Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma: 21YTEDI
Tunnus: 21YTEDI
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kuvaus
Tutkintonimike: sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK), kätilö (ylempi AMK), ensihoitaja (ylempi AMK), bioanalyytikko (ylempi AMK), röntgenhoitaja (ylempi AMK), fysioterapeutti (ylempi AMK).
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5 - 2 vuotta
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen osaajat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
ARVOPERUSTA
Terveyden edistämisen ja terveyden tutkimuksen koulutuksessa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua sekä harjaantuu genomitiedon soveltamisessa ja asiakkaiden hoidon ohjauksessa.
Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäisestä työskentelystä.
Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa. Osa opetuksesta voi toteutua englanninkielellä.
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT 2021
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee syventäviksi ammattiopinnoiksi yhden seuraavista opintosuunnista:
- Terveyden edistäminen
- Terveyden tutkimus
- Työterveyshuolto
Vastuuyliopettaja Arja Halkoaho
Osaamispäällikkö Päivi Hautaviita
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
- osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
- kykenee johtamaan terveyden edistämisen projektin sekä kotimaisessa että kansainvälisessa ympäristössä
- osaa soveltaa yksilöllistetyn terveyden edistämisen menetelmiä ja suunnitella uuden tiedon perusteella interventioita työyhteisössä
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien kanssa. Lisäksi yhteistä kehittämistyötä ja yhteisiä toteutuksia on muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja valtakunnallisissa verkostoissa.
Opintojen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös monenlaisissa valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 5.11.2019.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 9.12.2019 korkeakouluneuvostossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21YTEDI-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
21YTEDI-1005 |
Terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FD74 | Terveyden edistämisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD75 | Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen ja asiantuntijuus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00FD76 | Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00FD77 | Yksilöllistetty terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF84 | Genomitieto terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YTEDI-1006 |
Terveyden tutkimus
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FD80 | Terveyden tutkimuksen eettiset kysymykset ja lainsäädäntö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FK51 | Määrälliset menetelmät terveyden tutkimuksessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FK52 | Tutkimustyyppejä terveyden tutkimukseen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD90 | Terveyden tutkimuksen vaikuttavuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD77 | Yksilöllistetty terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FF84 | Genomitieto terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YTEDI-1007 |
Työterveyshuolto
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00FD74 | Terveyden edistämisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00FD75 | Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen ja asiantuntijuus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00FD76 | Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00FD78 | Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00FD79 | Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
21YTEDI-1002 |
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
NY00EC51 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FK69 | Systematic Review in Health Research | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YTEDI-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
7Y00FK31 | Hanketyöskentely | 5 | |||||||||||
21YTEDI-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 50 | 80 | 50 | 55 | 25 | 25.2 | 25.2 | 27.7 | 27.7 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.