pakollinen orientaatio 28.8.2024 klo 12.30 - 15.45.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti tehdään examissa, se on auki viikoilla 47,48.
1.Uusinta kevät 2025 viikot 3-4 (ma-pe, Exam),
2.Uusinta kevät 2025 viikot 11-12 (ma-pe, Exam),
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa. Ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Opintojakson kurssikirjojen tiedot löytyvät Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus:
Itsenäinen opiskelu
Tenttiin valmistautuminen
Tentti
Sisällön jaksotus
Toteutus koostuu osioista:
1. Pään ja kaulan alueen anatomia, fysiologia ja patofysiologia
2. Morfologia
3.Suun alueen mikrobiologia
4. Terve suu, yleiskatsaus suun sairauksiin, kuiva suu ja sen hoito.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lähiopetus sisältää toiminnallista harjoittelua.
Ilmoittautumisaika
12.08.2024 - 19.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 22.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Vähäsöyrinki
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Sara Sternberg
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa huolehtia työympäristön toimintavalmiudesta ja toimia edistäen turvallista toimintakulttuuria suun terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tietää suuhygienistin työssä tarpeellisen infektioiden torjuntaa koskevan lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• ymmärtää infektioiden torjuntaa laaja-alaisesti suun terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
• selittää aseptisen työskentelyn periaatteet suun terveydenhuollossa.
• selittää välinehuollon prosessit ja niiden merkityksen osana infektioiden torjuntaa.
• kertoa suuhygienistin työssä tarpeellisen potilasturvallisuuden keskeisimmät asiat
• kertoa suuhygienistin työssä tarpeellisen työturvallisuuden keskeisimmät asiat ja lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• arvioida oman toiminnan vaikutuksia potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen.
Sisältö (OJ)
Infektioiden torjunta ja sitä ohjaava lainsäädäntö suun terveydenhuollossa
Suuhygienistin työn kannalta keskeinen työturvallisuus ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Suuhygienistin työn kannalta keskeinen potilastuvallisuus ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opetukseen opintojaksolla:
Mikrobiologian perusteet suuhygienistin työssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osaa:
• tietää suuhygienistin työssä tarpeellisen infektioiden torjuntaa koskevan lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• luetella tärkeimmät tekijät infektioiden torjunnasta suun terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
• luetella aseptisen työskentelyn periaatteet suun terveydenhuollossa.
• luetella välinehuollon prosessit.
• kertoa suuhygienistin työssä tarpeellisen työturvallisuuden keskeisimmät asiat ja lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• kertoa suuhygienistin työssä tarpeellisen potilasturvallisuuden keskeisimmät asiat ja lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• arvioida oman toiminnan vaikutuksia potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa:
• tietää suuhygienistin työssä tarpeellisen infektioiden torjuntaa koskevan lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• ymmärtää infektioiden torjuntaa laaja-alaisesti suun terveydenhuollon toimintaympäristöissä.
• selittää aseptisen työskentelyn periaatteet suun terveydenhuollossa.
• selittää välinehuollon prosessit ja niiden merkityksen osana infektioiden torjuntaa.
• kertoa suuhygienistin työssä tarpeellisen työturvallisuuden keskeisimmät asiat ja lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• kertoa suuhygienistin työssä tarpeellisen potilasturvallisuuden keskeisimmät asiat ja lainsäädännön keskeisimmät kohdat.
• arvioida oman toiminnan vaikutuksia potilasturvallisuuteen ja työturvallisuuteen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Hyvän tason lisäksi opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden laaja-alaista ymmärrystä selittäen perustellen asioita ja niiden välisiä vaikutuksia.
Aika ja paikka
Syksy 2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti 14.11.2024 klo 8.30-12.30 Tila C4-09a+C4-09b.
