Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Dental Hygienist (3op)

Toteutuksen tunnus: 7G00GM90-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
04.08.2025 - 27.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Saarinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Saarinen
Ryhmät
24SHG
Suuhygienistin tutkinto-ohjelma, 24SHG
Opintojakso
7G00GM90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija:
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
• tiedostaa oman roolinsa alansa viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa haastatellessaan terveydentilaan, lääkitykseen ja elintapoihin liittyviä asioita
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa ohjatessaan- ja opettaessaan suun omahoitoa.
• soveltaa oppimaansa kielitaitoa selittäessään asiakaslähtöisesti tulevista toimenpiteistä, tutkimustuloksista ja hoitosuunnitelmaan liittyvistä asioista.
• ymmärtää oman alansa ammatillisia ja tieteellisiä tekstejä sekä soveltaa lukemaansa tietoa.
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen

Sisältö (Opintojakso)

• vuorovaikutus ja viestintä tilanteet englannin kielellä
• keskeinen suun terveydenhoitotyön sanasto
•keskeinen hammaslääketieteen anatomian sanasto
• keskeinen hammaslääketieteen terminologia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

· opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa.
· pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille.
· osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja.
· osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa.
· ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä.
· selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
· reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
· käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
· käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.
· ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
· on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

· opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
· osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet).
· selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.
· pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin.
· osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
· osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi.
· ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä.
· osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa.
· ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
· käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.
· osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
· osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
· välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4).
· välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3).
· opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

· opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet).
· haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan.
· osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
· englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa.
· pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
· keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
· reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
· ääntää luontevasti ja selkeästi.
· pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
· ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
· työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan.
· kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa.
Kirjallinen tentti tehdään EXAMissa sähköisenä tenttinä, joka on avoinna noin viikon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät
- Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- kirjallinen lopputentti T1-K5
- itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja verkko-opetus (Moodle)
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Siirry alkuun