Siirry suoraan sisältöön

Täydennyskoulutus TAOK

Laajuus:
15 op

Digiportaat
Tunnus
(21DIGI)

HYPETÄ-Aktivoivaa ja osallistavaa pedagogiikkaa etänä ja hybridisti
Tunnus
(22HYPE)

Rohkeasti eteenpäin
Tunnus
(22ROHK)
Ilmoittautumisaika

19.02.2024 - 19.03.2024

Ajoitus

20.03.2024 - 09.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutusosiossa tutkaillaan ja sovelletaan erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja toiminnallisia menetelmiä itse kokeillen ja kokien. Osiossa yhdistellään kasvokkain oppilaitosympäristössä tapahtuvaa oppimista ja ohjausta sekä digitaalisia apuvälineitä oppimisen suunnittelun ja toteutuksen kokonaisuudeksi. Tavoitteena on rikastaa opettajan pedagogista työkalupakkia uusilla menetelmillä ja oppia soveltamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Koulutuksen teemoissa korostuu vuorovaikutteinen ja osallistava pedagogiikka.​

Sisältö (OJ)

Pedagogisten menetelmien moninaisuus ja tarkoituksenmukainen hyödyntäminen​
Opiskelijan aktivoinnin ja osallistamisen merkitys ja menetelmät​
Ohjauksellisuus ja vuorovaikutuksen tukeminen oppijayhteisössä, dialogitaitojen vahvistaminen​
Koulutusteknologian hyödyntäminen lähiopetuksen rikastajana​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

03.02.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 21.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Tämä jatkokoulutus edistää kieliä opettavien opettajien ammatillista digipedagogista kehittymistä ja tukee opettajien jatkuvaa pedagogista yhteistyötä ja kehittämistä. Koulutuksella tavoitellaan sitä, että ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden motivaatio kielten opiskelua kohtaan lisääntyy ja opiskelijoille tarjoutuu autenttisia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä.

Sisältö (OJ)

Osallistujat saavat tietoa ja pääsevät kokeilemaan autenttisia oppimismenetelmiä, joilla kielitaitoa voi kehittää. Toimivia esimerkkejä tästä ovat esim. Thinglink-skenaariot, ruotsinkielinen video CV, Suomessa pelaavien ruotsalaisten jääkiekkoilijoiden haastattelut jne.

Osallistujat saavat koulutusjaksoon liittyvän kehittämistehtävän, joka puretaan seuraavana verkkokoulutuspäivänä. Osallistujille tarjotaan lisäksi mahdollisuus osallistua kehittämistehtävään liittyviin etätyöpajoihin välityöskentelyn aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

03.03.2024 - 02.04.2024

Ajoitus

03.04.2024 - 07.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutusosiossa vahvistetaan opetushenkilöstön digitaalista osaamista kokonaisuutena omaa toimijuutta tukien.

Sisältö (OJ)

Opiskelijan aktivointi ja osallistaminen sekä vuorovaikutuksen lisääminen etä- ja hybridipedagogiikan ympäristöissä​
Digitaalisen oppimateriaalin tekeminen ja jakaminen - video, ääni ja vuorovaikutteinen kuva
Digitaalisuuden mahdollisuudet monipuolisessa arvioinnissa​
Opettajan ja opiskelijoiden hyvinvointi etä- ja hybridipedagogiikan ympäristöissä ​
Oppimisen muotoilu ja fasilitointi etä- ja hybridipedagogiikan kontekstissa​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

23.09.2023 - 22.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 01.01.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.

Sisältö (OJ)

- virkistetään osallistujien englannin kielen taitoa ja rohkaistaan osallistujia englannin kielen puhujina
- kommunikaatiovarmuus englannin kielellä
- oman alan käsitteet haltuun englanniksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.01.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Sisältö (OJ)

Hyvinvointia tukeva pedagogiikka ja oppiminen
Opiskeluhyvinvointi ja motivaation ylläpitäminen
Oppilaitoksen ja opetus- ja ohjaushenkilöstön resilienssi eli kyky ennakoida, reagoida ja sopeutua muutoksiin toimintaympäristöissä
Opiskeluhuollon kokonaisuus opiskelijan tukena
Yhteisöllisyyden tukeminen oppilaitoksessa ja opiskelijoiden sitouttaminen opiskeluun
Tietoperusteisuus hyvinvointi perustana (kouluterveyskysely, Arvo-opiskelijapalaute sekä Amisbarometri, Lukiolaisbarometri)
Opetushenkilöstön hyvinvointi muutoksessa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 23.10.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Hankkeessa järjestetään hybridiopetuksen valmiuksien parantamiseen tähtäävää täydennyskoulutusta oppilaitosten henkilöstölle. Koulutuksessa annetaan tietoa hybridiopetukseen tarkoituksenmukaisista pedagogisista malleista, digioppimisen ympäristöistä ja hyviksi koetuista käytänteistä. Koulutuksella vastaamme pandemian aikana havaittuihin opetushenkilöstön osaamistarpeisiin.
Osallistuja saa monipuolista ja ajantasaista tietoa siitä, kuinka järjestää hybridimäistä opetusta tehokkaasti ja opiskelijalähtöisesti. Koulutuksen keskeinen ajatus on ohjata opettajaa tukemaan opiskelijaa oppimiaan uusissa ympäristöissä. Hybridiopetus on lähi- ja etäopetuksen yhdistämistä hyödyntäen digitaalisia oppimisympäristöjä. Se on synkronista tai asynkronista, vuorovaikutteista ja usein edellyttää tiimiopettajuutta.

Sisältö (OJ)

Koulutuksen sisällöt:
Opettaminen, ryhmäytyminen ja vuorovaikutus verkossa
Sovelluksia ja menetelmiä innostavaan verkko-oppimiseen
Oppimistehtävät verkossa ja opitun jakaminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

09.01.2024 - 07.02.2024

Ajoitus

08.02.2024 - 15.04.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksessa osallistujat saavat hyvät valmiudet monipuolisten ja saavutettavien interaktiivisten materiaalien suunnitteluun, luomiseen ja avoimeen jakamiseen. Ne voivat olla esim. interaktiivisia 360-kuvasarjoja, videoita, automaattisesti tarkastuvia tehtäviä, virtuaalisia pakopelejä tai skenaarioita. Niiden avulla saadaan verkkomateriaaleihin elämyksellisyyttä, pelillisyyttä ja havainnollisuutta. Työkaluja tarkastellaan myös siitä näkökulmasta, miten oppijat yhdessä voivat tuottaa niillä sisältöjä ja osoittaa osaamistaan. ​

Sisältö (OJ)

Koulutus koostuu neljästä webinaarista, joista kaksi keskittyy ThingLinkiin ja kaksi H5P-työkaluihin. Lisäksi järjestetään ohjauspajoja, joiden ajankohdista sovitaan koulutuksen aikana. Osallistujien käytössä ovat kouluttajien Avointen oppimateriaalien kirjastoonkin jakamat perusteelliset ja koulutuksen alla päivittyvä ohjeet. Oppimistehtävissä opittua sovelletaan omaan työhön ja tuotoksia kannustetaan jakamaan ryhmän lisäksi Avointen oppimateriaalien kirjastoon.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

24.02.2024 - 24.03.2024

Ajoitus

25.03.2024 - 21.04.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutusosiossa perehdytään kielitietoisuuden käsitteeseen ja kielitietoisiin toimintatapoihin opetus- ja ohjaustyössä. Osallistujia ohjataan kielenkäytön havainnointiin sekä kielenoppimisen tukemiseen samanaikaisesti sisältötaitojen kanssa. Kielitietoinen opettaja tai ohjaaja osaa huomioda opiskelijoidensa erilaiset kielitaustat ja hyödyntää niitä opettaessaan oman alansa sisältöjä. Koulutusosiossa tehdään huomioita oman yhteisön toimintakulttuurista, omasta työstä ja työtehtävistä ja suunnitellaan kielitietoinen oppimis- tai ohjaustilanne, joka on siirrettävissä osaksi omaa työtä.

Koulutus on osa Kestävää arviointia-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.

Sisältö (OJ)

kielitietoisuus, kielitaidon kehittyminen, kielitietoinen pedagogiikka, tiedonalojen kielet, kielen ja substanssin yhdistäminen.

Ohjattu neljän viikon työskentely vertaisryhmissä (verkkokeskustelut, 1 vko / teema), kokoava lopputehtävä, yhteinen loppukeskustelu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

03.02.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 26.04.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Osiossa perehdytään yhteisöllisyyteen, yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamiseen ja tiimin koheesioon varhaiskasvatuksessa, sekä syvennetään osaamista empatiasta ja itsensä johtamisesta.

Sisältö (OJ)

Ekososiaalisen viitekehyksen yhteys ympäristön, yhteisön ja yksilön hyvinvoinnin välillä
Empatian teoria ja empatiataidot
Itsensä johtaminen osana tiimityötä ja osaamisen jakamista
Omien vahvuuksien ja kehityskohteiden tunnistaminen sekä stressin hallinta

Koulutus sisältää kolme toiminnallista lähiopetuspäivää. Lähiopetus toteutetaan monipuolisissa oppimisympäristöissä Tampereella (myös ulkona). Lähiopetuksen oppimista tuetaan verkko-opetusmateriaalilla. Verkko-opetusosio sisältää orientaatioverkkoluennon, ennakkotehtävän ja itsenäisesti opiskeltavat materiaalit.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

15.10.2023 - 13.11.2023

Ajoitus

14.11.2023 - 14.12.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Käsittelemättömät oppimisen ja itsetunnon ongelmat hankaloittavat nuoren koulutuspolulla etenemistä ja vaikuttavat koko elämänlaatua huonontavasti. Tukea tarvitsevan ohjaus tarkoittaa ennen kaikkea taitoa ottaa toinen huomioon, kohdata hänet arvostavasti ja tunnistaa hänen kehittymistarpeensa. Minäpystyvyys vaikuttaa paljon nuoren motivaatioon oppia uutta ja toimia tavoitteellisesti. Minäpystyvyyttä voidaan vahvistaa monella tavalla.

Koulutus on osa Areenalla erityistä tukea-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.

Sisältö (OJ)

Minäpystyvyys – miten se muodostuu ja miten se vaikuttaa opiskelijan valintoihin?
Minäpystyvyys ja laaja-alaiset tuen tarpeet
Hallintakäsitykset – miten voi vaikuttaa elämäntapahtumiin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

22.03.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 19.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutusosiossa tutustutaan monikielisyyden hyödyntämiseen opetus- ja ohjaustilanteissa ja pohditaan käytännön keinoja ymmärtämisen varmistamiseen ja viestin välittymiseen kommunikaatiotilanteissa, joissa kielirajat ylittyvät. Osallistujat perehtyvät kielten käyttöön rinnakkain sekä kielellisen ilmaisunsa selkeyttämiseen, ja heitä ohjataan hakemaan omaan opetus- ja ohjaustyöhönsä soveltuvia tapoja huomioida kielten moninaisuus.

Sisältö (OJ)

monikielisyys, rinnakkaiskielisyys, kieleily, mediaatio, selkokieli.

Ohjaus- ja opetuskeskustelut sekä ohjattu työskentely vertaisryhmissä neljän viikon ajan (verkkokeskustelut, 1 vko / teema), kokoava lopputehtävä, yhteinen loppukeskustelu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Täydennyskoulutuksella pyritään vastaamaan oppilaitosten muutoskykyyn
kehittämällä toiminta- ja oppimisympäristöjä pedagogisesti kestävällä tavalla
sekä varmistuakseen koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta nyt ja
tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

Toimintaympäristö suunnannäyttäjänä (työpaja I)
• Työkulttuurinmuutos, kirkas visio ja strateginen tiekartta työkulttuurin muutokseen
• Toimintaympäristö muuttuu nyt ja tulevaisuudessa
• Organisaation johtaminen ja kehittäminen tiedolla

Webinaari I: Strategiasta toimintaan

Oppimisympäristöjen pedagoginen kehittäminen (työpaja II)
• Pedagogisen suunnittelun periaatteet ja menetelmät toimintaympäristön muuttuessa
• Oppimisympäristöjen käyttäjälähtöisyys, arviointi ja kehittäminen
• Digitaalisuus suunnannäyttäjänä

Webinaari II: Hyvän oppimisen tilat

Yhteinen tulevaisuus: kehittyvät asiakkuudet ja kumppanuudet (työpaja III)
• Verkostot ja vertaisuus johtamistyössä
• Asiakkuuksien ja kumppanuuksien johtamisen vahvistaminen
• Työelämälähtöinen kehittämis- ja innovaatiotoiminta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 23.10.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä kiinteästi omaan työhön integroituen omassa organisaatiossa. Välityöskentelyssä kehitetään tutkintokohtaisia näyttöjen järjestämiseen liittyviä uusia ja /tai olemassa olevia työkaluja ja toimintamalleja osallistujan ja hänen yksikkönsä/ organisaationsa tarpeiden mukaan.

Koulutus on osa Kestävää arviointia-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.

Sisältö (OJ)

Osaamisen arvioinnin luotettavuus ja kattavuus

Tutkinnon perusteet ja HOKS osaamisen arvioinnin suunnittelun lähtökohtana

Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelman merkitys arjen työvälineenä sekä opiskelijoiden yhdenvertaisuuden ja laadun varmistajana tutkintojen sisällä ja välillä

Osaamisen osoittamisen ja arvioinnin suunnittelu sekä toteutus näytöissä ja muussa osaamisen osoittamisessa, yhdessä työelämän kanssa

Arvioijana toimiminen ja kehittyminen

Osaamisen osoittamisen ja arvioinnin prosessien sekä käytäntöjen kehittäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

05.03.2024 - 04.04.2024

Ajoitus

05.04.2024 - 17.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on päivittää opinto-ohjaajan ohjausajattelua ja -osaamista.

Sisältö (OJ)

- ohjaus toimintana
- ohjaajan kompetenssit nyt ja tulevaisuudessa
- ohjaus eri konteksteissa
- osaamisen kehittäminen
- hyvän ohjauksen kriteerit

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 23.10.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä omaan työhön kiinteästi integroituen omassa organisaatiossa. Koulutuksessa painottuu jatkuvan palautteen kokoamiseen ja ohjaavan palautteen antamiseen. Välityöskentelyssä etsitään niitä kehittäviä työkaluja ja toimintamalleja osallistujan ja hänen yksikkönsä/ organisaationsa tarpeiden mukaan.

Koulutus on osa Kestävää arviointia-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.

Sisältö (OJ)

Ohjaava palaute (ammatillisen) osaamisen kehittymisen välineenä; opettaja ja työpaikkaohjaaja palautteen antajina

Menetelmät ja työkalut osaamisen kehittymisen seuraamisessa ja palautteen antamisessa mm oppimisanalytiikan hyödyntäminen

Opiskelijoiden itsearvioinnin vahvistaminen; uudet tavat ja menetelmät

Oppimista edistävä palautekeskustelu

Hyvän palautteen periaatteet

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.

Sisältö (OJ)

- Englannin kielellä viestiminen ohjaustilanteissa
- Englanninkielisen ohjaavan palautteen antamisessa tarvittavat viestinnälliset taidot
- Arviointikriteeristö englanniksi
- Englanninkielinen tutkintotodistus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

05.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 26.11.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Hankkeessa ammatillisten oppilaitosten opetus- ja ohjaushenkilöstö oppii tukemaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden siirtymiä työelämään ja toimimaan moniammatillisessa yhteistyössä muun tuki- ja palveluverkoston kanssa. Koulutus lisää osallistujien ymmärrystä työstä ihmisoikeutena sekä työllistymisen ja kuntoutumisen palvelujärjestelmästä. Lisäksi se kehittää tapoja tehdä työelämäyhteistyötä. Koulutus perustuu laaja-alaiseen tutkimus- ja kehittämistyöhön vaikeasti työllistyvien ryhmien työllistymisen tukemisesta. Se nojautuu yksilöllisen tuetun työhönvalmennuksen periaatteisiin. Asiantuntijat edustavat pitkällistä kokemusta erityisopetuksessa, järjestökentän kehittämistyössä sekä yhteiskuntatieteellisessä vammaistutkimuksessa.

Sisältö (OJ)

Koulutuksessa pohditaan, miten opiskelijan omat näkökulmat kutsutaan ja saadaan esiin, kuuluviin ja näkyviin ammatillisen koulutuksen aikana työelämäyhteistyössä ja työllistymisen tuen käytännöissä. Keskiössä ovat opiskelijan osaamisen, vahvuuksien, kykyjen ja taitojen tunnistaminen, tunnustaminen ja tuotteistaminen. Koulutus kutsuu osallistujat tarkastelemaan ja pohtimaan yhteisesti omaa työtään erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien, ammattiin opiskelevien nuorten kanssa heidän työllistymistään painottaen. Koulutuksen lähtökohtana on IPS – Sijoita ja valmenna! -malli työllistymisen tukemisessa sekä PYRY-hankkeen toimintamalli, jossa paneudutaan vertaisryhmätoimintaan opiskelijan osaamisen tunnistamisen, tunnustamisen ja tuotteistamisen prosessissa. Koulutus toteutetaan kolmessa webinaarissa, joiden välitehtävänä osallistujat kokeilevat näiden mallien toimivuutta omassa työssään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.04.2024 - 01.05.2024

Ajoitus

02.05.2024 - 28.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Tämä jatkokoulutus edistää kieliä opettavien opettajien ammatillista digipedagogista kehittymistä ja tukee opettajien jatkuvaa pedagogista yhteistyötä ja kehittämistä. Koulutuksella tavoitellaan sitä, että ammatillisen toisen asteen opiskelijoiden motivaatio kielten opiskelua kohtaan lisääntyy ja opiskelijoille tarjoutuu autenttisia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä.

Sisältö (OJ)

Koulutuksessa käsitellään erilaisia verkkopohjaisia oppimateriaaleja ja menetelmiä, joilla ruotsin kielen oppimista voidaan tehostaa ja monipuolistaa. Osallistujat harjoittelevat sovelluksia, joilla voidaan luoda materiaaleja omaan opetukseen, esim. H5P. Sen työkalujen avulla voi luoda 60 erilaista interaktiivista materiaalia tai automaattisesti tarkastuvaa tehtävää. Mukana on runsaasti kielenopetukseen soveltuvia ääntä hyödyntäviä tehtäviä. Esim. erilaiset aukkotehtävät, kuvien raahaustehtävät, ääntämisharjoitukset ja interaktiiviset videot.

Osallistujat saavat koulutusjaksoon liittyvän kehittämistehtävän, joka puretaan seuraavana verkkopäivänä. Osallistujille tarjotaan mahdollisuus osallistua kehittämistehtävään liittyviin etätyöpajoihin välityöskentelyn aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

12.02.2024 - 12.03.2024

Ajoitus

13.03.2024 - 24.04.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Osiossa otetaan haltuun verkko-opintojakson suunnittelun ja toteutuksen kokonaisuus, hyödyntäen yleisimpiä käytössä jo olevia työkaluja (Moodle, Teams, Zoom ym.)​Nykyään näiden työvälineiden erinomainen hallinta on pakollista opettajalle, jotta hän osaa valita parhaat ominaisuudet tukemaan opetusta ja oppimista.​

Sisältö (OJ)

Webinaarit ja yhden verkko-opintojakson suunnitelma (osallistujan omaan työhön)​

1. Verkko-opintojakson käsikirjoittaminen ja suunnittelu​

2. Moodlen työtilan muotoilu ja parhaat vinkit oman ja opiskelijoiden työn helpottamiseen​

3. Teamsin/ Zoomin käyttö ja opiskelijoiden aktivointi etäopetuksessa ja ennakkotehtävissä​

Koulutusosio koostuu kolmesta aktivoivasta webinaarista (a 4 h), joissa on mahdollista testata opiskeltavia työtapoja ja -välineitä. Koulutuksen aikana opettaja kehittää kokoavana kehittämistehtävänä yhtä valitsemaansa verkkototeutusta. Lisäksi tarjotaan verkko-ohjausta.​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

03.02.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 29.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja niiden välillä tapahtuvasta työskentelystä omaan työhön kiinteästi integroituen omassa organisaatiossa. Koulutuksessa painottuu jatkuvan palautteen kokoamiseen ja ohjaavan palautteen antamiseen. Välityöskentelyssä etsitään niitä kehittäviä työkaluja ja toimintamalleja osallistujan ja hänen yksikkönsä/ organisaationsa tarpeiden mukaan.

Koulutus on osa Kestävää arviointia-täydennyskoulutushanketta. Koulutukset on suunnattu pääasiassa ammatillisen koulutuksen toimijoille.

Sisältö (OJ)

Opetuksen teemoina olivat mm. osaamisperusteisuuden ja arvioinnin perusteemat digitaalisuutta hyödyntäen sekä osaamistavoitteiden laadinta opintojaksoille. Myös osaamismerkkejä ja niiden hallinnointia esiteltiin osallistujille. Koulutuksen kehittämistyönä oli laatia vapaaseen sivistystyöhön (osallistujien oma työ) kurssisuunnitelma hyödyntäen käsiteltyjä teemoja, osaamisperusteista arviointia ja digitaalisuutta korostaen. Kehittämistöistä sai ohjausta, palautetta ja arviointia sekä kouluttajilta että vertaisosallistujilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

23.09.2023 - 22.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 01.01.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on syventää digipedagogista osaamista ja perehtyä verkon sovelluksiin, jotka sopivat lukioon opettajan ja/tai opiskelijan työkaluksi. Harjoiteltavia sovelluksia valitaan myös yhdessä osallistujien kanssa ja mukaan valitaan myös tekoälyä hyödyntäviä työkaluja.

Sisältö (OJ)

Johdanto verkkopedagogiikkaan ja tekoälyyn
Opiskelijoiden aktivointi ja osallistaminen
Opettajat ja opiskelijat digisisältöjen tuottajina ja jakajina (esim. infograafit ja videot)
Digisisällöt (esim. animaatiot ja interaktiiviset sisällöt)
H5P-työkalut (verkkosisällöt ja -tehtävät)
Sähköiset kokeet ja kyselyt

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.

Sisältö (OJ)

- Kielitietoinen opettaminen, monikielisyys ja fleksikielisyys
- Suomen kielen oppiminen englanninkielisessä ryhmässä
- Ryhmän monikielisen kielivarannon hyödyntäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksessa perehdytään sosiaalipedagogiikan teoriaan ja työotteeseen varhaiskasvatuksen kontekstissa, sekä opitaan soveltamaan sosiaalipedagogiikan ydinkäsitteitä laaja-alaisesti moniammatillisessa työyhteisössä.
Osallistujat saavat työkaluja osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin edistämiseen kasvatusyhteisössä. Koulutus avaa pedagogisen suhteen ulottuvuuksia ja tukee empaattisen ja välittävän pedagogisen asiantuntijuuden rakentumista. Sosiaalipedagoginen työote auttaa osallistujia näkemään kasvavan lapsen paitsi yksilöllisenä oppijana, myös yhteisöjensä ja yhteiskunnan jäsenenä. Sosiaalipedagoginen osallisuusymmärrys auttaa tukemaan lasten ja myös henkilökunnan osallisuutta yhteisön jäsenenä, eli heidän kuulumistaan yhteisöön.

Sisältö (OJ)

Sosiaalipedagogiikan tehtävä varhaiskasvatuksessa
Sosiaalipedagogisen työn ja toiminnan tavoitteet ja keinot
Sosiaalipedagogisen työotteen perusperiaatteet: pedagogisuus, dialogisuus, toiminnallisuus osallistumisen vahvistuminen, teorian ja käytännön yhteenkietoutuneisuus yhteiskunnallinen ulottuvuus sekä luovuus ja elämyksellisyys varhaiskasvatuksessa
Osallistuja jäsentää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa ja saa työkaluja osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin edistämiseen sekä tarkasteluun kasvatusyhteisössä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

vahvistaa taitoa oppijan yksilöllisen polun tukemiseen​
vahvistaa urasuunnittelutaitoja ja toimijuutta​
lisätä valmiuksia ryhmän voiman hyödyntämiseen​
löytää ryhmän tukemiseen malleja, joilla oman organisaation TUVA-koulutusta voidaan kehittää

Sisältö (OJ)

TUVA-koulutuksen lähtökohdat ja konteksti (Miten TUVA-koulutus asemoituu koulutuskentässä)​
TUVA-koulutuksen alueelliset tarpeet, mihin tarpeeseen TUVA alueella vastaa
Henkilökohtaistamisen prosessi, opiskelijan polun lähtökohtana​
Ryhmän voima ja tuki​

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

07.01.2024 - 05.02.2024

Ajoitus

06.02.2024 - 26.03.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Oppimistavoitteet:

- tekoälyn perusteet: Tutustu tekoälyn toimintaan ja ymmärrä, miten se voi tukea opetusta ja oppimista.
- käytännön sovellukset: tekoäly oppimateriaalien räätälöinnissä, tuntien suunnittelussa ja opiskelijoiden motivoinnissa.
- miten voit luoda interaktiivisia ja henkilökohtaisia oppimiskokemuksia tekoälyn avulla

Sisältö (OJ)

Johdanto tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen opetuksessa
Suuria kielimalleja käyttävien sovellusten hyödyntäminen opetuksessa
Tekoäly osana opetuksessa jo käytettäviä sovelluksia
Visuaalisen materiaalin tuottaminen tekoälyllä
Tekoäly opettajan ja opiskelijan tukiälynä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

09.03.2024 - 08.04.2024

Ajoitus

09.04.2024 - 30.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on antaa toisen asteen opetushenkilöstölle ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla.

Sisältö (OJ)

Ryhmädynamiikan perusteet ja turvallinen tila
Opettajan on hyvä tunnistaa ryhmädynamiikan osa-alueet, koska ne ovat usein ryhmän yhteisen sekä kehittyvän vuorovaikutuksen ja toiminnan perustana. Käymme traumatietoisen vuorovaikutuksen kautta myös turvallisen tilan merkitystä ryhmän jäsenille.

Dialoginen vuorovaikutus ja huolen puheeksi ottaminen
Dialogisen vuorovaikutuksen keinot käyttöön yksilö- ja ryhmätilanteissa.

Kriisissä olevan opiskelijan kohtaaminen
Osiossa keskitytään traumaattisen kriisin vaiheisiin ja siihen, miten opettaja voi tukea opiskelijaa.

Forum-teatteri menetelmänä
Forum-teatteri on havainnollinen ja tehokas tapa tutkia ryhmässä ja yhteisössä ilmeneviä ongelmia ja esiin nousevia kysymyksiä. Eri puolia tarkastellaan ja ratkaisuja on mahdollista etsiä yhdessä. Forum-teatterin tekeminen ei vaadi minkäänlaista etukäteisosaamista.

Välitehtävät oman työn kehittämiseen
Koulutusosiossa on kaksi lyhyttä välitehtävää, jotka tehdään itsenäisesti. Välitehtävät sisältävät joko video- tai tekstimateriaalia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on antaa toisen asteen opetushenkilöstölle ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla.

Sisältö (OJ)

Traumatisoituminen kehollisena ilmiönä & traumatietoinen kohtaaminen
Traumatisoitumiseen liittyvien reaktioiden ja ilmiöiden ymmärtämisessä on tärkeää tietää hermosto- ja aivoperäisistä reaktiosta. Tätä kautta saadaan käyttöön keinoja, jotka rauhoittavat tilanteita ja auttavat sekä opettajaa että opiskelijaa parhaalla tavalla.

Kokemukselliset harjoitukset: Mahdollisuus kokeilla itselle sopivia keinoja säädellä omaa olotilaa esim. kehon kuuntelun, hengityksen ja liikkeen avulla. Näitä keinoja voit ottaa käyttöön omaan työarkeen jaksamisen vahvistamiseksi.

Johdanto TRE® (Tension, Stress & Trauma Release Exercise)-menetelmään
Menetelmä on tehokas kehollinen stressinpurkumenetelmä, jota voit hyödyntää koulutuksen jälkeen itsenäisesti oman hyvinvoinnin ja palautumisen tukena

Päiväkirjatyöskentely henkilökohtaisen ja ammatillisen prosessin tukena
Tämän tarkoitus on avata erilaisia näkökulmia arjen tilanteisiin. Se antaa mahdollisuuden pysähtyä itsensä ja oman jaksamisen äärelle

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 15.03.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on edistää uudenlaista ohjausajattelua ja -osaamista parantaa sitä kautta ohjausprosessien laatua ja vaikuttavuutta. Keskiössä ovat yksilö- ja tarvelähtöisyys, ohjauksen arviointi ja tulevaisuussuuntautuneisuus. Tarkoituksena on varmistaa, että ohjaustyöhön osallistuvat kehittävät osaamistaan tulevaisuuden yhteiskunnallisten vaatimusten mukaisesti. Koulutuksen aikana kehitetään toimintatapoja, joilla varmistetaan ohjauspalvelujen arviointiin perustuva laatu ja vaikuttavuus.

Sisältö (OJ)

Keskeinen tavoite:
Avata näkökulmaa, miten muutokset vaikuttavat ohjaukseen.

Koulutuksen aikana tarkastellaan seuraavia teemoja:
- tulevaisuus, mega- ja metatrendit
- maailma, jonne ohjaamme
- maailma, jossa ohjaamme
- tulevaisuuden ohjausympäristöt
- tulevaisuususko

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

03.02.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 15.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Osiossa tarkastellaan vastavuoroista asiantuntijuutta ja moniammatillista tiimityötä varhaiskasvatuksen keskeisenä voimavarana, sekä selkiytetään varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien osaamista ja vastuita.

Sisältö (OJ)

1. Toimiva tiimityö laadukkaan pedagogiikan mahdollistajana
2. Vastavuoroinen asiantuntijuus tiimitasolla, osaamisten tunnistaminen ja tunnustaminen
3. Työntekijyys- ja tiimitaidot kasvatusyhteisössä
4. Yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentumisen edistäminen

Koulutus toteutetaan verkossa ja se sisältää orientaatioluennon (video), ennakkotehtävän, dialogisen aloituswebinaarin, itsenäisestä opiskelua (videoluentoja ja tekstiaineistoja) sekä reflektiivisen päätöswebinaarin.

Koulutuksessa tuotetaan yhteistyössä konkreettisia välineitä vastavuoroisen asiantuntijuuden arvioinnin ja kehittämisen tueksi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 04.03.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Monikielinen ammatillinen opettaminen -täydennyskoulutuksessa parannat valmiuksiasi toimia ryhmissä, joissa opiskelijoilla on eri äidinkieliä ja opetuksen kielenä on englanti. Koulutuksessa osallistujien englannin kielen viestintätaidot vahvistuvat, ja osioissa harjoitellaan opetutustilanteissa ja ohjauksessa tarvittavaa pedagogista englantia. Samalla käsitellään sitä, miten oman opiskelijaryhmän monikielistä viestintää voi tukea ja huolehtia siitä, että osallistujien suomen kielen taito kehittyy kohti suomalaisen työelämän vaatimaa tasoa.

Sisältö (OJ)

- luokkahuoneessa ja opetustilanteissa tapahtuvan pedagogisen englannin kielen vahvistaminen (EME/ English as a medium of education)
- opetuskielen rekisteri
- ohjauksen ja tehtävänantojen kieli
- opetuskielen sovittaminen opettavan ryhmän kielitaitotasoon
- palautteen antaminen englanniksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

03.03.2024 - 02.04.2024

Ajoitus

03.04.2024 - 08.05.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on kehittää virtuaalitodellisuuden käytön opetusosaamista ja perehtyä VR-sovelluksiin, jotka sopivat opettajan ja/tai oppijoiden työkaluiksi. Harjoiteltavia sovelluksia valitaan myös yhdessä osallistujien kanssa. Koulutukseen kuuluu neljä webinaaria sekä etätehtäviä, joiden avulla opittua sovelletaan omaan työhön.

Sisältö (OJ)

Johdatus virtuaalitodellisuuteen
Virtuaalitodellisuus ja simulaatiot opetuksessa
Virtuaalimaailmat
Virtuaalitodellisuuden sisällöt ja niiden tuottaminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

23.09.2023 - 22.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 01.01.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on vahvistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista ja tarjota työkaluja toteuttaa digipedagogiikkaa mielekkäällä, aktivoivalla, osallisuutta lisäävällä ja vuorovaikutusta vahvistavalla tavalla. Hankkeen tavoitteena on lisäksi vahvistaa myös kokeneempien digiopettajien valmiuksia toimia kollegoidensa vertaimentorina ja saada ideoita vertaismentoroinnin toteuttamiseen toinen toisiltaan.

Sisältö (OJ)

Koulutus toteutuu työpajoina (3), joissa kokeillaan ja harjoitellaan XR-oppimisympäristöjen hyödyntämistä. (Pääympäristö HyPed - lab/ TAMK, lisänä täysin virtuaaliset ympäristöt) Työpajojen teemat ja sisällöt:
- XR- Mitä tarkoittaa oppimisen näkökulmasta, tarvittavat laitteistot ja ohjelmistot
- XR- hyvät pedagogiset käytännöt ja esimerkit (tutkimus ja käytäntö)
- XR-ympäristöjen ideointi oman ammattialan oppimisen näkökulmasta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty