Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma: 25YTEDI

Tunnus: 25YTEDI

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
1.5 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2025

Kuvaus

TUTKINTONIMIKE:

Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)

TUTKINTOTASO:
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.

VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN

Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveydenhuollon kehittämisen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.

Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että terveyden edistämisen osaajat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.

KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA

Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelmassa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua.

Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden.

Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.

Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.


OPINTOJEN RAKENNE

TAMKin ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot sisältävät 30 op substanssiaiheen syventäviä ammattiopintoja. Näissä keskitytään erityisesti terveyden edistämisen erityiskysymyksiin. Tutkinto-ohjelma sisältää 30op vapaasti valittavia opintoja. Nämä opinnot opiskelija valitsee kiinnostuksen kohteiden ja aikataulun mukaan esimerkiksi TAMKin yhteisistä YAMK opinnoista. Näillä vapaasti valittavilla opinnoilla täydennetään asiantuntemusta ammatillisten erityistarpeiden mukaan.

Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op

Yhteensä 90 op, koulutuksen kesto 1,5-2 vuotta.

OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN

Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäisestä työskentelystä.

Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.

Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa. Osa opetuksesta voi toteutua englannin kielellä.

Opiskelijalla on mahdollisuus valita häntä kiinnostavia opintoja yhteensä 30 op:een verran laajasta tarjonnasta esimerkiksi johtamisen, työn kehittämisen ja tutkimusosaamisen alueelta.

SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT 30op

Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee osana syventäviä ammattiopintojaan yhden seuraavista opintosuunnista:

• Terveyden edistäminen tai
• Työterveyshuolto
Yhteisiä syventäviä ammattiopintoja opiskellaan 20op ja ylläolevista opintosuunnista joko Terveyden edistäminen tai Työterveys, 10op.

Osaamistavoitteet

Opiskelija

• osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
• osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
• kykenee kehittämään toimintatapoja terveyden tai hyvinvoinnin toiminnassa
• kykenee johtamaan terveyden edistämisen projektia sekä kotimaisessa että kansainvälisessä ympäristössä

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien kanssa. Lisäksi yhteistä kehittämistyötä ja yhteisiä toteutuksia on muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja valtakunnallisissa verkostoissa.

Opintojen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös monenlaisissa valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2024-2025 2025-2026 Kevät 2025 Syksy 2025 Kevät 2026 3. / 2025 4. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026
25YTEDI-1001
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
25YTEDI-1002
Terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki )

30
7L00HE08 Terveyden edistämisen lähtökohdat 5 5 5 2.5 2.5
7L00HE09 Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
7L00HE10 Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus 10 10 10 5 5
7L00HE11 Genomitieto terveyden edistämisessä 5 5 5 2.5 2.5
7L00HE12 Yksilöllistetty terveyden edistäminen 5 5 5 2.5 2.5
25YTEDI-1003
Työterveyshuolto

(Valitaan kaikki )

30
7L00HE08 Terveyden edistämisen lähtökohdat 5 5 5 2.5 2.5
7L00HE09 Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
7L00HE10 Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus 10 10 10 5 5
7L00HE13 Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
7L00HE14 Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
25YTEDI-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
7H00GW40 Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat 5
25YTEDI-1006
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
NY00FJ81 Opinnäytetyön suunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
NY00FJ82 Opinnäytetyön toteuttaminen 20 10 10 10 10 5 5 5 5
NY00FJ83 Opinnäytetyön raportointi ja arviointi 5 5 5 2.5 2.5
Yhteensä 90 35 55 35 40 15 17.7 17.7 20.2 20.2 7.5 7.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely

Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.

Ekologinen kestävyys

Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos).

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Kulttuurinen kestävyys

Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Genomitieto terveyden edistämisessä
Yksilöllistetty terveyden edistäminen
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa
Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun.

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Genomitieto terveyden edistämisessä
Yksilöllistetty terveyden edistäminen
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa
Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Taloudellinen kestävyys

Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä.

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Genomitieto terveyden edistämisessä
Yksilöllistetty terveyden edistäminen
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa
Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Tulevaisuusorientaatio

Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena.

Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Genomitieto terveyden edistämisessä
Yksilöllistetty terveyden edistäminen
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen
Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus
Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa
Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi
Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
25YTEDI-1001
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
25YTEDI-1002
Terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki)

30
7L00HE08 Terveyden edistämisen lähtökohdat 5
7L00HE09 Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen 5
7L00HE10 Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus 10
7L00HE11 Genomitieto terveyden edistämisessä 5
7L00HE12 Yksilöllistetty terveyden edistäminen 5
25YTEDI-1003
Työterveyshuolto

(Valitaan kaikki)

30
7L00HE08 Terveyden edistämisen lähtökohdat 5
7L00HE09 Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen 5
7L00HE10 Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus 10
7L00HE13 Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa 5
7L00HE14 Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi 5
25YTEDI-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
7H00GW40 Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat 5
25YTEDI-1006
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
NY00FJ81 Opinnäytetyön suunnittelu 5
NY00FJ82 Opinnäytetyön toteuttaminen 20
NY00FJ83 Opinnäytetyön raportointi ja arviointi 5