Siirry suoraan sisältöön

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Insinööri (ylempi-AMK), NQF 7
Bioanalyytikko (ylempi AMK), Ensihoitaja (ylempi AMK), Fysioterapeutti (ylempi AMK), Röntgenhoitaja (ylempi AMK), Kätilö (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK), Sosionomi (ylempi AMK), Sairaanhoitaja (ylempi AMK), NQF 7
Tradenomi (ylempi AMK), NQF 7

Yhteystiedot

Tutkintovastaava:
Pekka Pöyry, etunimi.sukunimi@tuni.fi

Opintoasiainkoordinaattori:
Teija Helin

Opinto-ohjaaja:
Minna Majuri

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Ylempi AMK -tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet soveltuvan korkeakoulututkinnon ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen. Opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon suorittaneelta, joka on sittemmin suorittanut soveltuvan keakoulututkinnon, voidaan vaadittavaksi työkokemukseksi hyväksyä myös ennen koulututkinnon suorittamista saatu työkokemus asianomaiselta alalta.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opiskelijan on mahdollista saada tunnustusta aiemmin hankitusta osaamisestaan.
Katso TAMKin yleiset AHOT-ohjeet

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Lisätietoja: TAMKin tutkintosääntö ja ammattikorkeakoululaki.
TAMKin tutkintosääntö
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista

Tutkinnon profiili

Tutkinto on ammatillisesti suuntautunut Master-tason korkeakoulututkinto.
Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaisen viitekehystä.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Digitalisaatio muuttaa yhteiskuntaa ja organisaatioita nopeasti. Tämän myötä myös työelämän tarpeet muuttuvat. Datan merkitys lisääntyy jatkuvasti, ja tekoälyä hyödynnetään enenevissä määrin eri sovellusaloilla. Nämä digitalisaation tuomat muutokset edellyttävät eri alojen asiantuntijoilta dataosaamisen kasvattamista ja tekoälyn mahdollisuuksien tunnistamista omalla asiantuntemusalallaan, unohtamatta myöskään digitalisaatioon liittyviä eettisiä näkökulmia.

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma antaa sinulle valmiudet toimia itsenäisesti asiantuntijana ja kehittäjänä vaativissa tehtävissä, joissa tarvitaan dataa ja hyödynnetään tekoälyä tai jotka tähtäävät näiden hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Koulutuksessa opit tunnistamaan oman asiantuntija-alasi erilaisia datatarpeita ja ymmärrät datan hyödyntämismahdollisuuksia omalla sovellusalallasi. Opit tekemään myös datan esikäsittelyä, analysointia ja visualisointia käytännössä.

Koulutuksen aikana tutustut tekoälyn käsitteisiin ja menetelmiin sekä opit hyödyntämään tekoälyn menetelmiä ja sovelluksia myös käytännössä. Koulutukseen osallistuvat opiskelijat tulevat erilaisilta koulutustaustoilta (mm. insinöörejä, sairaanhoitajia ja tradenomeja), mikä antaa sinulle erinomaisen mahdillisuuden verkostoitua ja ymmärtää eri alojen asiantuntijoiden käsitteistöä ja tapaa ratkoa ongelmia. Tarkoituksena on, että myös opiskelijat jakavat toisilleen tietojaa ja taitojaan. Koulutus antaa sinulle valmiudet syventää ammatillista osaamistasi ja antaa sinulle menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voit jatkaa osaamisesi kehittämistä myös koulutuksen jälkeen.

Sijoittuminen työelämään

Yrityksissä ja organisaatioissa on kova tarve asiantuntijoille, joilla on oman substanssiosaamisen lisäksi myös data- ja tekoälyosaamista. He voivat työskennellä asiantuntijoina erilaisissa projekti-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä.
Tehtävänimikkeitä voivat olla yli-insinööri, data-asiantuntija, sovellusasiantuntija, projektipäällikkö, järjestelmäpäällikkö, erityissuunnittelija tai erityisasiantuntija.

Jatko-opintomahdollisuudet

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa muodollisesti samat jatko-opintomahdollisuudet kuin yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä
Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät opintojen toteutussuunnitelmista. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat.
TAMKin tutkintosääntö

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina, ja sen voi suorittaa työn ohella.
Lähiopetusta on keskimäärin joka toinen viikko, torstai-iltana (16.30-20.00) ja perjantaisin koko päivän (8.30-16). Vaihtoehtoisissa syventävissä opinnoissa voi olla tästä poikkeava aikataulu, mikä koskee erityisesti 90 opintopisteen laajuista tutkintoa.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset sekä TAMKin strategia.
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Yhteistyö työelämän kanssa toteutuu opinnäytetöinä, hankkeina, verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain opintojaksopalautetta ja valmistuneiden palaute kootaan sähköisellä kyselyllä.

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Insinööri ylempi AMK)
Tunnus
(25YDT)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK)
Tunnus
(25YDS)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Tradenomi ylempi AMK)
Tunnus
(25YDL)
Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Insinööri ylempi AMK)
Tunnus
(24YDT)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK)
Tunnus
(24YDS)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Tradenomi ylempi AMK)
Tunnus
(24YDL)
Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Insinööri ylempi AMK)
Tunnus
(22YDT)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK)
Tunnus
(22YDS)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Tradenomi ylempi AMK)
Tunnus
(22YDL)
Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Insinööri ylempi AMK)
Tunnus
(21YDT)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK)
Tunnus
(21YDS)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Tradenomi ylempi AMK)
Tunnus
(21YDL)
Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Insinööri ylempi AMK)
Tunnus
(20YDT)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK)
Tunnus
(20YDS)

Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Tradenomi ylempi AMK)
Tunnus
(20YDL)
Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 15.02.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 11.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Dataosaaminen ja tekoäly YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tony Torp
Vastuuhenkilö

Tony Torp

Ryhmät
  • 25YDT
    Dataosaaminen ja tekoäly 2025, ylempi tutkinto-ohjelma, insinööri
  • 25YDS
    Dataosaaminen ja tekoäly 2025, ylempi tutkinto-ohjelma, sote
  • 25YDL
    Dataosaaminen ja tekoäly 2025, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tuntee keskeisimmät digitalisaatiota ajavat teknologiat: esineiden ja asioiden internet, tiedonsiirtoteknologiat, kyberturvallisuus, ohjelmistotuotanto. Opiskelija tietää keskeiset digitaalisten palveluiden tuotantomenetelmät sekä digitalisaation mahdollistavan teknologisen infrastruktuurin. Opiskelija tietää tekoälyn ja koneoppimisen keskeisimmät periaatteet.

Sisältö (OJ)

Katsaus teknologioihin digitalisaation takana. Digitalisaatio ja yhteiskunta. Esineiden ja asioiden internet. Tiedonsiirtoteknologioiden yleiskatsaus. Digitaalisten palveluiden tuottaminen ja ohjelmistotuotanto. Kyberturvallisuus. Digitalisaation tulevaisuuden näkymät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää ja tunnistaa kurssisisällössä olevat teknologiat sekä niiden rooleja erilaisissa digitaalisissa ratkaisuissa. Opiskelija ymmärtää teknologioiden yleiset periaatteet sekä niiden hyödyntämiskohteita digitaalisissa ratkaisuissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee kurssisisällössä olevat teknologiat sekä tunnistaa niiden merkityksen ja roolit digitaalisten palveluiden ja järjestelmien kokonaisarkkitehtuurissa. Opiskeija osaa myös esittää vaihtoehtoisia ratkaisumalleja ja kehityskohteita nykyisiin järjestelmiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kurssisisällössä olevat teknologiat. Opiskelija osaa lisäksi analysoida erilaisia digitaalisia ratkaisuja teknologisen kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta sekä arvioida arkkitehtuurissa hyödynnettyjen teknologioiden soveltuvuutta ratkaisuun. Opiskelija osaa myös tunnistaa digitaalisten ratkaisujen kehityskohteita sekä vaihtoehtoisia toteutustapoja.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

24.11.2024 - 01.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Dataosaaminen ja tekoäly YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pekka Pöyry
Vastuuhenkilö

Pekka Pöyry

Ryhmät
  • 25YDL
    Dataosaaminen ja tekoäly 2025, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi
  • 25YDS
    Dataosaaminen ja tekoäly 2025, ylempi tutkinto-ohjelma, sote
  • 24YDL
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi
  • 24YDS
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, sote

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää omaa toimintaansa hanketyöskentelyssä

Sisältö (OJ)

Työskentelyä TAMKin ulkoisen rahoituksen hankkeessa tai muussa hankkeessa.
1 opintopiste = 27 h opiskelijan työtä.
Opiskelija sopii hanketyöskentelystä ja sen raportoinnista hankkeessa toimivan opettajan tai oman opettajatuutorin kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

04.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Dataosaaminen ja tekoäly YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ossi Nykänen
Vastuuhenkilö

Ossi Nykänen

Ryhmät
  • 24YDT
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, insinööri
  • 24YDS
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, sote
  • 24YDL
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää mitä tarkoittaa tekoäly ja millaisia tyypillisiä ongelmia sillä ratkotaan. Opiskelija tuntee tekoälyyn liittyvät keskeiset käsitteet ja algoritmit. Opiskelija tutustuu joihinkin tyypillisiin tekoälytyökaluihin ja niiden käyttöön. Tekoälyn sovellusalueita käydään lävitse.

Sisältö (OJ)

Tekoälyn olemus ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet. Tekoälyllä tyypillisesti ratkaistavat ongelmat. Eri tyyppiset tekoälyalgoritmit. Tekoälyyn liittyvät työkalut. Tekoälysovelluksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tuntee tekoälyn yleisesti. Opiskelija osaa hyödyntää ohjatusti joitakin läpikäytyjä tekoälyyn liittyviä teknologioita. Opiskelija kykenee tunnistamaan eräitä sovellusalueita, johon tekoäly sopii.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee tekoälyn ja sen keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa hyödyntää osaa kurssilla läpikäytyjä tekoälyyn liittyviä teknologioita. Opiskelija kykenee tunnistamaan tekoälyn käyttömahdollisuuksia eri sovellusalueilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee tekoälyn ja sen keskeiset käsitteet monipuolisesti. Opiskelija osaa hyödyntää luovasti keskeisimpiä läpikäytyjä tekoälyyn liittyviä teknologioita. Opiskelija kykenee arvioimaan erinomaisesti tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet eri sovellusalueilla.

Aika ja paikka

Ks. periodiaikataulu. Kurssi starttaa hybridimuotoisena siten, että läsnäolo kampuksella on suositeltava osallistumistapa, mutta osallistumiseen tarjotaan mahdollisuuksien mukaan myös MS Teams-etäyhteys. Etäyhteyden roolia kurssilla arvioidaan kurssin kuluessa ja osallistumissuositusta tarkistetaan tarvittaessa. (Huomaa, että Teamsia voidaan joka tapauksessa käyttää myös paikan päällä kampuksella, esim. ryhmäkeskusteluissa, tallenteiden luomisessa ja tarkastelussa, ym.)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana määräytyy harjoituksista ja harjoitustyöstä kerättävien suorituspisteiden perusteella. Läpäisyyn ja arvosanaan 1 vaaditaan vähintään 30% pisteistä, maksimiarvosanaan vähintään 90% pisteistä (muut arvosanat lineaarisesti tältä väliltä).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssiin sisältyy oppimistehtävinä opetusviikkojen johdantoesityksiin ja teemoihin littyviä harjoituksia sekä suurempi harjoitustyö. Aikataulut, ohjeistus, aineistot ja tehtävien palautus Moodlessa.

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa, sisältäen linkkejä aihepiirin englanninkieliseen aineistoon (mm. työkalujen ohjeet ja dokumentaatio).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Intensiivisiä kontaktiopetuspäiviä (etäopetus) ja näihin liittyviä harjoituksia, joista osa on tarkoitus tehdä itseopiskeluna. Ks. kurssin aikataulu.

Ilmoittautumisaika

04.05.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Dataosaaminen ja tekoäly YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jere Käpyaho
Vastuuhenkilö

Jere Käpyaho

Ryhmät
  • 24YDT
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, insinööri
  • 24YDS
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, sote
  • 24YDL
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia ja tietää, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee erilaisia tekoälyn sovellustekniikoita ja menetelmiä sekä osaa valita niistä sopivimman eri käyttötarkoitukseen.

Sisältö (OJ)

Tekoälyä sisältävän sovelluksen suunnittelu ja toteuttaminen ohjelmointikielen avulla, datan käsittely osana tekoälysovellusta, tekoälymallien opettaminen ja testaus sekä tulosten arviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti tekoälyä hyödyntävän sovelluksen ja tietää, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee jonkin tekoälyn sovellustekniikan ja/tai menetelmän.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia ja tietää, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee joitakin tekoälyn sovellustekniikoita ja menetelmiä sekä osaa käyttää niistä jotakin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa toteuttaa monipuolisesti erilaisia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia ja tietää hyvin, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee monipuolisesti erilaisia tekoälyn sovellustekniikoita ja menetelmiä sekä osaa valita niistä sopivimman eri käyttötarkoitukseen.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 - esimerkin testailua ja raportti
2 - oma case omalla datalla, testailua ja raportti
3 - oma case kahden erilaisen mallin opettaminen, testailua ja raportti
4 - oma case, kolmen erilaisen mallin opettaminen, tulosten vertailu keskenään ja pohdinta siitä, mikä menetelmä antoi parhaan tuloksen, metriikoiden ja tunnuslukujen käyttöä ja niiden pohdintaa, testailua ja raportti
+1 esitys

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

ei palautusta eikä esitystä

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa toteuttaa ohjatusti tekoälyä hyödyntävän sovelluksen ja tietää, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee jonkin tekoälyn sovellustekniikan ja/tai menetelmän.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa toteuttaa erilaisia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia ja tietää, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee joitakin tekoälyn sovellustekniikoita ja menetelmiä sekä osaa käyttää niistä jotakin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa toteuttaa monipuolisesti erilaisia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia ja tietää hyvin, miten dataa käytetään osana tekoälysovellusta. Opiskelija tuntee monipuolisesti erilaisia tekoälyn sovellustekniikoita ja menetelmiä sekä osaa valita niistä sopivimman eri käyttötarkoitukseen.

Ilmoittautumisaika

04.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Dataosaaminen ja tekoäly YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ossi Nykänen
Vastuuhenkilö

Ossi Nykänen

Ryhmät
  • 24YDT
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, insinööri
  • 24YDS
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, sote
  • 24YDL
    Dataosaaminen ja tekoäly 2024, ylempi tutkinto-ohjelma, tradenomi

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää erilaisia tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuita ja tuntee datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia tilanteita, joissa voidaan hyödyntää tekoälyä ja minkälaista dataa ratkaisut vaativat.

Sisältö (OJ)

Tekoälyä hyödyntävien tapausten tutkimista ja analysointia. Datan rooli osana tekoälysovellusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tutkii ja analysoi tekoälyratkaisuita ja tunnistaa datan roolin osana tekoälysovelluksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita eri näkökulmista ja ymmärtää datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa hyvin tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää, millaista dataa tällöin tarvitaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa tutkia ja analysoida tekoälyratkaisuita monipuolisesti ja ymmärtää hyvin datan roolin osana tekoälysovelluksia. Opiskelija osaa tunnistaa erinomaisesti tilanteita, joissa tekoälyä voidaan hyödyntää ja ymmärtää hyvin, millaista dataa tällöin tarvitaan ja onko dataa riittävästi saatavilla ja mistä dataa saadaan lisää.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssiarvosana perustuu kurssin välietappien asianmukaiseen saavuttamiseen:
1 - seminaari esitys pidetty (pakollinen)
+1 - seminaari esityksen laajuus ja sisältö asianmukainen
+1 - väliraportti palautettu ajallaan
+1 - loppuraportti ja lopullinen esitysmateriaali palautettu ajallaan
+1 - Seminaariesitys pitää sisällään myös "live-demon" kolmannen osapuolen tekemää ja/tai (pientä) itse tehtyä sovellusta hyödyntäen. (Plan-B:nä on hyvä ottaa kuitenkin esityskalvoihin pari ruuduunkaappauskuvaa sen varalta, että live-demossa tulee teknisiä ongelmia.)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentelyä kampuksella, etäosallistumismahdollisuudella MS Teamsillä. Kurssin aikana tutustutaan valittuun tekoälyn tai sen sovelluksen aihepiiriin pienryhmissä (tiivis väliraportti), syvennetään siihen liittyvää omaa osaamista (lyhyt loppuraportti) ja valmistellaan aiheesta esitys muille kurssin osallistujille (seminaariesityksen esityskalvot tms. materiaali). Aikataulut, ohjeistus, aineistot ja tehtävien palautus Moodlessa.

Oppimateriaalit

Materiaali moodlessa, sisältäen linkkejä aihepiirin englanninkieliseen aineistoon.