Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7Z00GQ36-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaaliala YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan erityisasiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja Olli
- Kati Långsjö
Ryhmät
-
24YESOSosionomi (ylempi amk) Sosiaalialan erityisasiantuntija 2024
Tavoitteet (OJ)
Tämä opintojakso käsittelee sosiaalialan muuttuvaa toimintaympäristöä - ja palvelujärjestelmää.
Opiskelija
• tunnistaa sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset tekijät ja tunnistaa niiden kehittämisen kohteet nyt ja lähitulevaisuudessa.
• tietää sosiaalialan työtä ohjaavan keskeisen lainsäädännön sekä hallinnolliset periaatteet.
• osaa kriittisesti analysoida yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä ennakoida niiden sosiaalisia vaikutuksia.
• osaa hyödyntää ennakointitietoja ja –menetelmiä uudistuvien hyvinvointipalvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Sisältö (OJ)
• sosiaalialan toimintaympäristö ja sitä ohjaava lainsäädäntö.
• sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän rakenne ja lähitulevaisuuden uudistukset.
• sosiaalipalveluiden tuottamistavat ja hallinnolliset periaatteet.
• tulevaisuuden ennakointitiedot ja niiden hyödyntäminen palveluiden suunnittelussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Tunnistaa ja osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän keskeiset osatekijät ja niiden kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa kuvata keskeisen sosiaalialan työtä ohjaavan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Tunnistaa yhteiskunnallisia ja globaaleja muutoksia sekä heikkoja signaaleja, muttei juurikaan osoita ennakointi- ja soveltamiskykyä alan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Osaa jäsentää sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa soveltaa tietoa alan toimintaympäristön analyysissa ja käyttää ennakointitietoja, megatrendejä ja heikkoja signaaleja suunnittelu- ja kehittämistyössä. Tietää ja huomioi kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Osaa eritellä sosiaalialan toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän osatekijöitä ja kriittisesti reflektoida kehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Osaa ennakointitietojen pohjalta arvioida palveluiden kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia. Osaa analyyttisesti soveltaa kehittämistyössä keskeisen alan lainsäädännön ja hallinnolliset periaatteet. Osoittaa rohkeaa ja luovaa ajattelua ja alan uudistamiskykyä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Oppimispäiväkirja ja kehittämistehtävä. Oppimispäiväkirjan palautus 25.4 mennessä, kehittämistehtävän palautus 4.4. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimispäiväkirjaan ja kehittämistehtävään.
- Työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä Pirhan toimijoiden kanssa sekä kehittämissuunnitelmaan sisältyvän kirjallisuuskatsauksen tekeminen.
- Henkilökohtainen oppimispäiväkirja koskien kontaktiopetusta ja opiskelijan oppimista.
Arvointiasteikko: 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä seminaarityöskentely, kehittämisidean kirkastaminen ja ideapaperin luominen, välitehtävät (yksilöllisesti ja tiimeittäin) sekä oppimispäiväkirja. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä ja kehitetään vertaisoppimisen mallia restonomiopiskelijoiden kanssa palveluprosessien muotoilussa.
Oppimateriaalit
Materiaalipaketti Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
lähipäivät 24 h
tiimityö ja muu itsenäinen työ = 111 h
Sisällön jaksotus
1. kontaktiopetus 17.1. klo 8:30-15:30
2. kontaktiopetus 13.2. klo 8:30-11:30
3. kontaktiopetus 13.3. klo 12.30-15:30
4. kontaktiopetus 11.4. klo 8:30-15:30
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään tiivistä kehittämisyhteistyötä Pirhan kanssa ja moniammatillista yhteistyötä yhteistyötä restonomikoulutuksen kanssa.
Kansainvälisyys
Opettajat ja opiskelijat hyödyntävät työskentelyssä Suomessa ja muissa maissa toimiviksi todettuja käytäntöjä.