Palveluketjujen arviointi ja kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FF53
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
- osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
- saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja
- osaa kirjoittaa aiheesta oman substanssialan erityistietoa käsittelevän ammatillisen artikkelin ja harjaantuu esittämisessä
Sisältö
- sote-asiakkaiden moninaisuus
- keskeiset hoito- ja palveluketjut
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palveluketjuissa
- moniammatillisuus ja verkostoituminen
- kirjoittamisprosessi, artikkelin logiikka, aloitus, sisältö ja lopetus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Ilmoittautumisaika
26.05.2023 - 07.08.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YKARADKliinisen asiantuntijan YAMK, radiografian kehittämisosaaminen 2022
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
-
23YSTYSosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
- osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
- saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja
- osaa kirjoittaa aiheesta oman substanssialan erityistietoa käsittelevän ammatillisen artikkelin ja harjaantuu esittämisessä
Sisältö (OJ)
- sote-asiakkaiden moninaisuus
- keskeiset hoito- ja palveluketjut
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palveluketjuissa
- moniammatillisuus ja verkostoituminen
- kirjoittamisprosessi, artikkelin logiikka, aloitus, sisältö ja lopetus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Aika ja paikka
14.8.2023 - 30.11.2023
Ennakkotehtävän suoritus 16.8.2023 mennessä. (lisätty 1.6.2023)
Ke 16.8.2023 klo 8.30-11.30 lähiopetus
To 28.9.2023 klo 8.30-15.30 yhdessä 22YESO -ryhmän kanssa, lähiopetus
Pe 27.10.2023 klo 8.30-11.30 lähiopetus
Pe 24.11.2023 klo 12.30-15.45 lähiopetus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö, pari - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät.
Oppimateriaalit
Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus.
Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoitetaan Moodlessa
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä muutoksia/täydennyksiä (15.5.2023).
Lisätty tieto ennakkotehtävästä (1.6.2023).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
09.06.2022 - 13.09.2022
Ajoitus
20.09.2022 - 18.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö
Sari Himanen
Ryhmät
-
21YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
- osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
- saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja
- osaa kirjoittaa aiheesta oman substanssialan erityistietoa käsittelevän ammatillisen artikkelin ja harjaantuu esittämisessä
Sisältö (OJ)
- sote-asiakkaiden moninaisuus
- keskeiset hoito- ja palveluketjut
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palveluketjuissa
- moniammatillisuus ja verkostoituminen
- kirjoittamisprosessi, artikkelin logiikka, aloitus, sisältö ja lopetus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Aika ja paikka
20.9.2022 -18.11.2022
Ti 20.9.2022 klo 8.30-11.30 etäopetus
To 29.9.2022 klo 8.30-11.30 etäopetus yhdessä 21YESO -ryhmän kanssa
Pe 28.10.2022 klo 8.30-15.45 lähiopetus
Ti 8.11.2022 klo 8.30-11.30 lähiopetus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö, pari - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät.
Oppimateriaalit
Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus.
Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoitetaan Moodlessa
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja