Erityispedagogiikan perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FO49
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.06.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vasta kun olet suorittanut Moodlessa kaikki neljä harjoitustenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä. Harjoitustenttien suorituskerrat ovat rajattomat eli voit tehdä tentin niin monta kertaa kuin haluat. Jos et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputentti arvioidaan asteikolla 1–5. Lopputenttiä pääset tekemään, kun olet suorittanut hyväksytysti tentit 1–4. Lopputentti sisältää monivalintakysymyksiä kaikista neljästä teema-alueesta ja niiden sisällöistä. Lopputentin voit tehdä maksimissaan kolme kertaa (kolmannen kerran jälkeen voimaan jää korkein arvosana).
Kokonaissuorituksesta 20 % koostuu neljästä teema-alueen tentistä (tentit 1–4). Loput 80 % tulevat arvioitavan lopputentin suorituksesta. Vaikka tentit 1–4 arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, vaikuttavat ne hyväksyttynä kokonaisarvosanaan nostavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu Moodle oppimisympäristössä. Moodlessa on omatahtiseen opiskeluun soveltuva materiaalia, kuten luentoja ja kirjallisuutta. Opintojaksolla on Moodlessa suoritettavia harjoitustenttejä sekä lopputentti, joka pohjautuu opintojakson kirjallisuuteen.
Oppimateriaalit
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa)
Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin
Lisätietoja opiskelijoille
Työskentely opintojaksolla etenee itsenäisesti ja omatahtisesti. Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseen löydät opintojakson Moodlesta.
Etene teema kerrallaan. Tutustu teeman materiaaleihin ja tee teemaan liittyvät tehtävät ja tentti. Suositeltavaa on edetä teemojen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisestä neljänteen.
Vasta kun olet suorittanut kaikki neljä tenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä.
Opintojakson arvosanaa pääset tarkastelemaan heti, kun olet suorittanut lopputentin hyväksytysti. Arvioinnin löydät arviointikirjasta, jonne pääset Moodlen yläpalkista oman profiilisi kohdasta ''Arvioinnit''.
Mikäli et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti/kohtaat muita haasteita tai ongelmia opintojakson suorittamisen kanssa, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella. Keskustelualuetta voidaan myös hyödyntää opiskelijoiden väliseen kanssakäymiseen. Tietoteknisissä ongelmissa otathan yhteyttä suoraan IT Helpdeskiin (it-helpdesk@tuni.fi).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein alle 50 % kysymyksistä arvosana on hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 51 % - 60 % kysymyksistä, arvosana on 1.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 61 % - 70 % kysymyksistä, arvosana on 2.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 71 % - 80 % kysymyksistä, arvosana on 3.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 81 % - 90 % kysymyksistä, arvosana on 4.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 91 % - 100 % kysymyksistä, arvosana on 5.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
23.05.2023 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Minna Seppälä
Ryhmät
-
23AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vasta kun olet suorittanut Moodlessa kaikki neljä harjoitustenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä. Harjoitustenttien suorituskerrat ovat rajattomat eli voit tehdä tentin niin monta kertaa kuin haluat. Jos et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lopputentti arvioidaan asteikolla 1–5. Lopputenttiä pääset tekemään, kun olet suorittanut hyväksytysti tentit 1–4. Lopputentti sisältää monivalintakysymyksiä kaikista neljästä teema-alueesta ja niiden sisällöistä. Lopputentin voit tehdä maksimissaan kolme kertaa (kolmannen kerran jälkeen voimaan jää korkein arvosana).
Kokonaissuorituksesta 20 % koostuu neljästä teema-alueen tentistä (tentit 1–4). Loput 80 % tulevat arvioitavan lopputentin suorituksesta. Vaikka tentit 1–4 arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, vaikuttavat ne hyväksyttynä kokonaisarvosanaan nostavasti.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu Moodle oppimisympäristössä. Moodlessa on omatahtiseen opiskeluun soveltuva materiaalia, kuten luentoja ja kirjallisuutta. Opintojaksolla on Moodlessa suoritettavia harjoitustenttejä sekä lopputentti, jotka pohjautuvat opintojakson kirjallisuuteen.
Oppimateriaalit
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä
Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa)
Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin
Lisätietoja opiskelijoille
Työskentely opintojaksolla etenee itsenäisesti ja omatahtisesti. Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseen löydät opintojakson myös Moodlesta.
Etene teema kerrallaan. Tutustu teeman materiaaleihin ja tee teemaan liittyvät tehtävät ja tentti. Suositeltavaa on edetä teemojen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisestä neljänteen.
Vasta kun olet suorittanut kaikki neljä tenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä.
Opintojakson arvosanaa pääset tarkastelemaan heti, kun olet suorittanut lopputentin hyväksytysti. Arvioinnin löydät arviointikirjasta, jonne pääset Moodlen yläpalkista oman profiilisi kohdasta ''Arvioinnit''.
Mikäli et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti/kohtaat muita haasteita tai ongelmia opintojakson suorittamisen kanssa, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella. Keskustelualuetta voidaan myös hyödyntää opiskelijoiden väliseen kanssakäymiseen. Tietoteknisissä ongelmissa otathan yhteyttä suoraan IT Helpdeskiin (it-helpdesk@tuni.fi).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein alle 50 % kysymyksistä arvosana on hylätty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 51 % - 60 % kysymyksistä, arvosana on 1.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 61 % - 70 % kysymyksistä, arvosana on 2.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 71 % - 80 % kysymyksistä, arvosana on 3.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 81 % - 90 % kysymyksistä, arvosana on 4.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 91 % - 100 % kysymyksistä, arvosana on 5.
Ilmoittautumisaika
10.05.2022 - 30.05.2022
Ajoitus
31.08.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sissi Huhtala
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Sissi Huhtala
Ryhmät
-
22AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2022
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.
Arviointiasteikko
0-5