Siirry suoraan sisältöön

Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminenLaajuus (10 op)

Tunnus: 1L00FO65

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- käyttää, arvioi ja kehittää opetusharjoittelussa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeen mukaisesti
- soveltaa inkluusiota saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet huomioiden
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja toimii kielitietoisesti
- noudattaa arviointiin vaikuttavia säädöksiä ja ohjeita
- antaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta
- tunnistaa omat eettiset periaatteensa ja reflektoi eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana
- kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yksilöllisiä opintopolkuja toteutetaan opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten inkluusion periaatteita voi hyödyntää ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten opettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden opetus- ja ohjaustyössä?
- Miten opiskelijan oppimista ja osaamista arvioidaan?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan?
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti kehittyy?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.06.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kosti Nivalainen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 24AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- käyttää, arvioi ja kehittää opetusharjoittelussa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeen mukaisesti
- soveltaa inkluusiota saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet huomioiden
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja toimii kielitietoisesti
- noudattaa arviointiin vaikuttavia säädöksiä ja ohjeita
- antaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta
- tunnistaa omat eettiset periaatteensa ja reflektoi eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana
- kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yksilöllisiä opintopolkuja toteutetaan opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten inkluusion periaatteita voi hyödyntää ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten opettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden opetus- ja ohjaustyössä?
- Miten opiskelijan oppimista ja osaamista arvioidaan?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan?
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti kehittyy?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Aika ja paikka

Opintajakso toteutetaan 1.-3.periodeilla
Opintojaksoon kuuluu 2 viikon harjoittelu.
Opiskelija laatii harjoittelusta reflektion.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä verkkotyöskentelynä. Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.

Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf

Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)

Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM

Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)

Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.

Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.

Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.

Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.


Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSin mukaiset suoritustavat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osaamista hankitaan opintojaksoon kuulvassa vähintään kahden viikon pituisessa opetusharjoittelussa. Harjoittelu tulisi suorittaa ennen 28.2.2025.

Kansainvälisyys

Opiskelijan HOPSin mukaiset kv-yhteydet.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

23.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Päivi Lehtonen
  • Päivi Lehtonen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 23AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- käyttää, arvioi ja kehittää opetusharjoittelussa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeen mukaisesti
- soveltaa inkluusiota saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet huomioiden
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja toimii kielitietoisesti
- noudattaa arviointiin vaikuttavia säädöksiä ja ohjeita
- antaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta
- tunnistaa omat eettiset periaatteensa ja reflektoi eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana
- kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yksilöllisiä opintopolkuja toteutetaan opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten inkluusion periaatteita voi hyödyntää ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten opettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden opetus- ja ohjaustyössä?
- Miten opiskelijan oppimista ja osaamista arvioidaan?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan?
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti kehittyy?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Aika ja paikka

Opintojakson materiaalit ja hops-lomakkeet Moodlessa​

Opintojaksoon kuuluu ennakkotehtävä (DIP-analyysi), jonka palautus viimeistään 11.2.2024​ Moodleen

Opintojaksosta tehdään hops sekä harjoittelusuunnitelma, jotka tulevat olla hyväksyttyinä viimeistään 31.1.2024​

Opintojaksoon kuuluu 2 viikon harjoittelu, joka tulee olla suoritettuna ennen osaamisen osoittamista​

Opiskelija laatii harjoittelusta reflektion

TAMKin opettajat ohjaavat harjoittelun

Osaaminen osoitetaan tiiminä 14.-15.2.2024​

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä verkkotyöskentelynä. Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.

Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf

Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)

Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM

Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)

Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.

Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.

Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.

Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.


Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Sisällön jaksotus

Opintojaksosta tehdään hops, joka pitää olla hyväksyttynä viimeistään 31.1.2024​

Harjoittelu (2 viikkoa, pitää olla suoritettuna ennen hopsin hyväksyntää)​

Osaaminen osoitetaan tiiminä 14.-15.3.2024​

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSin mukaiset suoritustavat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osaamista hankitaan opintojaksoon kuulvassa vähintään kahden viikon pituisessa opetusharjoittelussa. Harjoittelu tulisi suorittaa ennen 31.1.2024.

Kansainvälisyys

Opiskelijan HOPSin mukaiset kv-yhteydet.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija laatii opintojaksosta HOPSin.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

19.08.2022 - 31.07.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sissi Huhtala
  • Päivi Lehtonen
  • Minna Seppälä
Vastuuhenkilö

Minna Seppälä

Ryhmät
  • 22AEO
    Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2022

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- käyttää, arvioi ja kehittää opetusharjoittelussa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeen mukaisesti
- soveltaa inkluusiota saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet huomioiden
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja toimii kielitietoisesti
- noudattaa arviointiin vaikuttavia säädöksiä ja ohjeita
- antaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta
- tunnistaa omat eettiset periaatteensa ja reflektoi eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana
- kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yksilöllisiä opintopolkuja toteutetaan opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten inkluusion periaatteita voi hyödyntää ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten opettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden opetus- ja ohjaustyössä?
- Miten opiskelijan oppimista ja osaamista arvioidaan?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan?
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti kehittyy?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, mentorin palaute sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetustapa: CONTACT

Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä.  Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä verkkotyöskentelynä. Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.

Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf

Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)

Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM

Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)

Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.

Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.

Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.

Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.

Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.


Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.

Sisällön jaksotus

Opiskelijan HOPSisssa vahvistettu jaksotus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan HOPSin mukaiset suoritustavat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa vähintään viiden päivän pituisessa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.

Kansainvälisyys

Opiskelijan HOPSin mukaiset kv-yhteydet.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija laatii opintojaksosta HOPSin.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.