Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma: 25YTEDI
Tunnus: 25YTEDI
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Kuvaus
TUTKINTONIMIKE:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
TUTKINTOTASO:
Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä terveyden edistämisen ja terveydenhuollon kehittämisen asiantuntijatehtävissä sosiaali- ja terveydenhuollon erilaisissa työpaikoissa.
Kansainvälinen kokemus koulutuksesta osoittaa, että terveyden edistämisen osaajat sijoittuvat hyvin erilaisiin asiantuntijaosaamista ja kehittämisosaamista vaativiin tehtäviin sekä projekteihin.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelmassa opiskelija syventää oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua.
Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassaan eri näkökulmat, kuten kestävän kehityksen ja kansainvälisyyden.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien tai itsenäisenä yrittäjänä, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa oman toiminnan, itsensä ja oman alan jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
TAMKin ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot sisältävät 30 op substanssiaiheen syventäviä ammattiopintoja. Näissä keskitytään erityisesti terveyden edistämisen erityiskysymyksiin. Tutkinto-ohjelma sisältää 30op vapaasti valittavia opintoja. Nämä opinnot opiskelija valitsee kiinnostuksen kohteiden ja aikataulun mukaan esimerkiksi TAMKin yhteisistä YAMK opinnoista. Näillä vapaasti valittavilla opinnoilla täydennetään asiantuntemusta ammatillisten erityistarpeiden mukaan.
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op, koulutuksen kesto 1,5-2 vuotta.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähi/etäopetuspäivistä (2-3 pv/kk) sekä etä- ja itsenäisestä työskentelystä.
Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman.
Koulutuksen aikana verkostoitumista tuetaan monimuotoisella yhteistyöllä eri koulutusten välisillä opinnoilla, eri ammattikorkeakoulujen välisellä yhteistyöllä sekä yhteisopetuksella Tampereen yliopiston kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään genomitietoon liittyvien kansallisten ja kansainvälisten asiantuntija- ja toimintaverkostojen kanssa. Osa opetuksesta voi toteutua englannin kielellä.
Opiskelijalla on mahdollisuus valita häntä kiinnostavia opintoja yhteensä 30 op:een verran laajasta tarjonnasta esimerkiksi johtamisen, työn kehittämisen ja tutkimusosaamisen alueelta.
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT 30op
Koulutuksen alkaessa opiskelija valitsee osana syventäviä ammattiopintojaan yhden seuraavista opintosuunnista:
• Terveyden edistäminen tai
• Työterveyshuolto
Yhteisiä syventäviä ammattiopintoja opiskellaan 20op ja ylläolevista opintosuunnista joko Terveyden edistäminen tai Työterveys, 10op.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
• osaa toimia terveyden edistämisen menetelmien, teorioiden ja mallien asiantuntijana
• kykenee kehittämään toimintatapoja terveyden tai hyvinvoinnin toiminnassa
• kykenee johtamaan terveyden edistämisen projektia sekä kotimaisessa että kansainvälisessä ympäristössä
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien kanssa. Lisäksi yhteistä kehittämistyötä ja yhteisiä toteutuksia on muiden ammattikorkeakoulujen kanssa ja valtakunnallisissa verkostoissa. Tämä opetussuunnitelma on hyväksytty 20.11.2024 TAMK korkeakouluneuvoston kokouksessa.
Opintojen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös monenlaisissa valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
25YTEDI-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
25YTEDI-1002 |
Terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00HE08 | Terveyden edistämisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00HE09 | Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00HE10 | Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00HE11 | Genomitieto terveyden edistämisessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00HE12 | Yksilöllistetty terveyden edistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
25YTEDI-1003 |
Työterveyshuolto
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7L00HE08 | Terveyden edistämisen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7L00HE09 | Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen johtaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00HE10 | Terveyden edistämisen menetelmien arviointi ja vaikuttavuus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||
7L00HE13 | Terveyden edistäminen työikäisen väestön keskuudessa | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
7L00HE14 | Työterveyshuoltoyksikön toiminnan suunnittelu ja arviointi | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||
25YTEDI-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
7H00GW40 | Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat | 5 | |||||||||||
25YTEDI-1006 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 35 | 55 | 35 | 40 | 15 | 17.7 | 17.7 | 20.2 | 20.2 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.