Suuhygienistin tutkinto-ohjelma: 24SUUHYG
Tunnus: 24SUUHYG
Kuvaus
210 op
3,5 lukuvuotta
Kokoaikainen opiskelu
TUTKINNON TUOTTAMA OSAAMINEN
Suuhygienisti on suun terveydenhoitotyön asiantuntija, jolla on ymmärrys suun terveyden merkityksestä ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin osatekijänä. Suuhygienisti edistää eri ikä- ja väestöryhmien suun terveyttä käyttämällä vaikuttavia voimavaralähtöisiä menetelmiä. Suuhygienistillä on hyvä opetus- ja ohjausosaaminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla, jossa suuhygienistinä toimiva käyttää apuna myös koulutuksen aikana kehittämiään vuorovaikutustaitoja.
Tutkinto-ohjelmasta valmistuvalla suuhygienistillä on hyvät kliiniset kädentaidot, ja hän pystyy työskentelemään itsenäisesti oman vastuualueensa tehtävissä tunnistaen samalla tarpeen oikea-aikaiselle konsultoinnille. Toimintaympäristön turvallisuuden varmistaminen ja alan lainsäädännön täsmällinen tuntemus ovat osa suuhygienistiksi pätevöitymistä. Suuhygienistin toiminta perustuu eettiseen päätöksentekoon ja näyttöön perustuvaan tietoon. Jokapäiväisessä työssä korostuvat asiakaslähtöisyys ja kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen. Suuhygienistiksi valmistuvalla on valmiudet jatkuvaan itsensä kehittämiseen alalla, jossa digitalisaatio ja terveysteknologian kehitys korostavat jatkuvan oppimisen tärkeyttä.
Suuhygienistin tutkinto-ohjelmasta valmistunut osaa toimia osana suun terveydenhoidon tiimiä, verkostoyhteistyössä sekä moniammatillisissa tiimeissä myös muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. Ammattilaisten välinen yhteistyö on olennaista nykypäivän terveydenhuollon monimutkaisissa ja monialaisissa haasteissa.
Suuhygienistin työn ydin osaamista on eri-ikäisten yksilöiden, ryhmien ja väestön terveyden edistäminen, kliininen suun terveydenhoitotyö, turvallisuusosaaminen, vuorovaikutus- ja viestintä osaaminen, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen sekä tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
TUTKINNON TUOTTAMA PÄTEVYYS
Suuhygienistin ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaista viitekehystä. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira laillistaa suuhygienistin tutkinnon suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä asetetun lain (559/949) mukaisesti.
SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Suuhygienistit työllistyvät erityisen hyvin. Suuhygienisti voi työskennellä kliinisessä työssä hyvinvointialueilla terveyskeskuksessa tai sairaalassa sekä yksityisvastaanotoilla alan yrityksissä. Hän voi toimia myös itsenäisenä ammatinharjoittajana tai yksityisyrittäjänä. Suuhygienisti voi tehdä hallinnollisia tehtäviä tai toimia esihenkilönä. Suuhygienistinä on mahdollista työllistyä myös alan myynti– ja markkinointi- tai tutkimus– ja kehitystehtäviin.
TUTKINTO-OHJELMAN ARVOPERUSTA
Teemme laadukasta suun terveydenhoitotyötä, jossa yksilön ihmisarvoa, vakaumusta, itsemääräämistä sekä yksityisyyttä kunnioitetaan.
Teemme asiakaslähtöistä työtä, kuunnellen yksilön toiveita ja tarpeita.
Hoidamme ihmistä kokonaisvaltaisesti, huomioiden suunterveyden osana kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia.
Edistämme työllämme yksilön sekä väestön suunterveyttä näyttöön perustuvilla menetelmillä.
Huomioimme kestävän kehityksen osana jokapäiväistä ammatinharjoittamista.
Olemme vastuuntuntoisia ja luotettavia alamme ammattilaisia, jotka omalla toiminnallamme edistämme suun terveydenhoitoalan luotettavuutta.
Meillä on tarvittaessa rohkeutta puuttua epäkohtiin ja haluamme kehittää omaa ammattialaamme.
Taitavina ammattilaisina kykenemme oman toimintamme reflektiiviseen ja kriittiseen arviointiin sekä palautteen vastaanottamiseen.
Osaamme toimia hyvässä yhteistyössä sekä asiakkaan, tämän huoltajien että omaisten kanssa. Kuin myös kollegoiden sekä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa, luoden pohjaa hyvälle tiimityölle.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opetuksessa hyödynnetään oppimista aktivoivia ja monimuotoisia opetusmenetelmiä ja toiminta
toteutetaan nykyaikaisissa oppimisympäristöissä.
Opetusmateriaalina käytetään suomenkielisen materiaalin lisäksi myös pelkästään englanninkielistä materiaalia.
Ohjattua harjoittelua on 75 opintopistettä, ohjattuja harjoitteluita on ensimmäisestä lukukaudesta alkaen. Ohjattuja harjoitteluita toteutetaan TAMK tiloissa sekä työelämän toimintaympäristöissä.
Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista tai harjoittelusta ulkomailla vaihto-opiskelussa. Vaihto-opiskeluun lähtö ajoittuu aikaisintaan toiselle lukuvuodelle.
Opintojen päätteeksi tehdään opinnäytetyö, jolla opiskelija näyttää ammatillista osaamistaan
TUTKINNON TUOTTAMA OSAAMINEN ERI OPINTOVUOSINA
1.vuoden teema: Matkalla suun terveydenhoitotyön ammattilaiseksi.
Ensimmäisen opintovuotensa jälkeen opiskelijalla on ammattikorkeakouluopinnoissa vaadittavat opiskelutaidot ja hän osaa käyttää digitaalisia työkaluja ja oppimisympäristöjä apuna opinnoissaan. Opiskelija on perehtynyt koulutusohjelmaan ja suuhygienistin ammatilliseen osaamisen suun terveydenhuollon palvelujärjestelmässä. Opiskelija osaa käyttää perusopinnoissa hankkimaansa matemaattisluonnon-tieteellistä tietoa ammattiopinnoissaan. Opiskelija osaa toimia suun terveydenhuollon muuttuvissa toimintaympäristöissä ja on omaksunut turvallisuutta edistävän työasenteen osaksi kehittyvää ammatillista rooliaan. Opiskelija osaa toimia ensiaputilanteissa ja osallistua turvallisesti lääkehoitoon ohjatuissa harjoitteluissa. Opiskelijalla on perustiedot ja taidot yleisimpien suusairauksien kehittymisestä, oireista ja hoidosta. Opiskelija pystyy osallistumaan suusairauksien hoitamiseen osana suun terveydenhuollon tiimiä. Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää näyttöön perustuvia osallistavia opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilöiden suun terveyden edistämisessä sekä antaa yksilöllisiä suunhoito-ohjeita. Opiskelija osaa ohjata asiakasta vastaanotolla ja suun terveydenhuollon palveluihin hakeutumisessa. Opiskelija osaa toimiia opinnoissaan ja harjoitteluissa opiskeluryhmäläisiä, ammattilaisia ja asiakkaita kohtaan kunnioittavasti ja arvostavasti.
2.vuoden teema: Suuhygienistinä asiakastyössä ja osana työyhteisöjä.
Toisen opiskeluvuoden aikana opiskelija syventää osaamistaan yleisimpien suusairauksien hoitamisessa. Opiskelija perehtyy perheiden, lasten ja nuorten suun terveydenhoitotyöhön. Lisäksi hän perehtyy aikuisten suun terveydenhoitotyöhön. Opiskelija saa valmiuksia ravitsemusneuvonnan antamiseen sekä valmiuksia käyttää näyttöön perustuvia tukikeinoja nikotiinituotteiden lopetuksen tukemisessa. Opiskelija laajentaa turvallisuusosaamistaan säteilysuojelussa. Opiskelija saa valmiuksia itsenäiseen työskentelyyn eri-ikäisten yksilöiden suun terveydenhoitotyössä ohjatuilla harjoittelujaksoilla ja oppii käyttämään kivunlievitysmenetelmiä apuna suun terveydenhoitotyössä. Lisäksi opiskelija perehtyy oman alansa ajankohtaiseen kehittämiseen. Toisen opiskeluvuoden loputtua opiskelija osaa käyttää ruotisia ja englantia suun terveydenhuollon ohjustilanteissa. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää, osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta, laatia ja toteuttaa hoitosuunnitelmaa sekä toimia osana moniammatillisia tiimejä.
3. ja 4.vuoden teema: Suun terveydenhoitotyön kehittäjänä, vaikuttajana, yhteistyön tekijänä ja elinikäisenä oppijana.
Kolmantena opiskeluvuotena opiskelija perehtyy ikääntyneen ja erityistarpeisten yksilöiden suun terveydenhoitotyöhön. Suun terveyden edistämisessä opiskelija syventää osaamistaan väestön suun terveyden edistämisessä ja oppii ymmärtämään suun terveyden edistämisen osana kestävää kehitystä yhteiskunnassa. Lisäksi opiskelija perehtyy hammaslääketieteen erikoisaloihin, lähijohtamiseen ja yrittäjyyteen sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Ohjatuissa harjoitteluissa opiskelija harjaantuu toimimaan itsenäisesti eri-ikäisten suun terveydenhoitotyössä ja terveyden edistämisessä. Kolmannen vuoden aikana opiskelija toteuttaa opinnäytetyön ohjatusti. Kolmannen vuoden jälkeen opiskelijalla on hyvät valmiudet toimia itsenäisesti suuhygienistin tehtävissä.
Neljäntenä vuotena, viimeisellä lukukaudella, opiskelija syventää suun terveydenhoitotyön osaamistaan. Ohjatussa harjoittelussa opiskelija syventää omaa ammatillista osaamistaan itse valitsemassaan harjoittelussa. Valmistuttuaan opiskelija toimii suun terveydenhoidon asiantuntijana. Hän pystyy työskentelemään itsenäisesti oman vastuualueensa tehtävissä tunnistaen samalla tarpeen oikea-aikaiselle konsultoinnille. Opiskelija osaa huolehtia toimintaympäristönsä turvallisuudesta ja tuntee alan lainsäädäntöä. Hänen toimintansa pohjautuu eettiseen päätöksen tekoon ja näyttöön perustuvaan tietoon. Hän huomioi asiakaslähtöisyyden ja kestävän kehityksen osana jokapäiväistä työtään. Valmistuneella opiskelijalla on on valmiudet jatkuvaan itsensä kehittämiseen alalla, jossa digitalisaatio ja terveysteknologia luovat tarpeen jatkuvalle oppimiselle.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
OPETUSSUUNNITELMAN KEHITTÄMINEN JA TYÖELÄMÄYHTEISTYÖ
Työelämäfoorumi toimii opetussuunnitelmaa ohjaavana tahona, jolta saadaan ohjausta tulevaisuuden osaamisen painopisteistä. Suuhygienistin tutkinto-ohjelma tekee tiivistä työelämäyhteistyötä, joka tarjoaa arvokasta tietoa työelämän kehittymisestä opetussuunnitelman pohjaksi.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu suuhygienistin ammatillisen osaamisen kansalliset ja
kansainväliset määritelmät, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset,
Tampereen korkeakouluyhteisön yhteiset kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF).
Opetussuunnitelmassa on huomioitu kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset ohjelmat,
tulevaisuuden osaaminen sekä TAMKin strategia. Opetussuunnitelmassa on huomioitu
terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten
toteutuminen, Säteilylaki (859/2018) ja Sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkkeen määräämisestä (1088/2010).
Lisätiedot
HAKUKELPOISUUS
Katso TAMK:in hakusivut ja hakukelpoisuus AMK-tutkinnossa
Opiskelijan on esitettävä rikostaustaote opintojen alussa
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24SUUHYG-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1003 |
Suuhygienistin ammatin perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
35 | |||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GM77 | Orientaatio opiskeluun ja suuhygienistin ammattiin | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GM90 | Professional English for Dental Hygienist | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7G00HC82 | Yrkessvenska för munhälsovården, Skriftlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7G00HC83 | Yrkessvenska för munhälsovården, Muntlig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GM78 | Anatomia ja fysiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN62 | Mikrobiologian perusteet suuhygienistin työssä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7G00GN58 | Hammaslääketieteen perusteet suuhygienistin työssä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN59 | Infektioiden torjunta ja turvallisuus suun terveydenhoidossa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN85 | Turvallinen lääkehoito suuhygienistin ammatissa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7G00GN74 | Säteilyturvallisuus suun terveydenhuollossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GM79 | Ensiapu suun terveydenhuollossa | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1004 |
Suuhygienistin ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
7G00GN60 | Suun terveydenhoitotyön perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN61 | Hammaslääketiedettä suuhygienisteille 1 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7G00GN81 | Hammaslääketiedettä suuhygienisteille 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN78 | Hammaslääketieteen erikoisalat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN75 | Kivunlievitys ja lääkehoito suuhygienistin työssä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GO50 | Oikomishoito ja purentafysiologia | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1005 |
Asiakaslähtöinen suun terveydenhoitotyö eri-ikäkausina
(Valitaan kaikki ) |
15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN71 | Perheiden, lasten ja nuorten suun terveydenhoitotyö | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||
7G00GN72 | Aikuisten suun terveydenhoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7G00GN79 | Ikääntyneiden ja erityisryhmien suun terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1006 |
Terveyden edistämisen opinnot
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
7G00GN82 | Suun terveyden edistämisen perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GN83 | Ravitsemus ja suun terveys | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7G00GN84 | Väestön suun terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1017 |
Tutkimus, kehittämis- ja johtamisopinnot
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
7G00GN77 | Tiedonlukutaito suuhygienistin työssä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7G00GO45 | Projektit suun terveysalalla | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GO46 | Johtaminen ja yrittäjyys suun terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1018 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1009 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
75 | |||||||||||||||||||||||||
7G00GP10 | Ohjattu harjoittelu 1, prekliininen harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7G00GP11 | Ohjattu harjoittelu 2, orientoiva harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7G00GP12 | Ohjattu harjoittelu 3, parodontologia, kariologia ja protettiikka | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP13 | Ohjattu harjouttelu 4, kariologinen suun terveydenhoitotyö ja terveyden edistäminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7G00GP14 | Ohjattu harjoittelu 5, syventävä parodontologinen ja kariologinen suun terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP15 | Ohjattu harjoittelu 6, perheiden, lasten ja nuorten suun terveydenhoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP16 | Ohjattu harjoittelu 7, suun terveydenhoitotyö 1 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP17 | Ohjattu harjoittelu 8, suun terveydenhoitotyö 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP18 | Ohjattu harjoittelu 9, ikääntyneiden ja erityisryhmien suun terveydenhoitotyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7G00GP19 | Ohjattu harjoittelu 10, hammaslääketieteen erikoisalat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP20 | Ohjattu harjoittelu 11, suun terveydenhoitotyö 3 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP21 | Ohjattu harjoittelu 12, oikomishoito ja purentafysiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7G00GP22 | Ohjattu harjoittelu 13, syventävä osaaminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
24SUUHYG-1019 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 63 | 63 | 59 | 20 | 29 | 34 | 30 | 33 | 29 | 30 | 20 | 14.5 | 14.5 | 17 | 17 | 15 | 15 | 16.5 | 16.5 | 14.5 | 14.5 | 15 | 15 | 10 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.