Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Tutkinto
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tutkintonimike
Sosionomi (ylempi AMK)
Laajuus
90 op

Tutkintonimike ja tutkinnon taso

Sosionomi (ylempi AMK)
Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Yhteystiedot

Tutkintovastaava Niina Koskela: niina.koskela@tuni.fi
Opinto-ohjaaja Ina Grönlund: ina.gronlund@tuni.fi
Osaamispäällikkö: Vesa Joutsen vesa.joutsen@tuni.fi

Hakukelpoisuus ja hakeminen

Hakukelpoisuus http://www.tuni.fi.
Sosionomi (AMK) tai jokin seuraavista opisto- tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnoista: sosiaalikasvattaja tai sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja, sosiaaliohjaaja, kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja, sosiaalialan ohjaaja tai diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus tai vastaava ulkomainen tutkinto.

Lisäksi vaaditaan kaksi vuotta työkokemusta, joka on kertynyt haussa käytettävän tutkinnon suorittamisen jälkeen. Työkokemuksen on oltava hankittu kevään haussa 31.7. mennessä.Työkokemus ilmoitetaan täysinä kuukausina. Osa-aikatyö muunnetaan kokoaikaiseksi siten, että 150 tuntia tai 20 täysimittaista työpäivää (vähintään 7 tuntia päivää kohti) vastaa yhtä kuukautta. Työkokemuksen ei tarvitse olla yhtäjaksoista eikä saman työnantajan palveluksessa hankittua. Vain sellainen työkokemus hyväksytään, josta hakijalla on esittää työtodistus. Yrittäjyys hyväksytään työkokemukseksi, jos siitä on todistus, joka osoittaa, että hakija on tai on ollut YEL- tai MYEL-vakuutettu.

Työkokemukseksi ei lueta työharjoittelua eikä työssä oppimista, jos ne sisältyvät haussa käytettyyn tutkintoon. Myöskään varusmiespalvelusta, siviilipalvelusta tai hoitovapaata ei lasketa työkokemukseksi.

Ammattikorkeakoulujen ylempään AMK-tutkintoon johtavaan koulutukseen haetaan valtakunnallisessa korkeakoulujen yhteishaussa.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen

TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.

Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.

Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt

TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Ammattikorkeakoululaki ja asetus ammattikorkeakouluista.

Tutkinnon profiili

Sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulutuksen tavoitteena on kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä tuottamalla erityisosaamista sosiaalityön ja palveluohjauksen asiantuntijatehtäviin, palvelujen kehittämistehtäviin sekä johto- ja esihenkilötehtäviin.

Koulutus tuottaa valmiuksia tutkimukselliseen kehittämiseen sekä sosiaalialan innovaatiotoimintaan myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Koulutuksessa opiskelija syventää ja kehittää ammatillista asiantuntijuuttaan sekä laajentaa sosiaalityön ja palveluohjauksen erityis- ja asiantuntijaosaamistaan. Tämä mahdollistaa toimimisen sosiaalialan erityisasiantuntijana erilaisissa suunnittelu- ja kehittämistehtävissä, esihenkilötehtävissä, tutkimustehtävissä tai projektien hallintatehtävissä. Näiden ohella opiskelija hankkii valintojensa mukaisesti valmiuksia esim. organisaation strategiseen kehittämiseen ja/tai henkilöstövoimavarojen sekä osaamisen johtamiseen joko Suomessa tai ulkomailla.

Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) ta-voitteita sijoittuen tasolle EQF 7.

Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat

Sosiaalialan työtä ohjaavat YK.n ihmisoikeuksia koskevat periaatteet. Nämä periaatteet muodostavat tutkinnon arvoperustan.
1. Ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus
2. Yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen
3. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa
4. Syrjinnän ja väkivallan vastustaminen
5. Köyhyyden vähentäminen

Koulutuksessa keskeisiä opiskeltavia aiheita ovat sosiaalityöhön,huono-osaisuuteen, palvelurakenteisiin sekä palveluohjaukseen liittyvät sisällöt. Opintojaksojen läpileikkaavia teemoja ovat eettisyys, kestävä kehitys ja hyvinvointitalous. Koulutuksessa huomioidaan myös digitaalisten ja sähköisten palvelujen kehittyminen.
Hyvinvointipalveluiden johtamisen ja kehittämisen osaaminen monimutkaistuvissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä muodostaa tärkeän osan opintoja.

Sijoittuminen työelämään

Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulutus tuottaa sosionomi (ylempi AMK) –tutkintonimikkeen (Master of Social Services). Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin muu ylempi korkeakoulututkinto ja yliopistossa suoritettu maisterin tutkinto.

Sosiaalialan ylempi korkeakoulututkinto antaa valmiuksia uudistaa ja kehittää sosiaalialan ammatillista asiantuntijuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaalialan asiakastehtäviin, esihenkilötehtäviin, palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin sekä palvelujen kehittäjäksi. Tutkinto antaa valmiuksia myös monialaisten verkostojen johtamiseen, organisaation strategiseen kehittämiseen sekä henkilöstövoimavarojen ja osaamisen johtamiseen. Tutkinnon suorittanut voi sijoittua kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä.

Jatko-opintomahdollisuudet

Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedagogisiin opintoihin ja saada opettajan pätevyyden.

Opintosuoritukset ja niiden arviointi

Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
https://www.tuni.fi

Valmistuminen

Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.

Opintojen toteuttaminen

Tutkinnon suorittaminen kestää 1,5 – 2,5 vuotta ja se on mahdollista toteuttaa työn ohessa. Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontakti- ja verkko-ohjauksena. Oppimista tuetaan monipuolisin pedagogisin keinoin käyttäen henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi ryhmä- ja vertaisohjausta. Koulutuksen pedagogiset lähtökohdat perustuvat jatkuvan oppimisen periaatteille, jolloin opiskelijalla on päävastuu oman oppimisensa etenemisestä.

Sosiaalialan koulutusohjelma (90 op) muodostuu opintojaksoista (60 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opintojen mitoituksen perusyksikkö on opintopiste, joka vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Yhden lukuvuoden laskennallinen opintopistemäärä on 60 op.

Tutkinnon kehittäminen

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten ja soveltavan tutkimuksen kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu opinnäytetöiden hankkeistamisen ja hankeideoinnin kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri kurssien sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmahaastattelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.

Sosionomi (YAMK) -koulutus

Opetussuunitelman tunnus
(19YSO)

Ajoitus ja rakenne:

Siirry alkuun