Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma: Fysioterapeuttikoulutus, yrittäjyyspainotteinen suuntautumispolku
Tunnus: 19FY
Kuvaus
Fysioterapeutti (AMK) rekisteröidään tutkinnon suorittamisen jälkeen terveydenhuollon ammattihenkilöksi laillistettuna fysioterapeuttina. Fysioterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain fysioterapeutin tutkinnon suorittanut henkilö.
Fysioterapeutin ammatin kuvaus
Fysioterapeutti on lääkinnällisen kuntoutuksen asiantuntija. Lääkinnällisellä kuntoutuksella tarkoitetaan yksilön fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä parantavia tai ylläpitäviä toimenpiteitä, joiden tavoitteena on kuntoutujan voimavarojen, selviytymisen ja yhdenvertaisten osallistumismahdollisuuksien tukeminen. Fysioterapiapalvelut kuuluvat terveys-, sosiaali- ja kuntoutuspalvelujärjestelmään ja niiden kohteena on ihmisen liikkuminen ja toimintakyky.
Fysioterapeutti selvittää fysioterapeuttisen tutkimisen avulla ihmisen eriytyneitä liikkeitä, liikkumista ja toimintaa. Tekemänsä tutkimisen ja kliinisen päättelyn perusteella hän laatiin fysioterapiadiagnoosin ja toteuttaa terapeuttista harjoittelua, manuaalista ja fysikaalista terapiaa sekä ohjausta ja neuvontaa terveyden ja toimintakyvyn tukemiseksi ja edistämiseksi.
Fysioterapeutilla on valmistumisensa jälkeen valmiudet itseohjautuvaan kliinisen päätöksentekoprosessin mukaiseen, asiakaslähtöiseen, tehokkaaseen ja kustannusvaikuttavaan toimintaan. Toiminta on näyttöön perustuvaa, lakeja ja ammattialan eettisiä periaatteita noudattavaa. Hän työskentelee eri-ikäisten ihmisten parissa mm. sairaaloissa ja terveyskeskuksissa, tutkimus- ja kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, yksityisissä fysioterapialaitoksissa, erilaisissa järjestöissä, koulu- ja liikuntatoimessa, yrittäjänä sekä erilaisissa hankkeissa ja markkinoinnissa. Hän osaa toimia erilaisissa ammatillisissa tilanteissa luontevasti myös englannin ja ruotsin kielellä. Fysioterapeutti työskentelee usein työryhmän jäsenenä vaikka vastaakin itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman toteuttaminen
Fysioterapian perustana on fysioterapiatiede. Opinnot koostuvat ammattiopinnoista ja opinnäytetyöstä sekä vapaasti valittavista opinnoista. Opintokokonaisuudet jakautuvat sekä teoreettisiin että käytännöllisiin opintojaksoihin. Eri oppiaineiden tietoa yhdistetään opintojaksojen tavoitteiden mukaisesti opiskelijan ammatillista osaamista kehittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa huomioidaan kuntoutusteknologian mahdollisuudet. Ammattiopintojen sisältämästä harjoittelusta (yhteensä 75 opintopistettä) 39 opintopisteen osuus toteutuu ammattitaitoa edistävänä harjoitteluna eri harjoittelupaikoissa ja 6 projektityönä. Harjoittelussa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteita.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelmassa korostuu kunkin opiskelijan henkilökohtaisen ammatillisen kasvun prosessi. Se vaihtelee yksilöllisesti mm. opiskelijan aikaisemman osaamisen ja oppimisympäristöjen mukaan. Koulutus toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulussa ongelmaperustaisen pedagogiikan (problem based learning = PBL) mukaisesti. Oppimisprosessi käynnistyy fysioterapeutin työn sisältöalueista rakennetuilla lähtökohdilla, joiden pohjalta opiskelijat laativat oppimistehtävät. He vastaavat oppimistehtäviinsä viikko-ohjelman mukaisten oppimistilanteiden sekä itsenäisen ja opiskelijatovereiden kanssa toteutetun opiskelun perusteella. Ongelmaperustainen pedagogiikka tukee opiskelijan tiedonhankintataitojen, henkilökohtaisen tiedonmuodostuksen ja ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymistä koko koulutuksen ajan.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman vuositeemat
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman tuottama osaaminen painottuu ensimmäisen lukuvuoden aikana terveen ihmisen liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn tutkimiseen ja ohjaamiseen. Opiskelija saa valmiuksia mm. hierontaan, perusliikkumisen ohjaamiseen ja terapeuttisen harjoittelun sekä erilaisten muiden ohjaus- ja opetusmenetelmien käyttämiseen. Opiskelija saa lukuvuoden aikana kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta, asiakaspalvelusta ja tutustuu fysioterapeutin työhön. Opiskelija perehtyy ensimmäisen lukuvuoden aikana fysioterapeutin ammattieettisiin periaatteisiin ja oppii koulutuksen aikana niiden mukaiseen toimintaan.