Uusinnat yksilötenttinä examissa, uusintojen ajankohdat viikosta 50 alkaen, tarkemmat tiedot kurssialustalla Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävän arvosana 50%
Ryhmätentin arvosana 50%
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Ryhmässä opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on yhteensä: 3op x 27h = 81 h,
sisältää luennot 21h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kiilto Oy: Ammattihygienia tuotteet
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo velvollisuus opintojakson kahdella ensimmäisellä kerralla.
Läsnäolo velvollisuus ryhmätöiden esitysseminaarissa.
Katso tarkemmat tiedot pakollisista kerroista kurssialustalta Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
20.07.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 20.10.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Essi Nikkinen
Vastuuhenkilö
Kaisa Rajakylä
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla perehdytään mikrobiologian perusteisiin. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää mikrobien merkityksen taudinaiheuttajina ja voi hyödyntää oppimaansa myöhemmissä opinnoissaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• ymmärtää eri mikrobien rakenteet, yleiset ominaisuudet, luokittelun ja niiden kasvuun ja lisääntymiseen vaikuttavat tekijät.
• ymmärtää yleisimpiä tartuntatauteja aiheuttavia mikrobeja ja selittää niiden tartuntatiet.
• ymmärtää bakteereiden resistenssimekanismit sekä bakteerilääkkeiden käyttöön liittyvät uhat.
Sisältö (OJ)
Mikrobien rakenne, luokittelu, ominaisuudet ja ryhmät sekä kasvuun vaikuttavat tekijät
Mikrobien esiintyminen, tarttuntatiet ja niiden aiheuttamat yleisimmät tartuntataudit
Bakteereiden resistenssimekanismit sekä bakteerilääkkeiden käytön uhat
Esitietovaatimukset (OJ)
Ei esitietovaatimuksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osoittaa perustason ymmärrystä eri mikrobien rakenteista, ominaisuuksista, luokittelusta ja niiden kasvuun ja lisääntymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Opiskelija tunnistaa joitakin tartuntatauteja aiheuttavia mikrobeja ja niiden tartuntateitä.
Opiskelija tunnistaa osittain bakteerien resistenssimekanismeja ja bakteerilääkkeiden käytön uhkia yleisellä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa selittää eri mikrobien rakenteet, yleiset ominaisuudet, luokittelun ja niiden kasvuun ja lisääntymiseen vaikuttavat tekijät.
Opiskelija osaa selittää yleisimpiä tartuntatauteja aiheuttavia mikrobeja ja selittää niiden tartuntatiet.
Opiskelija osaa selittää bakteereiden resistenssimekanismit sekä bakteerilääkkeiden käyttöön liittyvät uhat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä eri mikrobien rakenteista, ominaisuuksista, luokittelusta ja niiden kasvuun ja lisääntymiseen vaikuttavista tekijöistä selittämällä perustellen oppimaansa.
Opiskelija selittää perustellen yleisimpiä tartuntatauteja aiheuttavia mikrobeja ja niiden tartuntateitä.
Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä bakteerien resistenssimekanismeista ja bakteerilääkkeiden käytön haasteista selittäen perustellusti ja kriittisesti näkökulmia aiheesta.
Aika ja paikka
1. periodi
TAMK pääkampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson koe EXAMissa 1.10.-13.10.
1. uusinta ja korotusmahdollisuus EXAMissa vk 45-46
2. uusinta EXAMissa vk 50-51
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osallistuu opetukseen (johdantoluento, esitysseminaarit ja ryhmätyöskentely pakollisia).
Paritehtävä:
-1/3 arvosanasta
-Arvioinnissa tarkastellaan seuraavia asioita: lähteiden luotettavuus, asiasisältöjen kuvaus, esityksen havainnollisuus, ryhmäkeskustelujen johtaminen (katso erillinen ohjeistus Moodlesta)
Koe:
-2/3 arvosanasta
-Läpipääsyyn vaaditaan vähintään 50 % pisteistä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot sisältäen teoriaopetusta, keskusteluja, ryhmätehtäviä
- Ryhmätehtävä yhdestä infektiotaudista/tautiryhmästä (katso erillinen ohjeistus Moodlesta) ja siihen liittyvät esitysseminaarit
- Ohjattu ryhmätyöskentely
- Itsenäinen opiskelu
- Pakollinen läsnäolo: johdantoluento, esitysseminaarit, ryhmätyöskentely
Oppimateriaalit
-Moodlessa oleva materiaali
-Heikkinen. T., Järvinen. A., Meri. S., Vapalahti. O., ja Vuopio. J. (toim). 2020. Mikrobiologia. Kustannus oy Duodecim, Bakteerit s. 13-78. Virukset 479-517- Prionit 782-793. Soveltuvin osin ryhmätyömateriaalina. (Saatavilla sähköisesti Oppiportista)
-Hedman, K., Heikkinen. T., Huovinen. P. ym (toim). 2011. Infektiosairaudet. Kustannus oy Duodecim. s. 14-105 infektiosairauksien diagnostiikka + 264-303 tartuntatautien ehkäisy, torjunta, seuranta + 770-857 rokotukset. Soveltuvin osin ryhmätyömateriaalina. (Saatavilla sähköisesti Oppiportista)
-Karhumäki, E., Jonsson, A., & Saros, M. (2021). Mikrobit hoitotyön haasteena (5., uudistettu painos.). Edita. Soveltuvin osin ryhmätyömateriaalina. (Saatavilla e-kirjana kirjaston kautta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 2 opintopistettä vastaa noin 54 tuntia opiskelijan työtä (1 op = 27 h):
Lähiopetus 8h
Esitysseminaarit 8 h
Ohjattu ryhmätyöskentely 4 h
Itsenäinen työskentely (sis. paritehtävä) 34 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson ohjeet ja materiaalit löytyvät Moodlesta.
Pakollinen läsnäolo: johdantoluento, seminaarit, ohjattu ryhmätyöskentely.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 12.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 22.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 670
Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Piia Jokiranta
- Marjut Murtosaari
- Kati Borg
- Kirsi Mattila
- Maria Maljanen
- Jonna Levonen
- Minna Nurminen
- Sara Sternberg
- Milla Salama
- Maija Koivunen
- Sanna Keskikuru
- Heli Hilander
- Johanna Vilppola
- Tiina Ketola
- Anssi-Pekka Udd
- Maarit Lähteenmäki
- Irmeli Nieminen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Milla Salama
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
-
24SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B
-
24ASH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
24EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma, 24EH
-
24ASH2ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
24BA1Bioanalyytikot syksy 2024
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
24THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 24TH
-
24RH1Röntgenhoitajat syksy 2024
-
24KLKätilön tutkinto-ohjelma, 24KL
-
24FYFysioterapeutit syksy 2024
-
24SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2C
-
24RH2Röntgenhoitajat syksy 2024
-
24SH2ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2A
-
24BA2Bioanalyytikot syksy 2024
-
24SH2DSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D
Tavoitteet (OJ)
Tämän kurssin avulla tutustut monialaisesti tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työkenttään ja saat työkaluja ammatillisen kasvun ja opintojen tueksi.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa
• ymmärtää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla ja tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana
• huomioi turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• työskentelee ryhmässä aktiivisesti ja muut huomioiden sekä ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä
• tuntee sosiaali- ja terveysalan arvot ja eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
• monialaiset opiskelu-, ryhmä- ja tiimityöskentelytaidot sosiaali- ja terveysalalla
• reflektointi, palautteen vastaanottaminen ja palautteen antaminen opiskelijana ja työntekijänä
• itsesäätely- ja stressinhallintakeinot sekä palautuminen
• tunnetaidot ja tunteiden säätely
• minäpystyvyys ja itsemyötätunto
• itsensä johtaminen
• itseohjautuvuus, vastuunottaminen ja ongelmanratkaisutaidot
• psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen turvallisuus opiskelussa ja opiskeluyhteisössä
• sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet
• moninaisuuden huomiointi opiskelu- ja työyhteisössä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• Ymmärtää ammatillisen kasvun yksilöllisen ja monialaisen merkityksen oppimisprosessissa. Tietää palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkityksen opiskelijana ja työntekijänä.
• Tietää resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, ja osaa hyödyntää tietoa omassa oppimisessaan.
• Osaa huomioida turvallisuuden opiskelussa ja opiskeluyhteisössä. Osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• Osaa työskennellä ryhmässä aktiivisesti ja ottaa muut huomioon. Ymmärtää vuorovaikutusosaamisen merkityksen monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Tietää oman alansa arvot ja eettiset periaatteet sekä tunnistaa muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.
Hylätty:
Opiskelija
• Ei ymmärrä ammatillisen kasvun yksilöllistä ja monialaista merkitystä oppimisprosessissa. Ei ymmärrä palautteen antamisen ja vastaanottamisen merkitystä opiskelijana ja työntekijänä.
• Ei ymmärrä resilienssin ja sosiaalisen kestävyyden merkitystä sosiaali- ja terveysalalla. Ei tunnista omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan oppijana, eikä hyödynnä tietoa omassa oppimisessaan.
• Ei huomioi turvallisuuden merkitystä opiskeluyhteisössä. Ei osaa toimia turvallisuutta edistäen ja moninaisuutta huomioiden.
• On passiivinen ja välttää osallistumista ryhmän työskentelyyn. Muiden huomioiminen on puutteellista. Ei ymmärrä vuorovaikutusosaamisen merkitystä monialaisessa opiskelu- ja työyhteisössä.
• Ei tiedä oman alansa arvoja ja eettisiä periaatteita, eikä tunnista muiden sosiaali- ja terveysalojen arvoja ja eettisiä periaatteita.
Aika ja paikka
Kurssin kesto viikot: 36-50
Pakollinen orientaatio etänä 5.9. klo 10.15-11.45
Pakollinen pienryhmätyöskentely keskiviikkoisin tai torstaisin viikoilla 38, 41, 44, 47 ja 50
Itsenäinen työskentely Moodlessa edellä viikoilla 36-50.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Posterin palautus Moodlen palautuskansioon ennen viimeistä pienryhmätapaamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäinen työskentely Moodlessa ennen jokaista pienryhmätapaamista.
Itsenäinen valmistautuminen Moodlen tehtävien avulla ennen jokaista pienryhmätapaamista.
Aktiivinen osallistuminen pakollisissa pienryhmätapaamisissa.
Posterin tekeminen ja palauttaminen pienryhmässä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely lähiopetuksena, omassa pienryhmässä itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Kaikki materiaali löytyy kurssin Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 h = 135 h opiskelijan työtä
Orientaatio: 2 h
Pienryhmätapaamiset 2 op, 5 x 4h = 20 h
Itsenäinen työskentely Moodlessa ja omassa pienryhmässä 3 op, 113 h
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu seuraavista osista:
1. Orientaatio
2. Minä oppijana -pienryhmätapaaminen
3. Oletko tiimipelaaja? -pienryhmätapaaminen
4. Tunnetaidot hallussa -pienryhmätapaaminen
5. Omaan ja muiden SOTE-alaan ammattiryhmään tutustuminen -pienryhmätapaaminen
6. Ammatillinen kasvu – voiko se alkaa jo nyt? -pienryhmätapaaminen
Moodle-tehtävät ja posterin palautus
Teemat sisältävät itsenäistä työskentelyä Moodlessa sekä pienryhmätyöskentelyä koululla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Kurssi on mahdollista suorittaa englannin kielellä englanninkielisellä toteutuksella. Muista ilmoittautua englanninkieliselle toteutukselle heti orientaation jälkeen
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi toteutetaan monialaisesti. Pienryhmät rakentuvat eri sote-alan opiskelijoista, joka harjaannuttaa monialaiseen työskentelyyn jo opintojen aikana.
Ensimmäisellä ja viimeisellä pienryhmätapaamiselle on 100% läsnäolopakko. Muissa pienryhmätapaamisissa on 80% läsnäolopakko. Jos opiskelija on pois pienryhmätapaamisista, hän voi korvata poissaolon toisen ryhmän tunnilla. Korvaaminen pitää aina sopia etukäteen pienryhmän opettajan kanssa. Poissaolo voidaan korvata tarvittaessa myös englanninkielisellä toteutuksella. Jos et osallistu kurssille edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti, voit suorittaa kurssin uudelleen seuraavalla lukukaudella.
Toteutussuunnitelma voi päivittyä ennen opintojakson orientaatiota.
Ilmoittautumisaika
21.09.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.01.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anu Bjurström
- Lotta Vähäsöyrinki
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Sara Sternberg
Pienryhmät
- Pienryhmä A (Koko: 11. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B (Koko: 11. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Pienryhmät
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
• soveltaa aseptisen toiminnan periaatteita simulaatiotilassa
• huolehtia simulaatiotilassa toimintaympäristöstä ja sen käyttövalmiudesta
• tunnistaa yleisimmät laitteet ja instrumentit simulaatiotilassa
• käyttää simulaatiotilan laitteita, välineitä ja tarveaineita turvallisesti
• huolehtia itsenäisesti välinehuollon prosesseista
• ottaa ja tulkita yleisimmät sylkitestit
• noudattaa yhteisiä sääntöjä ja ohjeita
• toimia ryhmässä edistäen hyvää vuorovaikusta ja kollegiaalisuutta
Sisältö (OJ)
Aseptinen työskentely
Simulaatiotilan toimintavalmiudesta huolehtiminen
Instrumenttien ja välineiden tuntemus sekä laiteperehdytys
Simulaatiotilan hoitoyksikön käytön harjoittelu
Välinehuollon toiminta
Yleisimmät sylkitestit
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opetukseen opintojaksolla:
Infektioiden torjunta ja turvallisuus suun terveydenhoidossa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
• On osallistunut simulaatio opetukseen aktiivisesti ja suorittanut annetut tehtävät sekä näytöt
• Osoittaa osaavansa toimia noudattaen aseptisen toiminnan periaatteita simulaatiotilassa
• Osoittaa osaavansa huolehtia simulaatiotilan toimintaympäristöstä ja sen käyttövalmiudesta
• Osaa tunnistaa yleisimmät laitteet ja instrumentit simulaatiotilassa
• Osoittaa osaavansa käyttää simulaatiotilan laitteita, välineitä ja tarveaineita turvallisesti
• Osaa huolehtia välinehuollon prosesseista
• On ottanut opintojaksolla tehtävät sylkitestit ja tehnyt niille tulkinnan
• Osoittaa noudattavansa yhteisiä sääntöjä ja ohjeita
• Osoittaa toiminnassaan kollegiaalisuutta sekä riittäviä vuorovaikutustaitoja.
Hylätty:
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Aika ja paikka
Viikosta 43 alkaen. Simulaatiotila H1-21 TAMK pääkampus.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, näytöt ja tehtävät, joilla osoitetaan opetussuunnitelman mukaisten arviointi kriteerien täyttyminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu simulaatiotilassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 2op, 2x27h = 54h opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen opetukseen on 100% pakollista tällä opintojaksolla.
Ilmoittautumisaika
21.09.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 22.12.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Sara Sternberg
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• toimia alan eettisiä periaatteita ja lainsäädäntöä sekä työpaikan ohjeita noudattaen
• toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti edistäen hyvää vuorovaikutusta
• toimia aseptisesti turvallista toimintakulttuuria edistäen
• huolehtia suun terveydenhuollon vastaanoton toimintavalmiudesta
• tietää työpaikan työ- ja potilasturvallisuusohjeet
• tietää suun terveydenhuollon ammattilaisten työnkuvan ja vastuun
• ymmärtää tiimityön merkityksen
Sisältö (OJ)
Alan eettiset periaatteet ja lainsäädäntö sekä työpaikan ohjeisiin perehtyminen
Suun terveydenhuollon vastaanottotoimintaan perehtyminen
Suun terveydenhuollon työ- ja potilasturvallisuuteen perehtyminen
Perehtyminen suun terveydenhuollon ammattilaisten työnkuvaan ja vastuualueisiin
Perehtyminen suun terveydenhuollon tiimityöhön
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opetukseen opintojaksoilla:
Orientaatio opiskeluun ja suuhygienistin ammattiin
Infektioiden torjunta ja turvallisuus suun terveydenhoidossa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
• On suorittanut harjoittelun vaaditun tuntimäärän sekä suorittanut annetut tehtävät
• On selvittänyt työpaikan työ- ja potilasturvallisuusohjeet
• On osoittanut osaavansa noudattaa alan eettisiä periaatteita ja lainsäädäntöä sekä työpaikan ohjeita
• On osoittanut kollegiaalisuutta ja riittäviä vuorovaikutustaitoja
• On osoittanut osaavansa toimia aseptisesti turvallista toimintakulttuuria edistäen
• On osoittanut osaavansa huolehtia suun terveydenhuollon vastaanoton toimintavalmiudesta
• On osoittanut tietävänsä suun terveydenhuollon ammattilaisten työnkuvan ja vastuualueet
• On osoittanut ymmärtävänsä tiimityön merkityksen suun terveydenhuollossa.
Hylätty:
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Aika ja paikka
Harjoittelu tehdään viikoilla 49-50.
Lisäksi pakollinen orientaatio
03.09.2024 10.15 - 11.45
Pakollinen loppuseminaari
18.11.2024 12.30 - 14.00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun harjoittelun ohjeiden ja sääntöjen, arviointikriteerien ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti.
Opiskelija saavuttaa harjoittelun osaamisen opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti sekä laatii reflektiopäiväkirjan sekä tehtävät hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu 2 sisältää kahden viikon harjoittelun työelämässä suun terveydenhuollon yksikössä, jossa ohjaajana toimii laillistettu suuhygienisti. Oppiminen sisältää oppimistilanteiden itsereflektioita, oppimispäiväkirjan kirjoittamista sekä harjoitteluun liittyvien kirjallisten tehtävien tekemistä.
Oppimateriaalit
TAMK ohjatun harjoittelun kirjallinen ohjeistus.
Muu tehtävissä käytettävä kirjallisuus opintojakson Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kuormitus 2 opintopistettä 2x27h = 54h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ohjattu harjoittelu 2 voidaan hyväksi lukea seuraavasti:
Opiskelijalla on opintojakson tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto (hammashoitaja) tai työkokemusta lähihoitajana (hammashoitajana) tai vastaavana ja hän on saavuttanut ko. opintojakson tavoitteet.
Opiskelija käy opettajatutorin kanssa HOPS keskustelun, jonka jälkeen voi hakea osaamisen hyväksilukua Pakin HyväHot -järjestelmässä.
Osaamisen hyväksilukuun kuuluu esseen kirjoittaminen. Ohjeet opintojakson moodlessa.
Opiskelija osallistuu ohjatun harjoittelun orientaatioon.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjattu harjoittelu 2 toteutuu työelämän harjoittelupaikoissa, paikat varataan Jobiili järjestelmästä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen orientaatioon ja yhteiseen loppukeskusteluun on 100% pakollista. Ohjatun harjoittelun aikana sairastumiseen ohjeet Moodlessa. Syksyn 2024 ajan on käytössä kokeilu, jossa opiskelija voi olla oman tai lapsen sairastumisen vuoksi pois 2 vuorokauden työvuorojen ajan. Sairastumiset on ilmoitettava Moodlessa olevien ohjeiden mukaan.
Ilmoittautumisaika
20.07.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Sara Sternberg
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla opit opiskelun käytäntöjä ja pääset osaksi opiskeluyhteisöä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• kokee kuuluvansa osaksi korkeakoulua, tutkinto-ohjelmaa ja opiskelijaryhmää
• saa ohjausta opintoihinsa ja osaa suunnitella opintonsa
• tuntee TAMKin käytänteet ja palvelut
• tuntee TAMKin oppimista- ja hyvinvointia tukevat palvelut
• tuntee keskeisten sidosryhmien oppimista ja hyvinvointia tukevat palvelut
Sisältö (OJ)
• Kiinnittyminen korkeakouluopintoihin
• Orientaatio TAMKiin ja tutkinto-ohjelmaan
• Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma ja HOPSin laatiminen
• Opintotarjonta ja ristiinopiskelu
• Harjoittelu osana ammattikorkeakoulututkintoa
• TAMKin tarjoamat palvelut
• Opintojen edistymisen seuranta
• Orientoituminen seuraavaan lukuvuoteen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakso on hyväksytty, kun opiskelija
- todentaa osaavansa suunnitella opintojaan TAMKissa ja tuntevansa tutkinto-ohjelmansa opetussuunnitelman
- tietää, mitä tukea opintoihin on saatavissa
- ymmärtää ryhmän merkityksen osana opiskeluympäristöä.
Opintojakso on hylätty, jos opiskelijalla ei ole näyttöä opintojakson tavoitteisiin pääsemisestä.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu syys- ja kevät lukukausilla lukuvuonna 2024-2025.
Opetuskerrat ovat pääasiassa lähiopetuskertoja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op on 27 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen kaikille lähiopetuskerroille on pakollista.
Ilmoittautumisaika
20.07.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
16.08.2024 - 20.10.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Suuhygienisti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Taina Peltonen
- Annina Korpela
- Sara Sternberg
Vastuuhenkilö
Sara Sternberg
Ryhmät
-
24SHGSuuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla orientoidutaan opiskelussa tarvittaviin tiedonhaun ja kirjoittamisen taitoihin sekä suuhygienistin ammattiin. Opintojakso perehdyttää suuhygienistin ammatin tietoperustaan, toimintaympäristöön sekä uramahdollisuuksiin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää oman alan eettisen arvoperustan ja ammatillisen vastuunsa.
• toimii terveydenhuollon tietosuojan ja tietoturvan mukaisesti
• kertoa, miten suuhygienistin ammatti on kehittynyt.
• kertoa suuhygienistin ammatin osaamisalueet.
• tunnistaa erilaisia suuhygienistin ura mahdollisuuksia.
• tuntee suun terveydenhuollon muuttuvia toimintaympäristöjä
• tietää suun terveydenhuollon ammatit ja yhteistyökumppanit.
• tuntee kirjaston palvelut, löytää opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja osaa hakea niistä tietoa.
• arvioi kriittisesti tekoälyn käyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja rajoituksia sekä käyttää sitä vastuullisesti korkeakouluyhteisön ohjeita noudattaen.
Kirjoitusviestintä (1op)
• kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.
Sisältö (OJ)
Suuhygienistin työtä ohjaava lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Terveydenhuollon tietosuoja- ja turvasäädökset ja -ohjeet
Suuhygienistin ammatin ennen, nyt ja tulevaisuudessa Suomessa ja kansainvälisesti
Suuhygienistin osaamisalueet ja uramahdollisuudet
Suun terveydenhuollon toimintaympäristöt, ammatit ja yhteistyökumppanit
Kirjaston ja tietoaineistojen eettinen käyttö, tiedonhaun perusperiaatteet
Korkeakouluyhteisön tekoälyohjeistus
Kirjoitusviestintä (1op)
Lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja suorittanut opintojakson tehtävät ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osoittanut osaavansa hakea tietoa ohjeistetusti. Opiskelija osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.
