Täydennyskoulutus TAOK
HYPETÄ-Aktivoivaa ja osallistavaa pedagogiikkaa etänä ja hybridisti
Rohkeasti eteenpäin
Digiportaat
Ilmoittautumisaika
20.10.2024 - 18.11.2024
Ajoitus
19.11.2024 - 10.12.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksessa perehdytään virtuaaliseen todellisuuteen ja lisättyyn opettajan työvälineinä. Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja yhdestä työpajasta, joissa opittua sovelletaan omaan työhön.
Sisältö (OJ)
19.11.2024: Mitä erilaiset muunnetun todellisuuden lajit (VR, AR, XR) tarkoittavat?
26.11.2024: Kuinka virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden sisältöjä tuotetaan?
3.12.2024: Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden käyttö opetuksessa (työpaja)
10.12.2024: Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologia ja sovellukset nyt ja tulevaisuudessa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 30.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Täydennyskoulutuksella pyritään vastaamaan oppilaitosten muutoskykyyn
kehittämällä toiminta- ja oppimisympäristöjä pedagogisesti kestävällä tavalla
sekä varmistuakseen koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta nyt ja
tulevaisuudessa.
Sisältö (OJ)
Kasvu yksilönä ja tiiminä (työpaja I)
• Strateginen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky
• Minä muutostoimijana
• Verkostojen voima
• Miten tuen toimintaympäristön- ja oppimisympäristöjen muutosta
Oppimistehtävä: Minä muutostoimijana
Toimintaympäristön muotoilu (työpaja II)
• Näkökulmia muuttuvaan toimintaympäristöön
• Ammatillisen opettajan digitaalisen osaamisen kehittyminen
• Oppimisympäristöjen käyttäjälähtöisyys, arviointi ja kehittäminen
Webinaari: Hyvän oppimisen tilat
Oppimistehtävä: Oppimisympäristön kehittäminen
Tulevaisuuden työ (työpaja III)
• Toimintaympäristö muuttuu
• Työelämätaidot
• Tiedolla johtaminen osana kehittämistä
• Jatkuva oppiminen, elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
31.07.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 11.10.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksen tavoitteena on edistää uudenlaista ohjausajattelua ja -osaamista parantaa sitä kautta ohjausprosessien laatua ja vaikuttavuutta. Keskiössä ovat yksilö- ja tarvelähtöisyys, ohjauksen arviointi ja tulevaisuussuuntautuneisuus. Tarkoituksena on varmistaa, että ohjaustyöhön osallistuvat kehittävät osaamistaan tulevaisuuden yhteiskunnallisten vaatimusten mukaisesti. Koulutuksen aikana kehitetään toimintatapoja, joilla varmistetaan ohjauspalvelujen arviointiin perustuva laatu ja vaikuttavuus.
Sisältö (OJ)
Keskeinen tavoite:
Löytää tapoja ohjauksen laadun varmistamiseen.
Koulutuksen aikana tarkastellaan seuraavia teemoja:
- Suunnitelmallinen ohjaus
- Laadukas ohjaus
- Mitä hyvä ohjaus saa aikaan (Ohjauksen vaikuttavuus)
- Miten arvioida ohjauksen laatua ja vaikuttavuutta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
07.10.2024 - 05.11.2024
Ajoitus
06.11.2024 - 15.01.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Valmennuksen tavoite on oppia ymmärtämään ja hyödyntämään moninaisuutta/erilaisuutta työyhteisössä, sekä lisätä esihenkilön ja johtoryhmän jäsenten valmiuksia itsensä ja moninaisuuden johtamiseen. Osallistuja saa myös hyviä työkaluja ja käytäntöjä itsensä ja moninaisuuden johtamiseen.
Sisältö (OJ)
Teemoja:
• Erilaisuus työyhteisöä rikastavana ilmiönä
• Neljä erilaisuuden kerrostumaa, persoonallisuus, sisäiset tekijät, ulkoiset tekijät, organisaatiotekijät
• Myers-Briggs –persoonallisuusteoria
• Johdettavuustyypit
• Itsensä johtaminen
• Ikäjohtaminen
• Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen
• Erilaisuusosaamisen ja –johtamisen tasot
• Näkökulmia erilaisuuden johtamiseen
• Erilaisuuden hyödyntäminen on välttämätöntä organisaation menestymiselle
• Monimuotoisuus haastaa johtamisen
• Helppo/haastava työtoveri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
21.12.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 11.03.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Osallistuja oppii soveltamaan kielitietoisia ja monikielisiä menetelmiä opetuksessaan ja ohjauksessaan.
Sisältö (OJ)
Kielitietoinen opetus ja ohjaus
Selkeä kielen käyttö ja kielellinen saavutettavuus
Monikieliset käytännöt
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 23.10.2024
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Tavoitteena on antaa osallistujille työkaluja kielenoppimisen puheeksiottamiseen ja suunnitelmalliseen kielitaidon kehittämiseen työharjoittelun aikana. Osallistujat saavat keinoja ohjata opiskelijaa havainnoimaan ja hyödyntämään kielenoppimiseen otollisia tilanteita ja ottamaan vastuuta kielitaitonsa kehittämisestä työharjoittelussa.
Sisältö (OJ)
kielitietoinen ohjaus, tilanteinen kielenoppiminen, kielen oppiminen työssä, kielen puheeksiottaminen, kielisopimus
Ohjaus- ja opetuskeskustelut sekä työskentely vertaisryhmissä neljän viikon ajan (verkkokeskustelut, 1 vko / teema), kokoava lopputehtävä, yhteinen loppukeskustelu
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 06.11.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksen tavoitteena on antaa toisen asteen opetushenkilöstölle ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla.
Sisältö (OJ)
Empatian voima työssä
Ammatillisen kasvun merkitys yhteisön hyvinvoinnissa
Arvostava kohtaaminen työyhteisössä
Traumatietoinen työote ja yhteisöllinen opiskeluhuolto
Tarinateatteri-menetelmänä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
31.07.2024 - 29.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 14.02.2025
Laajuus
12 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Koulutuksen tavoitteena on edistää osallistujien pedagogista suunnitteluosaamista huomioiden erityisesti
1) osaamisperustaisen oppimisprosessin suunnittelu ja toteuttaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä
2) monimuotoiset uudet oppimisympäristöt sekä
3) uudenlainen pedagoginen ajattelu ja työvälineet digitaalisissa ympäristöissä sekä pelillisyys oppimisen tukena
Sisältö (OJ)
Koulutus koostui kolmesta osiosta:
Pedagoginen suunnittelu ja käytännön opetuksen toteuttaminen 4 op
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toimintamallit jatkuvaan oppimiseen 4 op
Uutta pedagogista ajattelua ja työvälineitä digitaalisessa ympäristössä 4 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
04.08.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 11.03.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus TAOK
Tavoitteet (OJ)
Työhyvinvointiin vaikuttavat niin organisaation piirteet, johtaminen, ilmapiiri, luottamuskulttuuri kuin työn hallinnan tunnekin sekä osaaminen. Parhaiten työhyvinvointia edistetään kaikkien osapuolten yhteistyöllä ja osallistavalla toimintakulttuurilla. Muutosjohtaminen on oppilaitosten nykypäivää ja siihen on monia hyviä toimintamalleja.
Sisältö (OJ)
Teemoja:
•hyvinvoivan työyhteisön kokonaisuus
•itsensä johtaminen, omat voimavarat, työhyvinvoinnin 8 osatekijää
•hyvä johtaminen
•hyvät olosuhteet, mielekäs työ
•tukea antava työyhteisö
•muutoksen vaiheet
•muutosvastarinta
•miten toimitaan oikeassa muutoshengessä
•muutosviestintä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty