Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Medianomi (ylempi AMK), NQF 7
Yhteystiedot
Teppo Nuutinen, tutkintovastaava
etunimi.sukunimi@tuni.fi
Maija Joensuu, opinto-ohjaaja
etunimi.sukunimi@tuni.fi
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Soveltuva kulttuurialan korkeakoulututkinto tai alaa vastaava opistoasteen tutkinto ja vähintään kahden vuoden työkokemus media- tai kulttuurialalta tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinnon profiili
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto. Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
Tutkinto-ohjelma tuottaa opiskelijalle erityisosaamista sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen analysoinnista, ideoinnista, konseptoinnista, kirjoittamisesta ja esittelystä ja myynnistä. Opiskelija tietää tv-sarjakäsikirjoittamisen työroolit ja osaa toimia ryhmätyöskentelyyn perustuvassa kirjoittajahuoneessa.
Opinnäytetyöprojektissa opiskelija suunnittelee ja luo oman televisiosarjan konseptipaketin, joka tiivistää sarjan idean ja keskeiset elementit. Opinnäytteeseen sisältyy myös opinnäytetyöraportti, jossa opiskelija arvioi analyyttisesti omaa luomisprosessiaan, sarjan teemoja ja sisällöllisiä valintoja.
Sijoittuminen työelämään
Koulutuksen suoritettuaan opiskelijat voivat toimia käsikirjoittajina erityyppisissä sarjaprojekteissa. Valmistuttuaan he voivat työskennellä freelancereina, yrittäjinä tai työntekijänä erimuotoisissa työsuhteissa alan yrityksissä.
Jatko-opintomahdollisuudet
Tutkinto antaa mahdollisuuden hakeutua tiedekorkeakoulujen jatko-opintoihin.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä . Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin tutkintosääntö
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opintojen toteuttaminen
Televisiosarjoja työstetään kirjoittajaryhmissä, siksi Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen opinnoissa ryhmätyöskentely on keskeinen opiskelutapa. Opiskelijat toimivat nk. kirjoittahuoneessa (eng. Writers' Room), joka kansainvälisesti tunnettu käytäntö sarjojen ryhmäkirjoittamiselle.
Tutkinnon opintojaksot järjestetään yhdessä lukuvuodessa siten että opetuspäiviä on 2-4 kuukaudessa, ja nämä voivat olla joko lähiopetusta tai etäopetusta.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF). Koulutusta suunnitellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Huomioon on otettu myös opiskelija- ja alumnipalautekyselyjen tulokset.
Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ilmoittautumisaika
24.09.2024 - 20.11.2024
Ajoitus
24.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sarjamuotoinen tv-käsikirjoittaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 21
Koulutus
- Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomas Niemi
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Teppo Nuutinen
Ryhmät
-
24YTVKASSarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä kehittää eri kohderyhmille sarjamuotoisia konsepteja ja ymmärtää jännitteen luomista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa erilaisten sarjamuotoisten konseptien eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä
- osaa hahmottaa ja luoda sarjamuotoiseen teokseen tapoja kuljettaa ja kehittää jännitettä
- tunnistaa kohderyhmien merkityksen konseptien luomisessa
- oppii ryhmässä rakentamaan sarjamuotoisen teoksen konseptin
Sisältö (OJ)
Erilaisten kohderyhmien ymmärtäminen ja niiden vaatimukset. Sarjamuotoisten konseptien eroavuudet ja yhtäläisyydet.
Jännitteen luominen ja kuljettaminen sarjamuotoisessa kerronnassa. Toimivan konseptipaketin sisältö, luettavuus ja ulkoasu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osoittaa tunnistavansa joitakin erilaisten sarjamuotoisten konseptien eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä, mutta osaaminen on tilannekohtaista ja suppeaa. Hän osaa osittain hahmottaa tapoja kuljettaa ja kehittää jännitettä sarjamuotoisessa teoksessa. Opiskelija ymmärtää osittain kohderyhmien merkityksen konseptien luomisessa. Sarjamuotojen konseptointiin liittyvä työskentely ja vuorovaikutus on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti erilaisten sarjamuotoisten konseptien eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä, jäsentäen niitä. Hän hahmottaa tehokkaasti tapoja kuljettaa ja kehittää jännitettä sarjamuotoisessa teoksessa ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija ymmärtää kohderyhmien merkityksen konseptien luomisessa ja osaa ottaa sen huomioon. Hän osaa tehokkaasti ja rakentavasti osallistua ryhmässä sarjamuotoisen teoksen konseptin rakentamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti erilaisten sarjamuotoisten konseptien eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän hahmottaa luovasti ja monipuolisesti tapoja kuljettaa ja kehittää jännitettä sarjamuotoisessa teoksessa, ja kehittää niitä innovatiivisesti. Opiskelija ymmärtää syvällisesti kohderyhmien merkityksen konseptien luomisessa ja kykenee luomaan konsepteja, jotka huomioivat eri kohderyhmät tehokkaasti. Hän johtaa aktiivisesti ja tehokkaasti ryhmää sarjamuotoisen teoksen konseptin rakentamisessa ja edistää ryhmätyön vuorovaikutusta ja tuloksellisuutta.
Aika ja paikka
Kurssi alkaa syksyllä 2024 ja jatkuu keväällä 2025.
Syksyn lähiopetukset:
Viikko 51 maanantai-keskiviikko 16-18.12 (Opiskelijat jaetaan kolmeen ryhmään ja yksi ryhmä osallistuu yhteen päivään.)
Syksyn masterclassit zoomissa:
Viikko 48 tiistai 26.11 kello 16-19
Viikko 43 torstai 28.11 kello 16-19
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit
Oppimateriaalit
Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.
Sisällön jaksotus
Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
YLE, Ammattikäsikirjoittajat
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 10.11.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sarjamuotoinen tv-käsikirjoittaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 21
Koulutus
- Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
Vastuuhenkilö
Teppo Nuutinen
Ryhmät
-
24YTVKASSarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä dramatisoida omakohtaisia kokemuksia ja ideoida sarjoja eri kohderyhmille ympäröivästä maailmasta. Lisäksi se opettaa taustatutkimuksen monipuolista ja tehokasta tekemistä.
Opintojanson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida ideoita ryhmässä ja osaa perustella valintojaan eri näkökulmista.
- osaa hyödyntää ja dramatisoida omakohtaisia kokemuksiaan sekä peilata niitä hänelle ennestään tuntemattomien maailmojen ja aiheiden ideoinnissa.
- tunnistaa ympäröivän maailman ja kulttuurin sarjojen ideoiden lähteinä.
- ymmärtää taustatutkimuksen tekemisen merkityksen sarjojen ideoinnissa ja osaa tehdä taustatutkimusta monipuolisesti.
Sisältö (OJ)
Ryhmätyöskentely ja ideointi. Omien kokemusten ja ympäröivän kulttuurin hyödyntäminen ideoinnissa. Taustatutkimuksen erilaiset muodot ja käyttäminen. Kohderyhmien ymmärtäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osoittaa osaavansa arvioida ideoita ryhmässä, mutta perusteluissa on puutteita eri näkökulmien huomioimisessa. Hän käyttää omakohtaisia kokemuksiaan ideoinnissa, mutta dramatisointi on pinnallista ja suppeaa. Opiskelija tunnistaa sarjojen ideoiden lähteitä ympäröivästä maailmasta ja kulttuurista, mutta nämä lähteet ovat suppeita ja puutteellisia. Hän ymmärtää taustatutkimuksen merkityksen ideointiprosessissa, mutta tekee sitä vain osittain ja pintapuolisesti. Sarjamuotojen ideointiin liittyvä työskentely ja vuorovaikutus on puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa arvioida ideoita ryhmässä järjestelmällisesti ja perustelee valintojaan monipuolisesti eri näkökulmista. Hän hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan ideointiprosessissa ja dramatisoi niitä, mikä rikastuttaa sarjojen ideoita. Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ympäröivän maailman ja kulttuurin vaikutteet sarjojen ideoinnissa. Hän ymmärtää taustatutkimuksen tärkeyden ja tekee sitä monipuolisesti. Opiskelija kehittää työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen ideoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä arvioida ideoita ryhmässä kriittisesti ja perustelee valintojaan monipuolisesti eri näkökulmista, edistäen näin ideoiden kehittymistä. Hän hyödyntää omakohtaisia kokemuksiaan luovasti ja dramatisoi niitä monipuolisesti, tuoden uudenlaista syvyyttä ja innovatiivisuutta sarjojen ideointiin. Opiskelija tuntee laajasti ympäröivän maailman ja kulttuurin vaikutukset sarjojen ideointiprosessissa ja osaa soveltaa niitä ennakkoluulottomasti. Hän toteuttaa kattavaa ja monipuolista taustatutkimusta, joka tukee sarjojen ideoinnin syventymistä ja monipuolistumista. Opiskelija kehittää aktiivisesti työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen analysoimisessa.
Aika ja paikka
Kurssin lähiopetus:
Viikko 44 maanantai-keskiviikko 28-30.10 (Tiistaina ja keskiviikkona opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään. Ryhmä osallistuu toiseen päivään).
Viikko 47 tiistai-keskiviikko 19-20.11
Masterclassit zoomissa:
Viikko 41 torstai 10.10 kello 16-19
Viikko 43 keskiviikko 23.10 kello 16-19
Viikko 45 torstai 7.11 kello 16-19
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit
Oppimateriaalit
Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.
Sisällön jaksotus
Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ammattikäsikirjoittajat
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 02.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sarjamuotoinen tv-käsikirjoittaminen YAMK
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 21
Koulutus
- Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomas Niemi
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
Vastuuhenkilö
Teppo Nuutinen
Ryhmät
-
24YTVKASSarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä analysoida sarjamuotojen rakenteita, sisältöjä ja teemoja, ymmärtää niiden maailmoja ja henkilöhahmoja sekä eritellä jännitteiden kuljetuksen ja kehittämisen menetelmiä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida erilaisten sarjamuotojen sisällöllisiä eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä sekä purkaa näitä pienempiin rakenteellisiin osiin
- ymmärtää sarjojen maailmoja ja näissä maailmoissa toimivia henkilöitä
- osaa analysoida sarjojen ytimissä olevia teemoja ja niiden synnyttämiä kysymyksiä
- osaa eritellä erilaisia tapoja kuljettaa ja kehittää jännitteitä eripituisissa kokonaisuuksissa
Sisältö (OJ)
Erilaisten sarjamuotojen rakenteet. Näytösten, jaksojen ja kohtausten rakenteet.
Henkilöhahmot ja jännitteet. Maailmat, aiheet ja teemat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osoittaa osaavansa verrata erilaisten sarjamuotojen sisällöllisiä eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä suppeasti. Hän kykenee purkamaan näitä eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä osittain pienempiin rakenteellisiin osiin. Opiskelija osoittaa perustavaa laatua olevaa ymmärrystä sarjojen maailmoista ja niissä toimivista henkilöistä. Hän pystyy osittain analysoimaan sarjojen ytimissä olevia teemoja ja niiden synnyttämiä kysymyksiä pinnallisesti. Opiskelija tunnistaa erilaisia tapoja kuljettaa jännitteitä eripituisissa kokonaisuuksissa, mutta näiden erittely on puutteellista. Sarjamuotojen analysoimiseen liittyvä työskentely ja vuorovaikutus on myös puutteellista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa perusteellisesti analysoida erilaisten sarjamuotojen sisällöllisiä eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä. Hän kykenee purkamaan näitä eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä pienempiin rakenteellisiin osiin. Opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä sarjojen maailmoista ja niissä toimivista henkilöistä. Hän osaa syvällisesti analysoida sarjojen ytimissä olevia teemoja ja niiden synnyttämiä kysymyksiä. Opiskelija pystyy erittelemään erilaisia tapoja kuljettaa ja kehittää jännitteitä eripituisissa kokonaisuuksissa. Hän kehittää työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen analysoimisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä analysoida erilaisten sarjamuotojen sisällöllisiä eroavuuksia ja yhtäläisyyksiä sekä purkaa ne erittäin tarkasti pienempiin rakenteellisiin osiin. Hän näyttää syvällisen ymmärryksen sarjojen maailmoista ja niissä toimivista henkilöistä. Opiskelija analysoi erinomaisesti sarjojen ytimissä olevia teemoja ja niiden synnyttämiä kysymyksiä. Hän erittelee monipuolisesti erilaisia tapoja kuljettaa ja kehittää jännitteitä eripituisissa kokonaisuuksissa. Hän kehittää aktiivisesti työskentelyään ja vuorovaikutustaan sarjamuotojen analysoimisessa.
Aika ja paikka
Kurssin lähiopetus:
Viikko 35 tiistai-torstai 27-29.8
Viikko 40 tiistai-keskiviikko 1-2.10
Masterclassit zoomissa:
Viikko 37 torstai 12.9 kello 16-19
Viikko 38 tiistai 17.9 kello 16-19
Viikko 40 torstai 3.10 kello 16-19
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Katselut
Autenttiset kirjoitustehtävät
Vertaiskeskustelut ja arvioinnit
Oppimateriaalit
Autenttiset materiaalit ammattikentältä.
Verkkomateriaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on 5op kokonaisuus eli 135h oppilastyötä.
Sisällön jaksotus
Luennot 30%
Itsenäiset kirjoitustehtävät 30%
Katselut ja keskustelut 20%
Mentorointi 20%
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yle, ammattikäsikirjoittajat