Multiobjective Silviculture (5cr)
Code: 6M00GE02-3003
General information
- Enrolment period
- 02.07.2025 - 31.07.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2025 - 19.10.2025
- Implementation is running.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- MD in Multiobjective Forest Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Multiobjective Forest Management
Objectives (course unit)
The student is familiar with various forest management methods and the possibilities of using them more flexibly to achieve and reconcile different objectives of forest use. They are knowledgeable about even-aged, two-aged, and uneven-aged forest management, as well as the effects of selection cutting, rotation length adjustment, tree species selection, and mixed forests on the ecosystem services provided by forests. The student is capable of assessing and illustrating to forest owners the impacts, benefits, drawbacks, and risks of different forest management practices. They can select forest management methods that best align with the diverse objectives set for forest use.
Content (course unit)
Identifying and specifying the forest owner's objectives into practical silvicultural treatments. Assessing and visualizing their effects. Ecological forest management. Conservation-oriented forest management. Growing uneven-aged forests. Growing mixed forests. The impact of rotation length on goal attainment. Growing climate-resilient forests. Principle of adaptive planning
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is familiar with various silvicultural methods. They have a general understanding of their flexible application to achieve and reconcile different objectives. They are aware of the key impacts, costs, and risks associated with these methods.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student has a strong understanding of various forest cultivation methods and can apply them in practical implementation to achieve and reconcile different objectives. They are capable of assessing the impacts, costs, and risks associated with these methods.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student has an excellent understanding of various silvicultural methods. They can flexibly apply them in practical implementation to achieve and reconcile different objectives. They can assess the impacts, costs, and risks associated with these methods and effectively illustrate them in a clear and logical manner.
Location and time
10.9.- 31.10.2025
10.9.2025 YAMK-opintojen aloitusinfo TAMKissa Tampereella luokassa B4-26
1. lähijakso 11.-12.9.2025
Toteutus 11.9. Kangasalla, Pälkäneellä, Valkeakoskella, aiheena lehtojen ja jalopuumetsien hoito ja 12.9. Isojärven ympäristöarvometsässä Kuhmoisissa, aihena luonnonmetsien rakennetta ja dynamiikkaa jäljittelevä metsänhoito
2. lähijakso 9.-10.10.2025 Toteutus Evolla. Yöpyminen Evolla Rahtijärven kämpällä. Aiheina luonnonhoidolliset kulotukset ja ennallistamispoltot, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatus kangasmailla ja turvemailla, avohakkuun ja jatkauvapeitteisen metsänkasvatuksen vaikutukset turvemaiden kasvuhuonekaasupäästöihin.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään kurssin ryhmätyönä tehdyn esityksen perusteella.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 2.11.2025 mennessä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Maastoretkeilyt, verkkoluennot, itseopiskelu, äänitetyn Powepoint esityksen tekeminen ryhmässä, palautteen anto toisten ryhmien esityksistä.
Learning materials
Salo, K. (toim.) 2015. Metsä. Monikäyttö ja ekosysteemipalvelut. Luonnonvarakeskus (Luke). Helsinki. 328 s.
Routa, J. & Huuskonen, S. (toim.) 2022. Jatkuvapeitteinen metsänkasvatus. Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 40/2022. Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/551772
Keto-Tokoi, P. 2018. Tutkimustietoon perustuvia suosituksia vastuullisen metsänhoidon kehittämiseksi. WWF Suomen raportteja 37. WWF Suomi. https://wwf.fi/app/uploads/v/p/l/luhifazfb7hhjzxrrh5e6sh/wwf_metsanhoitoraportti_web.pdf
Koivula, M. ym. 2022. Talousmetsien luonnonhoidon ekologisten vaikutusten synteesi: Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 60/2022.
Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/552023
Koivula, M. & Vanha-Majamaa I. 2021. Eri hakkuu- ja luonnonhoitomenetelmien vaikutukset monimuotoisuuteen Fennoskandiassa. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10481. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10481
Keto-Tokoi, P. ym. 2021. Säästöpuumetsätaloudella monimuotoisuutta talousmetsiin. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10541. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10541
Student workload
Lähiopetus 32 h
Itsenäistä opiskelua ja ryhmätyön tekoa 76 h.
Content scheduling
1. lähijakso 10.-12.9. 2025
10.9. YAMK-opintojen aloitusinfo TAMKissa Tampereella, luokassa B4-26
11.9. lehtojen ja jalopuumetsien luonnonhoidolliset hoitokohteet Kangasalla Pälkäneellä, Valkeakoskella
12.9. Häiriödynamiikka -tutkimuksen hakkuukohteet Isojärven ympäristöarvometsässä Kuhmoisissa
2. lähijakso 9.-10.10.2025
9.-10.10. Evolla hakkuu- ja kulotuskohteet sekä Ränskälänkorven jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusalue.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 2.11.2025 mennessä.
Practical training and working life cooperation
11.9.2025 Suomen metsäkeskus/ Jukka Ruutiainen
9.-10.10.2025 HAMK/Henrik Lindberg ja Ilmatieteen laitos/Helena Rautakoski
International connections
Ei ole
Further information
Läsnäolovaatimus opetuksen lähipäivinä