Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma (Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK): 24YDS
Tunnus: 24YDS
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Kuvaus
HAKUKELPOISUUS
Ylempi AMK -tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet soveltuvan korkeakoulututkinnon ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen. Opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon suorittaneelta, joka on sittemmin suorittanut soveltuvan keakoulututkinnon, voidaan vaadittavaksi työkokemukseksi hyväksyä myös ennen koulututkinnon suorittamista saatu työkokemus asianomaiselta alalta.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Digitalisaatio muuttaa yhteiskuntaa ja organisaatioita nopeasti. Tämän myötä myös työelämän tarpeet muuttuvat. Datan merkitys lisääntyy jatkuvasti, ja tekoälyä hyödynnetään enenevissä määrin eri sovellusaloilla. Nämä digitalisaation tuomat muutokset edellyttävät eri alojen asiantuntijoilta dataosaamisen kasvattamista ja tekoälyn mahdollisuuksien tunnistamista omalla asiantuntemusalallaan, unohtamatta myöskään digitalisaatioon liittyviä eettisiä näkökulmia.
Dataosaamisen ja tekoälyn ylempi tutkinto-ohjelma antaa sinulle valmiudet toimia itsenäisesti asiantuntijana ja kehittäjänä vaativissa tehtävissä, joissa tarvitaan dataa ja hyödynnetään tekoälyä tai jotka tähtäävät näiden hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Koulutuksessa opit tunnistamaan oman asiantuntija-alasi erilaisia datatarpeita ja ymmärrät datan hyödyntämismahdollisuuksia omalla sovellusalallasi. Opit tekemään myös datan esikäsittelyä, analysointia ja visualisointia käytännössä.
Koulutuksen aikana tutustut tekoälyn käsitteisiin ja menetelmiin sekä opit hyödyntämään tekoälyn menetelmiä ja sovelluksia myös käytännössä. Koulutukseen osallistuvat opiskelijat tulevat erilaisilta koulutustaustoilta (mm. insinöörejä, sairaanhoitajia ja tradenomeja), mikä antaa sinulle erinomaisen mahdollisuuden verkostoitua ja ymmärtää eri alojen asiantuntijoiden käsitteistöä ja tapaa ratkoa ongelmia. Tarkoituksena on, että myös opiskelijat jakavat toisilleen tietojaa ja taitojaan. Koulutus antaa sinulle valmiudet syventää ammatillista osaamistasi ja antaa sinulle menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voit jatkaa osaamisesi kehittämistä myös koulutuksen jälkeen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Yrityksissä ja organisaatioissa on kova tarve asiantuntijoille, joilla on oman substanssiosaamisen lisäksi myös data- ja tekoälyosaamista. He voivat työskennellä asiantuntijoina erilaisissa projekti-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä.
Tehtävänimikkeitä voivat olla yli-insinööri, data-asiantuntija, sovellusasiantuntija, projektipäällikkö, järjestelmäpäällikkö, erityissuunnittelija tai erityisasiantuntija.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Datan käsittelyyn ja tekoälyn hyödyntämiseen liittyy aina myös vastuullisuus ja eettisyys. Nämä sopivat myös koulutuksen arvoperustaksi.
OPINTOJEN RAKENNE
Opinnot koostuvat opinnäytetyönä (30 op) tehtävästä dataan ja/tai tekoälyyn liittyvästä tutkimuksellisesta kehittämistehtävästä ja syventävistä ammattiopinnoista (25 op), vapaasti valittavista opinnoista (15 op) sekä opiskelijan taustasta riippuen valinnaisista syventävistä ammattiopinnoista (20 op, ei koske insinööri ylempi AMK-tutkinnon suorittavia). Syventävissä ammattiopinnoissa kartutat tietojasi ja taitojasi digitalisaatiossa, dataosaamisessa ja tekoälyn menetelmissä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24YDS-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||
5Y00FD85 | Digitalisaation teknologiat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
5Y00FD86 | Datan kerääminen ja käsittely | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
5Y00FD88 | Data-analyysi ja datan visualisointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
5Y00FD89 | Tekoälyn hyödyntäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
5Y00FD87 | Tekoäly ja sen menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
24YDS-1002 |
Vaihtoehtoiset syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
NY00EC51 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC53 | Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC55 | Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC57 | Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC59 | Henkilöstövoimavarojen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK73 | Tietojohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FD95 | Johtamisviestinnän analyysi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC67 | Projektiosaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC61 | Talousjohtamisen perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK72 | Strateginen talousjohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EC63 | Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00EK75 | Digitaalisten kanavien asiakashankinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FK31 | Hanketyöskentely | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
24YDS-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||
5Y00FE88 | Tekoälyn sovellukset | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
24YDS-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 6.7 | 13.3 | 6.7 | 6.7 | 6.7 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | 3.3 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
Yhteensä | 90 | 26.7 | 98.3 | 26.7 | 26.7 | 71.7 | 13.3 | 13.3 | 13.35 | 13.35 | 35.85 | 35.85 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Digitalisaation teknologiat |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Digitalisaation teknologiat |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Digitalisaation teknologiat |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Digitalisaation teknologiat |
Datan kerääminen ja käsittely |
Data-analyysi ja datan visualisointi |
Tekoälyn hyödyntäminen |
Tekoäly ja sen menetelmät |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Digitalisaation teknologiat |
Datan kerääminen ja käsittely |
Data-analyysi ja datan visualisointi |
Tekoälyn hyödyntäminen |
Tekoäly ja sen menetelmät |
Tekoälyn sovellukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Luokittelemattomat |
Näyttöön perustuva toiminta |
Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) |
Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus |
Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi |
Henkilöstövoimavarojen johtaminen |
Tietojohtaminen |
Johtamisviestinnän analyysi |
Projektiosaaminen |
Talousjohtamisen perusteet |
Strateginen talousjohtaminen |
Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä |
Digitaalisten kanavien asiakashankinta |
Hanketyöskentely |