Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.

Yhteystiedot

Opinto-ohjaaja Ina Grönlund
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Tutkintovastaava Merja Kanervisto-Jokinen
Opettajatutor Mari Laaksonen

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Terveyden edistämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, sosionomi, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava opistoasteen tai korkea-asteen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.

Tutkinnon profiili

Opintojen laajuus on 90 op.
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Työterveyshuolto
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähi/etäopetusta on keskimäärin kaksi tai kolme päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteenä julkaisukelpoisen artikkelin.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa.

Sijoittuminen työelämään

Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedegogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.

Opintojen toteuttaminen

Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(25YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(22YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(21YTEDI)
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tunnus
(20YTEDI)
Ilmoittautumisaika

02.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 06.06.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • KIELET englanti Virtuaalihenkilö
  • Elisa Airikkala
  • Mirva Kolonen
  • Arja Halkoaho
Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

3. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi (portin 5 sekä loppuarvioinnin jälkeen), 5 op.

Tavoitteet
Opiskelija
- tuottaa TAMKin ohjeiden ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisen opinnäytetyöraportin ja opinnäytetyöhön liittyvän materiaalin,
- esittää suullisesti, perustelee ja arvioi opinnäytetyössä soveltamiaan tutkimuksellisia menetelmiä, toteutusta ja tuloksia

Sisältö (OJ)

Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- kirjallinen raportin viimeisteleminen ja julkaiseminen
- posterin valmistaminen
- plagioinnin tarkastaminen – Turnitin
- kypsyysnäyte
- opinnäytteen esittäminen arviointitilaisuudessa
- kirjallinen (ja suullinen) vertaisarviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja arviointi arvioidaan opinnäytetyön valmistuttua.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 15.12.2024

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveyden edistäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Mari Laaksonen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Essi Ylistalo
  • Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö

Mari Laaksonen

Ryhmät
  • 24YTEDI
    Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin

Sisältö (OJ)

Osa 1: 5 op
- Keskeiset terveyden edistämisen menetelmät ja mallit sekä terveyden determinantit
-Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi

Osa 2: 5op
- Terveyden edistämisen toiminnan suunnittelu, toteutus, arviointi ja vaikuttavuus
- Projektin johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä suppeasti arvioida terveyden edistämisen projektin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja
- osaa suunnitella ja toteuttaa sekä arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- osaa soveltaa ja analysoida monipuolisesti keskeisiä terveyden edistämisen menetelmiä, teorioita ja malleja sekä kehittää uusia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Erillisiä tehtäviä kurssin aikana - hyväksytty / hylätty
Projektityön tekeminen syksyn aikana - numeraalinen arviointi
Oppimispäiväkirja - numeraalinen arviointi

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatioluento 20.8 - pakollinen läsnäolo. Seminaarit, projektiesitykset pakollinen läsnäolo.

Kurssipäivissä suositeltava läsnäolo.

Tehtävissä hyväksytty/hylätty ja projektitöissä sekä portfoliossa numeraalinen arviointi.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

10 opintopisteen jakso sisältää luento-opetusta, ryhmätyötä, itsenäistä opiskelua sekä projektityötä.
Opetus etäopetuksena. Etäopiskelupäivät on kirjattu lukujärjestykseen. Opetus alkaa 20.8.24.

Sisältää esitehtävän. Esitehtävä on tehtävä ennen kurssin alkua. Esitehtävä löytyy kurssin oppimisalustalta Moodlessa: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=43727

Oppimateriaalit

Tarkentuvat syksyllä.
Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op= 270 tuntia
etäopetusta 48 h + itsenäistä työskentelyä 222 h syksyllä

Sisällön jaksotus

Osa 1: Terveyden edistäminen, sen arviointi ja vaikuttavuus
Osa 2: Terveyden edistämisen hanketoiminta ja projektijohtaminen

Kurssin ohjeet ja tehtävät löytyvät Moodlen oppimisalustalta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

Osittain englanninkielistä materiaalia

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso. Avoimen AMKin opiskelijoille on varattu 4 paikkaa.