Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Sosionomi (ylempi AMK)
Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Yhteystiedot

Tutkintovastaava Niina Koskela: niina.koskela@tuni.fi
Opinto-ohjaaja Ina Grönlund: ina.gronlund@tuni.fi
Osaamispäällikkö: Vesa Joutsen vesa.joutsen@tuni.fi

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Hakukelpoisuus http://www.tuni.fi.
Sosionomi (AMK) tai jokin seuraavista opisto- tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnoista: sosiaalikasvattaja tai sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja, sosiaaliohjaaja, kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja, sosiaalialan ohjaaja tai diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus tai vastaava ulkomainen tutkinto.

Lisäksi vaaditaan kaksi vuotta työkokemusta, joka on kertynyt haussa käytettävän tutkinnon suorittamisen jälkeen. Työkokemuksen on oltava hankittu kevään haussa 31.7. mennessä.Työkokemus ilmoitetaan täysinä kuukausina. Osa-aikatyö muunnetaan kokoaikaiseksi siten, että 150 tuntia tai 20 täysimittaista työpäivää (vähintään 7 tuntia päivää kohti) vastaa yhtä kuukautta. Työkokemuksen ei tarvitse olla yhtäjaksoista eikä saman työnantajan palveluksessa hankittua. Vain sellainen työkokemus hyväksytään, josta hakijalla on esittää työtodistus. Yrittäjyys hyväksytään työkokemukseksi, jos siitä on todistus, joka osoittaa, että hakija on tai on ollut YEL- tai MYEL-vakuutettu.

Työkokemukseksi ei lueta työharjoittelua eikä työssä oppimista, jos ne sisältyvät haussa käytettyyn tutkintoon. Myöskään varusmiespalvelusta, siviilipalvelusta tai hoitovapaata ei lasketa työkokemukseksi.

Ammattikorkeakoulujen ylempään AMK-tutkintoon johtavaan koulutukseen haetaan valtakunnallisessa korkeakoulujen yhteishaussa.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.

Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista.

Tutkinnon profiili

Sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä tuottamalla erityisosaamista sosiaalityön ja palveluohjauksen asiantuntijatehtäviin, palvelujen kehittämistehtäviin sekä johto- ja esihenkilötehtäviin.

Koulutus tuottaa valmiuksia tutkimukselliseen kehittämiseen sekä sosiaalialan innovaatiotoimintaan myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Koulutuksessa opiskelija syventää ja kehittää ammatillista asiantuntijuuttaan sekä laajentaa sosiaalityön ja palveluohjauksen erityis- ja asiantuntijaosaamistaan. Tämä mahdollistaa toimimisen sosiaalialan erityisasiantuntijana erilaisissa suunnittelu- ja kehittämistehtävissä, esihenkilötehtävissä, tutkimustehtävissä tai projektien hallintatehtävissä. Näiden ohella opiskelija hankkii valintojensa mukaisesti valmiuksia esim. organisaation strategiseen kehittämiseen ja/tai henkilöstövoimavarojen sekä osaamisen johtamiseen joko Suomessa tai ulkomailla.

Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) ta-voitteita sijoittuen tasolle EQF 7.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Sosiaalialan työtä ohjaavat YK.n ihmisoikeuksia koskevat periaatteet. Nämä periaatteet muodostavat tutkinnon arvoperustan.
1. Ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus
2. Yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen
3. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa
4. Syrjinnän ja väkivallan vastustaminen
5. Köyhyyden vähentäminen

Koulutuksessa keskeisiä opiskeltavia aiheita ovat sosiaalityöhön,huono-osaisuuteen, palvelurakenteisiin sekä palveluohjaukseen liittyvät sisällöt. Opintojaksojen läpileikkaavia teemoja ovat eettisyys, kestävä kehitys ja hyvinvointitalous. Koulutuksessa huomioidaan myös digitaalisten ja sähköisten palvelujen kehittyminen.
Hyvinvointipalveluiden johtamisen ja kehittämisen osaaminen monimutkaistuvissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä muodostaa tärkeän osan opintoja.

Sijoittuminen työelämään

Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulutus tuottaa sosionomi (ylempi AMK) –tutkintonimikkeen (Master of Social Services). Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin muu ylempi korkeakoulututkinto ja yliopistossa suoritettu maisterin tutkinto.

Sosiaalialan ylempi korkeakoulututkinto antaa valmiuksia uudistaa ja kehittää sosiaalialan ammatillista asiantuntijuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaalialan asiakastehtäviin, esihenkilötehtäviin, palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin sekä palvelujen kehittäjäksi. Tutkinto antaa valmiuksia myös monialaisten verkostojen johtamiseen, organisaation strategiseen kehittämiseen sekä henkilöstövoimavarojen ja osaamisen johtamiseen. Tutkinnon suorittanut voi sijoittua kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä.

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedagogisiin opintoihin ja saada opettajan pätevyyden.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
https://www.tuni.fi

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Tutkinnon suorittaminen kestää 1,5 – 2,5 vuotta ja se on mahdollista toteuttaa työn ohessa. Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontakti- ja verkko-ohjauksena. Oppimista tuetaan monipuolisin pedagogisin keinoin käyttäen henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi ryhmä- ja vertaisohjausta. Koulutuksen pedagogiset lähtökohdat perustuvat jatkuvan oppimisen periaatteille, jolloin opiskelijalla on päävastuu oman oppimisensa etenemisestä.

Sosiaalialan koulutusohjelma (90 op) muodostuu opintojaksoista (60 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opintojen mitoituksen perusyksikkö on opintopiste, joka vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Yhden lukuvuoden laskennallinen opintopistemäärä on 60 op.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten ja soveltavan tutkimuksen kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankeideoinnin kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri kurssien sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmahaastattelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.

Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24YESO)
Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24YESO)
Sosionomi (YAMK) -koulutus
Tunnus
(21YSO)
Sosionomi (YAMK) -koulutus
Tunnus
(21YSO)
Sosionomi (YAMK) -koulutus
Tunnus
(21YSO)
Sosionomi (YAMK) -koulutus
Tunnus
(19YSO)
Sosionomi (YAMK) -koulutus
Tunnus
(19YSO)
Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 08.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Janne Hopeela
  • Eeva-Mari Miettinen
Ryhmät
  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla käsitellään kansainvälistä sosiaalityötä, globaaleja haasteita sekä lisätään osaamista englannin kielen käytöstä ammatillisessa viestinnässä.

Opiskelija
• syventää käsitystään sosiaalityön globaaleista ja kansainvälisistä kysymyksistä ja osaa hahmottaa niiden paikallisia ilmenemismuotoja
• tietää antirasistisen ja kulttuurisensitiivisen työotteen periaatteet ja käsitteistön, tarkastelee niitä kriittisesti ja osaa soveltaa niitä omassa työssään
• saa valmiuksia toimia oman alansa asiantuntijana moninaisessa ja kansainvälisessä työyhteisössä ja toimintaympäristössä
• ymmärtää englanninkielisiä oman alansa tieteellisiä artikkeleita (taitotaso B2.2 eurooppalainen viitekehyksen taitotasoasteikko).
• kirjoittaa opinnäytetyönsä abstraktin asianmukaisella tyylillä
• selviytyy englanniksi vaativistakin vuorovaikutustilanteista kuten seminaareista, kokouksista ja neuvotteluista.

Sisältö (OJ)

• globaalit ja lokaalit haasteet
• antirasistinen työote ja kulttuurisensitiivisyys
• valkoisuusnormi
• akateeminen tyyli ja kieli
• tieteellinen kirjoittaminen
• autenttiset tieteelliset tekstit
• opinnäytetyön abstraktin sisältö ja rakenne
• edellytykset: taitotaso B2.2 (Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikko)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa globaalin sosiaalityön lähtökohdat ja toimintakentät. Tietää antirasistisen ja kulttuurisensitiivisen työn periaatteet, mutta ei juurikaan osoita niiden soveltamista omaan ajatteluun tai sosiaalialan työn käytäntöjen ja havaintojensa jäsentelyyn. Pystyy viestimään yleisesti ymmärrettävällä englannilla ja osaa kirjoittaa ymmärrettävällä englannilla yleisesti. Tunnistaa joitakin akateemi-sen englannin ja tieteellisen kirjoittamisen normeista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi: Opiskelija osaa soveltaa globaalien ja lokaalien haasteiden yhteenkietoutuneisuu-teen liittyvää tietoa käytännön työssään monipuolisesti. Opiskelija osaa reflektoida moninaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön haasteita ja ratkaisuja. Pystyy viestimään melko selkeästi vuoro-vaikutustilanteissa akateemisella englannilla. Osaa kirjoittaa tekstejä, jotka noudattavat akateemi-sen englannin ja tieteellisen kirjoittamisen normeja melko tarkasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Kiitettävä (5)
Opiskelijalla on selkeä ja monipuolinen ymmärrys globaalin sosiaalityön lähtökohdista, ja hän osaa analysoida kurssilla käsiteltyjen työorientaatioiden perustaa kriittisesti. Opiskelija osaa analysoida ja hyödyntää ajankohtaista kansainvälistä tietoa sosiaalityön ja -palvelujen kehittämiseksi ja kyke-nee kriittiseen teoreettiseen reflektioon. Tiedon ja teorian soveltaminen käytäntöön on laaja-alaista ja analyyttistä. Pystyy viestimään taitavasti vuorovaikutustilanteissa akateemisella englannilla. Osaa kirjoittaa tekstejä, jotka noudattavat akateemisen englannin ja tieteellisen kirjoittamisen normeja.

Aika ja paikka

7.1.2025-30.4.2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. 18.3.2025 Suullinen esitys tiimeittäin in English 0-5 (sisältö)
2. 31.3.2025 mennessä Yksilötehtävä Academic English (0-5, kieli englanti)
3. Verkkokeskustelu yksilötehtävästä HYV-HYL
4. Oman oppimisen reflektio: itsearviointi 0-5

Tehtävätkohtaiset ohjeet ja arviointikriteerit Moodlessa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, kontaktisessiot, ryhmäsessiot oman tiimin kanssa, esitykset seminaarissa, kirjalliset tehtävät

Oppimateriaalit

ks. Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h
kontaktisessiot 24h
itsenäinen työskentely 43h
ryhmätyö 54h

Sisällön jaksotus

7.1-16.1.2024 Ennakkotehtävät
to 16.01.2025 12.30 - 15.30 GLobaali sosiaalityö , Antirasistinen työote ja Empatia /EM
välitehtävät, seminaarityön valmistelu
pe 14.02.2025 12.30 - 15.30 Vierailevat luennoitsijat
13.03.2025 08.30 - 11.30 Academic English/ KS
17.03.2025 15.00 - 18.00 ONLINE Global Challenges- seminaari
18.03.2025 08.00 - 16.30 Kansainvälisen sosiaaltyön päivän seminaari /EM
31.3.2025 mennessä englannin kirjallinen tehtävä
10.04.2025 08.30 - 17.00 Sosiaalipedagogiikan päivät, keynote lecture ja english abstract
30.4. mennessä itsereflektio ja -arviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voi toteutua myös kansainvälisen intensiiviviikon, kv-vaihdon tai kv-vertailevan tutkimuksen kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yhteistyö seminaariesitysten valmistelussa mahdollista. Vierailuluennot.

Kansainvälisyys

Kurssin teemat ja sisällöt ovat lähtökohtaisesti kansainvälisiä, ja kurssin aikana toteutetaan kansainvälisten vieraiden vierailuluentoja

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssilla tehdään yhteistyötä ensimmäisen vuoden sosionomi-opiskelijoiden ja 24MCOM-ryhmän opiskelijoiden kanssa.

Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marja Olli
  • Kati Långsjö
Ryhmät
  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

Tämä opintojakso käsittelee sosiaalialan muuttuvaa toimintaympäristöä - ja palvelujärjestelmää.

Opiskelija
• tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa.
• tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet.
• osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia.
• osaa hyödyntää ennakointitietoja ja –menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Sisältö (OJ)

• sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
• sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset.
• sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet.
• tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tunnistaa yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä heikkoja signaaleja, muttei juurikaan osoita ennakointi- ja soveltamiskykyä alan suunnittelussa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa soveltaa tietoa alan toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja, megatrendejä ja heikkoja signaaleja suunnittelu- ja kehittämistyössä. Tietää ja huomioi kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia. Osaa analyyttisesti soveltaa kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Osoittaa rohkeaa ja luovaa ajattelua ja alan uudistamiskykyä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävä. Oppimispäiväkirjan palautus 25.4 mennessä, kehittämistehtävän palautus 4.4. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimispäiväkirjaan ja kehittämistehtävään.
- Työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä Pirhan toimijoiden kanssa sekä kehittämissuunnitelmaan sisältyvän kirjallisuuskatsauksen tekeminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.

Arvointiasteikko: 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, kehittämisidean kirkastaminen ja ideapaperin luominen, välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ja kehitetään vertaisoppimisen mallia restonomiopiskelijoiden kanssa palveluprosessien muotoilussa.

Oppimateriaalit

Materiaalipaketti Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
lähipäivät 24 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 111 h

Sisällön jaksotus

1. kontaktiopetus 17.1. klo 8:30-15:30
2. kontaktiopetus 13.2. klo 8:30-11:30
3. kontaktiopetus 13.3. klo 12.30-15:30
4. kontaktiopetus 11.4. klo 8:30-15:30

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään tiivistä kehittämisyhteistyötä Pirhan kanssa ja moniammatillista yhteistyötä yhteistyötä restonomikoulutuksen kanssa.

Kansainvälisyys

Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Niina Koskela
  • Katja Kärki
  • Kati Långsjö
  • Päivi Heimonen
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Merja Sinkkonen
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.

Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 15.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
  • Jussi Kemmo
  • Päivi Heimonen
  • Anssi-Pekka Udd
  • Mirva Kolonen
  • Marja-Liisa Timperi
  • Merja Sinkkonen
Ryhmät
  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutussuunnitelma ja Moodle päivittyvät 11.9.2024 mennessä. Ilmoittautumisia hyväksytään viikolta 33 alkaen.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
  • Päivi Heimonen
Vastuuhenkilö

Päivi Heimonen

Ryhmät
  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa määritellä laadun eri näkökulmia ja sen ulottuvuuksia sosiaalipalveluissa
- tietää laadunhallinnan periaatteet ja prosessin
- osaa määritellä vaikuttavuuden arvioinnin käsitteenä ja sen lähikäsitteet.
- osaa itsenäisesti suunnitella arviointiprosessin sekä kriittisesti analysoida sitä
- tietää ja tunnistaa vaikuttavuuden arvioinnin mahdollisuudet ja rajoitteet

Sisältö (OJ)

Laadun määrittelyjä
Laadunhallinta, prosessi ja sen menetelmät
Vaikuttavuuden käsite ja sen lähikäsitteet.
Vaikuttavuuden arvioinnin tarkoitus ja erityispiirteet sosiaali- alalla.
Vaikuttavuuden arviointiprosessi ja sen eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus).
Vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla.
Vaikuttavuuden arvioinnin tulokset osana päätöksentekoa ja arviointiprosessi osana toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää laadunhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus) sekä tietää vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla. Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin keskeisiä menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa arvioida laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkitystä osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ja kehittää vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheita (tavoite, ratkaisu, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa ja kehittää omalta osaltaan vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa perustella laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin tulosten käytön osana päätöksentekoa ja viedä arvioinnin osaksi toimintaa.

Aika ja paikka

29.8.-3.11.2024 (+ ennekkotehtävä ennen opintojakson alkua)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty on täydennettävä hyväksytyksi)
Ryhmätehtävä (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen työskentely (HUOM: ennakkotehtävä)
Yhteistoiminnallinen opiskelu, ryhmätyö

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä
Oppimateriaali ja tiedot kirjallisuudesta jaetaan opintojakson aikana ja Moodlessa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle tehdään ennakkotehtävä. Palautus 28.8.2023 Moodleen.
Ennakkotehtävä: Lue teoksesta Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä luku 5: Laatu ja vaikuttavuus, s. 74-109 sekä etsi ja lue oman organisaatiosi alaan liittyvät kansalliset laatukriteerit tai suositukset. Kirjallisuuteen peilaten kirjoita noin 3-4 sivun essee, miten oma organisaatiosi hyödyntää ja noudattaa laatukriteerejä ja miten laadunhallinta ilmenee organisaatiossanne. Reflektoi ajatuksiasi laadusta ja vaikuttavuudesta artikkelin kanssa. Lisäksi voit loppuun pohtia lyhyesti organisaationne laadunhallinnan kehittämistarpeita. Jos et juuri ole työelämässä, voit valita jonkin muun tuntemasi sosiaalialan organisaation.
(fontti 12, riviväli 1,5)

To 29.8.2024 klo 12.30-15.30 (LÄHI) LAATU ja VAIKUTTAVUUS, luentoa, keskustelut ennakkotehtävien pohjalta ja ryhmätehtävien aloitus.
To 26.9.2024 kello 8.30 - 15.30 (LÄHI) asiantuntijaluennot & keskustelu
Pe 25.10.2024 klo 8.30-15.30 (LÄHI) ryhmätehtävien esitykset ja opponointi, loppukeskustelut.

Ryhmätehtävä tiimeissä: Tarkemmat ohjeet aloituskerralla, pal. 17.10. ja opponointi 3.11.mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautumisaika 2.5. - 31.8.2024. Toteutussuunnitelma päivittyy ja Moodle-alusta julkaistaan opintojakson alkuun mennessä.

5.6.24 jälkeen tulleiden ilmoittautumisten hyväksyntä tehdään viikolle 33 mennessä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 36

Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö

Vesa Joutsen

Ryhmät
  • 23YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen lähtökohtia ja mahdollisuuksia, asiakastyön käytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä
- opiskelija osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti
- opiskelija osaa suunnitella ja johtaa asiakasprosesseja eri palveluiden tuottajien kanssa sekä tehdä kokonaisarvion asiakasprosessista ja sen vaikutuksista
- opiskelija tuntee toimijayhteistyöhön, moniammatillisuuteen ja moniasiantuntijuuteen liittyvää teoreettista ja käytäntölähtöistä tutkimusta ja uusia verkostomaisia toimintatapoja
- opiskelija osaa toimia sosiaalialan asiantuntijana erilaisissa moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa

Sisältö (OJ)

Palveluohjauksen arvot ja lähtökohdat
Asiakkuus ja ohjaaminen palveluohjauksessa
Palveluohjauksen erilaiset toteutustavat (ennaltaehkäisevän ja yhteisöllisen työn toimintamallit)
Palveluohjauksen kehittäminen omassa työssä ja yksikössä
Moniammatillisuus, moniasiantuntijuus ja verkostoyhteistyö käsitteinä ja käytäntölähtöinen tutkimus
Yhteistyöverkostojen ja moniasiantuntija – verkoston johtaminen
Sähköiset toimintaympäristöt ja digitalisaatio ohjauksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskeija:
- tietää palveluohjauksen osa-alueet ja ohjauksen merkityksen
- tiedostaa palvelunohjauksen prosessimaisuuden

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskeilja:
- osaa soveltaa asiakastyön käytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä
- arvioi yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskleija:
- innovoi ja kehittää uusia palveluita asiakaslähtöisesti moniammatillisissa verkostoissa toimimalla
- hyödyntää digitaalista ohjausta palveluohjauksessa

Aika ja paikka

30.8.2024 klo 8.30-15.30 kontaktiopetus (lähiopetus TAMKilla ja työelämävierailut)
- Orientaatiota opintojaksoon
- Työelämävierailut


27.9.2024 klo 8.30-14.00 kontaktiopetus (lähiopetus TAMKilla)
-Välitehtävän purku
- Luennot palveluohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin käsitteestä ja käytännöistä



24.10.2024 klo 8.30-15.30 kontaktiopetus (lähiopetus TAMKilla ja työelämävierailu)
- Välitehtävän purku
- Luennot moniammatillista yhteistyöstä ja verkostotyöskentelystä
- Yhteistä keskustelua ja opintojakson päätös

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan:
1) osallistumalla kontaktiopetuspäiviin,
2) paneutumalla välitehtäviin sekä
3) ryhmätyöllä

Oppimateriaalit

Kirjallisuusvinkit löytyvät Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 20 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 115 h

Sisällön jaksotus

30.8.2024 klo 8.30-15.30 kontaktiopetus (lähiopetus TAMKilla ja työelämävierailut)
- Orientaatiota opintojaksoon
- Työelämävierailut


27.9.2024 klo 8.30-14.00 kontaktiopetus (lähiopetus TAMKilla)
-Välitehtävän purku
- Luennot palveluohjauksen ja palvelutarpeen arvioinnin käsitteestä ja käytännöistä



24.10.2024 klo 8.30-15.30 kontaktiopetus (lähiopetus TAMKilla ja työelämävierailu)
- Välitehtävän purku
- Luennot moniammatillista yhteistyöstä ja verkostotyöskentelystä
- Yhteistä keskustelua ja opintojakson päätös

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämävierailijoita kutsutaan opintojaksolle alustamaan ja keskustelemaan opiskelijoiden kanssa kurssisisällöistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautumisaika 2.5. - 31.8.2024. Toteutussuunnitelma päivittyy ja Moodle-alusta julkaistaan opintojakson alkuun mennessä.

5.6.24 jälkeen tulleiden ilmoittautumisten hyväksyntä tehdään viikolle 33 mennessä.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jussi Kemmo
Vastuuhenkilö

Jussi Kemmo

Ryhmät
  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla käsitellään sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita sekä eettisyyttä ja käytäntötutkimusta sosiaalialalla.

Opiskelija
• osaa arvioida ja hyödyntää sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia
• osaa analysoida ja toteuttaa sosiaalityössä toteutettavia työorientaatioita
• hallitsee sosiaalialan eettiset lähtökohdat
• hallitsee asiakaslähtöisyyden
• osaa arvioida erilaisista käytäntötutkimusta sosiaalialalla ja omassa työelämäkontekstissaan

Sisältö (OJ)

• sosiaalityön teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot
• sosiaalialan eettisyys
• käytäntötutkimus sosiaalialalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opintojakson keskeiset teemat käsitelty tehtävissä. Opiskelija tunnistaa ja osata kuvata sosiaalityön teoreettisia lähtökohtia. Nimeää käsitteet, mutta ei juurikaan osoita niiden soveltamista omaan ajatteluun tai sosiaalialan työn käytäntöjen ja havaintojensa jäsentelyyn.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opintojakson keskeiset teemat käsitelty monipuolisesti. Opiskelija hallitsee laajalti sosiaalialan teoreettisia lähtökohtia. Nimeää käsitteet, ja osoittaa niiden yhteyden omaan ajatteluun, sekä kokemuksensa ja havaintojensa jäsentelyyn. Opiskelija kykenee laaja-alaisesti ja monipuolisesti analysoimaan sosiaalialan työorientaatioita teorialähtöisesti, ja soveltamamaan saamaansa tietoa käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelijalla on selkeä ja monipuolinen ymmärrys sosiaalialan teoreettista lähtökohdista, ja hän osaa analysoida sosiaalialan työorientaatioiden teoreettista perustaa kriittisesti. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialan teoriaa eri yhteyksissä ja kykenee kriittiseen teoreettiseen reflektioon. Tiedon ja teorian soveltaminen käytäntöön on laaja-alaista ja analyyttistä.

Aika ja paikka

13.9. - 4.12.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 4.12.2024 kontaktiopetuspäivän aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Itsenäisen esseetehtävän suorittaminen (hyv.)
-ryhmätyötehtävän suorittaminen (hyv.)
- tentti (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot/kontaktiopetus
Ryhmätyöskentely ja yhteistoiminnallinen opiskelu
Itsenäinen työskentely
Tentti

Oppimateriaalit

Payne, Malcom (2020) How to Use Social Work Theory in Practice : An Essential Guide.
Linkki verkkoaineistoon: https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/reader.action?docID=6007142&query=


Banks, Sarah & Nohr Kirsten (2012) Practising Social Work Ethics Around the World : Cases and Commentaries. Linkki verkkoaineistoon: https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/reader.action?docID=735283

Lisäksi luennolla esillä olleet materiaalit ja muut julkaisut aihealueesta. Tarkennetaan opintojakson alussa.

Sisällön jaksotus

- pe. 13.9. klo 8.30-11.30 kontaktiopetus (LÄHI) ja välitehtävänä ryhmätehtävän ohjeistus
- pe. 11.10. klo 8.30-11.30 kontaktiopetus (LÄHI), ryhmätehtävän esitykset, itsenäisen välitehtävän ohjeistus (essee).
- pe 8.11. klo 8.30-11.30 (LÄHI/Zoom) kansainvälinen opetus englanniksi Social work; yhteys Saksaan Technische Hochschule Würzburg-Schweinfurt. prof. Vera Taube & Ralph-Christian Amthor
- pe 4.12. klo 12.30-14.30 tentti (LÄHI)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautumisaika 2.5. - 31.8.2024. Toteutussuunnitelma päivittyy ja Moodle-alusta julkaistaan opintojakson alkuun mennessä.

5.6.24 jälkeen tulleiden ilmoittautumisten hyväksyntä tehdään viikolle 33 mennessä.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
  • Eija Lähteenmäki
  • Merja Sinkkonen
Vastuuhenkilö

Merja Sinkkonen

Ryhmät
  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla tarkastellaan sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta ja hyödynnetään sitä ammatillisessa kirjoittamisessa.

Opiskelija
• tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta
• osaa soveltaa käsitteellisiä näkökulmia asiantuntijatoiminnan kehittämisessä
• osaa analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä hyödyntää luotettavaa tutkimustietoa.

Sisältö (OJ)

• sosiaalityön ajankohtaisten tutkimusten kriittinen tarkastelu, analysointi ja arviointi.
• luotettavan tiedon tuottaminen ja hyödyntäminen.
• ammatillisen artikkelin / blogin kirjoittaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee sosiaalialan keskeisiä ajankohtaisia tutkimuskohteita. Tunnistaa huono-osaisuuden ja eriarvoisuuden kysymyksiä, joita käsittelee ammatillisessa artikkelissa tai blogissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tietää sosiaalialan keskeiset ajankohtaiset tutkimuskohteet ja hahmottaa sosiaalisten on-gelmien ja riskien syitä. Tunnistaa ja osaa analysoida ammatillisessa artikkelissa tai blogissa huono-osaisuuden ja eriarvoisuuden kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tuntee sekä osaa tulkita ja arvioida sosiaalityön ajankohtaista tutkimusta, analysoida kriittisesti tutkimuksen haasteita ja mahdollisuuksia sekä jäsentää sosiaalisten ongelmien ja riskien syitä. Analysoi kriittisesti ammatillisessa artikkelissa tai blogissa yhteiskunnallisen huono-osaisuuden ja eriarvoisuuden kysymyksiä.

Arviointiasteikko

0-5

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautumisaika 2.5. - 31.8.2024. Toteutussuunnitelma päivittyy ja Moodle-alusta julkaistaan opintojakson alkuun mennessä.

5.6.24 jälkeen tulleiden ilmoittautumisten hyväksyntä tehdään viikolle 33 mennessä.

Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 10.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 31.07.2025

Laajuus

30 - 60

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 2

Koulutus
  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Sisältö (OJ)

Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat TAMKin opinto-oppaasta https://opinto-opas-ops.tamk.fi/.

Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla on sosionomin AMK -tutkinto tai seuraavat opistoasteen tutkinnot:
sosiaalikasvattaja ja sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja,
sosiaaliohjaaja, kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja, sosiaalialan ohjaaja, diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus, ulkomailla suoritettu vastaava korkeakoulututkinto.

Ilmoittautuminen alkaa 1.8.2024 klo 9.00 ja päättyy 2.8.2024 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 2 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää.

Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja opintomaksu 300 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Syksyn ensimmäiset lähipäivät ovat 11.9.-13.9.2024
Syksyn muut lähipäivät ovat 10.-11.10, 7.-8.11, 21.-22.11. ja 4.-5.12. Päivien kesto on pääsääntöisesti klo 8.30 - 15.30. Opintojen aikana suoritetaan lisäksi vapaavalintaisia opintoja 30 opintopistettä itse valitsemanasi ajankohtana.

Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen

Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa toukokuussa 2025 tai jo lokakuussa 2024, mikäli opintosuunnitelmassasi syksyllä on valintaan vaadittu opintopistemäärä.

Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 opintopistettä syksyn avoimen väylän erillishaussa 31.12.2024 mennessä ja kevään 2025 haussa 31.7.2025 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu syyslukukauden aikana, opiskele vielä kevät avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi toukokuun alussa 2025. Syksyn avoimen väylän erillishaku järjestetään lokakuun 2 ensimmäisen viikon aikana.

Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.

Arviointiasteikko

0-5