Siirry suoraan sisältöön

Palveluketjujen arviointi ja kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7H00FF53

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
- osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
- saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja
- osaa kirjoittaa aiheesta oman substanssialan erityistietoa käsittelevän ammatillisen artikkelin ja harjaantuu esittämisessä

Sisältö

- sote-asiakkaiden moninaisuus
- keskeiset hoito- ja palveluketjut
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palveluketjuissa
- moniammatillisuus ja verkostoituminen
- kirjoittamisprosessi, artikkelin logiikka, aloitus, sisältö ja lopetus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

Ilmoittautumisaika

26.05.2023 - 07.08.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät
  • 22YKARAD
    Kliinisen asiantuntijan YAMK, radiografian kehittämisosaaminen 2022
  • 22YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • 23YSTY
    Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
- osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
- saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja
- osaa kirjoittaa aiheesta oman substanssialan erityistietoa käsittelevän ammatillisen artikkelin ja harjaantuu esittämisessä

Sisältö (OJ)

- sote-asiakkaiden moninaisuus
- keskeiset hoito- ja palveluketjut
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palveluketjuissa
- moniammatillisuus ja verkostoituminen
- kirjoittamisprosessi, artikkelin logiikka, aloitus, sisältö ja lopetus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

Aika ja paikka

14.8.2023 - 30.11.2023

Ennakkotehtävän suoritus 16.8.2023 mennessä. (lisätty 1.6.2023)

Ke 16.8.2023 klo 8.30-11.30 lähiopetus
To 28.9.2023 klo 8.30-15.30 yhdessä 22YESO -ryhmän kanssa, lähiopetus
Pe 27.10.2023 klo 8.30-11.30 lähiopetus
Pe 24.11.2023 klo 12.30-15.45 lähiopetus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö, pari - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät.

Oppimateriaalit

Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus.
Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ilmoitetaan Moodlessa

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä muutoksia/täydennyksiä (15.5.2023).

Lisätty tieto ennakkotehtävästä (1.6.2023).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 13.09.2022

Ajoitus

20.09.2022 - 18.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • Kliinisen asiantuntijan ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
Vastuuhenkilö

Sari Himanen

Ryhmät
  • 21YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa sote-palvelujen asiakkaiden erityistarpeita
- osaa arvioida erilaisten palveluketjujen toimivuutta ja turvallisuutta eri näkökulmista
- saa valmiuksia kehittää erilaisia asiakaslähtöisiä palveluketjuja
- osaa kirjoittaa aiheesta oman substanssialan erityistietoa käsittelevän ammatillisen artikkelin ja harjaantuu esittämisessä

Sisältö (OJ)

- sote-asiakkaiden moninaisuus
- keskeiset hoito- ja palveluketjut
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palveluketjuissa
- moniammatillisuus ja verkostoituminen
- kirjoittamisprosessi, artikkelin logiikka, aloitus, sisältö ja lopetus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

Aika ja paikka

20.9.2022 -18.11.2022

Ti 20.9.2022 klo 8.30-11.30 etäopetus
To 29.9.2022 klo 8.30-11.30 etäopetus yhdessä 21YESO -ryhmän kanssa
Pe 28.10.2022 klo 8.30-15.45 lähiopetus
Ti 8.11.2022 klo 8.30-11.30 lähiopetus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö, pari - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät.

Oppimateriaalit

Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus.
Opiskelijoiden itsenäisesti hankkima kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ilmoitetaan Moodlessa

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja