Siirry suoraan sisältöön

Täydennyskoulutus TAOK

Laajuus:
7 op

Digiportaat
Tunnus
(21DIGI)

HYPETÄ-Aktivoivaa ja osallistavaa pedagogiikkaa etänä ja hybridisti
Tunnus
(22HYPE)

Rohkeasti eteenpäin
Tunnus
(22ROHK)
Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 06.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on antaa toisen asteen opetushenkilöstölle ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla.

Sisältö (OJ)

Empatian voima työssä
Ammatillisen kasvun merkitys yhteisön hyvinvoinnissa
Arvostava kohtaaminen työyhteisössä
Traumatietoinen työote ja yhteisöllinen opiskeluhuolto
Tarinateatteri-menetelmänä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

16.01.2025 - 14.02.2025

Ajoitus

15.02.2025 - 05.04.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Sisältö (OJ)

Musiikin tekeminen ja dokumentointi digitaalisilla työvälineillä.
Digitalisaatio musiikkikasvatuksessa
Äänen tallennus, muokkaus ja jakaminen
Musiikin luova tuottaminen
Videokuvaus, valaisu ja editointi
Videon ja äänen suoratoisto eli striimaus
Musiikin hahmottaminen ja musiikin havainnollistaminen
Tietoverkot ja mobiiliteknologiat musiikin ryhmäopetuksessa
Etäoppiminen ja etäopetus
Verkko-oppimisympäristöt
Pelillinen ja leikillinen oppiminen
Tulevaisuuden trendit ja työkalut

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

12.02.2025 - 13.03.2025

Ajoitus

14.03.2025 - 09.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

vahvistaa taitoa oppijan yksilöllisen polun tukemiseen​
vahvistaa urasuunnittelutaitoja ja toimijuutta​
lisätä valmiuksia ryhmän voiman hyödyntämiseen​
löytää ryhmän tukemiseen malleja, joilla oman organisaation TUVA-koulutusta voidaan kehittää

Sisältö (OJ)

TUVA-koulutuksen lähtökohdat ja konteksti (Miten TUVA-koulutus asemoituu koulutuskentässä)​
TUVA-koulutuksen alueelliset tarpeet, mihin tarpeeseen TUVA alueella vastaa
Henkilökohtaistamisen prosessi, opiskelijan polun lähtökohtana​
Ryhmän voima ja tuki​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

04.08.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 11.03.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Työhyvinvointiin vaikuttavat niin organisaation piirteet, johtaminen, ilmapiiri, luottamuskulttuuri kuin työn hallinnan tunnekin sekä osaaminen. Parhaiten työhyvinvointia edistetään kaikkien osapuolten yhteistyöllä ja osallistavalla toimintakulttuurilla. Muutosjohtaminen on oppilaitosten nykypäivää ja siihen on monia hyviä toimintamalleja.

Sisältö (OJ)

Teemoja:

•hyvinvoivan työyhteisön kokonaisuus
•itsensä johtaminen, omat voimavarat, työhyvinvoinnin 8 osatekijää
•hyvä johtaminen
•hyvät olosuhteet, mielekäs työ
•tukea antava työyhteisö
•muutoksen vaiheet
•muutosvastarinta
•miten toimitaan oikeassa muutoshengessä
•muutosviestintä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

09.02.2025 - 10.03.2025

Ajoitus

11.03.2025 - 22.04.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Tutustutaan koulutuskokonaisuuden lähtökohtiin ja orientoidutaan inklusiivisuuteen ja yhteisöllisyyteen oppilaitosten toimintakulttuurissa. Osiossa esitellään alustavasti myös seuraavat neljä askelta, joissa pysähdytään tarkastelemaan inklusiivisen ja yhteisöllisen toimintakulttuurin erilaisia näkökulmia.

Sisältö (OJ)

1. webinaari tiistaina 11.3.2025 klo 14-17:
- Näkökulmia inkluusioon ja yhteisöllisyyteen oppilaitoksissa
- Uteliaisuus, ilo ja kunnioittava kohtaaminen - kutsu yhteiskehittämiseen koulutuksen aikana
- Ennakkokyselyn koonti ja osallistujien - Pienryhmäkeskustelu; osallistujien aktiviteettien ideointi koulutusosion aikana

2. webinaari tiistaina 1.4.2025 klo 14-17
- Saavutettavuus; inklusiivinen oppimisympäristö
- Monialainen, moniammatillinen ja sektorit ylittävä yhteistyö
- Yhteisöllinen opiskelijahuolto
- pienryhmäkeskustelu

3. webinaari tiistaina 22.4.2025 klo 14-17
- Osallistujien vaikuttavien tekojen esittely
Lopputehtävä: Palautereflektio koulutuksesta
Kouluttajien palautteen palaute ja tulosten ja tuotosten yhteenveto

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 23.10.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on antaa osallistujille työkaluja kielenoppimisen puheeksiottamiseen ja suunnitelmalliseen kielitaidon kehittämiseen työharjoittelun aikana. Osallistujat saavat keinoja ohjata opiskelijaa havainnoimaan ja hyödyntämään kielenoppimiseen otollisia tilanteita ja ottamaan vastuuta kielitaitonsa kehittämisestä työharjoittelussa.

Sisältö (OJ)

kielitietoinen ohjaus, tilanteinen kielenoppiminen, kielen oppiminen työssä, kielen puheeksiottaminen, kielisopimus

Ohjaus- ja opetuskeskustelut sekä työskentely vertaisryhmissä neljän viikon ajan (verkkokeskustelut, 1 vko / teema), kokoava lopputehtävä, yhteinen loppukeskustelu

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

21.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 11.03.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Osallistuja oppii soveltamaan kielitietoisia ja monikielisiä menetelmiä opetuksessaan ja ohjauksessaan.

Sisältö (OJ)

Kielitietoinen opetus ja ohjaus
Selkeä kielen käyttö ja kielellinen saavutettavuus
Monikieliset käytännöt

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

15.02.2025 - 16.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 29.04.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Osallistuja oppii tiedostamaan omaa kulttuuriaan ja muiden kulttuureja sekä kulttuurin merkityksiä identiteetin rakentumisessa, oppimisessa ja hyvinvoinnissa. Osallistuja saa valmiuksia rakentaa kulttuurien välistä ymmärrystä

Sisältö (OJ)

Omasta kulttuurista tietoiseksi tuleminen, kulttuuri-identiteetti
Monikulttuurisuus vahvuutena
Kulttuuritietoinen oppimisyhteisö ml. työelämä
Taidelähtöiset menetelmät kulttuuritietoisuuden tukena

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

20.10.2024 - 18.11.2024

Ajoitus

19.11.2024 - 10.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksessa perehdytään virtuaaliseen todellisuuteen ja lisättyyn opettajan työvälineinä. Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja yhdestä työpajasta, joissa opittua sovelletaan omaan työhön.

Sisältö (OJ)

19.11.2024: Mitä erilaiset muunnetun todellisuuden lajit (VR, AR, XR) tarkoittavat?
26.11.2024: Kuinka virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden sisältöjä tuotetaan?
3.12.2024: Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden käyttö opetuksessa (työpaja)
10.12.2024: Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologia ja sovellukset nyt ja tulevaisuudessa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

31.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 27.09.2024

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Vapaa säestys
Yhteismusisointi
Improvisointi
Erilaiset säestyskompit
Digitaaliset laajennukset ja luokan varustus

Sisältö (OJ)

Vapaa säestys
Yhteismusisointi
Improvisointi
Erilaiset säestyskompit
Digitaaliset laajennukset ja luokan varustus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

07.10.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

06.11.2024 - 15.01.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Valmennuksen tavoite on oppia ymmärtämään ja hyödyntämään moninaisuutta/erilaisuutta työyhteisössä, sekä lisätä esihenkilön ja johtoryhmän jäsenten valmiuksia itsensä ja moninaisuuden johtamiseen. Osallistuja saa myös hyviä työkaluja ja käytäntöjä itsensä ja moninaisuuden johtamiseen.

Sisältö (OJ)

Teemoja:

• Erilaisuus työyhteisöä rikastavana ilmiönä
• Neljä erilaisuuden kerrostumaa, persoonallisuus, sisäiset tekijät, ulkoiset tekijät, organisaatiotekijät
• Myers-Briggs –persoonallisuusteoria
• Johdettavuustyypit
• Itsensä johtaminen
• Ikäjohtaminen
• Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen
• Erilaisuusosaamisen ja –johtamisen tasot
• Näkökulmia erilaisuuden johtamiseen
• Erilaisuuden hyödyntäminen on välttämätöntä organisaation menestymiselle
• Monimuotoisuus haastaa johtamisen
• Helppo/haastava työtoveri

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

25.03.2025 - 24.04.2025

Ajoitus

25.04.2025

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Hankkeen tuotosten esittely päätösseminaarissa.

Sisältö (OJ)

Hankkeen tuotosten esittely päätösseminaarissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

25.09.2024 - 24.10.2024

Ajoitus

25.10.2024 - 16.11.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Vapaa säestys
Yhteismusisointi
Improvisointi
Erilaiset säestyskompit
Digitaaliset laajennukset ja luokan varustus

Sisältö (OJ)

Vapaa säestys
Yhteismusisointi
Improvisointi
Erilaiset säestyskompit
Digitaaliset laajennukset ja luokan varustus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 30.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Täydennyskoulutuksella pyritään vastaamaan oppilaitosten muutoskykyyn
kehittämällä toiminta- ja oppimisympäristöjä pedagogisesti kestävällä tavalla
sekä varmistuakseen koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta nyt ja
tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

Kasvu yksilönä ja tiiminä (työpaja I)
• Strateginen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky
• Minä muutostoimijana
• Verkostojen voima
• Miten tuen toimintaympäristön- ja oppimisympäristöjen muutosta
Oppimistehtävä: Minä muutostoimijana

Toimintaympäristön muotoilu (työpaja II)

• Näkökulmia muuttuvaan toimintaympäristöön
• Ammatillisen opettajan digitaalisen osaamisen kehittyminen
• Oppimisympäristöjen käyttäjälähtöisyys, arviointi ja kehittäminen

Webinaari: Hyvän oppimisen tilat

Oppimistehtävä: Oppimisympäristön kehittäminen

Tulevaisuuden työ (työpaja III)

• Toimintaympäristö muuttuu
• Työelämätaidot
• Tiedolla johtaminen osana kehittämistä
• Jatkuva oppiminen, elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

31.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 11.10.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on edistää uudenlaista ohjausajattelua ja -osaamista parantaa sitä kautta ohjausprosessien laatua ja vaikuttavuutta. Keskiössä ovat yksilö- ja tarvelähtöisyys, ohjauksen arviointi ja tulevaisuussuuntautuneisuus. Tarkoituksena on varmistaa, että ohjaustyöhön osallistuvat kehittävät osaamistaan tulevaisuuden yhteiskunnallisten vaatimusten mukaisesti. Koulutuksen aikana kehitetään toimintatapoja, joilla varmistetaan ohjauspalvelujen arviointiin perustuva laatu ja vaikuttavuus.

Sisältö (OJ)

Keskeinen tavoite:

Löytää tapoja ohjauksen laadun varmistamiseen.

Koulutuksen aikana tarkastellaan seuraavia teemoja:
- Suunnitelmallinen ohjaus
- Laadukas ohjaus
- Mitä hyvä ohjaus saa aikaan (Ohjauksen vaikuttavuus)
- Miten arvioida ohjauksen laatua ja vaikuttavuutta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 30.01.2025

Ajoitus

31.01.2025 - 11.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

OTULE – Ohjausosaaminen tulevaisuudessa-koulutuksen avulla saat näkökulmia ja työvälineitä, joilla voit:
• tunnistaa ohjaukseen vaikuttavia ilmiöitä
• vahvistaa tulevaisuususkoa
• vahvistaa ohjausajatteluasi ja -osaamistasi nyt ja tulevaisuudessa
• vahvistaa toimintatapoja ja yhteistyömuotoja, jotka lisäävät ohjauspalvelujen ja -prosessien laatua ja vaikuttavuutta
• arvioida ohjauksen laatua ja vaikuttavuutta

Sisältö (OJ)

Muuttuva toimintaympäristö, muuttuva ohjaus
Ohjausosaaminen tänään ja tulevaisuudessa
Ohjauksen laatu ja vaikuttavuus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

18.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

vahvistaa taitoa oppijan yksilöllisen polun tukemiseen​
vahvistaa urasuunnittelutaitoja ja toimijuutta​
lisätä valmiuksia ryhmän voiman hyödyntämiseen​
löytää ryhmän tukemiseen malleja, joilla oman organisaation TUVA-koulutusta voidaan kehittää

Sisältö (OJ)

TUVA-koulutuksen lähtökohdat ja konteksti (Miten TUVA-koulutus asemoituu koulutuskentässä)​
TUVA-koulutuksen alueelliset tarpeet, mihin tarpeeseen TUVA alueella vastaa
Henkilökohtaistamisen prosessi, opiskelijan polun lähtökohtana​
Ryhmän voima ja tuki​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

31.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 14.02.2025

Laajuus

12 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on edistää osallistujien pedagogista suunnitteluosaamista huomioiden erityisesti
1) osaamisperustaisen oppimisprosessin suunnittelu ja toteuttaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä
2) monimuotoiset uudet oppimisympäristöt sekä
3) uudenlainen pedagoginen ajattelu ja työvälineet digitaalisissa ympäristöissä sekä pelillisyys oppimisen tukena

Sisältö (OJ)

Koulutus koostui kolmesta osiosta:
Pedagoginen suunnittelu ja käytännön opetuksen toteuttaminen 4 op
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toimintamallit jatkuvaan oppimiseen 4 op
Uutta pedagogista ajattelua ja työvälineitä digitaalisessa ympäristössä 4 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

08.08.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

07.09.2024 - 19.11.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksessa tarjotaan vinkkejä musiikkihetkiin, joissa rakennetaan siltoja musiikkioppilaitosten oppilaiden ja senioreiden välille

Sisältö (OJ)

Luovia ja käytännönläheisiä ryhmäohjauksen työkaluja ylisukupolvisen musiikin ryhmäopetuksen toteutukseen.
Oman instrumentin lisäksi saat työkaluja, kuinka voit matalalla kynnyksellä innostaa yhteismusisointiin (kuvionuottimenetelmän, 5-kielisen kanteleen, leikin, rytmisoittimien, laulun ja liikkeen avulla)
Ideoita moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen musiikkioppilaitosten ja senioritoiminnan välille
Verkostoitumista, osaamisen jakamista ja yhteistoiminnan kehittämistä hyvinvointialueen ja musiikkitoimijoiden kesken
Materiaalipankin, jota voit hyödyntää heti omassa työssäsi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

23.10.2024 - 21.11.2024

Ajoitus

22.11.2024 - 30.11.2024

Laajuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksessa tarjotaan vinkkejä musiikkihetkiin, joissa rakennetaan siltoja musiikkioppilaitosten oppilaiden ja senioreiden välille

Sisältö (OJ)

Luovia ja käytännönläheisiä ryhmäohjauksen työkaluja ylisukupolvisen musiikin ryhmäopetuksen toteutukseen.
Oman instrumentin lisäksi saat työkaluja, kuinka voit matalalla kynnyksellä innostaa yhteismusisointiin (kuvionuottimenetelmän, 5-kielisen kanteleen, leikin, rytmisoittimien, laulun ja liikkeen avulla)
Ideoita moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen musiikkioppilaitosten ja senioritoiminnan välille
Verkostoitumista, osaamisen jakamista ja yhteistoiminnan kehittämistä hyvinvointialueen ja musiikkitoimijoiden kesken
Materiaalipankin, jota voit hyödyntää heti omassa työssäsi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty