Siirry suoraan sisältöön

Erityispedagogiikan perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FO49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 24AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vasta kun olet suorittanut Moodlessa kaikki neljä harjoitustenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä. Harjoitustenttien suorituskerrat ovat rajattomat eli voit tehdä tentin niin monta kertaa kuin haluat. Jos et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti arvioidaan asteikolla 1–5. Lopputenttiä pääset tekemään, kun olet suorittanut hyväksytysti tentit 1–4. Lopputentti sisältää monivalintakysymyksiä kaikista neljästä teema-alueesta ja niiden sisällöistä. Lopputentin voit tehdä maksimissaan kolme kertaa (kolmannen kerran jälkeen voimaan jää korkein arvosana).

Kokonaissuorituksesta 20 % koostuu neljästä teema-alueen tentistä (tentit 1–4). Loput 80 % tulevat arvioitavan lopputentin suorituksesta. Vaikka tentit 1–4 arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, vaikuttavat ne hyväksyttynä kokonaisarvosanaan nostavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Moodle oppimisympäristössä. Moodlessa on omatahtiseen opiskeluun soveltuva materiaalia, kuten luentoja ja kirjallisuutta. Opintojaksolla on Moodlessa suoritettavia harjoitustenttejä sekä lopputentti, joka pohjautuu opintojakson kirjallisuuteen.

Oppimateriaalit

Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä 

Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa)

Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin 

Lisätietoja opiskelijoille

Työskentely opintojaksolla etenee itsenäisesti ja omatahtisesti. Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseen löydät opintojakson Moodlesta.

Etene teema kerrallaan. Tutustu teeman materiaaleihin ja tee teemaan liittyvät tehtävät ja tentti. Suositeltavaa on edetä teemojen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisestä neljänteen.

Vasta kun olet suorittanut kaikki neljä tenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä.

Opintojakson arvosanaa pääset tarkastelemaan heti, kun olet suorittanut lopputentin hyväksytysti. Arvioinnin löydät arviointikirjasta, jonne pääset Moodlen yläpalkista oman profiilisi kohdasta ''Arvioinnit''.

Mikäli et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti/kohtaat muita haasteita tai ongelmia opintojakson suorittamisen kanssa, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella. Keskustelualuetta voidaan myös hyödyntää opiskelijoiden väliseen kanssakäymiseen. Tietoteknisissä ongelmissa otathan yhteyttä suoraan IT Helpdeskiin (it-helpdesk@tuni.fi).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein alle 50 % kysymyksistä arvosana on hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein 51 % - 60 % kysymyksistä, arvosana on 1.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 61 % - 70 % kysymyksistä, arvosana on 2.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein 71 % - 80 % kysymyksistä, arvosana on 3.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 81 % - 90 % kysymyksistä, arvosana on 4.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein 91 % - 100 % kysymyksistä, arvosana on 5.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

23.05.2023 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Minna Seppälä
Ryhmät
  • 23AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Vasta kun olet suorittanut Moodlessa kaikki neljä harjoitustenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä. Harjoitustenttien suorituskerrat ovat rajattomat eli voit tehdä tentin niin monta kertaa kuin haluat. Jos et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lopputentti arvioidaan asteikolla 1–5. Lopputenttiä pääset tekemään, kun olet suorittanut hyväksytysti tentit 1–4. Lopputentti sisältää monivalintakysymyksiä kaikista neljästä teema-alueesta ja niiden sisällöistä. Lopputentin voit tehdä maksimissaan kolme kertaa (kolmannen kerran jälkeen voimaan jää korkein arvosana).

Kokonaissuorituksesta 20 % koostuu neljästä teema-alueen tentistä (tentit 1–4). Loput 80 % tulevat arvioitavan lopputentin suorituksesta. Vaikka tentit 1–4 arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, vaikuttavat ne hyväksyttynä kokonaisarvosanaan nostavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Moodle oppimisympäristössä. Moodlessa on omatahtiseen opiskeluun soveltuva materiaalia, kuten luentoja ja kirjallisuutta. Opintojaksolla on Moodlessa suoritettavia harjoitustenttejä sekä lopputentti, jotka pohjautuvat opintojakson kirjallisuuteen.

Oppimateriaalit

Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Johdanto ja Osa 4 Erityishuollon ja –opetuksen kysymyksiä 

Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa)

Takala, M., Äikäs, A. & Lakkala, S. 2020 (toim.) Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus. (Saatavilla verkossa) Tenttialue: Osa 1 Tausta ja lähtökohdat, Osa 2 Inklusiivisen kasvatuksen edistäminen ja Osa 3 Yhdessä eteenpäin 

Lisätietoja opiskelijoille

Työskentely opintojaksolla etenee itsenäisesti ja omatahtisesti. Tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseen löydät opintojakson myös Moodlesta.

Etene teema kerrallaan. Tutustu teeman materiaaleihin ja tee teemaan liittyvät tehtävät ja tentti. Suositeltavaa on edetä teemojen mukaisessa järjestyksessä, ensimmäisestä neljänteen.

Vasta kun olet suorittanut kaikki neljä tenttiä (tentit 1–4) hyväksytysti, pääset suorittamaan lopputenttiä.

Opintojakson arvosanaa pääset tarkastelemaan heti, kun olet suorittanut lopputentin hyväksytysti. Arvioinnin löydät arviointikirjasta, jonne pääset Moodlen yläpalkista oman profiilisi kohdasta ''Arvioinnit''.

Mikäli et saa suoritettua lopputenttiä hyväksytysti/kohtaat muita haasteita tai ongelmia opintojakson suorittamisen kanssa, ota yhteys opintojakson vastuuopettajaan keskustelualueella. Keskustelualuetta voidaan myös hyödyntää opiskelijoiden väliseen kanssakäymiseen. Tietoteknisissä ongelmissa otathan yhteyttä suoraan IT Helpdeskiin (it-helpdesk@tuni.fi).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein alle 50 % kysymyksistä arvosana on hylätty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein 51 % - 60 % kysymyksistä, arvosana on 1.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 61 % - 70 % kysymyksistä, arvosana on 2.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein 71 % - 80 % kysymyksistä, arvosana on 3.
Mikäli vastaat lopputentissä oikein 81 % - 90 % kysymyksistä, arvosana on 4.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli vastaat lopputentissä oikein 91 % - 100 % kysymyksistä, arvosana on 5.

Ilmoittautumisaika

10.05.2022 - 30.05.2022

Ajoitus

31.08.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sissi Huhtala
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Sissi Huhtala

Ryhmät
  • 22AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on erityispedagogiikka tieteenalana?
- Miten erityiskasvatuksen historialliset vaiheet vaikuttavat nykyisyyteen?
- Mitkä säädökset ja ohjeet vaikuttavat oppimisen tuen järjestämiseen ja miten?
- Miten erityispedagogiikan tutkimustietoa voi hyödyntää opetus- ja kasvatusalan työssä?

Lisätiedot (OJ)

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- yhdistää erityispedagogiikan osaksi kasvatustieteitä ja nimeää erityispedagogiikan lähitieteet
- tuntee erityiskasvatuksen historialliset vaiheet ja osaa määritellä erityispedagogiikan keskeiset käsitteet
- osaa kuvata Suomen erityisopetusjärjestelmän ja lainsäädännön kaikenikäisten oppijoiden osalta
- soveltaa erityispedagogiikan uusinta tutkimustietoa työssään.

Arviointiasteikko

0-5