Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen erityisopettajankoulutus: 24OPKOE

Tunnus: 24OPKOE

Kesto:
1 vuotta (60 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2024

Kuvaus

Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen toteutuksessa lähtökohtana on osallistava pedagogiikka, joka perustuu reflektoivaan, tutkivaan ja kehittävään työotteeseen.

Koulutuksessa painotetaan ammatillisen erityisopettajaopiskelijan omaa aktiivisuutta, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden ja ammatillisen erityisopettajan osaamisen kehittymistä.

Koulutuksessa keskitytään erityispedagogisen osaamiseen, ammatillisen erityisopettajan pedagogiseen osaamiseen, työyhteisöosaamiseen sekä kehittämisosaamiseen.

Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa rakennetaan uutta osaamisidentiteettiä. Ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti muotoutuu prosessissa, johon sisältyy ajallisesti menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus. Opettajan identiteetin rinnalle rakentuvan ammatillisen erityisopettajan identiteetin muotoutuminen edellyttää ilmiöiden pohtimista uusista näkökulmista.

Opintojen toteutuksen näkökulmia ovat henkilökohtaisuus, ohjauksellisuus, autenttisuus, yhteistoiminnallisuus ja muovautuvuus.

Koulutus on monimuotokoulutusta.

Opintojen suorittaminen antaa henkilölle oikeuden käyttää lyhennettä AmE (ammatillinen erityisopettaja).

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tausta-aineistona on käytetty ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijoiden sekä työssä olevien ammatillisten erityisopettajien ja koulutuksen järjestäjien haastatteluita ja työpajatyöskentelyn tuloksia. Lisäksi on hyödynnetty verkostoyhteistyön kautta saatua tietoa, kuten PAEK:n asiantuntija- ja ohjausryhmät sekä ammatillisten erityisopettajankouluttajien verkosto. Kehittämisen tausta-aineistona on myös käytetty Parasta osaamista -hankkeessa vuonna 2018 ammatillisille opettajille suunnattua kyselyä ammatillisen koulutuksen opettajien osaamistarpeista. Lisäksi on hyödynnetty OPEKE-hankkeessa luotuja opettajakorkeakoulujen valtakunnallisia, strategisen tason opetussuunnitelmien linjauksia.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 2024-2025 Kevät 2024 Syksy 2024 3. / 2024 4. / 2024 1. / 2024 2. / 2024
24OPKOE-1001
Erityispedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

25
1L00FO49 Erityispedagogiikan perusteet 5
1L00FO50 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen 5
1L00FO51 Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen 5
1L00HD08 Monialainen yhteistyö 5
1L00HD09 Erityispedagogiikka ja yhteiskunta 5
24OPKOE-1002
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki )

15
1L00FO64 Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu 5
1L00FO65 Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen 10
24OPKOE-1003
Työyhteisöosaaminen

(Valitaan kaikki )

10
1L00FO66 Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5
1L00FO67 Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana 5
24OPKOE-1004
Kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki )

10
1L00FO68 Oman työn ja organisaation kehittäminen 10
Yhteensä 60 0 0 0 0 0 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely

Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.

Ekologinen kestävyys

Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos).

Monialainen yhteistyö
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana
Oman työn ja organisaation kehittäminen
Kulttuurinen kestävyys

Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Erityispedagogiikan perusteet
Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen
Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen
Monialainen yhteistyö
Erityispedagogiikka ja yhteiskunta
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana
Oman työn ja organisaation kehittäminen
Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun.

Erityispedagogiikan perusteet
Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen
Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen
Monialainen yhteistyö
Erityispedagogiikka ja yhteiskunta
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana
Oman työn ja organisaation kehittäminen
Taloudellinen kestävyys

Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä.

Monialainen yhteistyö
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Oman työn ja organisaation kehittäminen
Tulevaisuusorientaatio

Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena.

Erityispedagogiikka ja yhteiskunta
Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu
Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
Oman työn ja organisaation kehittäminen
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
24OPKOE-1001
Erityispedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

25
1L00FO49 Erityispedagogiikan perusteet 5
1L00FO50 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen 5
1L00FO51 Sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen 5
1L00HD08 Monialainen yhteistyö 5
1L00HD09 Erityispedagogiikka ja yhteiskunta 5
24OPKOE-1002
Ammatillisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen

(Valitaan kaikki)

15
1L00FO64 Yksilöllisten opintopolkujen suunnittelu 5
1L00FO65 Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen 10
24OPKOE-1003
Työyhteisöosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
1L00FO66 Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5
1L00FO67 Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana 5
24OPKOE-1004
Kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
1L00FO68 Oman työn ja organisaation kehittäminen 10