Professional Special Needs Teacher Education
- Credits
- 60 ects
Qualification Awarded and the Level of Qualification
Professional Special Needs Teacher Education (60 cr)
Contact Information
e-mail: taok.tamk@tuni.fi
Special Admission Requirements
Voit hakea ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen, mikäli sinulla on ammatillisen koulutuksen ammatillisten tai yhteisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuus (Lisätietoja asetuksesta 986/1998, § 13, § 13 a, § 13 b, § 14, § 29):
hakukelpoisuuteen vaadittava tutkinto
hakukelpoisuuteen vaadittava työkokemus
opettajan pedagogiset opinnot (60 opintopistettä/35 opintoviikkoa)
ja lisäksi vähintään 5 kuukauden päätoiminen opetus- ja/tai ohjauskokemus ammatillisesta oppilaitoksesta ja/tai ammattikorkeakoulusta.
Opettajan pedagogiset opinnot voivat olla suoritettu joko ammatillisena opettajankoulutuksena tai yliopisto-opintoina. Hakukelpoisuuden tulee täyttyä hakuajan päättymiseen mennessä.
Recognition of Prior Learning
Osaamisperustainen erityisopettajankoulutus perustuu erityisopettajaopiskelijan aikaisemman osaamisen tunnistamiseen, tarvittavan osaamisen kehittämiseen ja koulutusprosessin aikaiseen jatkuvaan arviointiin.
Qualification Requirements and Regulations
Ammatillinen erityisopettajankoulutus antaa kelpoisuuden toimia ammatillisena erityisopettajana ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakoulussa.
Asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (865/2005).
Completing the studies entitles the person to use the abbreviation AmE (ammatillinen erityisopettaja, professional/vocational special needs teacher) to signal their qualification.
Key Learning Outcomes
The education focuses on special pedagogical competencies, pedagogical competencies of professional special needs teachers, work community competencies and development competencies.
Occupational Profiles of Graduates with Examples
Ammatillinen erityisopettaja työskentelee alansa
asiantuntijana ja kehittäjänä oppilaitosten monipuolisissa
oppimis- ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa
alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä
tasolla.
Examination Regulations, Assessment and Grading
Pedagogical Skills Related to Special Needs: scale 1-5
Other Study Modules: Pass/Fail
Mode of Study
The professional special needs teacher education is based on inclusive pedagogy, which involves a reflective, inquisitive and development-oriented approach.
The perspectives included in the studies involve individuality, guidance, authenticity, cooperation and plasticity.
The studies are multimodal.
Professional Special Needs Teacher Education
Timing and structure:
Professional Special Needs Teacher Education
Timing and structure:
Professional Special Needs Teacher Education
Timing and structure: