Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma: Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma 2024
Tunnus: 24FY
Kuvaus
Fysioterapeutti (AMK) rekisteröidään tutkinnon suorittamisen jälkeen terveydenhuollon ammattihenkilöksi laillistettuna fysioterapeuttina. Fysioterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain fysioterapeutin tutkinnon suorittanut henkilö.
Fysioterapeutin ammatin kuvaus
Fysioterapia on määriteltävissä ammattialana, jonka erityisosaamisalueita ovat terveys, liike, liikkuminen ja toimintakyky. Keskeisiä fysioterapian menetelmiä ovat terveyttä ja toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut. Fysioterapia tarjoaa palveluja yksilöille ja väestölle tilanteissa, joissa näiden liikkumis- ja toimintakyky ovat tai saattavat olla uhattuina ikääntymisen, vamman, kivun, sairauden, toimintahäiriön tai ympäristötekijöiden johdosta. Fysioterapia edistää yksilön aktiivista osallistumista yhteiskunnassa kehittämällä, ylläpitämällä ja palauttamalla tämän terveyttä, liikkumiskykyä, fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä koko eliniän ajan.
Fysioterapeutilla on valmistumisensa jälkeen valmiudet itseohjautuvaan kliinisen päätöksentekoprosessin mukaiseen, asiakaslähtöiseen, tehokkaaseen ja kustannusvaikuttavaan toimintaan. Toiminta on näyttöön perustuvaa, lakeja ja ammattialan eettisiä periaatteita noudattavaa. Hän työskentelee eri-ikäisten ihmisten parissa mm. sote palvelukeskuksissa, tutkimus- ja kuntoutuslaitoksissa, kylpylöissä, yksityisissä fysioterapialaitoksissa, erilaisissa järjestöissä, koulu- ja liikuntatoimessa, yrittäjänä sekä erilaisissa hankkeissa ja markkinoinnissa. Hän osaa toimia erilaisissa ammatillisissa tilanteissa luontevasti myös englannin ja ruotsin kielellä. Fysioterapeutti työskentelee usein työryhmän jäsenenä vaikka vastaakin itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman toteuttaminen
Fysioterapian perustana on fysioterapiatiede. Opinnot koostuvat ammattiopinnoista ja opinnäytetyöstä sekä vapaasti valittavista opinnoista. Opintokokonaisuuksiin sisältyy sekä teoreettisia opintoja että käytännön harjoittelua. Eri oppiaineiden tietoa yhdistetään opintojaksojen tavoitteiden mukaisesti opiskelijan ammatillista osaamista kehittäviksi kokonaisuuksiksi, joissa huomioidaan teknologian mahdollisuudet. Ammattiopinnoista noin 45 opintopisteen osuus toteutuu ammattitaitoa edistävänä harjoitteluna eri harjoittelupaikoissa. Koulutuksen päätteeksi opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteita fysioterapeutin työssä.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelmassa korostuu kunkin opiskelijan henkilökohtaisen ammatillisen kasvun prosessi. Se vaihtelee yksilöllisesti mm. opiskelijan aikaisemman osaamisen ja oppimisympäristöjen mukaan. Koulutus toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulussa ongelmaperustaisen pedagogiikan (problem based learning = PBL) mukaisesti. Ongelmaperustainen pedagogiikka tukee opiskelijan tiedonhankintataitojen, henkilökohtaisen tiedonmuodostuksen ja ryhmässä tapahtuvan oppimisen kehittymistä koko koulutuksen ajan.
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman vuositeemat
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman tuottama osaaminen painottuu ensimmäisen lukuvuoden aikana terveen ihmisen anatomiaan, liikkeiden, liikkumisen sekä toimintakyvyn tutkimiseen ja ohjaamiseen. Opiskelija perehtyy sote -alan ammattieettisiin periaatteisiin ja arvoihin sekä oppii koulutuksen aikana niiden mukaiseen toimintaan. Opiskelija saa lukuvuoden aikana kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta, asiakaspalvelusta ja tutustuu fysioterapeutin työhön. Opiskelija saa valmiuksia mm. perusliikkumisen analysoimiseen ja ohjaamiseen, terapeuttiseen harjoitteluun sekä erilaisten muiden ohjaus- ja opetusmenetelmien käyttämiseen. Lisäksi hän perehtyy fysioterapeutin ammatissa tarvittavaan englannin kieleen.
Toisen lukuvuoden aikana opiskelija harjaantuu aikuisväestön fysioterapian toteuttamiseen. Opinnoissa sisältöinä ovat mm. tuki- ja liikuntaelimistön sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön sairaudet, neurologiset sairaudet ja mielenterveyden haasteet. Opiskelija tutustuu ammattitaitoa edistävien harjoittelujaksojen aikana erilaisiin terveydenhuollon ja kuntoutuksen toimintaympäristöihin. Lisäksi opiskelija perehtyy fysioterapeutin ammatissa tarvittavaan ruotsin kieleen. Lukuvuoden päätteeksi opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää tieteelliseen näyttöön perustuvaa tietoa fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän on myös perehtynyt sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään.
Kolmantena lukuvuonna opiskelija perehtyy lasten ja nuorten samoin kuin ikääntyvien terveyden ja toimintakyvyn erityiskysymyksiin. Lukuvuoden päätteeksi hän osaa suunnitella ja toteuttaa fysioterapiaa sekä arvioida sen vaikutuksia. Kliinisessä päättelyssä painottuvat asiakkaan ja hänen viiteryhmiensä lähtökohdat. Lisäksi kolmannen lukuvuoden aikana hän tutustuu työelämävalmiuksiin ja työhyvinvointiin. Opiskelija suorittaa kaksi ammattitaitoa edistävää harjoittelujaksoa. Fysioterapeuttiopiskelijoilla on mahdollisuus lähteä opiskelijavaihtoon kolmannen tai neljännen lukuvuoden aikana. Omat opiskelijat saavat mahdollisuuksia kotikansainvälistymiseen vaihto-opiskelijoiden opiskelijatutoreina.
Ennen koulutuksen päättymistä opiskelija on saanut valmiuksia projektien toteuttamiseen mm. osallistumalla hankkeiden työskentelyyn. Hän on syventänyt ammatillista osaamistaan valitsemillaan fysioterapian erityisalueilla erityisesti opinnäytetyön sekä valinnaisten opintojen kautta. Lisäksi hän on omaksunut monipuolista kieliosaamista kiinteäksi osaksi omaa ammatillista identiteettiään. Hän on myös perehtynyt moniammatilliseen johtamiseen ja kehittämiseen sote-alalla. Neljäntenä lukuvuonna opiskelija saa valmiuksia myös fysioterapiayrittäjänä toimimiseen.
Opintojaksoja on suunniteltu ja toteutetaan yhteistyössä Tampereen korkeakouluyhteisön toisten tutkinto-ohjelmien kanssa. Fysioterapeuttiopiskelijat opiskelevat myös moniammatillisissa ryhmissä. Lisäksi tutkintoon on mahdollista valita kuntoutuksen alan opintoja muiden ammattikorkeakoulujen yhteisestä opintojaksotarjonnasta.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet ovat kuvattuna jaksojen toteutussuunnitelmissa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittäminen on toteutettu ja sitä toteutetaan jatkuvasti yhdessä työelämän muun muassa alueen fysioterapeuttien kanssa. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu ohjattuna harjoitteluna pääsääntöisesti Pirkanmaan alueen fysioterapiapalveluja tarjoavissa organisaatioissa.
Myös opiskelijoita on ollut mukana opetussuunnitelmaa kehitettäessä. Lisäksi jokaisesta opintojaksosta opiskelijoilta saatu palaute on huomioitu opetussuunnitelmassa.
Opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä on täsmennetty sekä suomalaisen että eurooppalaisen fysioterapian ydinosaamiskuvauksen mukaan. Opetussuunnitelma sisältää Euroopassa yhteisiksi sovitut osaamisvaatimukset.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24FY-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24FY-1005 |
Fysioterapian perusteet
(Valitaan kaikki ) |
50 | |||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GK22 | Ihmisen anatomia | 7 | 7 | 5 | 2 | 2.5 | 2.5 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||
7F00GK23 | Ihminen toimivana kokonaisuutena | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GK24 | Fysioterapeuttinen tutkiminen | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
7F00GK25 | Liikkumisen ja toiminnan tukeminen | 13 | 13 | 13 | 6.5 | 6.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GK26 | Terapeuttisen harjoittelun perusteet | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7F00GK27 | Harjoittelu 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24FY-1007 |
Aikuisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn tukeminen
(Valitaan kaikki ) |
54 | |||||||||||||||||||||||||
7F00GL25 | Aikuisten tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia 1 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00GU47 | Aikuisten tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia 2 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GL28 | Harjoittelu 2 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00GL27 | Aikuisten neurologinen fysioterapia | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7F00GU48 | Aikuisten psykofyysinen fysioterapia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GU49 | Aikuisten kirurginen ja hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapia | 11 | 11 | 11 | 5.5 | 5.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GL30 | Harjoittelu 3 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
24FY-1008 |
Lasten ja ikääntyneiden fysioterapia
(Valitaan kaikki ) |
38 | |||||||||||||||||||||||||
7F00GL32 | Lasten ja nuorten liikkumisen ja toimintakyvyn tukeminen | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
7F00GL34 | Harjoittelu 4 | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00GL33 | Ikääntyneiden toimintakyvyn tukeminen | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7F00GL35 | Harjoittelu 5 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
24FY-1009 |
Ammattitaitoa tukevat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
32 | |||||||||||||||||||||||||
7F00GL39 | Projektityön soveltaminen urheilufysioterapiaan | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GL40 | Työhyvinvointi ja työelämävalmiudet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7F00GL41 | Yrittäjyys fysioterapiassa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GL42 | Asiantuntijuuden kehittyminen | 4 | 2 | 0.5 | 1 | 0.5 | 1.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.8 | 0.8 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||
7F00GL43 | Professional English for Physiotherapists | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GL44 | Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7F00GL45 | Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7F00GL47 | Harjoittelu 6 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
24FY-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 6) |
6 | |||||||||||||||||||||||||
7F00GK21 | Vapaasti valittavat opinnot | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
24FY-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 1 | 4 | 1 | 4 | 0.5 | 0.5 | 2 | 2 | |||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 63.5 | 57 | 29.5 | 29.5 | 30.5 | 30.5 | 33 | 31.5 | 25.5 | 29.5 | 14.8 | 14.8 | 15.3 | 15.3 | 15.3 | 15.3 | 16.5 | 16.5 | 15.8 | 15.8 | 12.8 | 12.8 | 14.8 | 14.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.