Siirry suoraan sisältöön

Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Bioanalyytikko (ylempi AMK), Ensihoitaja (ylempi AMK), Fysioterapeutti (ylempi AMK), Kätilö (ylempi AMK), Röntgenhoitaja (ylempi AMK), Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK), Sosionomi (ylempi AMK)

Yhteystiedot

tutkintovastaava
Merja Kanervisto-Jokinen
opettajatutor
Heidi Peltolehto
osaamispäällikkö
Päivi Hautaviita
opintoasiankoordinaattori
Mervi Vainikainen
opinto-ohjaaja
Ina Grönlund

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Ylempi AMK -tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet sosiaali- tai terveysalan AMK tutkinnon (bioanalyytikko, ensihoitaja, fysioterapeutti, kätilö, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, sosionomi) tai vastaavan opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hakea hyväksiluettavaksi korkeakouluissa suoritettuja tutkinnon tavoitteisiin ja tasoon soveltuvia opintoja.
Hakeminen tapahtuu TAMK:n erillisen ohjeen mukaisesti.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

Koulutus noudattaa European Qualification Framework (EQF:n) mukaisia osaamisen tasokuvauksia sekä tutkintojen ja muun osaamisen kansallisen viitekehyksen (NQF) osaamiskuvauksia. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamista vastaava taso on 7.

Tutkinnon profiili

Terveysteknologialla tarkoitetaan lääketieteelliseen käyttötarkoitukseen tarkoitettuja lääkinnällisiä laitteita tai in vitro (ihmisen ulkopuoliseen) -diagnostiikkaan tarkoitettuja lääkinnällisiä laitteita. Hyvinvointiteknologialla tarkoitetaan erilaisia teknisiä ja teknologisia ratkaisuja, joilla ylläpidetään ja parannetaan ihmisen elämänlaatua, hyvinvointia tai terveyttä. Lisäksi hyvinvointiteknologioilla tarkoitetaan organisaatioiden henkilöstön käyttämiä, toimintaa ohjaavia ja arvioivia järjestelmiä. Koulutuksen arvoperustana ovat hyvinvointi- ja terveysteknologioihin liittyvä elinkaariajattelu, kestävä kehitys ja eettisyys.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Tutkinnon tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet toimia hyvinvointi- ja terveysteknologian asiantuntijana ja kehittäjänä. Lisäksi tavoitteena on antaa opiskelijalle projektinhallintataitoja ja valmiuksia hyvinvointi- ja terveysteknologisten tuotteiden ja palveluiden innovointiin ja kehittämiseen. Koulutuksen lähtökohtina ovat työelämässä tapahtuvat muutokset ja vaatimukset. Yhteiskunnalliset muutokset edellyttävät asiakas- ja käyttäjälähtöisten, näyttöön perustuvien ja vaikuttavien toimintamallien käyttöönottoa sekä niiden johtamista ja arviointia. Koulutuksen tuottamia keskeisiä osaamisia ovat rakennetun ympäristön esteettömyyden suunnitteluosaaminen, terveyden- ja sosiaalihuollon apuvälinepalveluosaaminen, asiakaslähtöinen projektiosaaminen, terveysalan laitteiden viranomaisvaatimusten dokumentointiosaaminen, terveys- ja sosiaalialan teknologisten ratkaisujen hankintaosaaminen sekä terveys-/hyvinvointiteknologioiden ICT-ratkaisut.

Sijoittuminen työelämään

Terveysteknologian koulutuksesta valmistuneet henkilöt voivat sijoittua hyvinvointi- ja terveysteknologian asiantuntijoiksi ja suunnittelijoiksi, hyvinvointiteknologiaohjaajiksi ja -koordinaattoreiksi, kehittämistehtäviin, projektipäälliköiksi sekä sovellus-/järjestelmäasiantuntijoiksi (asiakas- ja potilastietojärjestelmät).

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada ammatillisen opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.

Valmistuminen

Valmistumisen ehtona on opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Opinnot toteutetaan yhdessä sosiaali- ja terveysalan, liiketalouden ja tekniikan alan opiskelijoiden kanssa. Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina, jotka voi toteuttaa työn ohella. Opiskelijan on kuitenkin hyvä huomioida oma elämäntilanteensa ja varautua ajankäytöllisesti vaativaan opiskeluun. Lähiopetusta on keskimäärin joka toinen viikko, torstai-iltaisin ja perjantaisin (8.30-16).

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Yhteistyö työelämän kanssa toteutuu opinnäytetöinä, hankkeina, verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain opintojaksopalautetta ja henkilökohtaista palautetta HOPS-keskusteluissa. Lisäksi valmistuneiden palaute kootaan sähköisellä kyselyllä.

Terveysteknologian ylempi AMK-tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24YTS)
Terveysteknologian ylempi AMK-tutkinto-ohjelma
Tunnus
(24YTS)
Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 13.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
  • Juha Ranta-Ojala
Vastuuhenkilö

Juha Ranta-Ojala

Ryhmät
  • 24YTS
    Terveysteknologia 2024 sote, ylempi amk
  • 24YTL
    Terveysteknologia 2024 tradenomi, ylempi amk
  • 24YTT
    Terveysteknologia 2024 insinööri, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää taitoja käsitellä, analysoida ja visualisoida dataa. Opintojakso antaa valmiudet hyödyntää dataa päätöksenteossa terveysalalla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää keskeiset data-analytiikan termit ja käsitteet
- tietää datan keräämis-, tallennus- ja analysointimenetelmien periaatteet terveydenhuollon kontekstissa
- osaa hyödyntää data-analytiikka päätöksenteon välineenä
- tietää yleisimmät datan hallinta- ja visualisointimenetelmät
- ymmärtää datan merkityksen ja käyttökohteet terveydenhuollon prosesseissa

Sisältö (OJ)

Keskeiset käsitteet: terveydenhuollon datan määritelmä, Big Data, datan visualisointi, datan esikäsittely, datan varastointi ja sen teknologiat, API-rajapinnat
Data ja sen kategoriat
Datan käsittely- ja hyödyntämismenetelmiä
Katsaus datan varastointiteknologioihin ja API-rajapintoihin niiden hyödyntämiseksi
Datan visualisointi ja visuaalinen data-analytiikka
Data-analytiikka osana terveydenhuollon päätöksentekoa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa käsitellä dataa
- osaa tehdä datan analysointeja ja visualisointeja esimerkkien pohjalta
- tuntee joitakin dataan ja analytiikkaan liittyviä käsitteitä sekä joitakin datan käyttökohteita terveydenhuollon alueella

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa käsitellä dataa tarpeen mukaan
- osaa analysoida ja tehdä datan visualisointeja sekä ymmärtää näiden merkityksen käsittelykontekstissa
- tuntee tärkeimmät dataan ja analytiikkaan liittyvät käsitteet sekä useita datan käyttökohteita terveydenhuollon alueella
- ymmärtää datan merkityksen terveydenhuollon johtamisen prosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa käsitellä dataa monipuolisesti kontekstiin sopivalla tavalla
- osaa analysoida ja tehdä monipuolisia datan visualisointeja sekä ymmärtää näiden merkityksen käsittelykontekstissa
- tuntee tärkeimmät dataan ja analytiikkaan liittyvät käsitteet sekä useita datan käyttökohteita terveydenhuollon alueella
- ymmärtää datan merkityksen terveydenhuollon johtamisen prosesseissa

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

16.08.2024 - 24.11.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
Vastuuhenkilö

Heidi Peltolehto

Ryhmät
  • 24YTS
    Terveysteknologia 2024 sote, ylempi amk
  • 24YTL
    Terveysteknologia 2024 tradenomi, ylempi amk
  • 24YTT
    Terveysteknologia 2024 insinööri, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojakso antaa valmiudet luoda lääkinnällisten laitteiden regulaatiovaatimukset täyttävän laadunhallintajärjestelmän ja toimia asiantuntijatehtävissä sen mukaisesti.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee laadun ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet
- ymmärtää laadunhallinnan perusteet ja hyödyt
- tuntee regulaatiovaatimukset lääkinnällisten laitteiden laadunhallinnalle
- osaa suunnitella ja toteuttaa lääkinnällisten laitteiden laadunhallintaa
- osaa analysoida, täyttyvätkö terveysteknologian laadunhallinnan regulaatiovaatimukset

Sisältö (OJ)

Laatu, laadunhallinta ja laadunhallintajärjestelmät
Laadunhallinnan perusteet ja hyödyt
Lääkinnällisten laitteiden laadunhallinta ja laadunhallintastandardit
Regulaatiovaatimukset lääkinnällisten laitteiden laadunhallinnalle ja laadunhallintajärjestelmälle
Laadunhallintajärjestelmän suunnitteleminen, toteuttaminen ja ylläpitäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää laadun ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet
- osaa laadunhallinnan perusteet
- osaa lääkinnällisten laitteiden laadunhallinnan regulaatiovaatimusten perusteet
- osaa määritellä, miten lääkinnällisten laitteiden laadunhallintaa suunnitellaan ja toteutetaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää laadun ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet
- osaa laadunhallinnan perusteet ja tunnistaa sen hyödyt
- osaa tulkita lääkinnällisten laitteiden laadunhallinnan regulaatiovaatimuksia
- osaa suunnitella lääkinnällisten laitteiden laadunhallintajärjestelmän

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- tietää laadun ja laadunhallinnan keskeiset käsitteet
- osaa laadunhallinnan perusteet ja osaa analysoida sen hyötyjä
- osaa soveltaa lääkinnällisten laitteiden laadunhallinnan regulaatiovaatimuksia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja ylläpitää lääkinnällisten laitteiden laadunhallintajärjestelmää
- osaa analysoida, täyttyvätkö terveysteknologian laadunhallinnan regulaatiovaatimukset

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 06.06.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
  • Outi Tuisku
  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • KIELET englanti Virtuaalihenkilö
  • Tapio Yrjölä
  • Jaana Vainionpää
  • Jussi Ylänen
Vastuuhenkilö

Heidi Peltolehto

Ryhmät
  • 24YTS
    Terveysteknologia 2024 sote, ylempi amk
  • 24YTL
    Terveysteknologia 2024 tradenomi, ylempi amk
  • 24YTT
    Terveysteknologia 2024 insinööri, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.

Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
Vastuuhenkilö

Heidi Peltolehto

Ryhmät
  • 24YTS
    Terveysteknologia 2024 sote, ylempi amk
  • 24YKARAD
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, radiografian kehittämisosaaminen 2024
  • 24YTL
    Terveysteknologia 2024 tradenomi, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on antaa käsitys tietojärjestelmien sekä informaatio- ja viestintäteknologian soveltamisesta sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso antaa valmiudet ymmärtää ja täyttää asiakas- ja potilastietoja käsittelevien tietojärjestelmien valmistajia ja tietojärjestelmäpalvelun tuottajia sekä sote-palvelunantajia koskevat velvoitteet.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvät keskeiset käsitteet ja peruskonseptit
- tietää keskeisimmät digitaaliset langalliset ja langattomat tiedonsiirtotekniikat ja niiden käyttökohteet sosiaali- ja terveysalalla
- osaa luokitella ja tulkita vaatimukset, jotka koskevat sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäväksi tarkoitettuja asiakas- ja potilastietoja käsitteleviä tietojärjestelmiä
- tuntee keskeisimmän sääntelyn ja standardit sekä millaisiin tietojärjestelmiin niitä sovelletaan
- osaa ratkaista tietojärjestelmien yhteentoimivuuden tärkeimpiä haasteita
- osaa arvioida tyypillisten sähköisen terveydenhuollon sovellusten hyötyjä
- osaa arvioida tietojärjestelmien käyttöönottoa ammattilaisen ja asiakkaan näkökulmasta

Sisältö (OJ)

Alan toimijoiden roolit
Sosiaali- ja terveydenhuollon prosessit
Digitaalisen tiedonsiirron periaatteet, koodaus, bitit ja tavut
Keskeisimmät digitaalisen tiedonsiirron menetelmät
Rakenteinen tieto ja ei-rakenteinen tieto, tiedon laatu
Tietosuoja ja tietoturva sosiaali- ja terveydenhuollossa
Sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettävät tietojärjestelmät
Tietojärjestelmien sääntelyn viitekehys
Tieto- ja viestintäteknologian tulevaisuuden trendit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvät keskeiset käsitteet
- tietää tietojärjestelmien tiedonsiirtomenetelmiä
- tietää joitain keskeisiä standardeja ja viranomaisvaatimuksia sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäväksi tarkoitettujen asiakas- ja potilastietoja käsittelevien tietojärjestelmien luokittelun ja olennaisten vaatimusten periaatteet
- tietää tietojärjestelmien yhteentoimivuuden perusteet
- tuntee joitain sähköisen terveydenhuollon sovelluksia, muttei osaa arvioida niiden hyötyjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvät keskeiset käsitteet ja peruskonseptit
- tietää ja osaa tunnistaa tiedonsiirtojärjestelmien erilaisia tiedonsiirtomenetelmiä
- tietää keskeiset standardit ja viranomaisvaatimukset sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille
- osaa luokitella sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäväksi tarkoitettuja asiakas- ja potilastietoja käsitteleviä tietojärjestelmiä ja tuntee niiden olennaisten vaatimusten periaatteet
- tietää tietojärjestelmien yhteentoimivuuden periaatteet sekä tärkeimpiä haasteita ja ratkaisuja
- tuntee sähköisen terveydenhuollon sovelluksia eri käyttötarkoituksiin ja käyttäjille ja osaa arvioida niiden hyötyjä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin liittyvät keskeiset käsitteet ja peruskonseptit sekä osaa soveltaa niitä
- tietää sekä osaa tunnistaa ja arvioida tietojärjestelmien erilaisia tiedonsiirtomenetelmiä
- tietää keskeiset standardit ja viranomaisvaatimukset sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmille ja osaa soveltaa niitä
- osaa luokitella sosiaali- ja terveydenhuollossa käytettäväksi tarkoitettuja asiakas- ja potilastietoja käsitteleviä tietojärjestelmiä ja tuntee niiden olennaiset vaatimukset
- tietää tietojärjestelmien yhteentoimivuuden periaatteet sekä tärkeimpiä haasteita ja ratkaisuja
- tuntee sähköisen terveydenhuollon sovelluksia eri käyttötarkoituksiin ja käyttäjille ja osaa arvioida niiden hyötyjä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.10.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
  • Teemu Heinimäki
Vastuuhenkilö

Heidi Peltolehto

Ryhmät
  • 24YTS
    Terveysteknologia 2024 sote, ylempi amk
  • 24YTL
    Terveysteknologia 2024 tradenomi, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät tekoälyyn ja koneoppimiseen erityisesti terveysalan kontekstissa. Käsitellen edistyneitä algoritmeja ja ohjelmoinnin periaatteita opiskelijat arvioivat ja kehittävät tekoälyn sovelluksia, ja soveltavat teoreettista ymmärrystään ja osaamistaan vastaamaan nykyaikaisen terveydenhuollon haasteisiin ja innovaatioihin tekoälyn ja koneoppimisen alueella.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää tekoälyn ja koneoppimisen keskeiset periaatteet, termit ja käsitteet
- tietää koneoppimisen ja tekoälyn luomisen prosessin
- tietää tekoälyn keskeiset sovelluskohteet terveysalalla

Sisältö (OJ)

Algoritmin käsite, ohjelmoinnin perusperiaatteet
Tekoälyn ja koneoppimisen periaatteet, termit ja käsitteet
Tekoälyn ja koneoppimisen mallin luominen ja testaaminen sekä laadun arviointi
Tekoälyn ja koneoppimisen keskeiset sovelluskohteet terveysalalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tuntee tekoälyn keskeiset periaatteet, termit ja käsitteet
- tuntee tekoälyn luomisen prosessit
- tuntee tekoälyn keskeiset sovelluskohteet sekä niiden vaikutukset terveysalalla

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- tuntee tekoälyn keskeiset periaatteet, termit ja käsitteet
- tuntee tekoälyn luomisen prosessit
- tuntee tekoälyn keskeiset sovelluskohteet sekä niiden vaikutukset terveysalalla
- osaa luoda datan pohjalta koneoppimisen mallin sekä testata sekä arvioida mallia
- osaa analysoida tekoälyn käyttökohteita sekä käyttökelpoisuutta terveydenhuollon prosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- tuntee tekoälyn keskeiset periaatteet, termit ja käsitteet
- tuntee tekoälyn luomisen prosessit
- tuntee tekoälyn keskeiset sovelluskohteet sekä niiden vaikutukset terveysalalla
- osaa luoda datan pohjalta koneoppimisen mallin sekä testata sekä arvioida mallia
- osaa analysoida tekoälyn käyttökohteita sekä käyttökelpoisuutta terveydenhuollon prosesseissa
- osaa luoda tekoälyn mallin terveydenhuollon prosessissa sekä kriittisesti analysoida tekoälyn mallin laatua ja soveltuvuutta käyttökohteeseen
- tunnistaa erilaisten algoritmien erot koneoppimisen mallin luomisessa ja osaa valita käyttökohteeseen perustellusti soveltuvan algoritmin

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.10.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysteknologia YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Opettaja
  • Heidi Peltolehto
  • Jukka-Pekka Pirhonen
Vastuuhenkilö

Heidi Peltolehto

Ryhmät
  • 24YTS
    Terveysteknologia 2024 sote, ylempi amk
  • 24YTL
    Terveysteknologia 2024 tradenomi, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia monialaisessa tuotekehitysprojektiryhmässä
- hallitsee projektinhallinnan ja tuotekehityksen keskeiset käsitteet ja menetelmät
- tuntee regulaation ja standardien vaatimukset terveysteknologian tuotekehitykselle ja sen dokumentoinnille
- hallitsee lääkinnällisten laitteiden ja ohjelmistojen tuotekehitysprosessin ja -projektin vaiheet
- osaa ottaa huomioon käyttäjien tarpeet ja vaatimukset tuotekehitysprojektissa

Sisältö (OJ)

Projektit ja projektinhallinta
Tuotekehitysprosessi ja tuotekehitysprojekti
Ihmis- ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu, käyttäjien tarpeet ja tuotteen vaatimukset
Terveysteknologian tuotekehitys regulaatioiden ja standardien ohjaamana
Lääkinnällisen ohjelmiston kehityksen elinkaari
Lääkinnällisen laitteen tuotekehitysprojekti, sen vaiheet ja dokumentointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- tietää projektinhallinnan ja tuotekehityksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä
- osaa toimia monialaisessa tuotekehitysprojektiryhmässä
- tietää lääkinnällisten laitteiden ja ohjelmistojen tuotekehitysprosessin ja -projektin vaiheet
- osaa tunnistaa käyttäjien tarpeita ja tuotteen vaatimuksia tuotekehitysprojektissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa projektinhallinnan ja tuotekehityksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä
- osaa toimia hyvin monialaisessa tuotekehitysprojektiryhmässä
- tietää lääkinnällisten laitteiden ja ohjelmistojen tuotekehitysprosessin ja -projektin vaiheet sekä dokumentointivaatimukset
- osaa soveltaa menetelmiä käyttäjien tarpeiden ja tuotteen vaatimusten tunnistamiseksi tuotekehitysprojektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- ymmärtää laajasti projektinhallinnan ja tuotekehityksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä
- osaa toimia erinomaisesti monialaisessa tuotekehitysprojektiryhmässä
- osaa soveltaa lääkinnällisten laitteiden ja ohjelmistojen tuotekehityksen ja -projektin vaiheita sekä dokumentointivaatimuksia
- osaa soveltaa menetelmiä käyttäjien tarpeiden ja vaatimusten tunnistamiseksi ja täyttämiseksi tuotekehitysprojektissa

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Laajuus

30 - 60

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 5

Koulutus
  • Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Sisältö (OJ)

Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat TAMKin opinto-oppaasta https://opinto-opas-ops.tamk.fi/.

Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla insinööri (AMK), ammatillisen korkea-asteen insinööri, diplomi-insinööri tai vastaava ulkomainen tutkinto.


Ilmoittautuminen alkaa 9.12.2024 klo 9.00 ja päättyy 10.12.2024 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 5 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää.

Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja opintomaksu 300 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Kevään 2025 lähiopetuspäivät
KE 8.1. klo 8.15–15.45 orientaatiopäivä (Tamkilla läsnä)
TO 9.1. klo 8.30–15.45 opinnäytetyön ideointia ja terveyden edistämisen perusteet opintojakson luento (Tamkilla läsnä)
PE 31.1. klo 8.30–11.45 opinnäytetyön toteuttaminen opintojakson luento (hybridi)
TI 11.2. klo 8.30–15.45 (etänä)
KE 12.2. klo 8.30–15.45 (etänä)
KE 12.3. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
TO 13.3. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
TI 15.4. klo 8.30–15.45 (etänä)
KE 16.4. klo 8.30–15.45 (etänä)
TI 20.5. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
KE 21.5. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
TO 22.5. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
Lähi- tai etäpäivien kesto on pääsääntöisesti klo 8.30–15.45.

Koulutus koostuu etä- ja lähiopetuspäivistä sekä itsenäisestä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua.

Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen
Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa lokakuussa 2025 tai jo toukokuussa 2025, mikäli opintosuunnitelmassasi keväällä on valintaan vaadittu opintopistemäärä.

Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 opintopistettä kevään avoimen väylän erillishaussa 31.7.2025 mennessä ja syksyn 2025 haussa 31.12.2025 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu kevätlukukauden aikana, opiskele vielä syksy avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi syksyn avoimen väylän haussa lokakuussa 2025.

Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.

Arviointiasteikko

0-5