Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Dental Hygienist (3op)

Toteutuksen tunnus: 7G00GM90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.08.2025 - 27.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Saarinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Saarinen
Ryhmät
24SHG
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Opintojakso
7G00GM90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija:
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
• tiedostaa oman roolinsa alansa viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa haastatellessaan terveydentilaan, lääkitykseen ja elintapoihin liittyviä asioita
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa ohjatessaan- ja opettaessaan suun omahoitoa.
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa selittäessään asiakaslähtöisesti tulevista toimenpiteistä, tutkimustuloksista ja hoitosuunnitelmaan liittyvistä asioista.
• ymmärtää oman alansa ammatillisia ja tieteellisiä tekstejä sekä soveltaa lukemaansa tietoa.
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen

Sisältö (Opintojakso)

• vuorovaikutus ja viestintä tilanteet englannin kielellä
• keskeinen suun terveydenhoitotyön sanasto
•keskeinen hammaslääketieteen anatomian sanasto
• keskeinen hammaslääketieteen terminologia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

· opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa.
· pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille.
· osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja.
· osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa.
· ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä.
· selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
· reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
· käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
· käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.
· ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
· on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

· opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
· osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet).
· selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.
· pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin.
· osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
· osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi.
· ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä.
· osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa.
· ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
· käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
· osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
· osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
· välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4).
· välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3).
· opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

· opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet).
· haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan.
· osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
· englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa.
· pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
· keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
· reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
· ääntää luontevasti ja selkeästi.
· pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
· ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
· työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan.
· kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.

Aika ja paikka

Siirretään tiistailta 19.8. klo 12.30-14.00 (etä) --> torstaille 21.8. klo 14.15-15.45 (etä)

Siirretään ke 27.8. klo 12.30-14.00 (lähi) --> ma 25.8. klo 10.15-11.45 (lähi) B6-25-luokka

Toisin sanoen tapaamme ensimmäisen kerran torstaina 21.8. klo 14.15–15.45 etänä

Zoomissa https://tuni.zoom.us/j/69740765255?pwd=H65vozbmWDsDfZ1JrRGGZMmPdydokQ.1
Varalta passcode: 240561

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa.
Kirjallinen tentti tehdään EXAMissa sähköisenä tenttinä, joka on avoinna noin viikon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät/kotitehtävät
- Suullinen koe (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilö/paritehtävä, T1-K5)
- kirjallinen lopputentti T1-K5
- itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja verkko-opetus (Moodle)
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit ja opettajan jakama materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Siirry alkuun