Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen erityisopettajankoulutus: 22OPKOE

Tunnus: 21OPKOE

Kesto:
1 vuotta (60 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2022

Kuvaus

Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen toteutuksessa lähtökohtana on osallistava pedagogiikka, joka perustuu reflektoivaan, tutkivaan ja kehittävään työotteeseen.

Koulutuksessa painotetaan ammatillisen erityisopettajaopiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden ja ammatillisen erityisopettajan osaamisen kehittymistä.

Koulutuksessa keskitytään erityispedagogisen osaamiseen, ammatillisen erityisopettajan pedagogiseen osaamiseen, työyhteisöosaamiseen sekä kehittämisosaamiseen.

Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa rakennetaan uutta osaamisidentiteettiä. Ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti muotoutuu prosessissa, johon sisältyy ajallisesti menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Opettajan identiteetin rinnalle rakentuvan ammatillisen erityisopettajan identiteetin muotoutuminen edellyttää ilmiöiden pohtimista uusista näkökulmista.

Opintojen toteutuksen näkökulmia ovat henkilökohtaisuus, ohjauksellisuus, autenttisuus, yhteistoiminnallisuus ja muovautuvuus.

Koulutus on monimuotokoulutusta.

Opintojen suorittaminen antaa henkilölle oikeuden käyttää lyhennettä AmE (ammatillinen erityisopettaja).

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tausta-aineistona on käytetty ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoiden sekä työssä olevien ammatillisten erityisopettajien ja koulutuksen järjestäjien haastatteluita ja työpajatyöskentelyn tuloksia. Lisäksi on hyödynnetty verkostoyhteistyön kautta saatua tietoa, kuten PAEK:n asiantuntija- ja ohjausryhmät sekä ammatillisten erityisopettajankouluttajien verkosto. Kehittämisen tausta-aineistona on myös käytetty Parasta osaamista -hankkeessa vuonna 2018 ammatillisille opettajille suunnattua kyselyä ammatillisen koulutuksen opettajien osaamistarpeista. Lisäksi on hyödynnetty OPEKE-hankkeessa luotuja opettajakorkeakoulujen valtakunnallisia, strategisen tason opetussuunnitelmien linjauksia.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2021-2022 2022-2023 Kevät 2022 Syksy 2022 3. / 2022 4. / 2022 1. / 2022 2. / 2022
21OPKOE-1001
Erityispedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

25
1L00FO49 Erityispedagogiikan perusteet 5
1L00FO50 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen 5
1L00FO51 Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen 5
1L00FO52 Oppimisen tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi 5
1L00FO53 Moniammatillinen yhteistyö 5
21OPKOE-1002
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

15
1L00FO64 Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu 5
1L00FO65 Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen 10
21OPKOE-1003
Työyhteisöosaaminen

(Valitaan kaikki )

10
1L00FO66 Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5
1L00FO67 Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana 5
21OPKOE-1004
Kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki )

10
1L00FO68 Oman työn ja organisaation kehittäminen 10
Yhteensä 60 0 0 0 0 0 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
21OPKOE-1001
Erityispedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

25
1L00FO49 Erityispedagogiikan perusteet 5
1L00FO50 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen 5
1L00FO51 Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen 5
1L00FO52 Oppimisen tuen suunnittelu, toteutus ja arviointi 5
1L00FO53 Moniammatillinen yhteistyö 5
21OPKOE-1002
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

15
1L00FO64 Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu 5
1L00FO65 Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen 10
21OPKOE-1003
Työyhteisöosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
1L00FO66 Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5
1L00FO67 Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana 5
21OPKOE-1004
Kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
1L00FO68 Oman työn ja organisaation kehittäminen 10