Toisen lukuvuoden aikana opiskelija harjaantuu aikuisikäisten tuki- ja liikuntaelinsairaiden, hengitys- ja verenkiertoelinsairaiden, neurologisesti sairaiden ja mielenterveyskuntoutujien fysioterapian toteuttamisessa. Opiskelija tutustuu harjoittelujaksojen aikana erilaisiin terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristöihin. Lisäksi hän perehtyy fysioterapeutin ammatissa tarvittavaan englannin ja ruotsin kieleen. Lukuvuoden päätteeksi hän osaa ohjatusti hyödyntää tieteelliseen näyttöön perustuvaa tietoa fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kolmantena lukuvuonna opiskelija perehtyy lasten ja nuorten samoin kuin ikääntyvien terveyden ja toimintakyvyn erityiskysymyksiin. Lukuvuoden päätteeksi hän osaa suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa sekä arvioida sen vaikutuksia. Kliinisessä päättelyssä painottuvat asiakkaan ja hänen viiteryhmiensä lähtökohdat. Kolmannen vuoden aikana opiskelija saa valmiuksia myös fysioterapiayrittäjänä toimimiseen sekä mahdollisuuden hanketyöhön.
Ennen koulutuksen päättymistä opiskelija on saanut valmiuksia projektien toteuttamiseen. Hän on syventänyt ammatillista osaamistaan valitsemillaan fysioterapian erityisalueilla erityisesti opinnäytetyön sekä valinnaisten opintojen kautta. Lisäksi hän on omaksunut monipuolista kieliosaamista kiinteäksi osaksi omaa ammatillista identiteettiään.
Kolmannen lukuvuoden alusta lähtien osa opiskelijoista voi suuntautua hyvinvointiyrittäjyyteen hakemalla proakatemian yrittäjyyspainotteiselle suuntautumispolulle. Hyvinvointialojen proakatemiassa opiskellaan monialaisessa fysioterapeutti- ja sosionomiopiskelijoiden muodostamassa tiimissä valmentajan johdolla. Opiskelijat perustavat oman tiimiyrityksen ja tekevät yhteistyötä liiketalouden opiskelijoiden kanssa. He kehittävät opiskelun aikana sosiaali- ja terveysalan palveluja ja toimintoja eri työelämätahojen tarpeisiin. Opinnot koostuvat tiimipalavereista, pienryhmätyöskentelystä, itsenäisestä opiskelusta sekä hyvinvointipalvelujen kehittämisestä ja toteuttamisesta. Opetussuunnitelman osaamistavoitteet vastaavat ydinkohdiltaan fysioterapeutin tutkinto-ohjelman ns. perusryhmän opinto-ohjelman oppimistavoitteita.
Yhteensä kuusi opintojaksoa on suunniteltu ja toteutetaan yhteistyössä Tampereen korkeakouluyhteisön toisten tutkinto-ohjelmien mm. lääkäri- ja ensihoitajakoulutuksen kanssa. Fysioterapeuttiopiskelijat harjoittelevat moniammatillisissa ryhmissä niin sanotussa Taito-tilassa. Opintojen aikana on mahdollista tehdä yhteistyötä myös esimerkiksi rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kanssa.
Fysioterapeuttiopiskelijoilla on mahdollisuus lähteä opiskelijavaihtoon kolmannen tai neljännen lukuvuoden aikana. Vaihto-opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus 30 opintopisteen laajuisiin opintoihin sekä kevät- että syyslukukaudella. Omat opiskelijat saavat mahdollisuuksia kotikansainvälistymiseen vaihto-opiskelijoiden vertaisopiskelijoina tai opettajavieraiden ohjaajina.
Koulutuksen päätteeksi opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteita fysioterapeutin työssä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittäminen on toteutettu ja sitä toteutetaan jatkuvasti yhdessä neuvottelukunnan jäsenten ja alueen fysioterapeuttien kanssa. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu ohjattuna harjoitteluna pääsääntöisesti Pirkanmaan alueen fysioterapiapalveluja tarjoavissa organisaatioissa.
Opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä on täsmennetty sekä suomalaisen että eurooppalaisen fysioterapian ydinosaamiskuvauksen mukaan. Olemme varmistaneet, että opetussuunnitelma sisältää Euroopassa yhteisiksi sovitut osaamisvaatimukset.
Olemme kuvanneet opintokokonaisuuksien ydinsisällöt kynnyskäsitteinä. Ne on kirjattu kunkin opintokokonaisuuden kuvausteksteihin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | Syksy 2019 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
19FY-1001 |
Orientoivat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 4) |
4 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB32 | Orientaatio fysioterapeuttikoulutukseen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
19FY-1002 |
Ihminen toimivana kokonaisuutena
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB36 | Ihminen toimivana kokonaisuutena, teoria | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EB38 | Ihminen toimivana kokonaisuutena, harjoitustunnit | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1003 |
Fysioterapeuttinen tutkiminen
(Valitaan kaikki ) |
13 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB40 | Fysioterapeuttinen tutkiminen, teoria | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00EB42 | Fysioterapeuttinen tutkiminen, harjoitustunnit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1004 |
Liikkumisen ja toiminnan tukeminen
(Valitaan kaikki ) |
13 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB44 | Liikkumisen ja toiminnan tukeminen, teoria | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00EB46 | Liikkumisen ja toiminnan tukeminen, harjoitustunnit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1005 |
Professional English for Physiotherapists
(Valitaan kaikki ) |
3 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB48 | Professional English for Physiotherapists | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1006 |
Terapeuttisen harjoittelun perusteet
(Valitaan kaikki ) |
11 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB50 | Terapeuttisen harjoittelun perusteet, teoria | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EB52 | Terapeuttisen harjoittelun perusteet, harjoitustunnit | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7F00EB54 | Terapeuttisen harjoittelun perusteet, ohjattu harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
19FY-1007 |
Kuntoutuksen palvelujärjestelmät
(Valitaan kaikki ) |
6 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EX84 | Sosiaali- ja terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC92 | Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1008 |
Aikuisten fysioterapia 1
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB58 | Aikuisten fysioterapia 1, teoria | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EB60 | Aikuisten fysioterapia 1, harjoitustunnit | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00EB62 | Aikuisten fysioterapia 1, ohjattu harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
19FY-1009 |
Aikuisten fysioterapia 2
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB68 | Aikuisten fysioterapia 2, teoria | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
7F00EB70 | Aikuisten fysioterapia 2, harjoitustunnit | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00EB72 | Aikuisten fysioterapia 2, ohjattu harjoittelu | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EB64 | Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7F00EB66 | Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1010 |
Lasten ja nuorten fysioterapia
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB76 | Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EB78 | Lasten ja nuorten fysioterapia, ohjattu harjoittelu | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
19FY-1013 |
Ammatillisesti syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 22) |
22 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EB90 | Asiantuntijuuden kehittyminen | 4 | 1.1 | 1.1 | 1.1 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 |
7F00EC93 | Tilastotiede | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
19FY-1015 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 8) |
8 | |||||||||||||||||||||||||
19FY-1016 |
Sosiaali- ja terveysalan yrittäjäksi kasvaminen (Proakatemia)
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EC14 | Sosiaali- ja terveysalan tiimiyrityksen perustaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC16 | Sosiaali- ja terveysalan asiakasverkostot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC18 | Sosiaali- ja terveysalan kannattava yritys | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1017 |
Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset opinnot (Proakatemia)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 25) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EC20 | Johtaminen ja työhyvinvointi | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||
7F00EC22 | Käyttäjälähtöinen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen ja innovointi | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||
7F00EC24 | Fysioterapian ammatillinen osaaminen (pakollinen) | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||
7F00EC26 | Asiakasviestintä ja markkinointi | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||
7F00EC28 | Sosiaali- ja terveyspalveluiden talous ja hallinto | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||
7F00EC30 | Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||
19FY-1018 |
Sosiaali- ja terveysalan harjoittelu (Proakatemia)
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7F00EC32 | Proakatemiaharjoittelu 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC34 | Proakatemiaharjoittelu 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC36 | Proakatemiaharjoittelu 3 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
19FY-1014 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7K00EC04 | Strukturoitu tiedonhankinta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC06 | Tutkimustyön menetelmät | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC08 | Opinnäytetyösuunnitelma | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC10 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00EC12 | Opinnäytetyön raportointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 61.1 | 59.1 | 60.1 | 23.6 | 27.6 | 33.6 | 25.6 | 33.6 | 36.6 | 23.6 | 23.6 | 13.8 | 13.8 | 16.8 | 16.8 | 12.8 | 12.8 | 16.8 | 16.8 | 18.3 | 18.3 | 11.8 | 11.8 | 11.8 | 11.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Fysioterapeuttikoulutuksen opintojaksojen oppiaineet
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset osaamiset
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Fysioterapeuttikoulutuksen ammatilliset kompetenssit
Fysioterapeuttikoulutuksen ammatilliset kompetenssit on laadittu edellisen kerran valtakunnallisesti yhteneviksi vuonna 2006.
Tampere3 yhteiset osaamiset