Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.
Yhteystiedot
Opinto-ohjaaja Ina Grönlund
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Tutkintovastaava Merja Kanervisto-Jokinen
Opettajatutor Mari Laaksonen
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, sosionomi, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava opistoasteen tai korkea-asteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Tutkinnon profiili
Opintojen laajuus on 90 op.
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Työterveyshuolto
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähi/etäopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteen, jos sinulla ei ole sosiaali- tai terveysalan amk-tutkintoa taustalla.
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.
Sijoittuminen työelämään
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
Jatko-opintomahdollisuudet
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.
Opintojen toteuttaminen
Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 27.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää genomi- ja geenitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä asiantuntija- ja toimintaverkostoa asiantuntijuuden kehittämisessa
- osaa soveltaa genomi- ja geenitietoa terveydenhuollon kehittämisessä
Sisältö (OJ)
- genomit- ja geenitieto sekä niiden tutkimus
- geenitieto terveyden edistämisessä ja tutkimuksessa
- asiakaslähtöinen ohjaus
- geeniterapia ja tulevaisuuden teknologiat
- kansalliset ja kansainväliset asiantuntijaverkostot
Esitietovaatimukset (OJ)
Osallistunut opintojaksolle Yksilöllistetty terveyden edistäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden kehittämisessä
- osaa hyödyntää geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista verkostoa asiantuntijuuden
kehittämisessä
- osaa soveltaa geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa hyödyntää laajasti geeni- ja genomitietoon liittyvää kansallista ja kansainvälistä verkostoa
asiantuntijuuden kehittämisessä sekä toimia ko. verkostoissa
- osaa soveltaa laajasti geeni- ja genomitietoa työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa
Aika ja paikka
Orientaatioluento 17.2 Pakollinen läsnäolo.
Linkit etäluennoille lukujärjestyksessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ESITEHTÄVÄNÄ 8.1.- 17.2.2025:
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa: 30 MIN + 30 MIN
Muut tehtävät moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi 0-5. Kurssin arviointikriteerit näkyvät opetussuunnitelmassa. Moodle-alustalla tarkemmat tiedot arvioinnista.
Numeraalisesti arvioita tehtävä: Kurssilla kirjoitetaan "kirja" genomitiedosta, johon pienryhmissä tuotetaan yksi kirjan kappale/pienryhmä. Arvosanamatriisi moodlessa.
Pienempiä tehtäviä hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä luennot etäopetuksena, kirjalliset tehtävät ja kirjallinen tuotos pienryhmissä. Tehtäviä sekä tunneilla että itsenäisenä työnä.
Esitehtävänä duodecimin verkkokurssit: Terveysportin Oppiportin verkkokurssit (2kpl): Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa. Ota kuva suorituksista moodleen. Esitehtävä suoritettuna viim 17.2.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Oppimateriaalit
Kaikki kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodle - oppimisalustalta: 7L00FT31-3003 Genomi- ja geenitieto terveyden edistämisessä
Duodecimin verkkokurssit esitehtävänä: Geeni- ja genomitutkimus terveydenhuollossa ja Tavallisten tautien genetiikkaa
Kurssimateriaali tarkentuu tammikuussa. Materiaalia moodlealustalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op, joka vastaa laskennallisesti 135 tuntia työtä.
Orientaatioluennolla 17.2, 100% läsnäolovelvollisuus.
Muilla tunneilla läsnäolo suositeltavaa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä ennen orientaatioluentoja.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että opiskelija on osallistunut Yksilöllistetty terveyden edistäminen -opintojaksolle.
Jakson sisältö, tehtävät ja menetelmät tarkentuvat tammikuussa 2025.
Ilmoittautumisaika
02.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 06.06.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Katja Kärki
- Elisa Airikkala
- Mirva Kolonen
- Arja Halkoaho
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.
Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 02.06.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Botha
- Mari Laaksonen
- Nina Smolander
- Elisa Airikkala
- Marja-Liisa Timperi
- YAMK terveysyksikkö opinnäytetyö virtuaaliopettaja Tiimihenkilö
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Aika ja paikka
Ilmoitetaan erikseen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- tietosuoja-ajokortti
- opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
- toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti tiedonhaun ja tietosuoja-ajokoritin sekä tutkimuslupa on hyväksytty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmäohjaus, tutkimusseminaarit, itsenäinen työskentely, parityöskentely
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman opinnäytetyön ilmiöön liittyvä kansallinen ja kv-kirjallisuus sekä menetelmäkirjallisuus.
Esimerkkejä menetelmäkirjallisuudesta:
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/
Määrällisen tutkimuksen verkkokäsikirja. 2021. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Kirjastosta löytyviä kv-lähteitä:
Creswell, John 2014. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Flick, Uwe 2014. An introduction to qualitative research
Green, Judith 2018. Qualitative Methods for Health Research.
Klenke, Karin, Martin, Suzanne & Wallace, J. Randall 2016. Qualitative research in the study of leadership.
Silverman, David 2016. Qualitative research.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Ideaseminaari 4 h, tutkimussuunnitelmaseminaari 8 h
Ohjauskeskustelut n. 5 h
Itsenäinen työskentely 118 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyö toteutuu hankeyhteistyönä erillisten hankkeiden tai työelämän kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- ei ole suorittanut tiedonhaun osiota hyväksytysti
- ei ole suorittanut tietosuoja-ajokorttia
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on esittänyt hyväksyttävän opinnäytetyön idean, hyväksyttävän opinnäytetyön suunnitelman, hankkinut tutkimusluvan kohdeorganisaatiosta ja vertaisarvioinut toisen työn.
Opiskelija
-on suorittanut tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
-on suorittanut tietosuoja-ajokortin
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
- on toiminut vertaisarvioijana
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 03.11.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Terveysteknologian ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, omahoidon tukeminen ja kansansairauksien hoitotyö
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, mielenterveys- ja päihdetyö
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, radiografian kehittämisosaaminen
- Monialaisen kuntoutuksen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma, bioanalytiikan kehittämisosaaminen
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Niina Koskela
- Minna Törnävä
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• Osaa analysoida ja kehittää omaa toimintaansa tutkimuksen-, kehityksen, innovaatioiden- ja/tai osaamisen (TKIO) projekti- tai hanketyöskentelyssä.
• Kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan osana TKIO-tiimiä projekteja/hankkeita, jotka liittyvät SOTE-alan sekä hyvinvointi- ja terveysteknologia-alan kehittämiseen ja innovaatioihin sekä kyseessä olevan organisaation haasteisiin.
• Oppii tunnistamaan ja kehittämään uusia ratkaisuja osana TKIO-tiimin jäsenenä
• Ymmärtää innovaatioprosessit ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveydenhuollon kontekstissa
• Hallitsee projektinhallinnan periaatteet, työkalut ja kykenee työskentelemään osana moniammatillista tiimiä.
• Toimii tutkimus- ja kehitystoiminnan eettisten periaatteiden mukaisesti mukaan lukien potilasturvallisuus ja tietosuoja.
• Kykenee raportoimaan TKIO-toiminnan tuloksia selkeästi ja vaikuttavasti edellä mainitut tavoitteet huomioiden.
Sisältö (OJ)
Työskentely joko TAMKin ulkoisen rahoituksen tai muun organisaation TKIO-projektissa tai -hankkeessa.
Opiskelija sopii TKIO-työskentelystä ja sen raportoinnista oman opettajatuutorin ja TKIO-projektissa/hankkeessa toimivan henkilön kanssa.
TKIO-Työskentelystä kirjoitetaan ensin suunnitelma, jonka opettajatuutor hyväksyy. Työskentelyn lopuksi opiskelija kirjoittaa TKIO-raportin, jonka perusteella opintojakso arvioidaan.
Laajuus on 5 opintopistettä = 135h (1 opintopiste = 27 h opiskelijan työtä).
Lisätiedot (OJ)
Itseopiskelumateriaaliksi suositellaan seuraavia teoksia:
Mäntyneva, M. (2016). Hallittu projekti : jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen (1. painos.). Kauppakamari.
Pelin, R. (2020). Projektihallinnan käsikirja (Kahdeksas uudistettu painos.). Projektijohtaminen Oy Risto Pelin.
Gilbert, P., Bobadilla, N., Gastaldi, L., Le Boulaire, M., & Lelebina, O. (2018). Innovation, research and development management (1st edition). ISTE.
Tieteellisten seurain valtuuskunta, issuing body, & Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta, issuing body. (2022). Open science recommendation and checklist for research, development and innovation activities in collaboration between research organisations and companies. Committee for Public Information. https://doi.org/10.23847/tsv.441
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija
• Kykenee suunnitelemaan ja toteuttaamaan osana TKIO-tiimiä projektin/hankkeen, jotka liittyvät SOTE alan kehittämiseen ja innovaatioihin.
• Tunnistaa ja kehittää uusia ratkaisuja terveydenhuollon haasteisiin osana TKIO-tiimin jäsenenä
• Ymmärtää TKIO-prosessit ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveydenhuollon kontekstissa
• Hallitsee projektinhallinnan periaatteet, työkalut ja kykenee työskentelemään osana moniammatillista tiimiä.
• Toimii tutkimus- ja kehitystoiminnan eettisten periaatteiden mukaisesti mukaan lukien potilasturvallisuus ja tietosuoja.
• Kykenee raportoimaan TKIO-toiminnan tuloksia selkeästi
Hylätty:
Ylläolevat hyväksytyn suorituksen kriteerit eivät täyty
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida, soveltaa ja kehittää erilaisia menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi mukaan lukien eettiset periaatteet ja kestävä kehitys.
Sisältö (OJ)
Työterveyshuollon eristyisosaaminen asiakasyrityksen kanssa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee suppeasti analysoimaan, soveltamaan ja kehittämään menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseks
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä ja analysoimaan, soveltamaan ja kehittämään menetelmiä asiakasyritysten ja henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseksi ja arvioimiseksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• hallitsee henkilöstön terveyden ja työkyvyn edistämiseen ja arvioimiseen liittyvät prosessit kokonaisvaltaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annukka Huuskonen
- Mari Laaksonen
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, lähtökohdat sekä niihin vaikuttavat tekijät sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan asiantuntijana
• osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
Sisältö (OJ)
Sisältö:
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja ohjaavat periaatteet
• Terveyskäsitykset ja terveyden determinantit
• Kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja tavoitteet
• Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
• Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
• Kestävä kehitys ja planetaarinen terveys
• Digitaalisuusorientaatio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• osaa käyttää terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät
• osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Hylätty:
Opiskelija
• kuvaa käsitteitä ja lähtökohtia ulkokohtaisesti ja suppeasti
• ei kykene osoittamaan eettisten periaatteiden ymmärrystä ja niiden soveltamista
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 20.5 - hyväksytty /hylättyerillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluennolla 9.1 ja dialogitentissä 20.5 100% läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi hyväksytty /hylätty
Muut tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähi- ja etäopetusta, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 25 mennessä.
Oppimateriaalit
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.) 1. painos 2022
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua
Kansainvälisyys
Kv-viikko Tamkissa osana opetusta maaliskuussa. Eye on Tamk 2025 https://events.tuni.fi/eyeontamk/
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.
Ilmoittautumisaika
15.05.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.12.2024
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Essi Ylistalo
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Mari Laaksonen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin
Sisältö (OJ)
Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluento 20.8 - pakollinen läsnäolo. Seminaarit, projektiesitykset pakollinen läsnäolo.
Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.
Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä portfoliossa numeraalinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, itsenäistä opiskelua sekä projektityötä.
Opetus etäopetuksena. Etäopiskelupäivät on kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa 20.8.24.
Sisältää esitehtävän. Esitehtävä on tehtävä ennen kurssin alkua. Esitehtävä löytyy kurssin oppimisalustalta Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43727
Oppimateriaalit
Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta:
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op= 270 tuntia
etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä
Sisällön jaksotus
Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
Osittain englanninkielistä materiaalia
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.09.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
• osaa analysoida, kehittää ja edistää hyvinvointia johtamiskäytäntöjä hyödyntäen
• osaa johtaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä tulevaisuusorientoituneesti erilaisissa ekosysteemeissä
Sisältö (OJ)
• Strategiset visiot terveyden edistämisen johtamisessa
• Brain capital johtamisen tavoitteena
• Moniammatillinen ja kansainvälinen terveyttä edistävä verkostoyhteistyö
• Näkökulmia johtamiseen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
opiskelija
• kykenee käyttämään soveltaen johtamiskäytäntöjä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa tarkastella erilaisten ekosysteemien johtamista ja osaa visioida tulevaisuuden johtamiskäytäntöjä
Hylätty:
opiskelija
• ei osaa soveltaa johtamiskäytäntöjä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• tarkastelee kapea-alaisesti ja kritiikittömästi johtamista yksittäisissä ekosysteemeissä
Aika ja paikka
12.03.2025 Orientaatio ja tulevaisuuden johtaminen klo 12.30-15.45, lähiopetus
15.04.2024 Terveyden edistämisen johtaminen, hyvinvointialueet ja johtaminen tulevaisuudessa klo 8.30-11.45, etäopetus
21.05.2024 Esityksiä johtamisesta ja artikkelit ym. klo 8.30 -11.45 Lähiopetus
Elokuu Johtaminen, harjoitukset ja coaching klo 08.30-15.45, Lähiopetus ?
Syyskuu klo 8.30-14.00 Päivämäärä tulee myöhemmin
Syyskuu klo 8.30-15.45, Päivämäärä tulee myöhemmin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiä ei ole.
Suoritus toteutetaan tiimitehtävänä, josta tarkemmat ohjeet orientaatiossa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot etä- ja kontaktiopetuksena.
Pienryhmätyöskentely, tiimit
Seminaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Käytännön harjoittelut ja opitun tiedon soveltaminen harjoituksissa
Oppimateriaalit
Kaksi tehtävää, jotka tehdään pääosin tiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta 32 h
Itsensäistä opiskelua 103 h, josta osa tunneista yhdessä tiimin kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työelämän kanssa tehdää toinen tiimitehtävä ja tutustutaan työelämään.
Kansainvälisyys
KV- yhteistyö ?
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida ja soveltaa työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja kehittää tulosten pohjalta työterveyshuollon toimintaa
• osaa analysoida ja soveltaa erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa ja kehittää työterveyshuollon johtamiskäytäntöjä ja suunnitteluprosesseja
Sisältö (OJ)
• Työterveyden ja työhyvinvoinnin tutkimus- ja kehittämistoiminnan metodologia ja metodit
• Työterveyden johtamisosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvata työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa kuvata erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa kehittää arvioinnin tulosten pohjalta työterveyshuollon toimintaa
• osaa soveltaa erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida ja arvioida työterveyshuollon laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä ja niiden soveltuvuutta
• osaa soveltaa ja arvioida erilaisia johtamisen strategioita työterveyshuollon toiminnassa
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
08.01.2025 - 31.12.2025
Laajuus
30 - 60
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Sisältö (OJ)
Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat TAMKin opinto-oppaasta https://opinto-opas-ops.tamk.fi/.
Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla insinööri (AMK), ammatillisen korkea-asteen insinööri, diplomi-insinööri tai vastaava ulkomainen tutkinto.
Ilmoittautuminen alkaa 9.12.2024 klo 9.00 ja päättyy 10.12.2024 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 5 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää.
Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja opintomaksu 300 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Kevään 2025 lähiopetuspäivät
KE 8.1. klo 8.15–15.45 orientaatiopäivä (Tamkilla läsnä)
TO 9.1. klo 8.30–15.45 opinnäytetyön ideointia ja terveyden edistämisen perusteet opintojakson luento (Tamkilla läsnä)
PE 31.1. klo 8.30–11.45 opinnäytetyön toteuttaminen opintojakson luento (hybridi)
TI 11.2. klo 8.30–15.45 (etänä)
KE 12.2. klo 8.30–15.45 (etänä)
KE 12.3. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
TO 13.3. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
TI 15.4. klo 8.30–15.45 (etänä)
KE 16.4. klo 8.30–15.45 (etänä)
TI 20.5. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
KE 21.5. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
TO 22.5. klo 8.30–15.45 (Tamkilla läsnä)
Lähi- tai etäpäivien kesto on pääsääntöisesti klo 8.30–15.45.
Koulutus koostuu etä- ja lähiopetuspäivistä sekä itsenäisestä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua.
Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen
Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa lokakuussa 2025 tai jo toukokuussa 2025, mikäli opintosuunnitelmassasi keväällä on valintaan vaadittu opintopistemäärä.
Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 opintopistettä kevään avoimen väylän erillishaussa 31.7.2025 mennessä ja syksyn 2025 haussa 31.12.2025 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu kevätlukukauden aikana, opiskele vielä syksy avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi syksyn avoimen väylän haussa lokakuussa 2025.
Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 26.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Elisa Airikkala
- Arja Halkoaho
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämiseen liittyvää lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa soveltaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen menetelmiä ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita
Sisältö (OJ)
- Yksilöllistetty terveys ja terveyden edistäminen
- Yksilöllistetyn terveyden edistämisen eettiset kysymykset
- Genomitiedon käytön ja hyödyntämisen erityiskysymykset
- Kansallinen ja kansainvälinen lainsäädäntö ja ohjeistus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa pääosin terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen lainsäädäntöä ja etiikkaa toiminnassaan sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hyödyntää yksilöllistetyn terveyden edistämisen keskeisiä menetelmiä toiminnassaan ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa toteuttaa terveyden edistämistä ohjaavaa lainsäädäntöä soveltaen ja eettisten periaatteiden toteutumista kriittisesti arvioiden sekä kouluttaa muita toimijoita hyödyntäen erikoisosaamistaan
- osaa hakea aktiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa yksilöllisestä terveyden edistämisestä ja soveltaa sitä omassa toiminnassaan kriittisesti ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluennolla ja seminaarissa 100% läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä: ennakkotehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävä, essee, seminaari
Oppimateriaalit
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27h = 135h (luennot, itsenäinen opiskelu ja ryhmässä tehtävä essee ja seminaariin valmistautuminen, seminaari)
Sisällön jaksotus
Pakollinen orientaatio.
Pakollinen seminaari.
Luennoilla aktiivinen osallistuminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso.
Toteutussuunnitelma tehtävineen opintojakson moodlessa.