Professional English for Nursing and Health Care (3op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH87
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija 
•	ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
•	tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
•	osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
•	osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit 
•	pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun keskeisissä vaiheissa
•	pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.
                    
Sisältö
•	potilashaastattelu 
•	potilasohjaus omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja) 
•	potilaan etäohjaus
•	keskeinen hoitotyön sanasto
•	keskeinen anatomian sanasto
•	keskeinen lääketieteen terminologia
                    
Esitietovaatimukset
Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija 
•	opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa. 
•	pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille. 
•	osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja.  
•	osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa. 
•	ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä. 
•	selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista. 
•	reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin. 
•	käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita. 
•	käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat. 
•	ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan. 
•	on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija 
•	opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa. 
•	osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet). 
•	selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä. 
•	pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin. 
•	osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä. 
•	osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi. 
•	ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä. 
•	osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa. 
•	ääntää melko luontevasti ja selkeästi. 
•	käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet 
väärinkäsityksiin. 
•	osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin. 
•	osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja. 
•	välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4). 
•	välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3). 
•	opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
•	opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet). 
•	haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan. 
•	osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä. 
•	englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa. 
•	pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä. 
•	keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista. 
•	reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin. 
•	ääntää luontevasti ja selkeästi. 
•	pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti 
•	ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä. 
•	työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan. 
•	kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty suoritus:
•	hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti 
•	sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, terveydenhoitoalan ja hoitotyön terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
•	laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus