Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan palveluiden laatu ja vaikuttavuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Z00GQ39-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.05.2025 - 20.08.2025

Ajoitus

15.08.2025 - 30.11.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Niina Koskela
  • Päivi Heimonen

Ryhmät

  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

Tällä opintojaksolla käsitellään sosiaalialan palveluiden laatua ja vaikuttavuutta sekä arviointia.

Opiskelija:
• osaa määritellä laadun eri näkökulmia ja sen ulottuvuuksia sosiaalipalveluissa
• tietää laadunhallinnan periaatteet ja prosessin
• osaa määritellä vaikuttavuuden arvioinnin käsitteenä ja sen lähikäsitteet
• osaa itsenäisesti suunnitella arviointiprosessin sekä kriittisesti analysoida sitä
• tietää ja tunnistaa vaikuttavuuden arvioinnin mahdollisuudet ja rajoitteet

Sisältö (OJ)

• laadun määrittelyjä
• laadunhallinta, prosessi ja sen menetelmät
• vaikuttavuuden käsite ja sen lähikäsitteet.
• vaikuttavuuden arvioinnin tarkoitus ja erityispiirteet sosiaali- alalla.
• vaikuttavuuden arviointiprosessi ja sen eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus).
• vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla.
• vaikuttavuuden arvioinnin tulokset osana päätöksentekoa ja arviointiprosessi osana toimintaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää laadunhallinnan periaatteet. Opiskelija osaa suunnitella vaikuttavuuden arviointipro-sessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikutus) sekä tietää vaikuttavuuden arvioinnin keskeiset menetelmät sosiaalialalla. Opiskelija tunnistaa laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella vaikutta-vuuden arviointiprosessin eri vaiheet (tavoite, ratkaisu, tuotos, muutos, vaikuttavuus) sekä osaa soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin keskeisiä menetelmiä sosiaalialalla. Opiskelija osaa arvioida laa-dunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin merkitystä osana päätöksentekoa ja osana toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida laadunhallinnan periaatteita. Opiskelija osaa itsenäisesti suunni-tella ja kehittää vaikuttavuuden arviointiprosessin eri vaiheita (tavoite, ratkaisu, muutos, vaikutta-vuus) sekä osaa soveltaa ja kehittää omalta osaltaan vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä sosiaa-lialalla. Opiskelija osaa perustella laadunhallinnan ja vaikuttavuuden arvioinnin tulosten käytön osa-na päätöksentekoa ja viedä arvioinnin osaksi toimintaa.

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä: Essee ohjeiden mukaisesti kesän aikana ja palautus 28.8.2025 mennessä. Toisen opiskelijan esseen arviointi ja palaute 10.9.2025 mennessä.

Kontaktiopetus ja oppimistehtävät: 11.9..-7.11.2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Uusintamahdollisuus toteutuu ennakkotehtävän ja vertaispalautteen osalta siten, että niiden täydentäminen on mahdollista siinä tapauksessa, että suoritus ei yllä hyväksytyn tasolle. Täydennysmahdollisuuksia on kaksi.

Opintojakson numerolla arvioitavan tehtävän uusintamahdollisuus toteutuu täydennysmahdollisuutena siinä tapauksessa, että tehtävä ei yllä hyväksyttävälle tasolle. Täydennysmahdollisuuksia on kaksi.

Muilta osin toimitaan tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä (hyväksytty taso 3 / hylätty on täydennettävä hyväksytyksi)
Keskusteluihin osallistuminen (hyväksytty / hylätty on täydennettävä hyväksytyksi)
Yksilö-, pari- tai ryhmätehtävä (0-5)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen työskentely (HUOM: ennakkotehtävä)
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Yksilö-, pari- tai ryhmätyö

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävän materiaali
Oppimateriaali ja tiedot kirjallisuudesta jaetaan opintojakson aikana ja Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yksi opintopiste vastaa 27h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle tehdään ennakkotehtävä.
Ennakkotehtävä: Lue teoksesta Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä luku 5: Laatu ja vaikuttavuus, s. 74-109 sekä etsi ja lue oman organisaatiosi alaan liittyvät kansalliset laatukriteerit ja/ tai suositukset. Kirjallisuuteen peilaten kirjoita noin 3-4 sivun essee, miten oma organisaatiosi hyödyntää ja noudattaa laatukriteerejä ja miten laadunhallinta ilmenee organisaatiossanne. Reflektoi ajatuksiasi laadusta ja vaikuttavuudesta artikkelin kanssa. Lisäksi voit loppuun pohtia lyhyesti organisaationne laadunhallinnan kehittämistarpeita. Jos et juuri ole työelämässä, voit valita jonkin muun tuntemasi sosiaalialan organisaation.
(fontti 12, riviväli 1,5)
Palautus 28.8.2025 mennessä Moodleen.
Moodlessa olevan ohjeen mukaisesti toisen opiskelijan esseen arvionti ja palaute 10.9.2025 mennessä Moodleen.

Kontaktiopetus ja oppimistehtävät:
To 11.9..2025 klo 12.30-15.30 (LÄHI) LAATU ja VAIKUTTAVUUS, luentoa, keskustelut,
yksilö-, pari tai ryhmätyönä tehtävän oppimistehtävän aloitus.
To 9.10.2025 kello 8.30 - 11.30 (LÄHI) luennot & keskustelu, yksilö-, pari- ja ryhmätöiden edistäminen
To 23.10.2025 klo 8.30-15.30 (LÄHI) yksilö-, pari ja ryhmätehtävien esitykset ja opponointi, loppukeskustelut.

Yksilö-, pari- tai ryhmätehtävä: Tarkemmat ohjeet aloituskerralla, sekä Moodlessa, palautus Moodleen 16.10.2025 ja toisen työn opponointi suullisesti esityspäivänä 23.10.2025 ja kirjallisesti 3.11.2025 mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle ilmoittautumisaika 5.5. - 20.8.2025. Ilmoittaudu mahdollisimman pian, jotta pääset käsiksi Moodlessa oleviin materiaaleihin ja ohjeisiin ennakkotehtävää varten.
Voit myös halutessasi aloittaa yksilö-, pari tai ryhmätyön jo kesän aikana Moodlen ohjeiden mukaisesti.

5.6.2025 jälkeen tulleiden ilmoittautumisten hyväksyntä tehdään 11.8.2025.

Moodle avautuu 5.5. ennakkotehtävän ja infon osalta, muilta osin opetuksen ajankohdissa syksyllä.