Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO65-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Kosti Nivalainen
- Minna Seppälä
- Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
-
24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- käyttää, arvioi ja kehittää opetusharjoittelussa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä monenlaisissa oppimisympäristöissä opiskelijan erityisen tai vaativan erityisen tuen tarpeen mukaisesti
- soveltaa inkluusiota saavutettavuuden, esteettömyyden ja osallisuuden periaatteet huomioiden
- huomioi kulttuurisen moninaisuuden ja toimii kielitietoisesti
- noudattaa arviointiin vaikuttavia säädöksiä ja ohjeita
- antaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta
- tunnistaa omat eettiset periaatteensa ja reflektoi eettistä toimintaansa ammatillisena erityisopettajana
- kehittää osaamisidentiteettiään ammatillisena erityisopettajana.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten yksilöllisiä opintopolkuja toteutetaan opiskelijan omaa toimijuutta ja osallisuutta vahvistaen?
- Miten inkluusion periaatteita voi hyödyntää ammatillisen erityisopettajan työssä?
- Miten opettaja huomioi kulttuurisen moninaisuuden opetus- ja ohjaustyössä?
- Miten opiskelijan oppimista ja osaamista arvioidaan?
- Miten ohjaavaa ja kannustavaa palautetta annetaan?
- Millaisten eettisten periaatteiden varaan ammatillinen erityisopettajuus rakentuu?
- Miten ammatillisen erityisopettajan osaamisidentiteetti kehittyy?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet -dokumentissa.
Aika ja paikka
Opintajakso toteutetaan 1.-3.periodeilla
Opintojaksoon kuuluu 2 viikon harjoittelu.
Opiskelija laatii harjoittelusta reflektion.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: CONTACT
Ammatillisen erityisopettajan opintojen käytännön toteutuksen painopiste on toiminnassa, yhteisessä tiedon ja osaamisen rakentumisessa sekä erilaisten vaihtoehtoisten näkökulmien löytymisessä. Ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa painotetaan osallistavaa pedagogiikkaa, opiskelijan omaa aktiivisuutta, tutkivaa oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja arviointia sekä uusien toimintakäytänteiden kehittämistä.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä verkkotyöskentelynä. Osaaminen hankitaan ja osoitetaan koulutukseen kuuluvassa opetusharjoittelussa oman aikataulusuunnitelman mukaisesti työelämässä.
Oppimateriaalit
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisvaikeudet. NMI.
Euroopan erityisopetuksen ja inklusiivisen opetuksen kehittämiskeskus. Viisi keskeistä viestiä inklusiiviseen opetukseen. teoriasta käytäntöön. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_FI.pdf
Friman, H., Määttä, S. & Salmi, E. Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon. Opettajan vinkkikirja. NMI. opettajan-vinkkikirja-1.pdf (nmi.fi)
Hakala K., Eskola, S. & Mäkinen, M. (toim.) 2020. Puheenvuoroja vaativasta erityisetä tuesta. JAMK, julkaisuja 293. Puheenvuoroja vaativasta erityisestä tuesta - JAMKM
Kukkonen, H. & Marttila, L. 2016. Kuviteltua todellisuutta - ihanne TAMK oppimisen ja opiskelun ympäristönä. Tampereen ammattikorkeakoulu. 20-Kuviteltua-todellisuutta.pdf (tamk.fi)
Luostarinen, J. & Nieminen, J. H. Arvioinnin käsikirja. 2019. PS-kustannus.
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Juva: PS-kustannus.
Salmela-Aro, K. (toim). 2018. Motivaatio ja oppiminen. Juva: PS-kustannus.
Sandberg, E. 2021. Pedagoginen tuki perusopetuksessa ja toisella asteella. PS-kustannus.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja. Juva: PS-kustannus.
Vehviläinen S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat lähipäivällä ja Moodlessa olevat esitykset, alustukset ja muu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijan HOPSin mukaiset suoritustavat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osaamista hankitaan opintojaksoon kuulvassa vähintään kahden viikon pituisessa opetusharjoittelussa. Harjoittelu tulisi suorittaa ennen 28.2.2025.
Kansainvälisyys
Opiskelijan HOPSin mukaiset kv-yhteydet.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun erityisopettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli erityisopettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.