Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Tutkinto
- Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
- Tutkintonimike
- Fysioterapeutti (AMK)
- Laajuus
- 210 op
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Fysioterapeutti (AMK), EQF 6
Yhteystiedot
Osaamispäällikkö
Kirsi Mansikkamäki
Tutkintovastaava
Hannu Järvinen
Opinto-ohjaaja
Ina Grönlund
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset, ks. TAMKin www-sivut.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan. Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen ja niitä vastaavan osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinnon profiili
Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Bachelor-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman tuottama osaaminen painottuu ensimmäisen lukuvuoden aikana terveen ihmisen anatomiaan, liikkeiden, liikkumisen sekä toimintakyvyn tutkimiseen ja ohjaamiseen. Opiskelija perehtyy sote -alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin sekä oppii koulutuksen aikana niiden mukaiseen toimintaan. Opiskelija saa lukuvuoden aikana kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta, asiakaspalvelusta ja tutustuu fysioterapeutin työhön. Opiskelija saa valmiuksia mm. perusliikkumisen analysoimiseen ja ohjaamiseen, terapeuttiseen harjoitteluun sekä erilaisten muiden ohjaus- ja opetusmenetelmien käyttämiseen. Lisäksi hän perehtyy fysioterapeutin ammatissa tarvittavaan englannin kieleen.
Toisen lukuvuoden aikana opiskelija harjaantuu aikuisväestön fysioterapian toteuttamiseen. Opinnoissa sisältöinä ovat mm. tuki- ja liikuntaelimistön sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön sairaudet, neurologiset sairaudet ja mielenterveyden haasteet. Opiskelija tutustuu ammattitaitoa edistävien harjoittelujaksojen aikana erilaisiin terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristöihin. Lisäksi opiskelija perehtyy fysioterapeutin ammatissa tarvittavaan ruotsin kieleen. Lukuvuoden päätteeksi opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää tieteelliseen näyttöön perustuvaa tietoa fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän on myös perehtynyt sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään.
Kolmantena lukuvuonna opiskelija perehtyy lasten ja nuorten samoin kuin ikääntyvien terveyden ja toimintakyvyn erityiskysymyksiin. Lukuvuoden päätteeksi hän osaa suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa sekä arvioida sen vaikutuksia. Kliinisessä päättelyssä painottuvat asiakkaan ja hänen viiteryhmiensä lähtökohdat. Lisäksi kolmannen lukuvuoden aikana hän tutustuu työelämävalmiuksiin ja työhyvinvointiin. Opiskelija suorittaa kaksi ammattitaitoa edistävää harjoittelujaksoa. Fysioterapeuttiopiskelijoilla on mahdollisuus lähteä opiskelijavaihtoon kolmannen tai neljännen lukuvuoden aikana. Omat opiskelijat saavat mahdollisuuksia kotikansainvälistymiseen vaihto-opiskelijoiden opiskelijatutoreina.
Ennen koulutuksen päättymistä opiskelija on saanut valmiuksia projektien toteuttamiseen mm. osallistumalla hankkeiden työskentelyyn. Hän on syventänyt ammatillista osaamistaan valitsemillaan fysioterapian erityisalueilla erityisesti opinnäytetyön sekä valinnaisten opintojen kautta. Lisäksi hän on omaksunut monipuolista kieliosaamista kiinteäksi osaksi omaa ammatillista identiteettiään. Hän on myös perehtynyt moniammatilliseen johtamiseen ja kehittämiseen sote-alalla. Neljäntenä lukuvuonna opiskelija saa valmiuksia myös fysioterapiayrittäjänä toimimiseen.
Opintojaksoja on suunniteltu ja toteutetaan yhteistyössä Tampereen korkeakouluyhteisön toisten tutkinto-ohjelmien kanssa. Fysioterapeuttiopiskelijat opiskelevat myös moniammatillisissa ryhmissä. Lisäksi tutkintoon on mahdollista valita kuntoutuksen alan opintoja muiden ammattikorkeakoulujen yhteisestä opintojaksotarjonnasta.
Sijoittuminen työelämään
Fysioterapeutilla on valmistumisensa jälkeen valmiudet itseohjautuvaan kliinisen päätöksentekoprosessin mukaiseen, asiakaslähtöiseen, tehokkaaseen ja kustannusvaikuttavaan toimintaan. Toiminta on näyttöön perustuvaa, lakeja ja ammattialan eettisiä periaatteita noudattavaa. Hän työskentelee eri-ikäisten ihmisten parissa mm. sote palvelukeskuksissa, tutkimus- ja kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, yksityisissä fysioterapialaitoksissa, erilaisissa järjestöissä, koulu- ja liikuntatoimessa, yrittäjänä sekä erilaisissa hankkeissa ja markkinoinnissa. Hän osaa toimia erilaisissa ammatillisissa tilanteissa luontevasti myös englannin ja ruotsin kielellä. Fysioterapeutti työskentelee usein työryhmän jäsenenä vaikka vastaakin itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä.
Jatko-opintomahdollisuudet
Tutkinto antaa hakukelpoisuuden ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tai maisteriopintoihin yliopistoissa ja muissa korkeakouluissa.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Opintojen toteuttaminen
Fysioterapian perustana on fysioterapiatiede. Opinnot koostuvat ammattiopinnoista ja opinnäytetyöstä sekä vapaasti valittavista opinnoista. Opintokokonaisuuksiin sisältyy sekä teoreettisia opintoja että käytännön harjoittelua. Eri oppiaineiden tietoa yhdistetään opintojaksojen tavoitteiden mukaisesti opiskelijan ammatillista osaamista kehittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa huomioidaan teknologian mahdollisuudet. Ammattiopinnoista 45 opintopisteen osuus toteutuu ammattitaitoa edistävänä harjoitteluna eri harjoittelupaikoissa. Koulutuksen päätteeksi opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteita fysioterapeutin työssä.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelmassa korostuu kunkin opiskelijan henkilökohtaisen ammatillisen kasvun prosessi. Se vaihtelee yksilöllisesti mm. opiskelijan aikaisemman osaamisen ja oppimisympäristöjen mukaan. Koulutus toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulussa ongelmaperustaisen pedagogiikan (problem based learning = PBL) mukaisesti. Ongelmaperustainen pedagogiikka tukee opiskelijan tiedonhankintataitojen, henkilökohtaisen tiedonmuodostuksen ja ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymistä koko koulutuksen ajan.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Studies for Exhange Students, Degree Programme in Physiotherapy
Ajoitus ja rakenne:
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Studies for Exhange Students, Degree Programme in Physiotherapy
Ajoitus ja rakenne:
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Studies for Exchange Students, Degree Programme in Physiotherapy
Ajoitus ja rakenne:
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Studies for Exchange Students for Physiotherapists
Ajoitus ja rakenne:
Studies for Exchange Students, Degree Programme in Physiotherapy, Spring
Ajoitus ja rakenne:
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Ajoitus ja rakenne:
Studies for Exchange Students, Degree Programme in Physiotherapy
Ajoitus ja rakenne: