Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma: 24YESO
Tunnus: 24YESO
Kuvaus
Sosionomi (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma.
Hakukelpoisuus http://www.tuni.fi.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä tuottamalla erityisosaamista sosiaalityön ja palveluohjauksen asiantuntijatehtäviin, palvelujen kehittämistehtäviin sekä johto- ja esihenkilötehtäviin. Koulutus tuottaa valmiuksia tutkimukselliseen kehittämiseen sekä sosiaalialan innovaatiotoimintaan myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä.
Koulutuksessa opiskelija syventää ja kehittää ammatillista asiantuntijuuttaan sekä laajentaa sosiaalityön ja palveluohjauksen erityis- ja asiantuntijaosaamistaan. Tämä mahdollistaa toimimisen sosiaalialan erityisasiantuntijana erilaisissa suunnittelu- ja kehittämistehtävissä, esihenkilötehtävissä, tutkimustehtävissä tai projektien hallintatehtävissä. Näiden ohella opiskelija hankkii valintojensa mukaisesti valmiuksia esim. organisaation strategiseen kehittämiseen ja/tai henkilöstövoimavarojen sekä osaamisen johtamiseen joko Suomessa tai ulkomailla.
Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) ta-voitteita sijoittuen tasolle EQF 7.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulutus tuottaa sosionomi (ylempi AMK) –tutkintonimikkeen (Master of social services). Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin muu ylempi korkeakoulututkinto ja yliopistossa suoritettu maisterin tutkinto.
Sosiaalialan ylempi korkeakoulututkinto antaa valmiuksia uudistaa ja kehittää sosiaalialan ammatillista asiantuntijuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaalialan asiakastehtäviin, esihenkilötehtäviin, palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin sekä palvelujen kehittäjäksi. Tutkinto antaa valmiuksia myös monialaisten verkostojen johtamiseen, organisaation strategiseen kehittämiseen sekä henkilöstövoimavarojen ja osaamisen johtamiseen. Tutkinnon suorittanut voi sijoittua kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA JA YDINSISÄLTÖ
Sosiaalialan työtä ohjaavat YK.n ihmisoikeuksia koskevat periaatteet. Nämä periaatteet muodostavat tutkinnon arvoperustan.
1. Ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus
2. Yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen
3. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa
4. Syrjinnän ja väkivallan vastustaminen
5. Köyhyyden vähentäminen
Koulutuksessa keskeisiä opiskeltavia aiheita ovat sosiaalityöhön, huono-osaisuuteen, palvelurakenteisiin sekä palveluohjaukseen liittyvät sisällöt. Opintojaksojen läpileikkaavia teemoja ovat eettisyys, kestävä kehitys ja hyvinvointitalous. Koulutuksessa huomioidaan myös digitaalisten ja sähköisten palvelujen kehittyminen. Hyvinvointipalveluiden johtamisen ja kehittämisen osaaminen monimutkaistuvissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä muodostaa tärkeän osan opintoja.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Tutkinnon suorittaminen kestää 1,5 – 2,5 vuotta ja se on mahdollista toteuttaa työn ohessa. Opiske-lijan ohjaus tapahtuu kontakti- ja verkko-ohjauksena. Oppimista tuetaan monipuolisin pedagogisin keinoin käyttäen henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi ryhmä- ja vertaisohjausta. Koulutuksen pedagogiset lähtökohdat perustuvat jatkuvan oppimisen periaatteille, jolloin opiskelijalla on päävastuu oman oppimisensa etenemisestä.
Sosiaalialan koulutusohjelma (90 op) muodostuu opintojaksoista (60 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opintojen mitoituksen perusyksikkö on opintopiste, joka vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Yhden lukuvuoden laskennallinen opintopistemäärä on 60 op.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Sosiaalialan YAMK-opinnot keskittyvät sosiaalityön teoreettisiin lähtökohtiin, palveluohjaukseen sekä toimintaympäristön ajankohtaisiin erityiskysymyksiin. Kansainvälistymistä tuetaan opinnoissa eri tavoin. Vapaasti valittavien YAMK-opintojen kautta opiskelija voi rakentaa yksilöllisen opintopolun ja keskittyä mm. johtamisopintoihin, palvelumuotoiluun, palvelujen digitalisaatioon, tutkimukselliseen kehittämisosaamiseen tai kestävän kehityksen näkökulmaan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24YESO-1001 |
Sosiaalialan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7Z00GQ34 | Sosiaalialan teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z00GQ35 | Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z00GQ36 | Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z00GQ37 | Kansainvälinen sosiaalityö ja globaalit haasteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z00GQ38 | Sosiaalialan palveluohjaus, moniammatillisuus ja verkostotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z00GQ39 | Sosiaalialan palveluiden laatu ja vaikuttavuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
24YESO-1002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
24YESO-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 20 | 20 | 10 | 10 | |||||||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 45 | 15 | 15 | 30 | 15 | 7.5 | 7.5 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Syventävät ammattiopinnot |
Sosiaalialan teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot |
Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus |
Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä |
Kansainvälinen sosiaalityö ja globaalit haasteet |
Sosiaalialan palveluohjaus, moniammatillisuus ja verkostotyö |
Sosiaalialan palveluiden laatu ja vaikuttavuus |
Vapaasti valittavat opinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Sosiaalialan teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot |
Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus |
Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä |
Kansainvälinen sosiaalityö ja globaalit haasteet |
Sosiaalialan palveluohjaus, moniammatillisuus ja verkostotyö |
Sosiaalialan palveluiden laatu ja vaikuttavuus |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
24YESO-1001 |
Sosiaalialan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki) |
30 |
7Z00GQ34 | Sosiaalialan teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot | 5 |
7Z00GQ35 | Sosiaalityön ajankohtainen tutkimus | 5 |
7Z00GQ36 | Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä | 5 |
7Z00GQ37 | Kansainvälinen sosiaalityö ja globaalit haasteet | 5 |
7Z00GQ38 | Sosiaalialan palveluohjaus, moniammatillisuus ja verkostotyö | 5 |
7Z00GQ39 | Sosiaalialan palveluiden laatu ja vaikuttavuus | 5 |
24YESO-1002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 |
24YESO-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 |