Siirry suoraan sisältöön

Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7Z00GQ36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaaliala YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marja Olli
  • Kati Långsjö

Ryhmät

  • 24YESO
    Sosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024

Tavoitteet (OJ)

Tämä opintojakso käsittelee sosiaalialan muuttuvaa toimintaympäristöä - ja palvelujärjestelmää.

Opiskelija
• tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa.
• tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet.
• osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia.
• osaa hyödyntää ennakointitietoja ja –menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Sisältö (OJ)

• sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
• sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset.
• sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet.
• tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tunnistaa yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä heikkoja signaaleja, muttei juurikaan osoita ennakointi- ja soveltamiskykyä alan suunnittelussa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa soveltaa tietoa alan toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja, megatrendejä ja heikkoja signaaleja suunnittelu- ja kehittämistyössä. Tietää ja huomioi kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia. Osaa analyyttisesti soveltaa kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Osoittaa rohkeaa ja luovaa ajattelua ja alan uudistamiskykyä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävä. Oppimispäiväkirjan palautus 25.4 mennessä, kehittämistehtävän palautus 4.4. mennessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimispäiväkirjaan ja kehittämistehtävään.
- Työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä Pirhan toimijoiden kanssa sekä kehittämissuunnitelmaan sisältyvän kirjallisuuskatsauksen tekeminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.

Arvointiasteikko: 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, kehittämisidean kirkastaminen ja ideapaperin luominen, välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ja kehitetään vertaisoppimisen mallia restonomiopiskelijoiden kanssa palveluprosessien muotoilussa.

Oppimateriaalit

Materiaalipaketti Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
lähipäivät 24 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 111 h

Sisällön jaksotus

1. kontaktiopetus 17.1. klo 8:30-15:30
2. kontaktiopetus 13.2. klo 8:30-11:30
3. kontaktiopetus 13.3. klo 12.30-15:30
4. kontaktiopetus 11.4. klo 8:30-15:30

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään tiivistä kehittämisyhteistyötä Pirhan kanssa ja moniammatillista yhteistyötä yhteistyötä restonomikoulutuksen kanssa.

Kansainvälisyys

Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä.