Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen (5op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH58
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdyt ajankohtaiseen moniammatilliseen johtamiseen ja -kehittämiseen sote-alalla. Lisäksi saat hyödyllistä osaamista tutkimusprosessiin ja tutkimuksellisen kehittämisen perusteisiin.  
 
Opintojakson suoritettuaan opiskelija  
•	ymmärtää asiakaslähtöisen johtamisen merkityksen moniammatillisessa työyhteisössä 
•	ymmärtää organisaation kehittämisen suhteessa strategiaan 
•	ymmärtää tiedon osana sote-alan vaikuttavuuden arviointia ja tiedolla johtamista 
•	osaa tieteellisen tiedon tuottamisen vaiheet ja –prosessin 
•	osaa eettisen tiedon muodostamisen periaatteet ja ymmärtää sen merkityksen.
                    
Sisältö
•	Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen moniammatillisessa yhteistyössä 
•	Strateginen johtaminen, organisaation kulttuurin edistäminen moniammatillisessa työskentelyssä (strategiassa suunnittelu, toteutus ja arviointi) 
•	Tutkittu tieto ja tutkimuksellinen kehittäminen tiedolla johtamisen ja vaikuttavuuden välineenä  
•	Tutkimusprosessi ja tutkimuksen vaiheet, tutkimusetiikka 
•	Perustutkimusmenetelmät ja tilastotieteen perusteet.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: 
Opiskelija
•	Osaa kuvata asiakaslähtöiseen johtamiseen liittyvien ilmiöiden ja tunnistaa käsitteiden välisiä suhteita moniammatillisessa työyhteisössä.  
•	Osaa selittää strategian merkityksen organisaation kehittämisessä. 
•	Tietää vaikuttavuuteen ja tiedolla johtamiseen liittyvää peruskäsitteistöä. Tunnistaa tavallisimpia tiedolla johtamisen menetelmiä.  
•	Osaa nimetä tutkimusprosessin vaiheet. 
•	Tunnistaa tutkimusetiikkaan liittyviä keskeisiä toimintatapoja. Ymmärtää tutkimuseettisten periaatteiden merkityksen osana tieteellisen tiedon tuottamista.  
•	Tunnistaa tutkimusmenetelmiä ja osaa valita tutkimusasetelmaan sopivan menetelmän.  
 
 
Hylätty: 
Opiskelija
•	Ilmiöiden ja käsitteiden kuvaaminen on luettelonomaista ja lainaavaa. Opiskelija ei nosta esimerkkejä käytännöstä.  
•	Ei osaa kuvata asiakaslähtöiseen johtamiseen liittyviä ilmiöitä. Ei tunnista käsitteiden välisiä suhteita moniammatillisessa työyhteisössä.  
•	Ei osaa selittää strategian merkityksen organisaation kehittämisessä. 
•	Ei tiedä vaikuttavuuteen ja tiedolla johtamiseen liittyvää peruskäsitteistöä. Ei tunnista tavallisimpia tiedolla johtamisen menetelmiä.  
•	Ei osaa nimetä tutkimusprosessin vaiheita tai osaa nimetä ainoastaan yksittäisiä tutkimusprosessin vaiheita ja menetelmiä.  
•	Ei tunnista tutkimusetiikkaan liittyviä keskeisiä toimintatapoja eikä ymmärrä tutkimuseettisten periaatteiden merkitystä osana tieteellisen tiedon tuottamista.