Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 05.03.2025
Laajuus
7 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
43 % Lähiopetus, 57 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
Vastuuhenkilö
Elina Korpimäki
Ryhmät
-
24EHAAS5Haavahoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus, ryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa erilaiset haavat ja soveltaa niiden keskeiset hoitoperiaatteet potilaskohtaiseen hoitoon.
- analysoida ja arvioida haavan syntyyn vaikuttavia tekijöitä potilaan ja hoitoyhteisön näkökulmasta sekä osaa ennaltaehkäistä kroonisen haavan syntymistä
- tehdä oman ammattinsa edustajana päätöksiä haavapotilaan hoidosta itsenäisesti ja moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa hoitoympäristöissä
- toteuttaa potilaslähtöistä haavahoitoa perustellen sen näyttöön perustuvalla tiedolla ja arvioida vallitsevia hoitokäytäntöjä eettisesti kestävällä tavalla
Sisältö (OJ)
Orientoituminen haavahoidon opintoihin ja oppimisympäristöihin; henkilökohtainen opintosuunnitelma, verkko-oppiminen, verkko-oppimisympäristöt.
Kroonisten haavojen ehkäisy; painehaavan, laskimo- ja valtimoperäisen säärihaavan, riskitekijöiden arviointi, tunnistaminen ja ehkäisytoimenpiteet. Diabeetikon jalkaongelmien tunnistaminen ja ehkäisy.
Haavahoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi; etiologialtaan erilaiset haavat ja niiden hoidon periaatteet, haavan paikallishoitotuotteet ja lääkinnälliset laitteet, haavakivun arviointi ja hoito.
Paikallishoidon vaikuttavuuden arviointi; eettinen päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö osana haavahoitoa, haavojen ennaltaehkäisy, haavahoidon aseptiikka ja haavainfektioiden ennaltaehkäisy ja hoito.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty taso:
Opiskelija
- hallitsee haavahoidon olennaisen näyttöön perustuvan tiedon
- ymmärtää haavahoitoa tukevien tieteenalojen olennaisen tiedon sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoa tehtävissään
- osaa ratkaista haavahoidon käytännön ongelmatilanteita oman asiantuntemuksen ja tiedon perusteella erilaisissa hoitotilanteissa.
- työskentelee itsenäisesti asiantuntijatehtävissä
- kehittää opiskelu- ja työyhteisönsä osaamista haavahoidossa ja haavojen ennaltaehkäisyssä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.07.2025
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Elina Korpimäki
Ryhmät
-
24EHAAS5Haavahoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus, ryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja johtaa työelämän kehittämisprojektin soveltamalla näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita ja raportoida sen e-posterina.
- arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan haavahoidossa huomioiden alueelliset, kansalliset ja kansainväliset hoitosuositukset.
- toimia konsultatiivisesti haavahoidon moniammatillisessa työryhmässä.
- viestiä haavahoidosta moniammatillisessa tiimissä, alueellisissa ja kansallisissa yhteistyö- ja kehittämisryhmissä.
Sisältö (OJ)
Haavahoidon asiantuntijuus ja sen kehittäminen; oman haavahoidon osaamisen arviointi ja asiantuntijuuden kehittäminen projektina, asiantuntijuuden jakaminen moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa, asiantuntijaviestintä (sähköisen materiaalin tuottaminen ja levittäminen/jakaminen, konferenssiesitykset, posteri).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelijan aihe on työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut runsaasti ohjaustukea kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa. Opiskelija on toteuttanut työelämän kehittämisprojektin suunnitellussa aikataulussa. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käytetty pääosin oppikirjoja ja osin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija on hyödyntänyt ja soveltanut tietoa perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat pääosin kirjallisten töiden ohjeita. Raportissa käytetty kieli on pääosin sujuvaa ja johdonmukaista. Raportin ulkoasu ja esittäminen eivät kaikilta osin vastaa kirjallisten töiden ohjeita. Lähteisiin on viitattu pääosin ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut haavanhoidon edistäjänä omassa työyhteisössään. Työssä on kuvattu työyhteisön kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia. Opiskelija on tehnyt suunnitelman työyhteisön implementoinnista, mutta organisaatiotason suunnitelma puuttuu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on tarvinnut kehittämisprojektin toteuttamisessa ja päätöksenteossa ohjaustukea kehittämisprojektin eri vaiheissa. Opiskelija on toteuttanut suunnitelmallisesti työelämän kehittämisprojektin. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa hän käyttää ja soveltaa pääosin kansallista näyttöön perustuvaa tietoa, kuitenkin hyödyntäen joitakin kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti perustellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö vastaavat kirjallisten töiden ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja ammatillista. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Työssä on kuvattu työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehty joitakin korjaustoimia ja suunnitelmia implementoinnista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelijan aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja rajattu tarkoituksenmukaisesti. Tuotos palvelee työelämän tarpeita. Opiskelija on johtanut työelämän kehittämisprojektin itsenäisesti ja aktiivisella työotteella. Opiskelija on arvioinut ja kehittänyt omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan kriittisellä ja kehittävällä työotteella.
Opiskelija on laatinut tietoperustan, jossa on käyttänyt ja soveltanut näyttöön perustuvaa kansallista ja kansainvälistä tietoa sekä on hyödyntänyt tietoa monipuolisesti, perustellen ja kriittisesti tarkastellen. Raportin ja e-posterin rakenne ja sisältö on harkittu ja hallittu sekä vastaa kirjallisia ohjeita. Kieli, ulkoasu ja esittäminen on selkeää ja asiantuntevaa. Lähteisiin on viitattu ohjeiden mukaan.
Opiskelija on toiminut aktiivisella ja konsultatiivisella otteella haavanhoidon moniammatillisessa työryhmässä omassa organisaatiossa. Opiskelija on kuvannut työelämän kanssa tehtyä yhteistyötä, saatua palautetta ja sen pohjalta tehtyjä korjaustoimia sekä on laatinut suunnitelman implementoinnista.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
Vastuuhenkilö
Elina Korpimäki
Ryhmät
-
24EHAAS5Haavahoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus, ryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja arvioida haavahoidon laatua ja vaikuttavuutta omassa organisaatiossa ja alueellisessa yhteistyössä haavapotilaan hoitoketjussa.
- käyttää ja arvioida haavahoidon laatumenetelmiä sekä ehkäistä laatupoikkeamia.
- kehittää haavahoidon laatua ja potilasturvallisuutta omassa ja työyksikkönsä toiminnassa.
- tarkastella haavahoidon kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä potilaan hoidossa sekä yksi
Sisältö (OJ)
Näyttöön perustuva haavahoito; näyttöön perustuva toiminta ja näytön kokoaminen ja arviointi, näytön asteet, järjestelmälliset kirjallisuuskatsaukset ja niiden pohjalta laaditut hoitosuositukset, näytön vieminen potilaan hoidon päätöksentekoon ja hoidon toteuttamiseen esim. SSKIN Care Bundle.
Laadunhallinta haavahoidossa; kliiniseen toimintaan tarkoitetut laatumittarit ja niiden käyttö haavahoidon arvioinnissa organisaatiotasolla, esim. tehohoitopotilaalla, painehaavan esiintyvyys, haavan paraneminen/aika. Potilasturvallisuus ja laatupoikkeamat (Haipro) haavahoidossa.
Haavapotilaan hoitoketju ja sen alueellinen toimivuus; Hoitoketjukuvaukset SH piirit, hoitosuositusten käyttöönotto case esimerkit (videoklippi), haavahoidon kustannukset ja vaikuttavuuden arviointi, LEAN –sovellus haavapotilaan hoidon laadun kehittämisessä. Haavakeskus EWMA kriteerit.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Haavapotilaan hoitopolku on esitetty visuaalisesti selkeästi (kaavio tai piirros). Oman organisaation rooli ja vastuu hoitopolussa on määritelty. Kehittämisen kohteet potilaan hoidon laadun ja turvallisuuden näkökulmasta on nostettu esille ja niiden osalta on tehty kriittistä pohdintaa siitä, miten potilaan hoidon laatua ja turvallisuutta voidaan kyseisessä hoitopolussa kehittää.
Opiskelija on oman haavapotilaan kautta tarkastellut eritellen hoidon kustannuksia ja tuo seminaarissa esille perustellen ehdotuksia haavapotilaan hoidon kustannuksin vaikuttamiseksi ja nostaa esille haavahoidon vaikuttavuuteen liittyviä tekijöitä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
Vastuuhenkilö
Elina Korpimäki
Ryhmät
-
24EHAAS5Haavahoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus, ryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa tietoa ihon rakenteesta ja toiminnasta potilaslähtöisessä haavan arvioinnissa
- systemaattisesti kerätä, analysoida ja arvioida tietoa haavan paranemisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä potilaan, hoitoyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- arvioida ja tunnistaa haavan paranemisen hidastumisen ja haavainfektion
- tehdä haavan paranemisen arviointiin perustuen potilaan haavan paikallishoitoa ja potilaan kokonaishoitoa koskevia päätöksiä yhdessä eri alan asiantuntijoiden, potilaan ja hänen läheistensä kanssa
- kirjata hoitosuunnitelmaan potilaslähtöisesti haavan paranemisen ja siihen vaikuttavat tekijät, suunnitellun haavahoidon ja arvioinnin
- kehittää haavahoidon kirjaamista
- hyödyntää digitalisaatiota ja etäpalveluita haavahoitotyössä
- konsultoida haavahoidon asiantuntijoita
Sisältö (OJ)
Haavan paraneminen; haavan paraneminen PPI ja PSI, haavanparanemiseen vaikuttavat potilaskohtaiset tekijät, hoitoyhteisö sekä kulttuuriset tekijät, että yhteiskunnalliset tekijät, kroonisen haavan paranemisprosessi ja siihen liittyvät ongelmat. Potilaan ja läheisten osallistaminen haavanhoidossa. Digitaalisuuden mahdollisuudet potilaan omahoidon tukemisessa ja konsultoinnissa.
Haavan arviointi ja siinä käytettävät välineet ja laitteet; luokittelu (etiologia, EPUAP painehaavan asteet, VPMK, palo- ja paleltumavammat), kuvantaminen, haavaympäristön arviointi, haavainfektion tunnistaminen (paikallis- ja yleisoireet), bakteerinäytteen otto.
Haavan paranemisen dokumentointi; Näyttöön perustuvan tiedon mukaan huomioiden kansalliset kirjaamisen käytännöt.
Haavakonsultaatio ja digitalisaatio haavahoidossa: ISBAR haavahoidossa, etäkonsultaatiot, tietosuoja ja potilasturvallisuus digitaalista konsultaatiota käytettäessä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty taso
- Opiskelija ymmärtää haavan paranemiseen vaikuttavien tekijöiden kokonaisuuden. Pystyy soveltamaan tutkittua tietoa haavapotilaan hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa halliten menetelmät, joilla osallistaa potilas ja läheiset haavanhoitoon.
- Hallitsee haavahoidon rakenteisen kirjaamisen sekä ymmärtää digitalisaation merkityksen. Osaa konsultoida asiantuntijoita.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.05.2025
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Haavahoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Korpimäki
- Piia Lavonius-Ylönen
- Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Elina Korpimäki
Ryhmät
-
24EHAAS5Haavahoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus, ryhmä 5
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida ja arvioida potilaan elämänlaatuun liittyviä tekijöitä erilaisilla mittareilla sekä soveltaa osaamistaan haavapotilaan hoidossa
- edistää haavapotilaan ja omaisten voimavaraistumista erilaisissa hoitoympäristöissä soveltaen tarkoituksenmukaisia ohjausmenetelmiä
- tuottaa ja kehittää ohjausmateriaalia potilaille sekä henkilöstölle näyttöön perustuen
- arvioida ohjauksen vaikuttavuutta potilaskohtaisessa hoidossa
- syventää ja kehittää omaa ohjausosaamistaan näyttöön perustuen
Sisältö (OJ)
Haavapotilaan elämänlaatu; elämänlaatumittarit, kipu osana elämänlaatua heikentävänä tekijänä, potilaan omahoidon tukeminen erilaisissa hoitoympäristöissä
Haavapotilaan ohjaaminen; potilaan voimavaraistuminen ja hoitoon sitoutuminen, ohjausprosessi ja -menetelmät, ohjausmateriaalit, ohjauksen vaikuttavuus.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija
- hallitsee laaja-alaisesti haavapotilaan elämänlaatuun ja ohjaukseen liittyvien käsitteiden käytön
- hallitsee elämänlaatuun liittyvien mittarien käytön ja soveltaa saamaansa tietoa asiakaslähtöisesti haavapotilaan hoidossa
- osallistuu elämänlaatuun liittyvään verkkokeskusteluun osoittaen asiantuntijuutta sekä kriittistä ajattelua
- soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa haavapotilaan ohjauksessa
- arvioi kriittisesti käyttämiään tietolähteitä sekä soveltaa monitieteistä tietoperustaa haavapotilaan hoidossa
- arvioi haavapotilaan voimavaroja ja soveltaa saamaansa tietoa haavapotilaan ohjauksessa
- toteuttaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisiä ratkaisuja ohjaustilanteissa
- tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti haavahoitotyön ja ohjaamisen osaamistaan sekä on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen
- tuottaa asiantuntevasti suunnitellun, toteutetun ja itsearvioidun videon ohjaustilanteesta sekä analysoi ja antaa kriittistä ja rakentavaa vertaispalautetta
Arviointiasteikko
0-5