Siirry suoraan sisältöön

Suun terveyden edistämisen perusteetLaajuus (3 op)

Tunnus: 7G00GN82

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ohjata yksilöitä suun omahoidossa hyödyntäen asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia menetelmiä. Opiskelija saa opintojaksolta tietoa terveyden edistämisen teorioista ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleista. Lisäksi opintojakson suorittaminen antaa valmiuksia hyödyntää digitalisaatiota osana terveyden edistämistyötä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää terveyden edistämisen keskeisimmät käsitteet.
• selittää terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
• selittää terveyden edistämisen teorioita ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleja.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä näyttöön perustuvalla tiedolla.
• soveltaa tietoa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen suunnitelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• soveltaa suun terveydenhuollon digitalisaatiota terveyden edistämisessä.

Sisältö

Suuhygienistin työn kannalta keskeisimmät terveyden edistämisen käsitteet
Terveyden edistämisen eettisyys
Suuhygienistin työn kannalta keskeisimmät terveyden edistämisen teoriat ja mallit
Tieto- ja viestintätekniikka suun terveyden edistämisessä

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
• määritellä tärkeimmät terveyden edistämisen käsitteet.
• kertoa terveyden edistämisen eettisistä periaatteista
• määritellä joitakin terveyden edistämisen teorioita ja jonkin terveyskäyttäytymisen muutosmallin.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä.
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämistä, määrittelee joitakin tässä tarvittavia teoriatietoja.
• antaa joitakin esimerkkejä siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää suun terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää terveyden edistämisen keskeisimmät käsitteet.
• selittää terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
• selittää terveyden edistämisen teorioita ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleja.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä näyttöön perustuvalla tiedolla.
• soveltaa tietoa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen suunnitelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• soveltaa suun terveydenhuollon digitalisaatiota terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää laajasti perustellen terveyden edistämisen keskeisimpiä käsitteitä.
• selittää laaja-alaisesti perustellen terveyden edistämisen eettiset periaatteita.
• selittää terveyden edistämisen teorioita ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleja perustellen ja vertaillen.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä näyttöön perustuvalla tiedolla.
• soveltaa tietoa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen suunnitelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• soveltaa suun terveydenhuollon digitalisaatiota terveyden edistämisessä monipuolisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 08.06.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Suuhygienisti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

21 - 21

Koulutus
  • Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anu Bjurström
Vastuuhenkilö

Anu Bjurström

Ryhmät
  • 24SHG
    Suuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG

Tavoitteet (OJ)

Tämän opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa ohjata yksilöitä suun omahoidossa hyödyntäen asiakaslähtöisiä ja näyttöön perustuvia menetelmiä. Opiskelija saa opintojaksolta tietoa terveyden edistämisen teorioista ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleista. Lisäksi opintojakson suorittaminen antaa valmiuksia hyödyntää digitalisaatiota osana terveyden edistämistyötä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää terveyden edistämisen keskeisimmät käsitteet.
• selittää terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
• selittää terveyden edistämisen teorioita ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleja.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä näyttöön perustuvalla tiedolla.
• soveltaa tietoa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen suunnitelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• soveltaa suun terveydenhuollon digitalisaatiota terveyden edistämisessä.

Sisältö (OJ)

Suuhygienistin työn kannalta keskeisimmät terveyden edistämisen käsitteet
Terveyden edistämisen eettisyys
Suuhygienistin työn kannalta keskeisimmät terveyden edistämisen teoriat ja mallit
Tieto- ja viestintätekniikka suun terveyden edistämisessä

Esitietovaatimukset (OJ)

Ei esitietovaatimuksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa:
• määritellä tärkeimmät terveyden edistämisen käsitteet.
• kertoa terveyden edistämisen eettisistä periaatteista
• määritellä joitakin terveyden edistämisen teorioita ja jonkin terveyskäyttäytymisen muutosmallin.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä.
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämistä, määrittelee joitakin tässä tarvittavia teoriatietoja.
• antaa joitakin esimerkkejä siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää suun terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää terveyden edistämisen keskeisimmät käsitteet.
• selittää terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
• selittää terveyden edistämisen teorioita ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleja.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä näyttöön perustuvalla tiedolla.
• soveltaa tietoa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen suunnitelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• soveltaa suun terveydenhuollon digitalisaatiota terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää laajasti perustellen terveyden edistämisen keskeisimpiä käsitteitä.
• selittää laaja-alaisesti perustellen terveyden edistämisen eettiset periaatteita.
• selittää terveyden edistämisen teorioita ja terveyskäyttäytymisen muutosmalleja perustellen ja vertaillen.
• käyttää vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä ja perustella niiden käyttöä näyttöön perustuvalla tiedolla.
• soveltaa tietoa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen suunnitelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• soveltaa suun terveydenhuollon digitalisaatiota terveyden edistämisessä monipuolisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Täydentyy ennen opetuksen alkua helmikuu 2025.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutuu lähi- ja etäopetuksena.
Opetus sisältää Itsenäistä verkkotyöskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä lähiopetuksena.

Oppimateriaalit

Opintojakson kirjallisuus löytyy tarkemmin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op on 81 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetuskerroilla on läsnäolopakko. Opetuksesta voi olla yhden kerran pois sairauden vuoksi ilman korvaamisvelvoitetta.