Siirry suoraan sisältöön

Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Luonnonvara-alan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Metsätalousinsinööri (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Metsätalousinsinööri (YAMK) EQF 7

Yhteystiedot

Petri Keto-Tokoi (etunimi.sukunimi@tuni.fi)

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Hakukelpoisuuden antaa metsätalousinsinööri (AMK) -tutkinto tai muu vastaava kotimainen tai ulkomainen korkeakoulututkinto (esim. metsätieteiden kandidaatti, Bachelor of Forestry) tai metsätalousinsinöörin ammatillisen korkea-asteen tutkinto (opistoasteen metsätalousinsinööri). Haku valtakunnallisessa kevään 2. yhteishaussa.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Noudatetaan TAMKin yhteisiä hyväksilukukäytänteitä

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Metsien rooli hiilidioksidin ja muiden kasvihuonekaasujen kierrossa, mahdollisuudet vaikuttaa eri toimenpiteillä näihin
Metsäluonnon monimuotoisuus ja sen tilan parantamisen keinot
Vesistöjen tila ja metsätalouden vesistövaikutukset sekä haitallisten vesistövaikutusten minimointi metsätaloudessa
Metsä- ja luontotiedon hyödyntäminen monitavoitteisen metsien hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa

Sijoittuminen työelämään

Tutkinto antaa valmiudet vaativiin metsän- ja luonnonhoidon asiantuntijatehtäviin.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Opinnot arvioidaan numeroasteikolla 1-5

Opintojen toteuttaminen

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Lähi- ja etäopetusta on noin 5 tuntia opintopistettä kohden ja opiskelijan itsenäisen työn osuus on noin 22 tuntia/ opintopiste

Tutkinnon kehittäminen

Tutkinto-ohjelman suunnittelussa on lähdetty koulutustarpeesta, joka pohjautuu kansainvälisiin sopimuksiin koskien ilmastotavoitteiden saavuttamista ja luonnon monimuotoisuuden tilan parantamista. Myös Suomen omat kansalliset tavoitteet ovat toimineet lähtökohtana tutkinto-ohjelman laatimisessa. Laatimisvaiheessa on saatu kommentteja työelämän organisaatioilta ja omilta alumneilta.

Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(23YMETSA)
Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(23YMETSA)
Ilmoittautumisaika

15.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

14.08.2024 - 25.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monitavoitteinen metsänhoito YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät
  • 23YMETSA
    Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tunnistaa ennallistamiseen soveltuvat kohteet ja tuntee ennallistamiseen käytetyt menetelmät erilaisissa metsä-, suo- ja vesielinympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella ennallistamistoimenpiteitä sekä arvioida niiden kustannuksia ja vaikutuksia. Hän tuntee ennallistamiseen liittyvät rahoitusmahdollisuudet.

Sisältö (OJ)

Ennallistamisen tavoitteet, suunnittelu, toteutus ja seuranta
Kohteiden soveltuvuuden arvioiminen
Metsien ennallistamisen menetelmät
Soiden ennallistamisen menetelmät
Virtavesien, lampien, lähteiden ennallistamisen menetelmät
Ennallistamisen vaikutukset
Ennallistamisen kustannukset ja rahoitusmahdollisuudet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla ennallistamiseen soveltuvat kohteet ja ennallistamisen menetelmät. Hän tuntee ennallistamisen suunnittelun prosessin ja pystyy toimimaan avustavana asiantuntijana ennallistamissuunnitelman laadinnassa. Opiskelija tietää ennallistamistoimenpiteiden keskeisiä vaikutuksia ja tärkeimpiä kustannuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee ja tunnistaa maastossa ennallistamiseen soveltuvat kohteet. Hän tuntee ennallistamiseen käytetyt menetelmät useimmissa metsä-, suo- ja vesielinympäristöissä ja osaa valita kuhunkin tilanteeseen sopivan ennallistamismenetelmän. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ennallistamistoimenpiteitä, sekä arvioida niiden kustannuksia ja vaikutuksia. Hän tuntee ennallistamiseen liittyvät rahoitusmahdollisuudet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsä-, suo- ja vesielinympäristöjen ennallistamiseen soveltuvat kohteet sekä teoriassa että käytännön tilanteissa. Hän osaa vertailla erilaisten ennallistamismenetelmien vaikutuksia ja kustannuksia suunnittelutilanteessa ja valita kohteelle sopivimman menetelmän tai menetelmien yhdistelmän. Hän tunteen ennallistamiseen liittyvät rahoitusmahdollisuudet ja osaa arvioida kohteen ennallistamisen kustannukset sekä tehdä rahoitushakemuksen.

Aika ja paikka

Lähiopetus maastokohteilla:
5.9. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Kuru, Pitkäjärven suojelumetsä ja Seitsemisen kansallispuisto. Pekka Vesterinen, Metsähalitus Luontopalvelut.
6.9. Harjujen paahdeympäristöjen hoidon ja purojen kunnostuksen menetelmät: Jämi, Vatulanharju, Turkimusoja. Katja Vainionpää, Pirkanmaan ELY-keskus.
3.10. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Metsätalous Oy:n ennallistamiskohteita Kurussa. Atte Vehmaa ja Elmeri Järvelä, Metsätalous Oy
4.10. Ennallistamisen maastokohteilla Pirkanmaalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan itseopiskelutehtävän perusteella.
Itseopiskelutehtävä on itse valitun ennallistamishankkeen suunnitelmaan ja toteutukseen tutustuminen ja siitä siitä saatujen havaintojen, kokemusten ja oppimisen raportoiminen. Arviointi tehdään raportoinnin kattavuuden ja oman oppimisen reflektoinnin laadun perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus maastokohteilla, itseopiskelu, ennallistamissuunnitelmaan tutustuminen ja havaintojen raportointi.

Oppimateriaalit

Aapala, K., Similä, M. & Penttinen, J. (toim.). 2013. Ojitettujen soiden ennallistaminen. Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 188.

Similä, M. & Junninen, K. (toim.). 2011. Metsien ennallistamisen ja luonnonhoidon opas. Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 157

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus maastokohteilla 32 h.
Itseopiskeluna ennallistamishankkeen suunnitelmaan ja mahdolliseen toteutukseen perehtyminen ja sen raportointi 40 h.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus maastokohteilla:
5.9. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Kuru, Pitkäjärven suojelumetsä ja Seitsemisen kansallispuisto. Pekka Vesterinen, Metsähalitus Luontopalvelut.
6.9. Harjujen paahdeympäristöjen hoidon ja purojen kunnostuksen menetelmät: Jämi, Vatulanharju, Turkimusoja. Katja Vainionpää, Pirkanmaan ELY-keskus.
3.10. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Metsätalous Oy:n ennallistamiskohteita Kurussa. Atte Vehmaa ja Elmeri Järvelä, Metsätalous Oy
4.10. Ennallistamisen maastokohteilla Pirkanmaalla.
Lähijaksojen välillä perehdytään itseopiskelutehtävänä itse valitun ennallistamishankkeen suunnitteluun ja toteutukseen ja raportoidaan siitä saadut havainnot, kokemukset ja oppiminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastoretkeilyillä tutustutaan Metsähallituksen Luontopalveluiden ja Metsätalous Oy:n sekä Pirkanmaan ELY-kekuksen ennallistamis- ja luonnonhoitotoimintaan.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus lähiopetuspäivinä 5.-6.9. ja 3.-4.10.2024

Ilmoittautumisaika

21.10.2024 - 21.11.2024

Ajoitus

01.11.2024 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monitavoitteinen metsänhoito YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät
  • 24YMETSA
    Monitavoitteinen metsänhoito YAMK 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija ymmärtää kestävyyden käsitteeseen liittyvät erilaiset näkemykset ja kestävyyden asettamat reunaehdot metsien käytölle. Opiskelija tuntee hiilen ja muiden ilmastonmuutokseen vaikuttavien aineiden kierron pääpiirteet metsäekosysteemissä. Hän tietää millaisia vuorovaikutuksia metsien ja ilmakehän välillä on. Hän tietää ilmastonmuutoksen ennustetut vaikutukset ekosysteemeihin ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen haasteet. Hän tietää mistä metsien, turvemaiden ja metsäteollisuuden tuotteiden hiilitase muodostuu ja miten metsiin kohdistuvat erilaiset toimenpiteet vaikuttavat siihen. Opiskelija tietää metsien, soiden ja puiden merkityksen hiilivarastona. Opiskelija tietää metsäluonnon monimuotoisuuden nykytilan ja turvaamisen haasteet. Hän tuntee millä keinoilla monimuotoisuuden turvaamista voidaan tehostaa nykyisestä. Opiskelija tietää vesiekologian olennaiset piirteet, metsätalouden vesistövaikutusten taustat ja vesiensuojelumenetelmien mahdollisuudet vesistökuormituksen vähentämiseen.

Sisältö (OJ)

Heikon ja vahvan kestävyyden käsitteet. Kestävyyden mittarit ja reunaehdot.
Monimuotoisuuden turvaamisen haasteet ja tehostamisen keinot
Metsien, turvemaiden ja metsäteollisuuden tuotteiden hiilitalous
Ilmastonmuutos ja siihen sopeutumisen haasteet
Vesiekologia, metsätalouden vesistövaikutukset ja niiden syyt.
Vesiensuojelun keinot ja niiden mahdollisuudet vesistökuormituksen vähentämiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee metsätalouden ympäristövaikutusten taustalla olevien prosessien luonnontieteellisen perustan. Hänen taitonsa yhdistää tätä tietoa käytännön ratkaisuihin on kuitenkin vielä puutteellinen samoin kuin hänen valmiutensa kertoa näistä vaikutuksista metsänomistajille ja muille toimijoille.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee metsätalouden ympäristövaikutusten taustalla olevien prosessien luonnontieteellisen perustan. Hän osaa yhdistää tätä tietoa käytännön ratkaisuihin ja kertoa niiden vaikutuksista metsänomistajille ja muille toimijoille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kattavasti metsätalouden ympäristövaikutusten taustalla olevien prosessien luonnontieteellisen perustan. Hän osaa soveltaa ja yhdistää tätä tietoa käytännön ratkaisuihin, esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja ja kertoa monipuolisesti ja analyyttisesti niiden vaikutuksista metsänomistajille ja muille toimijoille.

Aika ja paikka

13.11.2024 - 31.1.2025
1. Lähiopetusjakso Hyytiälän metsäasemalla Juupajoella 28.11.-29.11.2024
Opetusjaksojen välillä itseopiskelua ja tutkimusyhteenvedon työstämistä parityönä valitusta aiheesta
2. Etäopetusjakso verkossa 16.-17.1.2025, jolloin esitetään parityönä tehdyt tutkimusyhteenvedot

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksessa ei järjestetä tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointavat suoritukset ovat:
parityönä tehty tutkimusyhteenveto 60 %
Tutkimusyhteenvedon esittäminen ja kysymyksiin vastaaminen 20 %
Muiden tekemien yhteenvetojen reflektointi 20 %

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itseopiskelu, esityksen tekeminen ja esittäminen parityönä, toisten esitysten reflektointi, luennot, opetuskeskustelut, maastoretkeilyt.

Oppimateriaalit

Moodleen tallennetut ja linkitetyt aineistot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusjakso Hyytiälässä 16 h
Esitelmien pitäminen ja seuraaminen verkossa 16 h
Tutkimusyhteenvedon tekeminen 72 h
Toisten tutkimusyhteenvetojen reflektointi 16 h

Sisällön jaksotus

13.11.2024 - 31.1.2025
1. Lähiopetusjakso Hyytiälän metsäasemalla Juupajoella 28.11.-29.11.2024
Opetusjaksojen välillä itseopiskelua ja tutkimusyhteenvedon työstämistä parityönä valitusta aiheesta
2. Etäopetusjakso verkossa 16.-17.1.2025, jolloin esitetään parityönä tehdyt tutkimusyhteenvedot
Tämän jälkeen muiden tutkimusyhteenvetojen palaute ja reflektointi verkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole

Kansainvälisyys

Ei ole

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 20.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 31.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monitavoitteinen metsänhoito YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät
  • 24YMETSA
    Monitavoitteinen metsänhoito YAMK 2024

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee erilaiset metsänkasvatusmenetelmät ja mahdollisuudet käyttää niitä joustavammin metsien käytön eri tavoitteiden toteuttamiseen ja yhteensovittamiseen. Opiskelija tuntee tasaikäisrakenteisten, kaksijaksoisten ja eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatuksen sekä säästöpuuhakkuiden, kiertoaikojen pituuden säätelyn, puulajivalintojen ja sekametsien kasvattamisen vaikutukset metsien tuottamiin ekosysteemipalveluihin. Opiskelija osaa arvioida ja havainnollistaa metsänomistajalle eri metsänkäsittelytapojen vaikutuksia, hyötyjä, haittoja ja riskejä. Opiskelija osaa valita sellaiset metsien käsittelytavat, jotka parhaiten toteuttavat metsien käytölle asetettuja erilaisia tavoitteita.

Sisältö (OJ)

Metsänomistajan tavoitteiden selvittäminen ja konkretisoiminen metsänhoidollisiksi käsittelyiksi. Niiden vaikutusten arviointi ja havainnollistaminen.
Ekologinen metsänhoito
Säästöpuumetsätalous
Eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatus
Sekametsien kasvatus
Kiertoajan vaikutus tavoitteiden toteuttamiseen
Ilmastokestävien metsien kasvattaminen
Mukautuvan suunnittelun periaate

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee yleisellä tasolla metsänkasvatusmenetelmien joustavan käytön erilaisten tavoitteiden toteuttamisessa ja yhteensovittamisessa. Hän tietää menetelmien keskeiset vaikutukset, kustannukset ja riskit.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa erilaisia metsänkasvatusmenetelmiä käytännön toteutuksessa erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja yhteensovittamiseksi. Hän osaa arvioida menetelmien vaikutukset, kustannukset ja riskit sekä kertoa niistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa ja muunnella metsänkasvatuksen eri menetelmiä joustavasti käytännön toteutuksessa erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja yhteensovittamiseksi. Hän osaa arvioida monipuolisesti menetelmien vaikutukset, kustannukset ja riskit sekä havainnollistaa niitä selkeästi ja loogisesti.

Aika ja paikka

11.9.- 31.10.2024
11.9. YAMK-opintojen aloitusinfo
1. lähijakso 12.-13.9. Toteutus 12.9. Kuhmoisissa ja 13.9. Kangasalla ja Pälkäneellä
2. lähijakso 10.-11.10. Toteutus 10.10. Janakkalassa ja 11.10. Evolla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään kurssin ryhmätyönä tehdyn esityksen perusteella.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 31.10.2024 mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Maastoretkeilyt, verkkoluennot, itseopiskelu, äänitetyn Powepoint esityksen tekeminen ryhmässä, palautteen anto toisten ryhmien esityksistä.

Oppimateriaalit

Salo, K. (toim.) 2015. Metsä. Monikäyttö ja ekosysteemipalvelut. Luonnonvarakeskus (Luke). Helsinki. 328 s.

Routa, J. & Huuskonen, S. (toim.) 2022. Jatkuvapeitteinen metsänkasvatus. Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 40/2022. Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/551772

Keto-Tokoi, P. 2018. Tutkimustietoon perustuvia suosituksia vastuullisen metsänhoidon kehittämiseksi. WWF Suomen raportteja 37. WWF Suomi. https://wwf.fi/app/uploads/v/p/l/luhifazfb7hhjzxrrh5e6sh/wwf_metsanhoitoraportti_web.pdf

Koivula, M. ym. 2022. Talousmetsien luonnonhoidon ekologisten vaikutusten synteesi: Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 60/2022.
Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/552023

Koivula, M. & Vanha-Majamaa I. 2021. Eri hakkuu- ja luonnonhoitomenetelmien vaikutukset monimuotoisuuteen Fennoskandiassa. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10481. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10481

Keto-Tokoi, P. ym. 2021. Säästöpuumetsätaloudella monimuotoisuutta talousmetsiin. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10541. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10541

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 32 h
Itsenäistä opiskelua ja ryhmätyön tekoa 76 h.

Sisällön jaksotus

1. lähijakso 11.-13.9. 2024
11.9. YAMK-opintojen aloitusinfo
12.9. Häiriödynamiikka -tutkimuksen hakkuukohteet Kuhmoisissa
13.9. luonnonhoidolliset hoitokohteet Kangasalla ja Pälkäneellä
2. lähijakso 10.-11.10.2024
10.10. Janakkalassa UPM:n Harvialan tilan luonnonhoidon tutkimuskohteet
11.10. Evolla hakkuu- ja kulotuskohteet sekä Ränskälänkorven jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusalue.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 31.10.mennessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

12.9.2024 Lunnonvarakeskus/ Sauli Valkonen
13.9.2024 Suomen metsäkeskus/ Jukka Ruutiainen
10.10.2024 UPM/ Juha-Matti Valonen
11.10.2024 HAMK/Henrik Lindberg ja Ilmatieteen laitos/Helena Rautakoski

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus opetuksen lähipäivinä

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monitavoitteinen metsänhoito YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö

Päivi Tiiva

Ryhmät
  • 24YMETSA
    Monitavoitteinen metsänhoito YAMK 2024

Tavoitteet (OJ)

1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5