Lasten ja nuorten liikkumisen ja toimintakyvyn tukeminenLaajuus (12 op)
Tunnus: 7F00GL32
Laajuus
12 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusymmärrystä lasten ja nuorten sairauksista ja fysioterapiasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien ja oireiden vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn sekä lapsen/nuoren kokonaiskehitykseen
• tuntee erilaisia toimintakykyluokituksia lapsen, nuoren ja perheen näkökulmasta
• tietää lääkkeiden vaikutuksista lastensairauksissa
• osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan
• osaa tutkia ja valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa
• osaa tutkia, arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisesta kehityksestä sekä liikkumis-, ja toimintakyvystä,
• osaa tutkia, suunnitella ja tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa erilaisissa ympäristöissä lasta ja/tai nuorta huomioiden
• osaa suunnitella ja ohjata lasten ja/tai nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevia ryhmiä
Sisältö
• lasten ja nuorten sosioemotionaalinen kehitys
• lasten ja nuorten tyypillisimmät tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ja fysioterapia
• lasten ja nuorten tyypillisimmät neurologiset sairaudet ja fysioterapia
• lasten ja nuorten neuropsykiatriset oireistot
• lasten ja nuorten tyypillisimmät hengityssairaudet
• syömishäiriöt ja ahdistuneisuus nuorten psykiatrisina sairauksina
• lapsen/nuoren kehonkuvantutkimisen periaatteet
• toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF) lapsen ja nuoren näkökulmasta
• tyypillisimmät lääkkeet lasten sairauksissa
• lasten ja nuorten toimintavälineet ja liikkumisen apuvälineet
• lasten ja nuorten liikkumis- ja toimintakykyä tukevat ryhmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa,
• tunnistaa ja kuvaa heikosti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä,
• valmistautuu niukasti opiskelutilanteisiin ja ryhmän tavoitteelliseen toimintaan,
• tunnistaa ja erittelee vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa,
• suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna,
• osoittaa niukkaa osaamista tietojen ja taitojen osalta harjoitusten toteutuksessa,
• toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti,
• perustelee toiminnan puutteellisesti,
• valmistautuu tehtäviin puutteellisesti
• toimii epätarkoituksenmukaisesti ja yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa kuvata kirjallisesti lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä
• tietää pääsääntöisesti ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä
• osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella
• valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti opiskelutilanteisiin
• kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista,
• osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti
• pystyy osittaiseen kliiniseen päättelyyn ja perustelee toimintaansa
• valmistautuu ohjaustilanteisiin huolellisesti ja järjestelmällisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella
• tietää ja osaa määritellä ICF:n periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä.
• osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä
• toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
• osaa soveltaa uutta tutkimustietoa
• hyödyntää aiemmin oppimaansa
• osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn
• harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida monipuolisesti harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa
• osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa
• valitsee ryhmäohjaukseen tarkoituksenmukaisen ja lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön ja suunnittelee toteutuksen etenemisen
• tunnistaa ja osaa kuvata oman ammatillisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä
• vastaanottaa palautetta rakentavasti ja omaa toimintaansa kehittäen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätyssä suorituksessa
• opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä
• opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa
• opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta
• opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla sekä ohjaustilanteissa
• hän ei keskity tunneilla harjoitteluun ja hänellä on runsaasti poissaoloja harjoitustunneilta
• opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat puutteelliset.