Hylätty:
Opintojakso on hylätty jos hyväksytyn kriteerit eivät täyty.
Aika ja paikka
syksy 2024, TAMK (lähi-/etäopetus)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
KIRJOITUSVIESTINTÄ:
Ei tenttiä, arviointi perustuu kirjalliseen työhön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät:
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja työpajoihin sekä kirjallisten tehtävien tekemistä ohjeiden mukaisesti ja palautusta määräaikaan mennessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
ORIENTAATIO OPISKELUUN JA SUUHYGIENISTIN AMMATTIIN:
Aktivoivat luennot
KIRJOITUSVIESTINTÄ:
Luennot ja työpajat
Oppimateriaalit
ORIENTAATIO OPISKELUUN JA SUUHYGIENISTIN AMMATTIIN:
Tarkemmat tiedot Moodlessa
KIRJOITUSVIESTINTÄ:
Opettajan laatima materiaali, jaetaan Moodlen kautta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KIRJOITUSVIESTINTÄ:
kaksi teoriaopetuskertaa ja kaksi kirjoituspajakertaa, lisäksi perehtymistä opiskeltavaan aiheeseen ja kirjallisten tehtävien tekemistä myös tuntien ulkopuolella
Sisällön jaksotus
KIRJOITUSVIESTINTÄ:
Luennot:
TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeeseen tutustuminen
lähdeviittauskäytännöt
asiatyyli ja kielenhuolto
Työpajat:
raportin kirjoittaminen parin kanssa/pienryhmässä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
KIRJOITUSVIESTINTÄ:
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetussuunnitelman arviointikriteerien mukaisesti hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen. Opintojakson toteutuksessa tämä tarkoittaa sitä, että kaikkilla opetuskerroilla on läsnäolopakko.
Ilmoittautumisaika
14.07.2024 - 12.08.2024
Ajoitus
13.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
60 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 2
Koulutus
- Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Sisältö (OJ)
Opinnot koostuvat tutkinto-ohjelman ensimmäisen vuoden opinnoista. Löydät opintosuunnitelmat TAMKin opinto-oppaasta, https://opinto-opas-ops.tamk.fi/.
Opiskelu on kokopäiväopiskelua tutkinto-opiskelijoiden ryhmässä. Paikkoja avoimen AMKin opiskelijoille on 2.
Ilmoittautuminen alkaa 1.8.2024 klo 9.00 ja päättyy 2.8.2024 klo 23.59. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää. Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja opintomaksu 300 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Opinnoissa menestyminen edellyttää hyvää suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa.
Haku ja valinta tutkinto-opiskelijaksi
Polkuopintojen perusteella voit hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Haku tutkinto-opiskelijaksi tapahtuu avoimen väylän erillishaussa toukokuun alussa 2025 opintopolku.fi -palvelussa.
Tutkinto-opiskelijaksi valintaan vaikuttavat avoimessa suoritettu opintopistemäärä, opintomenestys, opintojen vastaavuus TAMKin opetussuunnitelmaan sekä mahdollinen haastattelu. Hakijat asetetaan tarvittaessa paremmuusjärjestykseen keskiarvon perusteella. Valintaan vaadittu opintopistemäärä TAMKin AMK-tutkinnoissa on 50 opintopistettä ja se pitää olla suoritettuna 31.7.2025 mennessä.
Opintososiaaliset edut
Avoimen AMKin opintoihin ei saa opintotukea, eikä muita opintososiaalisia etuuksia. Mikäli olet TE-toimiston asiakas, varmista alustava osallistumisoikeutesi opintoihin TE-toimistosta ennen ilmoittautumista polkuopiskelijaksi.
Arviointiasteikko
0-5