Skip to main content

Multiobjective Silviculture (5cr)

Code: 6M00GE02-3003

General information


Enrolment period
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 19.10.2025
Implementation is running.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
MD in Multiobjective Forest Management
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Multiobjective Forest Management
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Päivi Tiiva
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00GE02

Objectives (course unit)

The student is familiar with various forest management methods and the possibilities of using them more flexibly to achieve and reconcile different objectives of forest use. They are knowledgeable about even-aged, two-aged, and uneven-aged forest management, as well as the effects of selection cutting, rotation length adjustment, tree species selection, and mixed forests on the ecosystem services provided by forests. The student is capable of assessing and illustrating to forest owners the impacts, benefits, drawbacks, and risks of different forest management practices. They can select forest management methods that best align with the diverse objectives set for forest use.

Content (course unit)

Identifying and specifying the forest owner's objectives into practical silvicultural treatments. Assessing and visualizing their effects. Ecological forest management. Conservation-oriented forest management. Growing uneven-aged forests. Growing mixed forests. The impact of rotation length on goal attainment. Growing climate-resilient forests. Principle of adaptive planning

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is familiar with various silvicultural methods. They have a general understanding of their flexible application to achieve and reconcile different objectives. They are aware of the key impacts, costs, and risks associated with these methods.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student has a strong understanding of various forest cultivation methods and can apply them in practical implementation to achieve and reconcile different objectives. They are capable of assessing the impacts, costs, and risks associated with these methods.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student has an excellent understanding of various silvicultural methods. They can flexibly apply them in practical implementation to achieve and reconcile different objectives. They can assess the impacts, costs, and risks associated with these methods and effectively illustrate them in a clear and logical manner.

Location and time

10.9.- 31.10.2025
10.9.2025 YAMK-opintojen aloitusinfo TAMKissa Tampereella luokassa B4-26
1. lähijakso 11.-12.9.2025
Toteutus 11.9. Kangasalla, Pälkäneellä, Valkeakoskella, aiheena lehtojen ja jalopuumetsien hoito ja 12.9. Isojärven ympäristöarvometsässä Kuhmoisissa, aihena luonnonmetsien rakennetta ja dynamiikkaa jäljittelevä metsänhoito
2. lähijakso 9.-10.10.2025 Toteutus Evolla. Yöpyminen Evolla Rahtijärven kämpällä. Aiheina luonnonhoidolliset kulotukset ja ennallistamispoltot, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvatus kangasmailla ja turvemailla, avohakkuun ja jatkauvapeitteisen metsänkasvatuksen vaikutukset turvemaiden kasvuhuonekaasupäästöihin.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään kurssin ryhmätyönä tehdyn esityksen perusteella.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 2.11.2025 mennessä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Maastoretkeilyt, verkkoluennot, itseopiskelu, äänitetyn Powepoint esityksen tekeminen ryhmässä, palautteen anto toisten ryhmien esityksistä.

Learning materials

Salo, K. (toim.) 2015. Metsä. Monikäyttö ja ekosysteemipalvelut. Luonnonvarakeskus (Luke). Helsinki. 328 s.

Routa, J. & Huuskonen, S. (toim.) 2022. Jatkuvapeitteinen metsänkasvatus. Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 40/2022. Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/551772

Keto-Tokoi, P. 2018. Tutkimustietoon perustuvia suosituksia vastuullisen metsänhoidon kehittämiseksi. WWF Suomen raportteja 37. WWF Suomi. https://wwf.fi/app/uploads/v/p/l/luhifazfb7hhjzxrrh5e6sh/wwf_metsanhoitoraportti_web.pdf

Koivula, M. ym. 2022. Talousmetsien luonnonhoidon ekologisten vaikutusten synteesi: Synteesiraportti. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 60/2022.
Luonnonvarakeskus. https://jukuri.luke.fi/handle/10024/552023

Koivula, M. & Vanha-Majamaa I. 2021. Eri hakkuu- ja luonnonhoitomenetelmien vaikutukset monimuotoisuuteen Fennoskandiassa. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10481. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10481

Keto-Tokoi, P. ym. 2021. Säästöpuumetsätaloudella monimuotoisuutta talousmetsiin. Metsätaloudellinen aikakauskirja vuosikerta 2021. Artikkeli 10541. https://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/article/10541

Student workload

Lähiopetus 32 h
Itsenäistä opiskelua ja ryhmätyön tekoa 76 h.

Content scheduling

1. lähijakso 10.-12.9. 2025
10.9. YAMK-opintojen aloitusinfo TAMKissa Tampereella, luokassa B4-26
11.9. lehtojen ja jalopuumetsien luonnonhoidolliset hoitokohteet Kangasalla Pälkäneellä, Valkeakoskella
12.9. Häiriödynamiikka -tutkimuksen hakkuukohteet Isojärven ympäristöarvometsässä Kuhmoisissa
2. lähijakso 9.-10.10.2025
9.-10.10. Evolla hakkuu- ja kulotuskohteet sekä Ränskälänkorven jatkuvapeitteisen metsänkasvatuksen tutkimusalue.
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä tutkimustiedon kooste osoitetusta monitavoitteisen metsänhoidon aiheesta. Lopputuotoksena julkaistaan äänitallenne ja PowerPoint -esitys tuloksista muille kurssilaisille 2.11.2025 mennessä.

Practical training and working life cooperation

11.9.2025 Suomen metsäkeskus/ Jukka Ruutiainen
9.-10.10.2025 HAMK/Henrik Lindberg ja Ilmatieteen laitos/Helena Rautakoski

International connections

Ei ole

Further information

Läsnäolovaatimus opetuksen lähipäivinä

Go back to top of page