Monitavoitteinen metsänhoito (5op)
Toteutuksen tunnus: 6M00GE02-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 31.07.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 19.10.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Monitavoitteinen metsänhoito YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
- Vastuuhenkilö
- Ari Vanamo
- Ryhmät
-
25YMETSAMonitavoitteinen metsänhoito YAMK 2025
- Opintojakso
- 6M00GE02
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tuntee erilaiset metsänkasvatusmenetelmät ja mahdollisuudet käyttää niitä joustavammin metsien käytön eri tavoitteiden toteuttamiseen ja yhteensovittamiseen. Opiskelija tuntee tasaikäisrakenteisten, kaksijaksoisten ja eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatuksen sekä säästöpuuhakkuiden, kiertoaikojen pituuden säätelyn, puulajivalintojen ja sekametsien kasvattamisen vaikutukset metsien tuottamiin ekosysteemipalveluihin. Opiskelija osaa arvioida ja havainnollistaa metsänomistajalle eri metsänkäsittelytapojen vaikutuksia, hyötyjä, haittoja ja riskejä. Opiskelija osaa valita sellaiset metsien käsittelytavat, jotka parhaiten toteuttavat metsien käytölle asetettuja erilaisia tavoitteita.
Sisältö (Opintojakso)
Metsänomistajan tavoitteiden selvittäminen ja konkretisoiminen metsänhoidollisiksi käsittelyiksi. Niiden vaikutusten arviointi ja havainnollistaminen.
Ekologinen metsänhoito
Säästöpuumetsätalous
Eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatus
Sekametsien kasvatus
Kiertoajan vaikutus tavoitteiden toteuttamiseen
Ilmastokestävien metsien kasvattaminen
Mukautuvan suunnittelun periaate
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija tuntee yleisellä tasolla metsänkasvatusmenetelmien joustavan käytön erilaisten tavoitteiden toteuttamisessa ja yhteensovittamisessa. Hän tietää menetelmien keskeiset vaikutukset, kustannukset ja riskit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia metsänkasvatusmenetelmiä käytännön toteutuksessa erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja yhteensovittamiseksi. Hän osaa arvioida menetelmien vaikutukset, kustannukset ja riskit sekä kertoa niistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa soveltaa ja muunnella metsänkasvatuksen eri menetelmiä joustavasti käytännön toteutuksessa erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja yhteensovittamiseksi. Hän osaa arvioida monipuolisesti menetelmien vaikutukset, kustannukset ja riskit sekä havainnollistaa niitä selkeästi ja loogisesti.
Aika ja paikka
10.9.- 31.10.2025
10.9.2025 YAMK-opintojen aloitusinfo TAMKissa Tampereella luokassa B4-26
1. lähijakso 11.-12.9.2025
Toteutus 11.9. Kangasalla, Pälkäneellä, Valkeakoskella, aiheena lehtojen ja jalopuumetsien hoito ja 12.9. Isojärven ympäristöarvometsässä Kuhmoisissa, aihena luonnonmetsien rakennetta ja dynamiikkaa jäljittelevä metsänhoito
2. lähijakso 9.-10.10.2025 Toteutus Evolla. Yöpyminen Evolla Rahtijärven kämpällä. Aiheina luonnonhoidolliset kulotukset ja ennallistamispoltot, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatus kangasmailla ja turvemailla, avohakkuun ja jatkauvapeitteisen metsänkasvatuksen vaikutukset turvemaiden kasvuhuonekaasupäästöihin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään kurssin ryhmätyönä tehdyn esityksen perusteella.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 2.11.2025 mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Maastoretkeilyt, verkkoluennot, itseopiskelu, äänitetyn Powepoint esityksen tekeminen ryhmässä, palautteen anto toisten ryhmien esityksistä.
Oppimateriaalit
Salo, K. (toim.) 2015. Metsä. Monikäyttö ja ekosysteemipalvelut. Luonnonvarakeskus (Luke). Helsinki. 328 s.
Routa, J. & Huuskonen, S. (toim.) 2022. Jatkuvapeitteinen metsänkasvatus. Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 40/2022. Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/551772
Keto-Tokoi, P. 2018. Tutkimustietoon perustuvia suosituksia vastuullisen metsänhoidon kehittämiseksi. WWF Suomen raportteja 37. WWF Suomi. https://wwf.fi/app/uploads/v/p/l/luhifazfb7hhjzxrrh5e6sh/wwf_metsanhoitoraportti_web.pdf
Koivula, M. ym. 2022. Talousmetsien luonnonhoidon ekologisten vaikutusten synteesi: Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 60/2022.
Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/552023
Koivula, M. & Vanha-Majamaa I. 2021. Eri hakkuu- ja luonnonhoitomenetelmien vaikutukset monimuotoisuuteen Fennoskandiassa. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10481. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10481
Keto-Tokoi, P. ym. 2021. Säästöpuumetsätaloudella monimuotoisuutta talousmetsiin. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10541. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10541
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32 h
Itsenäistä opiskelua ja ryhmätyön tekoa 76 h.
Sisällön jaksotus
1. lähijakso 10.-12.9. 2025
10.9. YAMK-opintojen aloitusinfo TAMKissa Tampereella, luokassa B4-26
11.9. lehtojen ja jalopuumetsien luonnonhoidolliset hoitokohteet Kangasalla Pälkäneellä, Valkeakoskella
12.9. Häiriödynamiikka -tutkimuksen hakkuukohteet Isojärven ympäristöarvometsässä Kuhmoisissa
2. lähijakso 9.-10.10.2025
9.-10.10. Evolla hakkuu- ja kulotuskohteet sekä Ränskälänkorven jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusalue.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 2.11.2025 mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
11.9.2025 Suomen metsäkeskus/ Jukka Ruutiainen
9.-10.10.2025 HAMK/Henrik Lindberg ja Ilmatieteen laitos/Helena Rautakoski
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovaatimus opetuksen lähipäivinä