Siirry suoraan sisältöön

Täydennyskoulutus TAOK

Laajuus:
20 op

HYPETÄ-Aktivoivaa ja osallistavaa pedagogiikkaa etänä ja hybridisti
Tunnus
(22HYPE)

Rohkeasti eteenpäin
Tunnus
(22ROHK)

Digiportaat
Tunnus
(21DIGI)
Ilmoittautumisaika

20.10.2024 - 18.11.2024

Ajoitus

19.11.2024 - 10.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksessa perehdytään virtuaaliseen todellisuuteen ja lisättyyn opettajan työvälineinä. Koulutus koostuu kolmesta webinaarista ja yhdestä työpajasta, joissa opittua sovelletaan omaan työhön.

Sisältö (OJ)

19.11.2024: Mitä erilaiset muunnetun todellisuuden lajit (VR, AR, XR) tarkoittavat?
26.11.2024: Kuinka virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden sisältöjä tuotetaan?
3.12.2024: Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden käyttö opetuksessa (työpaja)
10.12.2024: Virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden teknologia ja sovellukset nyt ja tulevaisuudessa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 30.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Täydennyskoulutuksella pyritään vastaamaan oppilaitosten muutoskykyyn
kehittämällä toiminta- ja oppimisympäristöjä pedagogisesti kestävällä tavalla
sekä varmistuakseen koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta nyt ja
tulevaisuudessa.

Sisältö (OJ)

Kasvu yksilönä ja tiiminä (työpaja I)
• Strateginen ajattelu ja ongelmanratkaisukyky
• Minä muutostoimijana
• Verkostojen voima
• Miten tuen toimintaympäristön- ja oppimisympäristöjen muutosta
Oppimistehtävä: Minä muutostoimijana

Toimintaympäristön muotoilu (työpaja II)

• Näkökulmia muuttuvaan toimintaympäristöön
• Ammatillisen opettajan digitaalisen osaamisen kehittyminen
• Oppimisympäristöjen käyttäjälähtöisyys, arviointi ja kehittäminen

Webinaari: Hyvän oppimisen tilat

Oppimistehtävä: Oppimisympäristön kehittäminen

Tulevaisuuden työ (työpaja III)

• Toimintaympäristö muuttuu
• Työelämätaidot
• Tiedolla johtaminen osana kehittämistä
• Jatkuva oppiminen, elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

31.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 11.10.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on edistää uudenlaista ohjausajattelua ja -osaamista parantaa sitä kautta ohjausprosessien laatua ja vaikuttavuutta. Keskiössä ovat yksilö- ja tarvelähtöisyys, ohjauksen arviointi ja tulevaisuussuuntautuneisuus. Tarkoituksena on varmistaa, että ohjaustyöhön osallistuvat kehittävät osaamistaan tulevaisuuden yhteiskunnallisten vaatimusten mukaisesti. Koulutuksen aikana kehitetään toimintatapoja, joilla varmistetaan ohjauspalvelujen arviointiin perustuva laatu ja vaikuttavuus.

Sisältö (OJ)

Keskeinen tavoite:

Löytää tapoja ohjauksen laadun varmistamiseen.

Koulutuksen aikana tarkastellaan seuraavia teemoja:
- Suunnitelmallinen ohjaus
- Laadukas ohjaus
- Mitä hyvä ohjaus saa aikaan (Ohjauksen vaikuttavuus)
- Miten arvioida ohjauksen laatua ja vaikuttavuutta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

07.10.2024 - 05.11.2024

Ajoitus

06.11.2024 - 15.01.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Valmennuksen tavoite on oppia ymmärtämään ja hyödyntämään moninaisuutta/erilaisuutta työyhteisössä, sekä lisätä esihenkilön ja johtoryhmän jäsenten valmiuksia itsensä ja moninaisuuden johtamiseen. Osallistuja saa myös hyviä työkaluja ja käytäntöjä itsensä ja moninaisuuden johtamiseen.

Sisältö (OJ)

Teemoja:

• Erilaisuus työyhteisöä rikastavana ilmiönä
• Neljä erilaisuuden kerrostumaa, persoonallisuus, sisäiset tekijät, ulkoiset tekijät, organisaatiotekijät
• Myers-Briggs –persoonallisuusteoria
• Johdettavuustyypit
• Itsensä johtaminen
• Ikäjohtaminen
• Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen
• Erilaisuusosaamisen ja –johtamisen tasot
• Näkökulmia erilaisuuden johtamiseen
• Erilaisuuden hyödyntäminen on välttämätöntä organisaation menestymiselle
• Monimuotoisuus haastaa johtamisen
• Helppo/haastava työtoveri

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

21.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 11.03.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Osallistuja oppii soveltamaan kielitietoisia ja monikielisiä menetelmiä opetuksessaan ja ohjauksessaan.

Sisältö (OJ)

Kielitietoinen opetus ja ohjaus
Selkeä kielen käyttö ja kielellinen saavutettavuus
Monikieliset käytännöt

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 23.10.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Tavoitteena on antaa osallistujille työkaluja kielenoppimisen puheeksiottamiseen ja suunnitelmalliseen kielitaidon kehittämiseen työharjoittelun aikana. Osallistujat saavat keinoja ohjata opiskelijaa havainnoimaan ja hyödyntämään kielenoppimiseen otollisia tilanteita ja ottamaan vastuuta kielitaitonsa kehittämisestä työharjoittelussa.

Sisältö (OJ)

kielitietoinen ohjaus, tilanteinen kielenoppiminen, kielen oppiminen työssä, kielen puheeksiottaminen, kielisopimus

Ohjaus- ja opetuskeskustelut sekä työskentely vertaisryhmissä neljän viikon ajan (verkkokeskustelut, 1 vko / teema), kokoava lopputehtävä, yhteinen loppukeskustelu

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

13.08.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 06.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on antaa toisen asteen opetushenkilöstölle ajankohtaista osaamista vuorovaikutukseen, traumatietoisuuteen ja tunne- ja vuorovaikutukseen liittyvien ilmiöiden tunnistamiseen yksilö- ja yhteisötasolla.

Sisältö (OJ)

Empatian voima työssä
Ammatillisen kasvun merkitys yhteisön hyvinvoinnissa
Arvostava kohtaaminen työyhteisössä
Traumatietoinen työote ja yhteisöllinen opiskeluhuolto
Tarinateatteri-menetelmänä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

31.07.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 14.02.2025

Laajuus

12 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Koulutuksen tavoitteena on edistää osallistujien pedagogista suunnitteluosaamista huomioiden erityisesti
1) osaamisperustaisen oppimisprosessin suunnittelu ja toteuttaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä
2) monimuotoiset uudet oppimisympäristöt sekä
3) uudenlainen pedagoginen ajattelu ja työvälineet digitaalisissa ympäristöissä sekä pelillisyys oppimisen tukena

Sisältö (OJ)

Koulutus koostui kolmesta osiosta:
Pedagoginen suunnittelu ja käytännön opetuksen toteuttaminen 4 op
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toimintamallit jatkuvaan oppimiseen 4 op
Uutta pedagogista ajattelua ja työvälineitä digitaalisessa ympäristössä 4 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

04.08.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 11.03.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydennyskoulutus TAOK

Tavoitteet (OJ)

Työhyvinvointiin vaikuttavat niin organisaation piirteet, johtaminen, ilmapiiri, luottamuskulttuuri kuin työn hallinnan tunnekin sekä osaaminen. Parhaiten työhyvinvointia edistetään kaikkien osapuolten yhteistyöllä ja osallistavalla toimintakulttuurilla. Muutosjohtaminen on oppilaitosten nykypäivää ja siihen on monia hyviä toimintamalleja.

Sisältö (OJ)

Teemoja:

•hyvinvoivan työyhteisön kokonaisuus
•itsensä johtaminen, omat voimavarat, työhyvinvoinnin 8 osatekijää
•hyvä johtaminen
•hyvät olosuhteet, mielekäs työ
•tukea antava työyhteisö
•muutoksen vaiheet
•muutosvastarinta
•miten toimitaan oikeassa muutoshengessä
•muutosviestintä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty