Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.
Yhteystiedot
Opinto-ohjaaja Ina Grönlund
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Tutkintovastaava Merja Kanervisto-Jokinen
Opettajatutor Mari Laaksonen
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, sosionomi, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava opistoasteen tai korkea-asteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Tutkinnon profiili
Opintojen laajuus on 90 op.
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Työterveyshuolto
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähi/etäopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteen, jos sinulla ei ole sosiaali- tai terveysalan amk-tutkintoa taustalla.
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.
Sijoittuminen työelämään
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
Jatko-opintomahdollisuudet
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.
Opintojen toteuttaminen
Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomi- ja geenitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä asiantuntija- ja toimintaverkostoa asiantuntijuuden kehittämisessa
- osaa soveltaa genomi- ja geenitietoa terveydenhuollon kehittämisessä
Sisältö (OJ)
- genomit- ja geenitieto sekä niiden tutkimus
- geenitieto terveyden edistämisessä ja tutkimuksessa
- asiakaslähtöinen ohjaus
- geeniterapia ja tulevaisuuden teknologiat
- kansalliset ja kansainväliset asiantuntijaverkostot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opintojaksolle Yksilöllistetty terveyden edistäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden
kehittämisessä
- osaa soveltaa geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa
asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Aika ja paikka
Orientaatioluento 17.2 Pakollinen läsnäolo.
Linkit etäluennoille lukujärjestyksessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ESITEHTÄVÄNÄ 8.1.- 17.2.2025:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN
Muut tehtävät moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkemmat tiedot arvioinnista.
Numeraalisesti arvioita tehtävä: Kurssilla kirjoitetaan "kirja" genomitiedosta, johon pienryhmissä tuotetaan yksi kirjan kappale/pienryhmä. Arvosanamatriisi moodlessa.
Pienempiä tehtäviä hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tuotos pienryhmissä. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Esitehtävänä duodecimin verkkokurssit: Terveysportin Oppiportin verkkokurssit (2kpl): Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa. Ota kuva suorituksista moodleen. Esitehtävä suoritettuna viim 17.2.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Oppimateriaalit
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: 7L00FT31-3003 Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa
Kurssimateriaali tarkentuu tammikuussa. Materiaalia moodlealustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 17.2, 100% läsnäolovelvollisuus.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Jakson sisältö, tehtävät ja menetelmät tarkentuvat tammikuussa 2025.
Ilmoittautumisaika
02.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 06.06.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- KIELET englanti Virtuaalihenkilö
- Elisa Airikkala
- Mirva Kolonen
- Arja Halkoaho
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Nina Smolander
- Soveltava tutkimus Virtuaalihenkilö
- Elisa Airikkala
- Kirjasto,informaatikko Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Aika ja paikka
Ilmoitetaan erikseen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- tietosuoja-ajokortti
- opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
- toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti tiedonhaun ja tietosuoja-ajokoritin sekä tutkimuslupa on hyväksytty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmäohjaus, tutkimusseminaarit, itsenäinen työskentely, parityöskentely
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman opinnäytetyön ilmiöön liittyvä kansallinen ja kv-kirjallisuus sekä menetelmäkirjallisuus.
Esimerkkejä menetelmäkirjallisuudesta:
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Määrällisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Kirjastosta löytyviä kv-lähteitä:
Creswell, John 2014. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Flick, Uwe 2014. An introduction to qualitative research
Green, Judith 2018. Qualitative Methods for Health Research.
Klenke, Karin, Martin, Suzanne & Wallace, J. Randall 2016. Qualitative research in the study of leadership.
Silverman, David 2016. Qualitative research.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Ideaseminaari 4 h, tutkimussuunnitelmaseminaari 8 h
Ohjauskeskustelut n. 5 h
Itsenäinen työskentely 118 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyö toteutuu hankeyhteistyönä erillisten hankkeiden tai työelämän kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- ei ole suorittanut tiedonhaun osiota hyväksytysti
- ei ole suorittanut tietosuoja-ajokorttia
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on esittänyt hyväksyttävän opinnäytetyön idean, hyväksyttävän opinnäytetyön suunnitelman, hankkinut tutkimusluvan kohdeorganisaatiosta ja vertaisarvioinut toisen työn.
Opiskelija
-on suorittanut tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
-on suorittanut tietosuoja-ajokortin
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
- on toiminut vertaisarvioijana
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annukka Huuskonen
- Mari Laaksonen
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, lähtökohdat sekä niihin vaikuttavat tekijät sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan asiantuntijana
• osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
Sisältö (OJ)
Sisältö:
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja ohjaavat periaatteet
• Terveyskäsitykset ja terveyden determinantit
• Kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja tavoitteet
• Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
• Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
• Kestävä kehitys ja planetaarinen terveys
• Digitaalisuusorientaatio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• osaa käyttää terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät
• osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Hylätty:
Opiskelija
• kuvaa käsitteitä ja lähtökohtia ulkokohtaisesti ja suppeasti
• ei kykene osoittamaan eettisten periaatteiden ymmärrystä ja niiden soveltamista
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 20.5 - numeraalinen arviointi - erillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluennolla 9.1 ja dialogitentissä 20.5 100% läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Muut tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähi- ja etäopetusta, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 25 mennessä.
Oppimateriaalit
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.) 1. painos 2022
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua
Kansainvälisyys
Kv-viikko Tamkissa osana opetusta maaliskuussa. Eye on Tamk 2025 https://events.tuni.fi/eyeontamk/
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Essi Ylistalo
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin
Sisältö (OJ)
Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluento 20.8 - pakollinen läsnäolo. Seminaarit, projektiesitykset pakollinen läsnäolo.
Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.
Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä portfoliossa numeraalinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, itsenäistä opiskelua sekä projektityötä.
Opetus etäopetuksena. Etäopiskelupäivät on kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa 20.8.24.
Sisältää esitehtävän. Esitehtävä on tehtävä ennen kurssin alkua. Esitehtävä löytyy kurssin oppimisalustalta Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43727
Oppimateriaalit
Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta:
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op= 270 tuntia
etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
Osittain englanninkielistä materiaalia
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.