Oman työn ja organisaation kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO68-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.05.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
25.05.2023 - 31.07.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Päivi Lehtonen
- Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
23AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2023
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa oman osaamisensa sekä yhteistyöorganisaationsa kehittämistarpeita erityisen tuen alueella
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi organisaation toimintakäytäntöjä ja erityisen tuen toteutusta kehittävän työskentelyprosessin
- kehittää omaa asiantuntijarooliaan erityisen tuen tehtävissä
- ennakoi tulevaisuutta erityisen tuen ja tukijärjestelmien kehittämisen näkökulmasta
- reflektoi omaa ammatillista kehittymistään tulevaisuusorientoituneesti.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisia ajankohtaisia erityisen tuen kehittämistarpeita omassa organisaatiossa on?
- Miten kehittämistyön suunnitelma ja toteutus perustellaan, neuvotellaan ja rajataan yhteistyössä työyhteisön kanssa?
- Miten toteutettava kehittämistyö edistää inklusiivisen ja osallisuutta vahvistavan koulutuksen toteuttamista?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään kehittämisprojektien esittely- ja arviointitilaisuudessa 15.-16.5.2024.
Lopullisen arvioinnin tekevät TAMKin opettajat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojaksolla toteutetaan kehittämisprojekti.
Oppimateriaalit
Erityinen tuki voimavaraksi_Arviointi ammatillisen koulutuksen erityisestä tuesta_Karvi Julkaisut 17:2021
Osallisuus tehdään yhdessä_Karvi Julkaisut 28:2021
Erityisen hyvä tuki ja ohjaus - Oppijan oikeus, opettajan taito
Avointen oppimateriaalien kirjasto https://aoe.fi/#/etusivu
https://hyvinvoivaamis.fi/tyokalut/menetelmapankki
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso käynnistyy 16.-17.8.2023 lähipäivissä.
Opiskelija suunnittelee omaan organisaatioonsa ajankohtaisen kehittämisprojektin erityisen tuen tematiikasta (yhdessä oman mentorinsa kanssa) kiinnostuksensa ja työyhteisönsä kehittämistarpeen pohjalta.
Kehittämisprojektisuunnitelman 1. versio palautus viimeistään 25.10.2023 Moodleen.
Lopullisen suunnitelman tulee olla hyväksyttynä viimeistään 17.11.2023.
Esitykset 15.-16.5.2024.
Opintojaksoon sisältyy myös oman kehittymisen seuranta koko koulutusprosessin ajan ja sen reflektointi.
Esitykset 15.-16.5.2024.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.