Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttisen harjoittelun perusteet, teoriaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7F00EB50

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa

Sisältö

- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Jaana Sahlsten
  • Ilkka Piiroinen
  • Päivi Lukin
  • FYSIO Luennoitsija
  • Liisa Mannisenmäki
  • Laura Hilden
  • Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö

Liisa Mannisenmäki

Ryhmät
  • 23FY
    Fysioterapeutit syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa

Sisältö (OJ)

- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.

Aika ja paikka

Viikot 12-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Terapeuttinen harjoittelu: Opiskelija kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen luentopäiväkirjan, jonka palauttaa sovittuna aikana.

Fysiologia: Tentin ajankohta löytyy lukujärjestyksestä viimeistään jakson alkaessa
Uusintatentit sovitaan tehtäväksi ennen ohjatun harjoittelun alkamista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,itsenäinen tiedonhankinta ja opiskelu, luennot, seminaari.
Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikkeen opetukseen on läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Moodlen materiaali linkkeineen.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:
.Mero & kumpp.Vk-kustannus Oy 2016. Huippu-urheiluvalmmennus
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Rieger & kumpp. Futra Oy 2016. Liikuntafysiologian perusteet
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus + itsenäinen työskentely (135h)

Sisällön jaksotus

Opintojakson orientaatioluento ilmoitetaan lukujärjestyksessä
Tutoristunnot ja seminaari lukujärjestyksen mukaan.
Luennot lukujärjestyksen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.

Kansainvälisyys

Jaksoon kuuluu myös kansainvälisyysviikkoon kuuluvia luentoja tms.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkimustyön perusteet: Kaksi kirjallista tehtävää, jotka ohjeistetaan luennoilla.
Ravitsemus: Case- tehtävä hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 23FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 30.06.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Pipsa Tuominen
  • Lauri Korjus
  • Jaana Sahlsten
  • Päivi Lukin
  • FYSIO Luennoitsija
  • Liisa Mannisenmäki
  • Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö

Liisa Mannisenmäki

Ryhmät
  • 22FYKEN
    Degree Programme in Physiotherapy

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa

Sisältö (OJ)

- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.

Aika ja paikka

Week 12-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Therapeutic exercise: The actual exam is discussed at the beginning of the session. The student writes a lecture diary according to the instructions, which he returns at the agreed time.

Physiology: The date of the exam can be found in the timetable at the latest at the beginning of the period
The re-examinations will be arranged before the start of guided training.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Problem-based studying, tutoring, independent information acquisition and studying, lectures, seminar.
Participation in the orientation class is a prerequisite for participation in the course.
Attendance is compulsory for all classes.

Oppimateriaalit

Material in Moodle
Current research articles and detailed literature are announced separately at the beginning of the study period.


Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013..
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Face-to-face teaching + independent work (135h)

Sisällön jaksotus

The course's orientation lecture will be announced later in time table.
Tutor sessions and seminar according to the schedule.
Lectures according to the time table.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Getting to know the VO2max performed at the UKK institute.

Kansainvälisyys

In english

Lisätietoja opiskelijoille

Basics of the research work: Two written assignments, which are instructed in the lectures.
Nutrition: Case assignment approved. The teacher instructs the task in the lecture.
The reading order of the course can be found in the locker machine by searching for 22FYKEN.
Electronic feedback from the course is collected at the end of the course.
Changes in implementation and reading order may be possible during the period.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Jaana Sahlsten
  • Maarit Keskinen
  • Päivi Lukin
  • FYSIO Luennoitsija
  • Liisa Mannisenmäki
  • Laura Hilden
  • Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö

Liisa Mannisenmäki

Ryhmät
  • 22FY
    Fysioterapeutit syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa

Sisältö (OJ)

- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.

Aika ja paikka

Viikot 12-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Terapeuttinen harjoittelu: Varsinaisesta tentistä keskustellaan jakson alkaessa. Opiskelija kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen luentopäiväkirjan, jonka palauttaa sovittuna aikana.

Fysiologia: Tentin ajankohta löytyy lukujärjestyksestä viimeistään jakson alkaessa
Uusintatentit sovitaan tehtäväksi ennen ohjatun harjoittelun alkamista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,itsenäinen tiedonhankinta ja opiskelu, luennot, seminaari.
Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikkeen opetukseen on läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:
.Mero & kumpp.Vk-kustannus Oy 2016. Huippu-urheiluvalmmennus
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Rieger & kumpp. Futra Oy 2016. Liikuntafysiologian perusteet
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus + itsenäinen työskentely (135h)

Sisällön jaksotus

Opintojakson orientaatioluento ilmoitetaan myöhemmin lukujärjestyksessä
Tutoristunnot ja seminaari lukujärjestyksen mukaan.
Luennot lukujärjestyksen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.

Kansainvälisyys

Jaksolla voi olla mukana kv-opiskelijoita.
Jaksoon kuuluu myös kansainvälisyysviikkoon kuuluvia luentoja tms. Näissä myös läsnäolovelvoite.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkimustyön perusteet: Kaksi kirjallista tehtävää, jotka ohjeistetaan luennoilla.
Ravitsemus: Case- tehtävä hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 22FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeutti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 43

Koulutus
  • Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannu Järvinen
  • Jaana Sahlsten
  • Maarit Keskinen
  • Päivi Lukin
  • Liisa Mannisenmäki
  • Laura Hilden
  • Tiina Pystynen
Vastuuhenkilö

Liisa Mannisenmäki

Ryhmät
  • 21FY
    Fysioterapeutit syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa määritellä terveyskunnon, sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja tuntee niiden perusteet
- osaa arvioida ja analysoida terapeuttisen harjoittelun vaikutuksia
- tuntee erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä yksilön terveyden edistämiseksi
- tietää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksista terapeuttisen harjoittelun tukena,
- osaa perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta
- tietää virtsaneritys- ja umpieritysjärjestelmän merkityksen koko elimistön toiminnassa
- osaa hakea tutkittua tietoa monipuolisesti ja kykenee kriittisesti arvioimaan eri tieteellisten tietokantojen tutkimusraportteja
- osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa ammatin perusteiden opiskelussa

Sisältö (OJ)

- terveyskunnon osa-alueet
- terveyskunnon mittaaminen
- terveysliikunta
- terapeuttinen harjoittelu
- fyysinen kuormittuminen, palautuminen
- harjoitteluun motivointi
- lihasvoiman lajit
- lihasvoiman tuottamisen periaatteet
- hyvinvointiteknologia
- liikkuvuus ja venyttelyharjoittelun perusteet
- liikehallinta
- virtsaneritys
- umpieritys
- tutkimustyön perusteet

Esitietovaatimukset (OJ)

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Liikkumisen ja toiminnan tukeminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa määritellä keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet.
Opiskelija jäsentää terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyviä ilmiöitä ja käsitteiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa valikoida terapeuttisen harjoittelun menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta yksilön terveyden edistämisessä.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjalliset tehtävät, joissa hän osoittaa tietävänsä perustiedot terveellisestä ravitsemuksesta ja tutkimustyön perusteista.
Opiskelija saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija palauttaa opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavan ja jäsentävän luentopäiväkirjan sovitussa ajassa annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija osaa hankkia opiskeluun liittyvää tutkittu tietoa eri tietolähteistä ja hän osaa käyttää löytämäänsä tietoa kriittisesti oppimisen tukena.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen sekä opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Hylätty
Opiskelija määrittelee keskeiset terveysliikuntaan liittyvät käsitteet virheellisesti.
Opiskelija tuntee terapeuttisen harjoittelun menetelmiä mutta valikoi niitä perusteettomasti.
Opiskelija palauttaa sovitusti kirjallisen tehtävän, mutta hän ei osaa terveellisen ravitsemuksen perusteita.
Opiskelija ei palauta ravitsemukseen eikä tutkimustyön perusteisiin liittyviä kirjallisia tehtäviä sovitussa ajassa tai niiden sisällöt eivät vastaa tavoitteita.
Opiskelija ei saa virtsan ja umpieritysjärjestelmän kokeesta 75 %:a oikein.
Opiskelija ei palauta luentopäiväkirjaa sovitussa ajassa tai hän ei käsittele siinä opintojakson tavoitteiden mukaista teoreettista tietoa kokoavasti ja jäsentävästi.
Opiskelija ei osallistu tutorryhmässä käsiteltävän asian tarkastelemiseen aiheeseen liittyviä lähteitä käyttäen.
Opiskelija ei osallistu opintokokonaisuuden seminaarin suunnitteluun eikä esittämiseen.

Aika ja paikka

Viikot 12-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Terapeuttinen harjoittelu: Varsinaisesta tentistä keskustellaan jakson alkaessa. Opiskelija kirjoittaa ohjeistuksen mukaisen luentopäiväkirjan, jonka palauttaa sovittuna aikana.

Fysiologia: Tentin ajankohta löytyy lukujärjestyksestä viimeistään jakson alkaessa
Uusintatentit sovitaan tehtäväksi ennen ohjatun harjoittelun alkamista.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,itsenäinen tiedonhankinta ja opiskelu, luennot, seminaari.
Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikkeen opetukseen on läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus + itsenäinen työskentely (135h)

Sisällön jaksotus

Opintojakson orientaatioluento ilmoitetaan myöhemmin lukujärjestyksessä
Tutoristunnot ja seminaari lukujärjestyksen mukaan.
Luennot lukujärjestyksen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.

Kansainvälisyys

Jaksolla voi olla mukana kv-opiskelijoita.
Jaksoon kuuluu myös kansainvälisyysviikkoon kuuluvia luentoja tms. Näissä myös läsnäolovelvoite.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkimustyön perusteet: Kaksi kirjallista tehtävää, jotka ohjeistetaan luennoilla.
Ravitsemus: Case- tehtävä hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 20FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.