Aikuisten psykofyysinen fysioterapia (5op)
Opintojakson tunnus: 7F00GU48
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään psykofyysiseen fysioterapiaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• osaa arvioida potilaan voimavaroja ja ongelmia fysioterapiassa
• ymmärtää, miten mielenterveysongelmat vaikuttavat arjen toimintaan
• kehittyy omassa kehontuntemuksessa ja kehotietoisuudessa
• osaa ohjata kehotietoisuutta lisääviä harjoitteita
• toimii yleisten ja oman alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti 
• tietää erilaisista vuorovaikutuksellisia lähestymistapoja ja osaa ohjata potilasta itse oivaltamaan, löytämään ratkaisuja ja löytämään voimavarojaan, 
• tuntee erilaisia motivoivia lähestymiskeinoja sekä osaa ottaa niitä käyttöön, 
• osaa ohjata kuntoutujaa ja perustella tekemänsä valinnat 
• perustaa toimintansa tutkimustietoon ja parhaisiin käytänteisiin 
• osaa hyödyntää reflektiivistä toimintaa ja kliinistä päättelyä 
• ymmärtää jatkuvan oppimisen merkityksen
                    
Sisältö
• hyperventilaatio ja hengityksen tasapainottuminen 
• erilaiset mielenterveyden haasteet 
• traumatisoituminen ja vireystilat 
• traumainformoitu työote 
• voimavaralähtöinen ja ratkaisukeskeinen näkökulma  
• interoseptio ja kehotietoisuus 
• motivoiva haastattelu 
• psyykkiset sairaudet ja niiden lääkehoito
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija 
• osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia psyykkisistä sairauksista ja niiden fysioterapiasta, sen ilmiöistä ja peruskäsitteistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa
• valmistautuu opiskelutilanteisiin niukasti 
• osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan, mutta ei ota vastuuta ryhmätoiminnan kehittämisestä 
• tunnistaa vuorovaikutustaitojaan ja kuvaa ammatillista osaamistaan vain osittain 
• suoriutuu harjoituksista osittain tuettuna ja ohjattuna 
• toimii mekaanisesti ja rutiininomaisesti, perustelut toiminnalle ovat niukkoja 
• valmistautuu tehtäviin niukasti 
• tarkastelee ja arvioi osaamistaan mekaanisesti, omasta näkökulmastaan
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija 
• osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä psyykkisistä sairauksista ja niiden fysioterapiasta fysioterapian alueilla 
• jäsentää psykofyysiseen fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä 
• osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä psykofyysisten kuntoutujien fysioterapian alueilla 
• valmistautuu opiskelutilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti 
• osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan 
• osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja toiset ryhmäläiset huomioiden 
• ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän oppimisesta 
• osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti ja perustelee toimintaansa pääosin olemassa olevaan tietopohjaansa nojautuen 
• harjoittelee aktiivisesti ja osaa hyödyntää ohjausta 
• tarkastelee ja arvioi omaa osaamistaan jäsentyneesti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija 
• osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä psyykkisistä sairauksista ja niiden fysioterapiasta joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti psykofyysisen fysioterapian alueilla 
• toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti 
• ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä 
• osaa soveltaa uutta tietoa ja yhdistellä aiemmin oppimaansa opittavaan taitoon 
• osaa perustella toimintaansa monipuolisesti kliiniseen päättelyyn pohjautuen 
• harjoittelee aktiivisesti ja omatoimisesti sekä osoittaa ammatillista osaamista 
• osaa arvioida harjoitteluaan ja oppimistaan 
• tarkastelee, arvioi ja kehittää omaa ja muiden opiskelijoiden osaamista laaja-alaisesti ja luovasti
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, hylätty 
Opiskelija  
• perustiedot ja -taidot ovat selkeästi puutteelliset ja tietojen soveltaminen on virheellistä 
• laiminlyö tilanteisiin valmistautumisen, eikä hyödynnä saamaansa palautetta 
• välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa 
• vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla