Siirry suoraan sisältöön

Oman työn ja organisaation kehittäminenLaajuus (10 op)

Tunnus: 1L00FO68

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Kosti Nivalainen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 24AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso on hyväksyty, kun kaikki opintojakson osaamistavoitteet on saavutettu sekä osoitettu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu

Ilmoittautumisaika

23.05.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

25.05.2023 - 31.07.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Päivi Lehtonen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 23AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointitilaisuudessa 15.-16.5.2024.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.

Oppimateriaalit

Erityinen tuki voimavaraksi_Arviointi ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta_Karvi Julkaisut 17:2021
Osallisuus tehdään yhdessä_Karvi Julkaisut 28:2021
Erityisen hyvä tuki ja ohjaus - Oppijan oikeus, opettajan taito
Avointen oppimateriaalien kirjasto https://aoe.fi/#/etusivu
https://hyvinvoivaamis.fi/tyokalut/menetelmapankki

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso käynnistyy 16.-17.8.2023​ lähipäivissä.

Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta (yhdessä oman mentorinsa kanssa) kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.

Kehittämisprojektisuunnitelman 1. versio palautus viimeistään 25.10.2023 Moodleen.​

Lopullisen suunnitelman tulee olla hyväksyttynä viimeistään 17.11.2023​.

Esitykset 15.-16.5.2024​.

Opintojaksoon sisältyy myös oman kehittymisen seuranta koko koulutusprosessin ajan ja sen reflektointi​.

Esitykset 15.-16.5.2024​.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 17.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sissi Huhtala
  • Päivi Lehtonen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Sissi Huhtala

Ryhmät
  • 22AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointiseminaarissa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.

Oppimateriaalit

Määritellään HOPSissa ja kehittämistyön suunnitelmassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta yhdessä oman mentorinsa kanssa kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.

Aloitusseminaari syyskuun lähipäivien yhteydessä, jossa kehittämisprojektin idea esitellään.

Hopskeskustelu TAMKin opettajan kanssa.

Kehittämisprojektiseminaari maaliskuun lähipäivien yhteydessä, jossa projektit esitellään ja käydään niiden pohjalta arviointikeskustelu

Opiskelija toteuttaa kehittämisprojektin itsenäisesti tai ryhmätyönä omassa organisaatiossaan ja saa palautteen työstään. Esittelee kehittämisprojektinsa koulutusryhmässä ja osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet ja hallitsevansa sisällöt.

Opiskelija toimii yhden kehittämisprojektin vertaissparraajana, eli perehtyy kehittämisprojektin prosessin dokumentaatioon ja valmistelee palautepuheenvuoron esityksestä.

Opintojakso ajoittuu syyskuusta 2022 maaliskuuhun 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso ajoittuu koko koulutuksen ajalle.

Kehittämisprojektin idea esitellään koulutusryhmässä opintojen alussa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.

Osaaminen osoitetaan kehittämisprojektin muodossa keväällä (maaliskuussa?) 2023.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 31.08.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sissi Huhtala
  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala
Vastuuhenkilö

Sissi Huhtala

Ryhmät
  • 21AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2021

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointia tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointiseminaarissa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.

Oppimateriaalit

Määritellään hopsissa ja kehittämistyön suunnitelmassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta yhdessä oman mentorinsa kanssa kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.

Aloitusseminaari syyskuun lähipäivien yhteydessä, jossa kehittämisprojektin idea esitellään.

Hopskeskustelu TAMKin opettajan kanssa.

Kehittämisprojektiseminaari maaliskuun lähipäivien yhteydessä, jossa projektit esitellään ja käydään niiden pohjalta arviointikeskustelu

Opiskelija toteuttaa kehittämisprojektin itsenäisesti tai ryhmätyönä omassa organisaatiossaan ja saa palautteen työstään. Esittelee kehittämisprojektinsa koulutusryhmässä ja osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet ja hallitsevansa sisällöt.

Opiskelija toimii yhden kehittämisprojektin vertaissparraajana, eli perehtyy kehittämisprojektin prosessin dokumentaatioon ja valmistelee palautepuheenvuoron esityksestä.

Opintojakso ajoittuu syyskuusta 2021 maaliskuuhun 2022.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso ajoittuu koko koulutuksen ajalle.

Kehittämisprojektin idea esitellään koulutusryhmässä opintojen alussa. Opiskelijaryhmästä kullekin kehittämisprojektille tulee vertaissparraaja.

Osaaminen osoitetaan kehittämisprojektin muodossa maaliskuussa 2022.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.